Ilves-Hockey Oy:n talous

Ulkojäät siis kuuluvat Ilveksen kausikorttiin? Nyt muuttui entistä hämärämmäksi minulle, miten Ilves aikoi tuosta tapahtumasta sen supervoiton leipoa.

Ei kai se Tapparan Ratinan peli nyt niin kauhea floppi ollut. Jää kyllä petti, joka paikkaan oli jonoa ja katsomoista oli pitkä matka tsiigailla kentälle, mutta jään pettämistä lukuun ottamatta nuo oli kaikki arvattavissa olevia asioita, ja muistaakseni suurin osa porukasta tuntui olevan ihan hyvällä tuulella matsin jälkeen. Itse ainakin olin.

Saa Ilves olla tyytyväinen jos edes +/- tulokseen pääseen. En usko, että Ilves tuosta tapahtumasta mitään supervoittoa saa. Paljonko on katsoja kapasiteetti tuohon? Mitenhän lie vastustajan kannattajat vaivautuvat paikalle?

Ei ole varmasti ainakaan Tappara-fanien kovin suurta invaasiota odotettavissa paikalle. Syynä on Tapparan pelaaminen finaaleissa 4 kertaa putkeen ja viimeisellä mestaruus, kun Ilves on ollut peränpitäjien joukossa joka vuosi. Ei ole entisen kaltaisia hegemoniaotteluita nämä paikallispelit. Toinen syy on, että Ilveksen taloudellisen ahdingon vuoksi tapahtuma saa hieman rahankeräystempauksen luonteen, ja Tapparan faneissa lienee aika vähän niitä, joita kiinnostaisi antaa rahansa hyväntekeväisyysmielessä Ilveksen toimitusjohtajalle, pääomistajalle ym. ketkuille.

Voihan tuo muutaman vuoden takainen Ratinan ulkoilmapelikin vaikuttaa intoa vähentävästi, uutuudenviehätystä tapahtumassa ei Tappara-fanien kannalta oikein enää ole. Ja kun Ratinassa oli tiettyjä ongelmia, niin epäilyjä voi olla tämänkin tapahtuman onnistumisesta, vaikka nyt onkin eri paikka.

1 tykkäys

Jäin tuossa miettimään lauantain peliä. Olen aikalailla varma, että Ilveksen budjetissa oli laskettu +7000 katsojaa tuohon paikallispeliin, ihan historiakin huomioonottaen. Nyt pelissä oli jotain 5850 katsojaa. Takkiin tuli n. 1200 katsojaa. Nuo yleensä ovat niitä katsojia, jotka maksavat hiukan keskivertoa enemmän, lipusta eli eivät ole mitään kausikorttilaisia. Ja kun katsoi halliin, niin sivuilla oli tilaa. Olkoon kuitenkin vaikka keskiarvo 15 egee, niin turpiin tuli vähintään n. 18 000 euroa. Se on iso raha. Sillä saa jo muutaman mailan ostettua. Paljonkohan Ilves on budjetoinut katsojamäärän keskimäärin? Seuraava kotipeli KalPaa vastaan, paljonkohan?

Jääkiekkolehden mukaan tavoite on 4900 katsojaa/ottelu.

Itse en näe vielä Ilveksen katsojatilannetta mahdottoman pahana. Tietysti voidaan ajatella, että nyt vihdoin katsojat jäävät kotiin vuosien pelleilyn takia, mutta itse olen pikemminkin nähnyt positiivista kuhinaa tuotteen ympärillä. Eilinen katsojamäärä oli taatusti pettymys, mutta ottelu oli myös todennäköinen tappio. Nyt kun Ilves pääsee pelaamaan omia päävastustajaansa vastaan, niin voittoja saattaa alkaa tulemaan ja se samalla saa katsojia halliin.

Jos Ilves pysyy sarjan keskivaiheilla, niin en pitäisi mitenkään mahdottomana että Ilves pääsisi lähelle katsojatavoitteeseensa. Nyt vain Kiven ja joukkueen täytyy näyttää miten sitä voittavaa kiekkoa pelataan.

500k€ voiton tekeminen ulkoilmatapahtumasta on kyllä täyttä haihattelua, sitä tuli laskettua jo keväällä että pieni voitto on paras mahdollinen tulos.

Tuo 500te voitto on ihan sammakko suusta. Jo 500te parannus olisi kova juttu kun nyt500te pakkasella. Ulkoilmaottelussa tosiaan kausarilippuset mukana kausarinhinnalla ja iso osa lipunostaneista jo ostanut lipun viime tilikaudella? Eli nekin rahat jo ryypätty eiku kulutettu kesällä. Saa nähdä myydäänkö vai viokrataan kiinnostavat pelaajat keväällä

Talvella ja kesällä myydyt lippurahat on jo juotu, mutta tulevat kirjanpidollisesti mukaan vasta tälle tulevalle kaudelle jolloin pelikin pelataan. Se on sitten Ilveksen kassanhoitajan homma katsoa mistä rahat tuleviin, ehkä yllättäviin, kuluihin saadaan. Honkkishan myönsi, että myös tv-rahat on menneet kurkusta alas ennen ensimmäistäkään peliä. Eli Vincent setä vippasi kesällä rahaa tv-rahoja vastaan. Tuo Ulkoilma-peli varmasti plussaa tuottaa, mutta enemmän kyllä luottaisin ihan perus Hakametsän tekemiseen. Jos Ilves pelaa kotihallissa voittavaa kiekkoa niin ka. +5000. Potentiaalia tuossa urheilupuolessa on.

Jos katsojamääriä pelkästään miettii, niin IPA saa hyvät keskiarvot, jos peli vaan kulkee. Se on tuon kanssa vähän sellanen noidankehä, että pitäis saada voittava joukkue, että väki kävis. Toisaalta, kun ei käy ei oo rahaa kohentaa joukkuetta.

Kolmaalta, on myös kunnia-asia pystyä maksamaan kunnon korkoa pääomistajan antamille lainoille.

Tsih…Ilves ja kunnia mainittu samassa lauseessa :grin:

3 tykkäystä

Ilves ja raha samassa lauseessa…

3 tykkäystä

Kiven myötä perinteinen lokakuun mestaruus on periaatteessa mahdollinen, mutta vaikka se tulisikin, niin on sellainen fiilis että on jo liian myöhäistä. Vuosikausia jatkuneen perseilyn takia liian monta kannattajaa/yritystä on jo menetetty lopullisesti (siis kunnes omistus vaihtuu). Viime kausi oli mielestäni käänteentekevä - boikotoijia oli jo aiemminkin, mutta nyt siitä tuli jo pienehkö epidemia. Uskon, että tämä tulee myös näkymään nyt syksynkin yleisömäärissä oikein kunnolla, ellei sitten joukkue tosiaan vedä syksyä aivan yli taitojensa. Tässäkin tapauksessa arki kuitenkin koittaa joulukuussa.

Taloudellisesti tilanne alkaa olla pian kestämätön - vai vieläkö Honkalehdon & kumppaneitten kusetus menee yhden vuoden läpi? Vieläkö löytyy sokeita toiminnan rahoittajia halliin? Toivottavasti näistä Ilveksen nälkävuosista tehdään jälkikäteen dokumentaarinen elokuva.

Samaan kiinitin huomiota kuin Donizimo. Paidassa ei ollut juuri mainoksia. Housujen perspuolella oli lahje tyhjänä. Laitamainoksissa oli useita ulkojäät-mainoksia, sekä B-katsomon puolella oli yksi paikka tyhjänä. A-puolelta en laitaa nähnyt, mutta toivottavasti homma on hanskassa.

Edesmenneen Ilvessuuruden (AH) kuva oli paidassa. Kunnioittivat mestaria ja tuskin mainosrypäs olisi kuulunut asiaan! Eli siksi varmaan mainokset puuttuivat paidasta.

En puhunut ensimmäisen erän paidasta, vaan 2 ja 3 erän, jolla Ilves pelaa loput 59 peliä runkosarjaa.

Ok, S.T, en kiinnittänyt huomiota paitaan ensi erän jälkeen.

Kuulin loppukesästä vahvistamatonta huhua, että sponsorikentässä olisi tapahtunut jonkin verran liikettä Ilveksestä Tapparan suuntaan. Että esimerkiksi tasapanostus olisi vaihdettu Tappara-panostukseen.

Mutta tämä on vain huhua, eikä minulla ole mitään faktatietoa toteutuneista euroista.

Mulla on samansuuntaista tietoa. Pari yrittäjää tiedän henkilökohtaisesti, jotka siirtyivät naapurista meille. Kummankin kohdalla puhutaan n. 10000 eur panostuksesta. Ei valtavia summia, mutta kuitenkin.

Mites se vahva Ilves on Tapparankin etu?
Pitäskö Tapparan sanoa näille yrittäjille, että pysykää vaan tukemassa sitä ilvestä?
Vai pitäskö ny kuitenkin nauttia kun Tappara syö Ilveksen?

4 tykkäystä