Matkan varrelta: Jääkiekon historiaa

Kai se on mahdollista unohtaa kenestä jutun tekee,Väinöstä vai isästä.

Olin jälkimainingeissa olympiakylässä kun huomasin, että Wayne Gretzky istui keinussa isänsä kanssa. Ja kenelläkään ei ollut yhtään mihinkään kiire.

  • En muista tarkkaan, että teinkö jutun isästä vai pojasta. Mutta siitä jäi mieleen, että katoavaista on maine ja kunnia kun tulee elvistellen paikalle, Ruohola hymyilee.

Pieni juttu Juha Riihijärvestä:

1 tykkäys

Sitä hienon pelin surullista puolta.

1 tykkäys

Todellinen onni onnettomuudessa tarina Tapparassakin pelanneen Vesa Viitakosken pojasta. Kaveri siis potkaisi mahaan Valtteria, jonka myötävaikutuksella löytyi syöpäkasvain. Kaunis tarina, suosittelen.

2 tykkäystä

“[Jokerien synnyttäjä Aimo Mäkinen] oli kuitenkin tarkka rahasta. Hän ei koskaan maksanut kaikkia kauden palkkoja kauden aikana. Ja jos pelaaja ei suostunut tekemään jatkosopimusta – eli siirtyi toiseen seuraan – saattoi loppukauden palkka jäädä maksamatta. Tarina kertoo, että näin kävi esimerkiksi legendaariselle puolustajalle Ilpo Koskelle.

Eikö tuo kuitenkin ole Ilpo Koskela, joka vaihtoi Jokereista Kiekkoreippaaseen 70-luvun puolivälissä?

Pikkuveljelle kävi vähän samanlailla. Oltiin lätkää pelaamassa pikkukilleinä ja yritti lämmätä kiekkoo onetimerilla. Huonossa asennossa kaatu jäänpintaan ja lonkka murtui. Leikkauksessa huomattiin kasvain samalla.

2 tykkäystä

Tämä aihe liippaa Tapparaa myös:

3 tykkäystä

“…eikä varsinaisia ‘hiostavia’ tilanteita nähty kuin yksi, jolloin Pekka Marjamäki ‘pätki’ mailansa Pekka Uituksen päähän.”

Näin siis Aamulehdessä 50 vuotta sitten… :sweat_smile:

9 tykkäystä

Pientä tiiseriä torstain Urheilu-Suomi -ohjelmasta.

6 tykkäystä

“nelkytseitsemän kertaa jäljellä” :+1:

2 tykkäystä

Ilpo Koskela tietysti oli tosiaankin legendaarinen puolustaja. Liekö sitten mennyt osittain sekaisin Tapparasta siirtyneen Ilpo Kuisman kanssa, joka pelasi samaan aikaan Jokereissa. Kuisma toki oli hyökkääjä.

1 tykkäys

Katso Jakso 2: Lätkähullujen maa Yle Areenassa:

Nyt on muuten koko jakso katsottavissa. Tappara vahvasti esillä.

6 tykkäystä

Hieno dokumentti! Kannattaa kattoa.

1 tykkäys

Upea pätkä. Tunteita herättävä. Iso suositus katsomisen puolesta lähtee täältä.

1 tykkäys

Hyvä pätkä, iso suositus katsomiselle.
“Mikä mää oon, mä oon jääkiekkoilija” T.Numminen

Suomalaista NHL-historiaa.

Juttu sisältää hauskan hakukoneen.

1 tykkäys

Bongasin tällaisen Kalevan jutun vuodelta 2014.

4 tykkäystä

Muuten kiva mut ei tarvitse ainakaan täältä käsin lukea koska tarvitsisi tuo roskalehti silloin tilata :smiley: