Kuinka fanin suosikkijoukkue määräytyy?

Ainakin minulle oli hyvin vaikeaa löytää sopiva vaihtoehto tuosta “Miksi pidät juuri Tapparasta” -kohdasta.
Olen Lahdesta kotoisin, ja vaikka 80-luvun alkupuolella Kiekko-Reipas olikin vielä SM-liigassa, niin eipä kukaan ollut junioria viemässä hallille tai innostamassa kiekkoon. Joka tapauksessa jääkiekko alkoi kiinnostaa, ja muistan erään muiston jossa olin Helsingissä sukuloimassa ja lueskelin Helsingin Sanomia. Urheilutilastosivulta sitten löysin sarjataulukon, josta muistan ihmetelleeni ensinnäkin pisteenlaskua ja muita sarakkeita, mutta myös sitten kärjessä olevia joukkueita. Siinä oli varmaan jotain ihmeellisiä lyhennenimiä, mutta myös mieleen jäi Kärpät ja Tappara. Tappara kuullosti kölville paljon mielenkiintoisemmalta, ja tässä sitä ollaan.
Eli valitsin noista kyselyn vaihtoehdoista “symbolin” ja “menestyksen”, koska ne mielestäni olivat parhaat vaihtoehdot ym. tarinalle, mutta hankalaa siihen oli vastata, ja epäilen että moni ei ole löytänyt sieltä sopivaa vaihtoehtoa.

2 tykkäystä

Yllättävän hyvin pärjää “suhde paikkakuntaan” äänestyksessä, ottaen huomioon, ettei Tappara ole Tampereella ainoa “The Only Game in Town”, elikkä ainoa riistaeläin kaupungissa. Tarkoitan siis, että voihan rakkaus kotikaupunkia kohtaan selittää, miksi tamperelainen kannattaa tamperelaista joukkuetta, mutta ei se vielä sitä selitä, miksi Tappara eikä Ilves. Jossain toisilla paikkakunnilla tämä on selkeämpää, Oululainen kannattaa tietysti Kärppiä ja Vaasalainen Sporttia. Siihen ei tarvita muuta selitystä kuin kotipaikkakunta.

Itse en syntynyt tamperelaiseksi, vaan ympäryskunnassa. Sielläkin tosin “kaikki” kannatti joko Tapparaa tai Ilvestä, joten niistä vaihtoehdoista sitten pienenä poikana valittiin. Vanhemmista tai sisaruksista ei ollut paljon apua, kun kukaan ei tuntunut olevan järin kiinnostunut jääkiekosta. Koulukaverien valinta oli enimmäkseen Tappara, millä saattoi olla vaikutusta asiaan. Lisäksi Tappara kuulosti iskevämmältä, ja värit & logo miellyttivät enemmän silmää kuin Ilveksen vastaavat. Näiltä pohjilta kai se valinta muodostui. Mistään pelityyleistä tai tähtipelaajista en silloin vielä ymmärtänyt, kun en ollut peliinkään päässyt.

Valitun suosikkijoukkueen otteita seuraamalla muodostui sitten aika nopeasti kiinteä suhde, kun pelaajat sekä pelityyli kävivät tutuiksi, ja joukkueen kulloinenkin menestys nostatti mukavia tai ikäviä tunteita. Melko pian tuntui ihan mahdottomalta ajatukselta minkään muun SM-liigajoukkueen kannattaminen.

Itselläni se on monen asian summa. 6 vuotiaasta on Tapparaa tullut kannatettua eli kohta tulee 17 vuotta. Paikkakunta, kaveriporukka, ehdottomasti liigan hienoin logo ja peliasut sekä pelityyli joka on sellainen joka aiheuttaa parranpärinää vastustajissa. (vastustajien ja median ainaiset kahvara itkut ovat suorastaan legendaarisia) Serkut lähes yksinomaan Ilvesläisiä joten sieltä ei ainakaan (onneksi) ole otettu vaikutteita. Kaveripiirissä suurempi osa on sitten puolestaan tapparalaisia.

Maalta (ei Pirkanmaalta) Manseen muuttaneena Tappara oli luontainen valinta eikä Ilves jostain syystä sytyttänyt.
Olenkohan minä prototyyppi näistä “mouhijärviläisistä”?

1 tykkäys

Martti Jarkko, Montreal (mailatehdas Viialassa), Tapparan sinioranssi.

Ensimmäisiä pelejä joissa homma oli lopullisesti sydämessä: Tappara - Ässät Mara tylytti Ketolaa satanolla. Ilves? Ei kuuna päivänä, en ymmärrä miksi veljeni taipui Ipan kannattajaksi, käsittämätöntä!!

Mä olin vasta lapsi, kun isi vei mut katsomaan Tappara-Ässät -finaaleja vuonna 1978. Siitä syttyi rakkaus, joka ei näytä hiipuvan.

Erityisen ylpeä ja ihastuksissani olen siitä, että melkein 40 vuotta myöhemmin olen saanut viedä omat lapseni juhlimaan Tapparan mestaruutta. On jokseenkin liikuttavaa katsella noita neljännen sukupolven Tappara-faneja, kun ne laulavat, huutavat ja ilakoivat.

2 tykkäystä

En äänestä, kun en ole Tapparan fani. Sotkisi otantaa. Lapsuuden ja nuoruuden kotipaikkakuntani on varmasti suurin syy siihen, että kannatan Kärppiä. Se tuntuu olevan verissä. Ainoa vaihtoehto. Vanhempani eivät olleet mitään jääkiekkointoilijoita. Sukulaisissa sellaisia oli ehkä muutamia.

Yksi samalla paikkakunnalla syntynyt lapsuudesta saakka tuntemani mies on nyt Tampereella pitkään asuttuaan kääntynyt Tapparan kannattajaksi ja hänen poikansakin pelaa Tapparan junioreissa. :slight_smile:

1 tykkäys

Itse on Salon seudulta kotoisin, nykyisin asun Naantalissa, Tepsi oli ja on edelleenkin tietenkin seutukunnan joukkue. Tapparafaniksi päädyin joukkueen 70/80-lukujen kultaisella kaudella. Muistan kun Yleltä tuli ohjelma Mestariehdokas Tappara ja mestaruuden jälkeen sama ohjelma taisi tulla uusintana mutta otsikolla Mestari Tappara. Siitä se sitten lähti. Ja kylillä oli eräs vanhempi kaveri jolla oli Tapparan takki ja sellaisen sitten halusin myös itselleni ja sainkin takin sitten joululahjaksi. Samalla lailla aiheutti silloin ihmetystä, kuin nytkin oranssi mestaruuspaita yllä kulkiessa.

Minä myös Salon seudulta, eli ihan Salosta kotoisin.
En tiedä mistä tämä Tappara-fanius on alunperin tullut, mutta tiukasti tuulimyllyjä (TPS-fanit) vastaan tuli tuolloin 80 -luvulla pintansa pidettyä, ja jatkuu yhä tänäkin päivänä. Mitä hullumpana tuolloin pidettiin, sitä tiukemmin tämä tarttui luonteeseen.

1 tykkäys

Meikä siitä naapurista Perniöstä. Ollaan saatettu törmäilläkin.

1 tykkäys

Tässä kohtaan kysyisin, kuinka kauan sitten fanius syntyi?

http://www.aamulehti.fi/urheilu/kyllikki-81-on-kaynyt-ilveksen-peleissa-50-vuoden-ajan-terveiset-omistajalle-potkut-pyllylle-24201156/

7 tykkäystä

Kyllikki harvoja yhä elossaolevia jotka muistaa aikuisena nähneensä Ilveksen viimeisimmän mestaruuden.
Kunnioitettavaa

11 tykkäystä

Vaarin veli äidin puolelta pelasi Ilveksessä ja maajoukkueessakin, mutta niin vain lähdin isäni kannustaman joukkueen kelkkaan ennen kouluikää. Onneksi en lähtenyt naapuruston kavereiden kelkkaan, ku oli vaan IFK ja Ilves muka.

1 tykkäys

Kaikki alkoi tällä tavalla.
Äitimuori oli töissä tarjoilijana Tiiliholvissa, jossa Tapparan pelaajat kävivät vakituiseen yleensä matsien jälkeen syömässä. Päivisin palolaitos tarjosi useimmille safkat.
Se oli aikaa Marjamäen ja kumppanien.
Mamma sai sitten yhtenä Jouluna Tapparan palokuntalaisilta Joululahjaksi lahjakortin Stockalle.
Lahjakortti käytettiin sitten valkohiaisen ( nahka ) Tappara-takin ostamiseen.
Taisin olla 5v. tai jotain. Siinä 60- 70-luvun taitteessa ennen ala-asteelle menoa.

Eli äidin ja 60-luvun lopun tapparalaisten vika.

5 tykkäystä

Hienoa, tuollaiset tarinat eivät lähde kulumallakaan! Onko muuten takki tallella? Ainakin muistoissa vahvasti.

Takki ei ole enää tallessa mutta mainitun Marjamäen Montreal, jossa maalivahdinmailaakin suurempi lapa, nimmarilla tähtivuodelta -75 löytyy.

2 tykkäystä

Tätä on mietitty perheen ja kavereidenkin osalta jokusen kerran.Itse olen syntynyt Kuusankoskella ja niin kauas kuin muistan niin minä olen ollut Tapparan miäs.Vaimoni taasen savosta ja hänkin Tapparalainen.Vanhempani eivät varsinaisesti olleet jääkiekko ihmisiä.Sain jo lapsena paitoja ja pipoja ym…tavaraa tietysti Tappara aiheisia ja maila millä itse pelasin piti olla Montreal koska me pelattiin kyseisellä merkillä.
Muissakin lajeissa minun suosikkini ovat pysyneet koska miksi suosikkia(omaa seuraa) pitäisi vaihtaa.
Kyllähän matka meidän upean joukkueen Tapparan kanssa on sisältänyt ylä ja alamäkiä,suunnatonta vit…harmitusta ja kuten viime keväänä onnen kyyneleitä riemua…
Mutta kuinka se määräytyy…emme ole päässeet ratkaisuun tästä,kai se on taivaankappaleiden määräämää?

Ajatelkaapa, kun fanius monesti määräytyy asuinpaikan mukaan. Jos asuisï jossain tuossa Lahden ja Helsingin puolessa välissä. Kannattaisiko Pelicansia vai HIFK:ta?

Hyi helevetti…mikä kohtalo

4 tykkäystä

Tuossa tapauksessa kannattaisi kääntää katse vähintään Hämeenlinnaan, jos Tampereen valot eivät näy. :slight_smile: