DISCOURSE: Luetuksi merkkautumisen bugi

Onko poissuljettu ajatus, että bugi korjaantuu viiveellä Discoursen päivitellessä tietokantaa tai välimuistiaan?

Jotakin sen suuntaista tämä tulkintani mukaan on. Pari kertaa on ollut @Kilo’n kuvailemia hyvin lyhyitä bugituksia mulla, mutta tässä ketjussa raportoin 10 päivää kestäneestä päivittelystä.

1 tykkäys

Ei se kai poissuljettu ajatus ole, mutta aika sopivasti bugi korjaantui juuri yhdeksän tai maksimissaan kymmenen uuden viestin jälkeen. Bugi korjaantui aika tarkalleen silloin.

Jotenkin tuntuu siltä, että ketjusta siirretyt viestit täytyy tavallaan ylikirjoittaa. Mutta miksi bugia ei aina tule, en keksi. Toisaalta eihän se sitten bugi olisikaan. Ainut ajatus, mikä minulle tuli, on että kun siirsin viestejä, ketjuun saattoi tulla samaan aikaan uusia viestejä.

Tutkailun perusteella tämäkin näyttää erittäin mahdolliselta teorialta. Olen 14. elokuuta raportoinut bugista, kun @ljpp oli siirtänyt seitsemän viestiä kärppäketjusta. 24. elokuuta olen raportoinut ongelman korjaantuneen @Maalivahdin viestin jälkeen, joka oli kuudes viesti siirron jälkeen. Jos siirto itsessään lasketaan viestiksi kuten Discourse taitaa tehdä, täsmää seitsemän siirretyn viestin kanssa.

Eikös tuon bugin voisi periaatteessa nyt testata / toistaa testialueellakin, jos käyttäytyy @Kilo havainnoimalla tavalla?

Perinteisestihän tämä toimii niin, että jos siirtää useamman viestin, täytyy yksi viesti postata perään, jotta ongelma korjaantuu. Niin se toimi taas äskenkin testialuueella. Nämä ovat jänniä ongelmia, joita on viime aikoina koettu.

1 tykkäys

Liput Tapparan peleihin -ketju alkoi oireilemaan jällleen, kun siirsin seitsemän viestiä ketjua sieltä markkinointi-ketjuun. Seurailen tilannetta ja raportoin. Jännä nähdä, korjautuuko kun 5-6 viestiä lisää lähetetään sinne Messin viestin lisäksi.

1 tykkäys

@Kilo on jäljillä. Ketjuun postattiin juuri kuudes viesti siirron jälkeen. Ketju näkyi tuoreimmissa samaan tapaan kuin aiemmin Kärppäketjulle raportoin: ketju oli luetun harmaa, mutta sen perässä oli sininen :one: kertomassa uudesta 4_TRA:n viestistä. Klikkasin ketjua ja luin viestin, ja nyt ongelma on taas poissa.

Ahaa, eli jos siirrät X kpl viestejä, ongelma korjaantuu kun ketjuun on kirjoitettu X kpl uusia viestejä?

Yleensä yksikin viesti riittää. Tämä bugin toinen harvinaisempi muoto vaatii, että ketjuun kirjoitetaan N-1 viestiä, kun N viestiä on siirretty. Ilmeisesti siirtoilmoitus tulkitaan myös viestiksi.

En ole Metasta löytänyt mitään tätä vastaavaa raportoituna, mutta voit itsekin vielä etsiä.

Jotenkin mulla sekosi tuo playoff: Tappara-Ilves -ketju. Sieltä ilmeisesti siirrettiin joitain viestejä toiseen ketjuun muutama päivä sitten. No, nyt mulla näyttää viestiketjua lukiessani viimeinen viesti eri numeroa kuin pääsivulla viimeisen viestin numero. Esim jos luen ketjua, viimeinen viesti on 331. Kun tulen pääsivulle, lukee viestien kokonaismääränä 330 . Tämä generoi sen, että viestiketju ei muutu koskaan harmaaksi ( olet lukenut kaikki viestit) vaan pysyy mustana. Lisäksi aina kun avaan ketjun, se avaa viimeisen viestin, eikä viimeistä lukematonta viestiä. Ketjun seuraus on valittuna.

Siirsin tähän ketjuun viestisi, koska liittyy tähän samaan vyyhteen. Tunnen tuskasi: kun viestejä siirrellään, tuollaista bugitusta esiintyy toisinaan. Mä olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että koskee pääasiassa vain valvojia eikä siten olisi valtavan kriittistä. Ärsyttävää on joka tapauksessa.

Etusivulla näkyy ketjun yhteydessä vastausten määrä, kun taas ketjussa ketjun avausviesti on viesti numero 1. Tämän vuoksi sama ilmiö viestimäärien suhteen näkyy jokaisen ketjun yhteydessä. Se ei ole bugi vaan ominaisuus.

Lisään vielä sen verran, että ongelma poistuu, kun ketjuun kirjoitetaan uusi viesti tai joissain tapauksissa muutama viesti. Tappara-Ilves-ketjun tapauksessa niin tapahtuu äkkiä. Vai onko tämä ollut ongelmana jo pitkäänkin?

Noin kaksi päivää olen tätä kironnut. Käyttänyt pelkästään kännykkää, niin luulin että ongelma tulee sitä kautta. No nyt kirjauduin tietokoneella ja ongelma pysyy. Taas oli ketjuun tullut 15 viestiä näköjään lisää, mutta avatessani sen hyppäydyin suoraan viimeiseen kirjoitettuun viestiin. Edelleen tuo yhden ero numeroinnissa.

Tässä ketjussa on mun tuskailua samankaltaisen ongelman kanssa. Ne ovat korjaantuneet mulla aina viimeistään, kun sama määrä viestejä on kirjoitettu ketjuun tilalle. Mä en osaa muuta kuin toivoa, että sinuun vaikuttava ongelma korjaantuu pikapuoliin.

Se kiinnostaisi, että onko tätä viestiä lukevilla samantyyppisiä ongelmia?

Mulla luonnollisesti on tuota, että jää ketjut mustaksi, kun viestejä siirtelee. Mietin jo, että olisi syy voinut löytyä liputuksista. Äsken oli pari viestiä liputettu “playoffs-lippuketjusta”, siirsin viestit toisaalle, poistin liput ja ketju jäi “mustaksi”. Se korjaantunee, kun ketjuun tulee se yksi tai korvaava viestimäärä. Kokeilin bugin toistoa testialueella, mutten saanut onnistumaan. Tässäkin voi olla, että bugi ei tullut, koska liputin oman viestini ja siirsin oman viestini.

Tästä @louskutin bugista sen verran, että siinä kävi sellainen harvinaisuus, jotta:

  • siirsin viestejä toiseen ketjuun
  • huomasin siirtäneeni väärän viestin, sen kirjoittaja oli @Rantt3, liittyi jotenkin järjestysmiehiin harjoituksissa
  • siirsin tuon, jo kertaalleen poistamani viestin takaisin otteluparin ketjuun

Olisiko tuo viesti ja sen edestakainen siirtely syy nykyiseen bugiin, tavalla taikka toisella? Jos “luetuksi merkkautumisen bugi” on tullut samaan aikaan päällekkäin viestin siirron kanssa ja muodostanut uuden, koodille immuunin superbugin? Piilotin vielä jälkiäni ketjusta, jonne viestin ensimmäisellä kerralla siirsin. Eli poistin automaattisen “viesti siirretty” -ilmoituksen.

Sekavaa?

1 tykkäys

Ainakin jotain tapahtui! Hyppää avatessa oikeaan (ekaan lukamattomaan) ja kertju muuttuu harmaaksi! Numerointi yhä yhdellä pielessä, mutta tuo ei haittaa, kun homma pelaa :+1::blush:

1 tykkäys

@henkilökunta Mikä homma? Juhani Jasun ketju ei kuittaannu luetuksi. Liitteenä havainnekuva.

E: Tai no ei siinä näy numeroita harmaalla pohjalla, mutta tuo teksti pysyy tummana.

Siirsin viestisi tänne. Tästä ketjusta löytyy selityskin, joten tyydyn vain pahoittelemaan tilannetta.

1 tykkäys

Intresanttia. Täysin tuollaista bugia ei ole näemmä täällä raportoitu muuta kuin viestinsiirtäjien suunnalta. Ehkä just tulen toimeen ongelman kanssa.

E: No nyt tuo Kysy ylläpidolta tekee samaa :smiley:

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Satunnaiset ihmettelyt Discoursesta