Asia, joka "avautui" minulle

Jatkoajasta tuttu.

Minulle avautui, että HIfk on jäädyttynät 8 pelaajansa paidat ja että yksi niistä on kommentointi/asiantuntijana mielipiteitä jakanut Mika “kölli” Kortelainen.

3 tykkäystä

Juuri tästä syystä Kölli onkin niin tasapuolinen ja oikeamielinen kommentaattori… :wink:

12 tykkäystä

Naapuriseuralla Jokereilla on 7 paitaa katossa ja lisäksi 2 jäädytettyä pelinumeroa (Tomek Valtonen ja Teemu Selänne). Hifk täyttää 120 v. ja Jokerit 50 v. tänä vuonna joten molemmat nostanevat jonkun paidan kattoon. Vähän on eri kriteerit kuin Tapparalla. Jokereilta kuuluisin ja surullisin tapaus on Esa Tikkanen joka pelasi yhden kauden Jokereissa liigassa.

14 tykkäystä

Foorumin vanhoja viestejä selaillessa minulle avautui, että Jatkoaika on mediana koettu kahden ketjun arvoiseksi:

https://tappara.co/t/jatkoaika-com-uutissivusto/5661/

Ei siinä, hieno verkkolehtihän tuo on.

2 tykkäystä

Tajusin, että nuo avatarit palstalla ovat nimimerkkiä isompi juttu itselleni. Aivan hukassa heti, jos joku on vaihtanut avataria, kun yrittää hahmottaa viestin kirjoittajaa. Avatarista jotenkin tietää heti, ketä kyseessä on…

14 tykkäystä

Itselleni avautui tällä viikolla, että eihän se olekaan niin kuten olen aina luullut.
Olen aina ollut siinä uskossa, että talojen numerointi alkaa aina kadun alkaessa vasemmalta puolelta ykkösellä, eli suureneva parillinen on aina oikealla ja pariton aina vasemmalla.
Eihän se olekaan aina näin, vaan näemmä kaupunkikohtaisesti voi vaihdella.
Olen aina asunut sellaisella paikkakunnalla, että parilliset on oikealla, mutta nyt olen sellaisella paikkakunnalla töissä, jossa parittomat suurenee oikealla.
Kerrassaan todella hämmentävää.

3 tykkäystä

No mutta toi on kyllä tosiaan mieletöntä… :thinking:

Itse olen elänyt 31 vuotta täysin samassa luulossa. Aina sitä oppii uutta!

1 tykkäys

Pakko olla jossain savossa. Muuten en usko.

Ei taida tarttee tulla kun tänne Vammalaan niin näkee sellaisen ihmeen kun parilliset onkin vasemmalla :slight_smile:

Enpä ole itse tullut asiaa ajatelleeksi sen enempää, kun harvoin osoitteiden perässä joutuu ajelemaan, mutta nyt kun aloin miettiin, niin kyllä se niin on, että tällä kylällä parilliset on vasemmalla. Olisihan se loogisempaa kyllä, jos joka paikassa olisi samoin.

2 tykkäystä

Asuin kerran erään paikkakunnan reunalla korpitien varrella, jonka toisella puolella asuvat kuuluivat naapuripaikkakuntaan jossa numerointi meni toisinpäin, ja sen takia tien molemmin puolin oli asukkailla parilliset numerot. Ei varmaan ihan hirveästi sellaisia teitä löydy.

Eka viesti foorumille muuten, joten moro vaan :grin:

13 tykkäystä

Kuntaliiton dokumentista “Kunnan osoitejärjestelmä” vuodelta 1986:

Osoitenumerona käytetään lähintä paritonta numeroa kadun tai tien oikealla puolella ja parillista numeroa vasemmalla puolella kadun tai tien alkupisteestä katsoen. Jos kuitenkin kunnan asemakaava-alueilla osoitenumerointi on laadittu siten, että parittomat osoitenumerot ovat kadun tai tien vasemmalla ja parilliset oikealla puolella, on samaa järjestelmää perusteltua käyttää myös haja-asutusalueella.

Se onkin Tampere joka on sooloillut asiassa.

Tää on Hyvinkäällä.
Pitääpä oikein alkaa seurata, meneekö monessakin kaupungissa tällai väärin päin.

Tsekkasin omat osoitteet ja ainakin Helsingissä ja täällä Lappeenrannassa parilliset ovat vasemmalla eli “väärinpäin”. :grin:

2 tykkäystä

Hgissäkin poikkeuksen tekee Katajanokka sekä jotkut alueet Hämeentien lähellä jossa parittomat vasemmalla ja parilliset oikealla.

2 tykkäystä

Asia, joka avautui minulle lähimenneisyydessä: Specsavers -firman nimen idea. En ollut koskaan ajatellut sen kummemmin tuon merkitystä, mutta tulin ajatelleeksi ja pidän nimeä nerokkaana.

3 tykkäystä

Tuo kätisyys riippunee siitä, että mistä kaupunki (tai kunta) katsoo tien alkavan. Jonkun verran on tullut aiheeseen liittyviä duuneja tehtyä, ja kartta-aineistoissa tavataan kertoa, että kumpi pää on alkupää.

Eiks noi tonttien numerointi ala niin että kadun / tien alkupääksi katsotaan se pää joka on lähempänä kyseisen kadun postin (joskus kauan sitten) toimittanutta postitoimipistettä? Eli postinumeron mukaista toimistoa.
Saattaa kuulostaa vähän sekavalta mutta näin olen itse ymmärtänyt.
Haja-asutus alueella saattaa numerointi muuttua aika oudoista kohdista!

Ei tietoa, mutta karttadatan käyttämisessä täytyy luottaa siihen dataan :wink:

1 tykkäys

Kaupungissa sähkökatkot ovat jokseenkin lyhkäisiä. Kaivurimiehet vähän tötöilivät, niin vartin päästä siitä taas sähköt kunnossa.

Oletan että kyse ei ollut nyt tästä:

1 tykkäys