Loukkaantumisista / poissaoloista tiedottaminen

On kyllä hyvä linja Ässillä. Mä oon tästä Tapparan linjasta mm viime vuonna itkenyt. Myönnän toki, ettei minun elämäni siihen kaadu, jos en tiedä poissaolojen pituutta. Sitä mulle ei vaan kukaan ole osannut selittää, että mitä haittaa seuralle olisi, jos tiedotuslinja olisi saman tyyppinen kuin Ässillä.

En usko, että olisi seuralle sen kummemmin haittaa, mutta loukkaantumiset ovat kuitenkin tavallaan jonkin verran yksityisiä asioita. Jos pelaajat ei itse halua, että heidän vaivoistaan kuulutetaan koko maalle, niin silloin seuralla ei taida paljoa olla muita mahdollisuuksia kuin olla hiljaa ja vastailla toimittajille että ei kommentoida.

1 tykkäys

Jos tiedotetaan Ässien tapaan poissaolon pituus, niin sehän ei riko mitään yksityisyyden suojaa. Vai meinaatko, että Ässät sitä tässä rikkoo? Toiseksi, kaikkihan sen poissaolon pituuden kuitenkin lopulta näkevät. Kolmanneksi, kyse ei voi olla yksittäisten pelaajien valinnasta, vaan tämä on seuran linja. Tapparahan ei tiedota juuri mitään kenestäkään ja esim. Ässät ja KooKoo (ainakin aiemmin) tiedottavat jatkuvasti juuri yllämainittuun tyyliin.

Kyllä varmaan Ässät ja muutkin ketkä ilmoittavat, ovat selvittäneet pelaajiensa kannan, että antavatko luvan näiden tietojen kertomiseen. Jos se on ollut Tapparan kopissa yleinen mielipide, että mitä ulkopuoliset sillä tiedolla tekevät, niin eiköhän silloin seura kunnioita pelaajien toivetta. Kyllähän sen kaikki näkee lopulta minkä pituinen huili tuli, kun pelaaja palaa kokoonpanoon. Ja toisaalta, mitäpä me fanit sillä tiedolla oikeasti teemme, kuinka pitkään kukakin on poissa? Emme me sille asialle kuitenkaan mitään voi vaikka tietäisimme.

2 tykkäystä

Työelämän tietosuojalaki ja laki yksityisyyden suojasta on hyvin tiukka ja rajaava työnantajalle. Lait rajaavat periaatteessa tietojen käsittelyn työntekijän ja työnantajan väliseksi ja työntajalle tehtäviensä hoitamiseksi. Ässien listaus vaikuttaisi minusta lakia rikkovalta, aivan täysin varma en ole. Itse työnantajana kysyisin ensin tietosuojavaltuutetun kannan asiaan, kuitenkin työpaikalla kertomiseen on linkin takana päätös. Minun tulkinta on ettei kuulu ulkopuolisille ja arvelen että Tapparan toimistolla mennään tässä varman päälle ja ollaan hiljaa. Kookoo ei ilmeisesti listoja julkaise enään.

4 tykkäystä

Onko mielestänne järkevää kommentoida pelaajien vammoja noin tarkasti palstalla, jota kaikki pääsee lukemaan? Eikö olis jo pelaajan turvallisuuden takia suotavaa et noita vammoja ei huudeltaisi vaikka tiedettäisiin. Vai mitä @valvojat mieltä?

1 tykkäys

@oranssi5 tää ei ole mikään Tapparan organisaatio. Tappara ei huutele vammoista ja montaa asiaa auttaisi, jos Tappara ihan organisaationa kertoisi arvioidut kestot poissaoloille. Kun Tappara ei itse kerro yhtään mitään - ei edes poissaolon arvioitua kestoa niin se tavallaan itse antaa aika hedelmällisen maaston spekuloida ja käyttää puskaradiota.

Faneille on tärkeää tietää, koska x ja z pelaavat. Vamman laadulla ei sinänsä oo merkitystä vaan sillä, koska on taas askissa.

10 tykkäystä

Tämä on ihan ymmärrettävää, mutta mun mielestä tää on silti väärä paikka siihen. Palsta, jota pääsee lukeen myös vastustajat. Siihen on syynsä miksi Tappara ei kerro yhtään mitään, ja se kertoo vaan laadukkaasta organisaatiosta. Tässäkin tapauksessa Rantakari saattaa saada erityiskohtelua seuraavassa pelissä, jos vihu saa tietää mistä vammasta kyse. Siinä häviää vaan Tappara ja Rantakari.

Luuletko, että kiekkopiireissä ei tiedot kulje ilman meidän palstaa? Tää on pieni maa.

6 tykkäystä

Ihan varmasti kulkee, mutta tää nyt olis yks keino, joka vois vähentää vammojen joutumista vääriin korviin. Korostuu erityisesti playoffeissa.

Mitähän sillä on väliä jos vastustaja tietää vammoista?
Sairaita ei laiteta takasin askiin.
Meinaatko että vastustajat lukee palstoja ja alkaa jahtaamaan jos jollain on ollut jotain vaivoja?

1 tykkäys

Tuossa on jotenkin kuitenkin ihana ajatus taustalla, että kiekkopiirit olisi jotenkin kovinkin erillä toisistaan.

Pelaajilla on ikätovereita, kavereita jne. kaikissa eri joukkueissa. Suomen lätkäskene on aika pieni ja tää on pieni maa; kyllä ne keskenään aika hyvin toistensa asiat tietää ennakkoon. Kovuutta annetaan pelaajille kuitenkin kaukalossa, oli loukkaantumisia tai ei.

1 tykkäys

No onhan siinä merkittävä etu, jos tiedät, että pelaajalla x on vaikka nyt vasen kylki jotenkin sökönä ja vain urheiluteipeillä kasaan parsittu, että pystyy pelamaan. Siinä sitten pelin aikana joka vaihdossa pikku sikaa siihen kylkeen, niin kyllä varmasti tuntuu enemmän kuin terveessä kropassa ja jos taas kroppaan sattuu niin prkleesti niin se on aika selvää, että kyseinen pelaaja ei pelaa omalla tasollaan.

@Dillinger playoffseissa pelaajat parsitaan kasaan vaikka väkisin ja todella usein siellä on isojakin vammoja taustalla. Käsittääkseni esim. Karjalainen pelasi koko viime kevään aivan klesana ja siltikin pelasi mm. ykköskentässä.

Kauden loppua kohti kaikilla rupeaa olemaan oikeasti vähän sitä ja tätä. Pelikuorma on keväällä todella kova ja Liiga ei himmaa tahtia yhtään. Vedetään hirveällä sykkeellä loppuun asti. Yleensä finaalisarjojen lopussa ollaan ihan puhki joka tapauksessa ja puolet porukasta on myös rikki.

Ja aivan varmasti vastustajilla on nämä asiat tiedossa, kirjoitellaan täällä palstoilla sitten ihan mitä tahansa.
Toivottavasti tämä Rantakarin poissaolo avaa nyt ainakin siihen silmät, että ylivoima on Tapparalla ollut todella vaatimatonta ja sille olisi syytä tehdä jotain.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin henkilöön hoitoon liittyvän tiedon levittämän on rangaistava rike. Ja niin kauan kun virallista tietoa ei asiasta ole niin tämän kaltaisen tiedon levittäminen on väärin. Vaikka se paikkansapitävä olisikin.

Omasta mielestäni minkäänlaisen terveyteen liittyvän tiedon levittäminen ei palstalle kuulu ennen kuin se Tappara organisaation toimesta tiedotetaan.

Käsi ylös kuina moni haluaisi omaa terveydentilaansa spekuloitavan kun jättäytyy töistä saikulle?

4 tykkäystä

Ihmiset on erilaisia. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa spekuloiko joku mun terveyden- tai mielentilalla.

Jälleen kerran palataan siihen, että jos Tappara antaisi Liigan ohjeistusten mukaiset tiedotteet arvioidun keston mukaan niin spekulaatio vähenisi.

Aina voit toki syyttää jotain muuta ja kääntyä sen puoleen, että ihmiset ei spekuloi ja sitä voi jopa toivoa, mutta tosiasiat kannattaa hyväksyä. Jos itse luo sen tilanteen toistuvasti, että spekulaatio on tiedon valossa ainoa vaihtoehto niin toki sitä spekuloidaan.

En usko, että fanit kaipaa mitään tarkkoja tietoja kenenkään terveydestä vaan se, mitä ne kaipaa on se, kuinka kauan joudutaan pärjäämään ilman. Ei tuo ole mitään rakettitiedettä.

Tapparalla on yksi Liigan “salamyhkäisimmistä linjoista” ja se lisää aika paljon tuota spekulointivaraa itse.

4 tykkäystä

Liigan ohjeistus vuoden 2013 syyskuulta löytyi, voidaan kertoa poissaolevan kokoonpanosta terveydellisistä syistä ja tarvittaessa voidaan arvioida paluuajankohta.
Tietosuojavaltuuten lausunnossa tammikuussa 2014 kirjattu sairauspoissaolotiedon ilmaisemiseen työpaikalla että paluupäivääkään ei saisi kertoa.
Eli onko Liigan ja pelaajayhdistyksen ja jääkiekkoliiton ohje vanhentunut?

Spekulontia riittää vaikka ilmotettas poissaolon pituuskin.

2 tykkäystä

Lienee harvinaislaatuista, että Tappara tiedottaa näin tarkasti poissaolon pituuden:

Karjalainen pitkään sivussa, Kukkonen toistaiseksi KeuPassa

Koko Liigan alkukauden sivussa ollut hyökkääjä Jere Karjalainen on loukkaantumisen takia sivussa vielä seuraavat 3-4 kuukautta. Karjalainen oli polvitaklauksen kohteena kauden kolmannessa Champions Hockey Leaguen ottelussa syyskuun alussa.

Tapparalla näitä pitkiä ja selkeitä poissaoloja ei muistaakseni ole montaa viime vuosina ollut, joten ehkä nyt on paikallaan tiedottaa asiasta. “Day by the” -poissaolot sitten erikseen. Tässäkään ei kerrota yhtään ylimääräistä vaan vain se, mikä näkyi katsomoihin tuossa tilanteessa.

4 tykkäystä

Kyllähän potilasturvalaki suojelee jääkiekkoilijoita ihan samalla lailla niin kuin normi tallaajia. Tämä nykyinen tiedotuslinja on sovittu yhdessä pelaajayhdistyksen kanssa

1 tykkäys