Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Varauksin Kärpät? Eiköhän heidän pelinsä ole ylivoimaisesti parhaimmilla kantimilla ja sen jälkeen tulee päivän kunnon mukaan TPS, Tappara ja JYP.

@peterra Olen samaa mieltä osittain pelitavallista ongelmista. Tavallaan nostan myös Jukalle hattua tuosta “jääräpäisyydestä”. Vuosia tahkottiin omaa peliä, niin mielestäni on hienoa että uutta yritetään rakentaa. Jotenkin kutisee et hyvä tästä tulee.

Koskahan Tappara saa sellaisen kiiman ja tunteen palon kamppailupelaamiseen? Eilenkin ekassa erässä HPK vei tätä osa-aluetta, jonka avulla hallitsi peliä. Toiseen erään Tappara paransi tällä saralla ja peli alkoi kääntyä, kunnes jälleen kuoli 1-1 maalin jälkeen. Tämä on kuitenkin isossa osassa pelityylin toimivuuden kanssa.

1 tykkäys

Tää pitää ny rämpiä läpi tämä runkosarja loppuun. Kyllä siä lyödään data tiskiin ja pudotuspeleihin peli loksahtaa uomiinsa. Ennakkosuosikin viitan putoaminen on vaan hyvä juttu.
Muut ei pysty tuomaan mitään uutta pudotuspeleihin ja ne syödään yksi kerrallaan.
Miettikää näitä harjoittelujaksoja ja uusien juttujen opettelua, mitä pelaajien suusta on kuullut. Kaikki tehdään kevättä varten ja runkosarja kärsii mitä kärsii.
Näin olen tämän nyt nähnyt ja katson runkosarjan loppuun pitäen tämän mielessä vaikeina hetkinä.

7 tykkäystä

Minä vähän vierastan tätä ajattelua - en sinun takiasi vaan siksi, että minä en näe sen toimivan monessakaan asiassa. Teen tällä hetkellä myyntityötä ja minun on hyvin vaikea kuvitella, että harjoittelisin 8 kuukautta myymistä, jotta voin myydä yhtenä kuukautena. Osoittaa poikkeuksellista luottamusta Tapparaa kohtaan, että ajatellaan oikeasti tämän harjoittelun tuottavan jonkinlainen automaattinen rentoutuminen, kun pelit vaikenee.

Itse kuulun vähän siihen koulukuntaan, joka uskoo, että esim. pelin rytmejä pitäisi harjoitella koko runkosarja sellaisina kuin ne ovat jatkossakin. Esim. tätä päätöntä päätykiekkojen viljelyä - koska sitä tullaan tarvimaan?

Onks tää sit välierissä se hetki, kun laitetaan Mikko Mäenpään edestä päätykiekko ja ehditään ennen häntä ja laitetaan kiekko maalille ja siitä se sit tulee sarjan ratkaiseva maali. Ja JYP häviää just siksi, kun ei oo harjoitellut just tätä koko kaudella.

2 tykkäystä

Olen aiemmin ollut kriittinenkin, kuten olet saattanut huomata. Näin minä tämän nyt näen, enkä vänkää, enkä anna sinun pilata positiivisuuttani.
Näet sen mitä silmäsi näkevät, mutta et kokonaisuutta.

1 tykkäys

En minä vastusta sitä, että tuo sinun esittämäsi pitää paikkansa. Pidän sitä todella epätodennäköisenä, koska en ole koskaan nähnyt jääkiekossa vielä sitä, että runkosarjan aikana harjoiteltua pelitapaa on muutettu rankasti playoffseissa ja se olisi toiminut.

Rautakorpi peluutti jotain tällaista samanlaista 2013-2014 ja ainakin silloin playoffseissa oli täysin samat ongelmat kuin tällä kaudella on pelissä ylipäätään. Silloinhan runkosarja meni hyvin ja fanit odottivat ennen poffeja, kun Tappara otti turpaan kaikilta, että kyllähän se peli siitä sit lähtee, kun päästään tosipeleihin.

Pelicans meinasi tiputtaa Tapparan kvartseissa, välierissä Lukkoa vastaan game 7:ssä maalin voitto ja Kärppiä vastaan game 7:ssa turpaan - sarjassa, jota johdettiin 3-1. Miksi minä tätä muistelen? No siksi, että se osoittaa mielestäni aika hyvin sen, että ei sitä peliä isosti playoffseissa muuteta ainakaan helposti.

Kyllä sieltä erilaisia rytmityksiä ja variaatioita on haettu nytkin. Nyt on asennepuoli sakannut välillä ja väliin on reenattu tuloksen kustannuksella. Kaikki mitä yritetään ei aukene täysin, kun toteuttajat eivät ole 100% toteuttamassa. Tätä ongelmaa en usko pudotuspeleissä olevan. Erilaisilla kokeiluilla on saatu dataa miten peliä voi kehittää. Näin minä tämän uskon. Vastaus tulee keväällä.

Tämä vertaus taitaa kertoa sen “ongelmasi”. Eri aloilla tekeminen on erilaista ja erilaisin rajoin.
Periaatteessa sinun työssä tuloksen tekeminen on tasaista puurtamista kuukaudesta toiseen. Tietyllä tasolla pysyt työkykyisenä riittävän kauan. Liian huono taso johtaa potkuihin ja äärilleen viety taso loppuunpalamiseen eli ennenaikaiseen keskeytykseen.
Jääkiekossa, pudotuspeleihin päättyvissä sarjoissa, on suorituksen minimointi ja maksimointi ainakin katsojille näkyvillä. Runkosarjan jokaisen pelin jokainen piste ei ole niin tärkeä vaan se että keräät pisteitä riittävästi. Pudotuspelit on se äärimmäisen tason lyhyt vaihe, ja tätä tasoa ei kyllä pysty viemään läpi runkosarjaa. Toki se sarjapelien ulkopuolinen aika voi pitää sisällään jotain “äärimmäistä tasoa” mikä ei taas näy katsojille. Tarkoitan että ei ne palaajat lonkkaa vedä runkosarjan aikana.
Jalkapallo sarjamuotona vois olla saman tyyppinen myyntityöhösi, siellä on jokainen piste tärkeä ja laskurissa mukana.

10 tykkäystä

Tän tyyppisiä kommenntteja @peterra lta oon lukenut myös oteluseurannasta. ”Kaikki näkevät, että…” Mää oon myös @Battleaxe73 n kanssa poikkeus ja optimisti. Tätä ketjua lukiessa ei kaksinkaan olla ainoita. Moni ketjussa kertoo luottavansa siihen mitä Jukka tekee, niin luotan määki. Kyllä viihdyttävyyspisteet ja ns. toimiva sapluuna on ollu aika harvoin nähtävissä tän menestysputken aikana runkosarjassa. Viime kaudella jopa tuntu, että sitä vimistä steppiä ei otettu/saatu otettua/tarvittu edes pudotuspeleissä. Ensimmäinen peli Ilvestä vastaan hyvän alun jälkeen meni miten meni ja siitä seuras asioita, jotka luultavasti ei toistuis kovin helposti uudestaan, sen sarjan jälkeen päästiin suht helpolla. Mutta ne pelit oli Tapolaa.

Täys luotto siihen, että kevään koittaessa Tapparaa ei kukaan helpolla voita ku yhden kerran. 2 tai 3 voittoa ottaa tosi kova joukkue ja neljää kertaa ei voita kukaan. Jukka tietää mitä tekee, vai kuka muu olis laittanu eilen Elorinteen kentälle hakeen joukkueelle kolmea pistettä viimeiselle minuutille?

15 tykkäystä

Mites toi TPS, voittanut Tapparan jo kolme kertaa kolmesta. Toisinpäin ajateltuna, näillä lähtökohdillako Tappara voittaisi Tepsin 4 kertaa?

Tällä kaudella on jotenkin erityisen vahvasti haiskahtanut, että ainoa mihin tähdätään, on että joukkue on iskussa pudotuspeleissä. Ehkä poislukien CHL, johon saatettiin panostaa. Runkosarjassa ei olla vedetty sellaisella intensiteetillä kentällä kuin mitä vaikka eilen HPK veti, mikä on siinä mielessä järkevää, että eipä ole esim. paljon loukkaantumisia tapahtunut runkosarjassa (koputellaan puuta täällä). Ja uskoisin, että tää on ihan tarkoituksellista. Vedetään sillä tasolla, että pärjätään hyvin, mutta jätetään se maksimi sinne pudotuspeleihin, koska maksimi on myös eräänlainen riski.

Tietenkään tällaisia asioita ei voi tuoda julkisuuteen, koska se söisi uskottavuutta runkosarjalta. Eli tavallaan tää vaan on sisäänkirjoitettu jääkiekkoon, kun on nuo playoffit ja siihen päälle vielä pitkä runkosarja. Parhailla on varaa taktikoida tuossa suhteessa. Toki samaa voi tehdä esim. Kärpät, TPS ja Jyp, mutta toisaalta on ne kaikki vielä vähän eri tilanteessa kuin Tappara, jonka viime kausien menestys saattaa tarjota vielä paremman mahdollisuuden tällaiselle taktikoinnille, eli joukkueen materiaali ja henkinen puoli on hyvässä kunnossa. Tietysti joukkueessa on tapahtunut isoja muutoksia viime kauteen, mutta eiköhän siellä ole se tietty tapparalainen tapa tehdä asioita kuitenkin pohjalla.

Vaikka peli on ollut runkosarjassa välillä melko tahmaista, niin on siellä ollut hyviäkin jaksoja ja erinomaisia, viihdyttäviä pelejä, vaikka onkin se tunne, että vielä ei ihan sitä 110% annetakaan. Mielenkiintoista seurata miten peli kehittyy kevään aikana ja tapahtuuko jotain selkeää muutosta, kun pudotuspelit alkaa. Vahvasti veikkaan, että muutos tapahtuu ja että se tapahtuu erityisesti liikkeessä ja yleisessä aktiivisuudessa. Haaste siinä on varmasti saada sitten se oikea moodi päälle heti pudotuspelien alkaessa, mikä oli havaittavissa viime keväänä Ilveksen kanssa. Mutta uskon, että nämä kaikki jutut kyllä erittäin hyvin tiedostetaan valmennuksessa.

Eilinen HPK-peli oli muuten yksi hienoimmista (ellei hienoin) taisteluista tällä kaudella ja uskon, että myös joukkueelle erittäin tärkeä taisteluvoitto henkisessä mielessä. Vaikka ei sitä 110% annetakaan vielä tässä vaiheessa, niin kyllä ne voitot tietysti ruokkii sitä henkistä puolta, jonka on sitten keväällä oltava erittäin vahva.

4 tykkäystä

Se miksi näin tehdään tietoisesti ja sinä et sitä ymmärrä erottaa sen miksi sinä huutelet palstalla nimimerkin suojissa ja Rautakorpi seisoo vaihtoaitiossa.

Tuo sinun vaahtoaminen ja ongelmien huutelu alkaa pikkuhiljaa nyppiä - peterra 2010-luvun zztoippari…

11 tykkäystä

Kyllähän peterra on monesta pelillisestä ongelmasta oikeassa. Mutta sekin on totta, että ihan tietoisesti Tappara pelaa miten pelaa.

Runkosarjassa, jossa Tappara ei oo parhaimmillaan. Tepsi ei käytännössä oo voittanu vielä mitään. Tappara pimentää Kallion ja Perrinin viimeistään kolmannessa pudotuspelissä, se on varma. Tai todennäköistä.

1 tykkäys

Tappara voitti ja täälä viestiketjussa on yli 33 viestiä pelin jälkeen ja pääosa negatiivissävytteisiä. Toki negaakin pitää antaa, mutta eikö 3p voitto anna aiheen posion? HPK ilmeisesti on ollut hyvässä vedossa viime ajat, useamman päivän pelitön tauko takana, kaiketi reenattu kovaa… kuka voi edes odottaa tuommoisen jakson jälkeen huippupeliä?

11 tykkäystä

Ja miten Tepsin “papat” jaksaa paras seitsemästä sarjassa.

Kuinka sää Jukka onnistut tappamaan jääkiekon tällä rosterilla?

3 tykkäystä

Rautakorpi taktikoi Tapparan haastajaksi kevääksi, suosikin asema on pahempi. :yum:

4 tykkäystä

Kattokaakin sitten ettei tämä ketju täyty onelinereista ja jankkauksesta. Vain perusteltua keskustelua. Tiedän, että se on vaikeaa, kun on ikävä mieli, mutta teitä on varoitettu.

Ei itketä lauantaina.

8 tykkäystä

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Mielipide: Jukka Rautakorvelle potkut!

Miten on mahdollista että Jukka on saanu kaikkien äijien kehityksen raakasti alamäkeen poislukien Rauhala ja Karjalainen??

2 tykkäystä