Asiat ja ihmiset, jotka vi... harmittavat

Jokainen asiakas päättää omasta toiminnastaa itse ja toimii omien periaatteidensa mukaan. Ei ole olemassa mitään universaalikäytäntöä, jota asiakkaan tulisi noudattaa. Jos minä en noudata samoja periaatteita samoissa paikoissa kuin sinä niin silloin se on sinun asiasi pahoittaa siitä mielesi.

2 tykkäystä

En minä pahoita. Minä vien mennessäni myös tarvittaessa sinun roskasi, koska et periaatteesi vuoksi sitä itse voinut tehdä.

8 tykkäystä

Sitten sinä toimit näin ja tarjoat yritykselle auttavan käden ja autat heidän bisneksensä tekemisessä. :slight_smile: Se on sinun oikeutesi, mutta ei silti kannata odottaa tai olettaa / ärsyyntyä, jos kaikki eivät pelaa samojen sääntöjen mukaisesti.

Minä siitä niin mieleni pahoitin, kun ihmisillä ei nykyään tunnu olevan oikeita ongelmia, vaan kitistään ja nitistään ihan mitättömistä asioista.

4 tykkäystä

Edelleenkään minä en siitä ärsyynny, tuon vain oman ajatukseni esille niinkuin sinäkin.
Silloin, jos joku myy/antaa minulle juustohampurilaista eurolla tai ateriaa johonkin seitsemään euroon, niin tarjoan vastineeksi kyllä mielelläni auttavat käteni samalla, kun poistun ravintolasta. Muutenhan käteni olisivat vain toimettomina sivuilla heilumassa.

4 tykkäystä

@Oijennus toistan sen mitä sanoin, ajattelemme asiasta eri tavalla. Kyllä minäkin voin listata lukuisia asioita, jotka minua ärsyttävät, mutta en sitä kuitenkaan tee.

Kyllä minä ihmettelen vessoissa, miten se tähtääminen on niin vaikeaa siihen pönttöön, kun on ympäri lattioita ja seiniä hirveän usein. Ei se minua silti ärsytä :smiley: Se vain ihmetyttää minua, siinä kaikki. En jaksa mieltäni siitä pahoittaa millään muotoa.

Se on mielestäni vähän sama asia kuin se, kun jotain toista ärsyttää se, miten muut ovat toimineet jossain pikaruokaravintolassa. Itseäni ei rehellisesti sanoen periaatteen tasoa enempää kiinnosta koko asia. Enkä edes kiinnitä asiaan mitään huomiota.

Samaten olen valmis maksamaan lisähintaa palvelusta. Varsinkin kahvilassa on luksusta, jos on pöytiintarjoilu ja voi jättää lähtiessä astiat pöytään. Nykyisin tällaisia paikkoja on yhä hankalampi löytää. Pikaruokapaikoilta en tätä kuitenkaan odota, enkä siitä ole valmis maksamaan :smiley:

3 tykkäystä

Nyt luovutan. En enää jaksa vääntää pikaruoka-asiasta, kun itse en harrasta ks. paikkoja juurikaan. Ja silloinkin, kun harrastan, otan usein ruoan mukaani.

Tämä on varmaan kaikille selväksi tullut. :slight_smile:
Toivon, että et jää siihen uskoon, että tämä on ainoita asioita mitkä minua ärsyttää. Ei ole ainoa, mutta melkein isoin. :grinning:

Tämähän nyt johtuu ylisuurista odotuksista omaa miehisyyttään kohtaan, joten ei tästä voi oikein mieltäänsä pahoittaa. Lähinnä pahoitella suoritusta.[quote=“peterra, post:341, topic:3828”]
Itseäni ei rehellisesti sanoen periaatteen tasoa enempää kiinnosta koko asia.
[/quote]
No vähän kuitenkin kiinnostaa…

1 tykkäys

Mun mielestä on perseestä aina vedota siihen, että jollekkin maksetaan jonkin asian tekemisestä ja siten voi sen varjolla itse jättää paljon asioita tekemättä. Mun mielestä tollaset pikku asiat on kohteliasta tehdä ja kuuluu ehkä jopa hyviin tapoihin. Jokainen, kun jaksaa tehdä vähän ylimääräistä, niin mun mielestä maailma pyöris ehkä hivenen paremmin, eikä oltas vaan niin itsekkäitä ja aina ajatella, että se kuuluu jollekkin muulle tai joku muu voi sen tehdä mun puolesta. Ja noin toimiessa ei kyllä viedä tai uhata kenenkään työpaikkaa - se on suurinta paskapuhetta tässä ketjussa.

12 tykkäystä

Nähtävästi sitten näin. Otetaan nyt sitten tällainen yhteenveto asiasta, jos se vaikka selkeyttäisi asiaa:

Ajattelen, että jokainen palveluntarjoaja on kiinnostunut tuottamaan asiakkailleen parhaimman mahdollisen palvelukokemuksen. Ja oletan myös, että ensisijaisesti asiakkaan odotuksiin vastaaminen on yrityksen murhe, ei asiakkaan murhe. Pikaruokaravintolat olivat esimerkki - kaupat voisivat olla toinen. Itse menen kaupassa edelleen siihen perinteiselle kassalle tuotteideni kanssa, koska haluan, että minua palvelee ihminen eikä kone.

Ja olisin valmis jopa maksamaan tästä palvelusta enemmän - toki kaupassa en myöskään erityisesti kaipaa mitään lisähuomiota hyllyjen väliin - yleensä löydän ruokakaupasta haluamani itse ja en kaipaa myyjää viereeni kertomaan ruoan ominaisuuksista, jos asia kiinnostaa minua - selvitän sen itse. Se, että valitsen mieluummin ihmisen palvelemaan minua kuin koneen, on minun oma valintani ja olen valmis siitä peräti maksamaan. En odota, että kaikki asiakkaat ajattelevat samoin kuin minä.

Jos pikaruokaraflassa “rikotaan” normia paremman asiakaspalvelun vuoksi, olen siihen tyytyväinen ja kaikki eivät ole. En assosio pikaruokaraflojen kanssa ensisijaisesti matalaa hintaa, koska en käy yleensä ostamassa niistä sitä kaikista halvinta mättöä enkä edes yleensä käy siellä kiireessä. Vien myös yleensä omat roskani mukanani jokaisessa ravintolassa, koska yleensä minulla ei ole kiire ja vaiva on mitätön. Joka tapauksessa pidän myös siitä, että yritys palkkaa henkilökuntaa asiakasvirran mukaisesti ja vastuu palvelusta, siisteydestä yms. on aina minun päässäni ensisijaisesti yrityksellä, ei asiakkaalla.

Se ei taas liity enää tähän ketjuun, mutta olen myös yleisellä tasolla huolissani trendistä, että asiakaspalvelun saaminen vaikeutuu sellaisissakin paikoissa, joissa asiakas sitä oikeasti tarvitsisi. Olen myös huolissani esim. pikakassojen vaikutuksesta, koska oma kokemukseni kaupan alalta on se, että kaunopuheisuus siitä, että työntekijät siirtyvät mielekkäämpiin töihin asiakkaiden pariin, kun toistuva / puuduttava palvelutarjonta katoaa, kun asiakas tekee sen itse. Jotkut työt ovat suorituspainotteisia ja puuduttuvia, mutta minä esim. pidin aikanaan siitä kassatyöstä, koska siinä pääsi kohtaamaan ihmisiä ja se oli kaupan ainoa paikka, jossa asiakkaan kohtasi face-to-face. Minusta se ei ollut puuduttavaa, mutta ehkä olen yksittäistapaus. Todellisuudessa kuitenkin uskon, että työnantaja näkee tässä kehityksessä lähinnä eurot: yhden ihmisen suhteellinen tehokkuus vartioimassa 6 pikakassaa suhteessa yhden ihmisen palvelemiseen jonossa on aika paljon korkeampi. Tällä tavalla todennäköisesti saadaan vedettyä henkilökunnan määrä vieläkin alemmas, jolloin illalla asiakkaat tuijottavat kaupassa toisiaan hyllyjen välissä, kun henkilökuntaa ei ole missään.

1 tykkäys

En viitsi enää edelliseen keskusteluumme tarttua, joten kommentoin vain tätä.
Nyt pitää laajentaa ajatusmaailmaa pois McDonald’sin ja ruokakaupan alalta.

Kun mennään erikoisliikkeisiin ja heidän palveluihin, niin tämän päivän ongelma on verkkokaupat. Ihmiset käy hakemassa palvelua ja asiantuntijoiden palvelua kivijalkaliikkeistä, mutta ostavat tavaran halvemmalla netistä, kun ovat saaneet käsityksen mitä heidän pitäisi ostaa. Tottakai ihminen ostaa tuotteensa pääsääntöisesti sieltä mistä sen halvimmalla saa. Tämä on aidosti iso ongelma kaikille kauppiaille alasta riippumatta.
Minulla ei ole verkkokauppoja vastaan mitään, mutta ehkä tavarantoimittajien pitäisi miettiä tarkkaan, että millä hinnalla tuotteet myydään nettikaupoille vs kivijalkakauppiaat. Verkkokauppa ei koskaan pysty antamaan samaa palvelua kuin kaupat. Eikä kaupat pysty koskaan myymään samaan hintaan kuin verkkokaupat, jos ostohinta on sama. Jos tavarantoimittaja haluaa, että tuotetta pitää myydä palvelulla, niin silloin tuotteen ostohinta ei saa olla kaupassa sama kuin verkkokaupassa.

6 tykkäystä

Mutta ei ole. Jos kukaan ei niitä rojuja/roskia korjaisi, niin eikö siihen tarvittaisi työntekijää?

Odotas, niin haen rautalankaa.

Itse näen aina punaista jos mäkkäreissä notkuvat räkänokat jättävät roskat ym. pöytään kun koira paskansa. Sitä varten siellä on ne roskikset, ihan perus käytöstapoja.

Vielä enemmän vituttaa ne ihmiset jotka hakevat sapuskat autokaistalta ja menevät syömään ne sinne parkkipaikalle. Sitten ne roskat tiputetaan ikkunasta keskelle parkkipaikkaa. Voi ■■■■■ että pistää vihaks!

9 tykkäystä

Tuo käsitys minullakin on että nopea kiihdytys tavoitenopeuteen olsi taloudellisin. Ja se vaihtokohdat olis siellä vääntömomentin huipun lähellä, ei maksimi kierrosluku moottorista. Oma auto on viisiportainen automaatti ja kyllä se aikalailla hätäseen vääntömomentin mukaan vaihtaa ja hyvin nopeasti menee isolle vaihteelle alhaiselle kierrosluvulle halutun nopeuden savutettua (vakionopeussäätimellä lähdön jälkeen).

Niin mikö vi… harmittaa. No ne liruttelijat liikennevaloissa jotka itse hädin tuskin kerkeää vihreillä risteyksen läpi piikkipaikalta. Ja sitte se kuinka vaikeaksi tekee oman arvioinnin, kerkeääkö perässä risteysalueen yli vai jääkö tukoksi kun valot vaihtu ajat sitten.

1 tykkäys

Ja tämä ei vie tai uhkaa keneltäkään työpaikkaa. Kyllä sinne jää vielä paskaa pyyhittäväksi pöydiltä ja lattioilta ihan tarpeeksi.
Mulla on vielä rautalankaa ja voin vääntää lisää, mutta se vie aikaa. Pointti oli se, että on kohteliasta ja kuuluu hyviin tapoihin ‘hoitaa oma ruutunsa’, vaikka sitten Mäkissä viemällä omat roskansa pois. Tai vaikka nostaa kaupassa lattialle pudonnut tuote takaisin hyllyyn ohi kävelessään tai ihan mitä vaan tämän suuntaista. Ja, vaikka näin toimii, niin kyllä ihmisille saatana töitä riittää. Ei siinä kenenkään syrjäytyneen työpaikkaa viedä.

14 tykkäystä

Näinhän se on. Koska roskien vieminen ei “tuota” mitään, ei sen vuoksi palkata ylimääräistä väkeä. Muut tekevät sitten enemmän hommia. Eikä sillä, että kaikki ryhtyisivät roskaamaan luontoa, saada Suomenkaan työttömyyttä pienenettyä.

1 tykkäys

Oli ravintola mikä hyvänsä, ihmiset menevät sinne siksi että maksua vastaan välttyvät aterian eteen tehdyltä työltä, johon kuuluu annoksen valmistaminen, tiskaaminen, pöytien pyyhkiminen yms. Mikä tekee hesestä ja mäkistä erilaisen? Jostain syystä kun he eivät tarjoile posliiniastioilta, oletetaan että asiakas siivoaa pöydän? Jos 8e ei saa vatsaansa kuin kuivan vehnäsämpylän väliin sullotun sekundapihvin ja kourallisen transrasvassa keitettyjä perunatikkuja niin hintaan on pakko sisältyä pöydän siivoaminen. Siitä ravintolassa on kyse. Syömisestä ilman työtä. Joku vertasi tätä kadun roskaamiseen. Se on laitonta ja siitä saa sakot. Ravintola joka vain sanattomasti olettaa asiakkaidensa vievän rojunsa roskiin kun näkevät roskakorin on eri asia. Typerä vertaus.

2 tykkäystä

Kadulle roskaaminen on laitonta. Ajatellaan, että minä ja sinä asutaan samassa kerrostalossa. Kerrostalon rappukäytävä on meidän kummankin kotirauhan piirissä. Olisiko sinusta mahtavaa, että ohikulkiessani jättäisin roskapussin sinun huoneiston oven eteen, koska maksan vastikkeessani rappukäytävän siivouksesta. Senhän takia taloyhtiö on sinne palkannut viikkosiivouksen.

1 tykkäys