Matkailu ja matkustaminen

Jos nyt pakko on, niin miksei Venetsian vuoksikin voi joku kuolla… mutta muistaakseni se tunnettu sanonta on “nähdä Napoli ja kuolla”. Itse olinkin nuoruudessa siellä aika kovilla, mutta toistaiseksi on henki pihissyt. Jo kymmeniä vuosia. :wink:

Ensi viikolla takaisin Suomeen yli kahden vuoden tauon jälkeen. Aijettä :blush: Vielä kun pelit jatkuisi niin Hakamettään…

6 tykkäystä

No niin. Kuten vissiin muutamat ovat havainneet, niin olen palannut takaisin näihin maisemiin ja kuvioihin. Nähdä Saigon ja kuolla, ei ainakaan välittömästi toteutunut. Liikennehän siellä on aika mielenkiintoista kun kaupunkialueella pörrää 6 miljoonaa kaksipyöräistä, lähinnä niitä skoottereita. Mutta pian siellä kadun ylitykset oppi. Yhteispelillä se sujuu.

Positiivinen yllätys tuo kaupunki ja maa oli. Maaseutu nyt jäi vähemmälle, mutta ainakin Ho Chi Minh City (nykyään vain keskusta, 1. kaupunginosa on nimellä Saigon) oli toista kuin useimmat Intian suurkaupungit. Ei siis eläimiä, jätteitä yms. kaduilla. Enemmänkin tuli Kiinan suurkaupungit mieleen. Mutta kaikkinensa siis positiivisempi juttu kuin olin ajatellut. Ehkä tässä joskus voisi lähteä sinne rantalomailemaankin. Se on kuitenkin hienoa, että voi olla 15 vrk viisumivapaasti. Esim. Intia ei tuota salli. Joten Goan sijaan seuraavaksi voi olla Phan Thiet tms. Katsotaan nyt. Jos joku kuva tuli mukaan, niin se on veneretkeltä Mekongin suistosta. Nokka kohti Kamputseaa… :sunglasses:

7 tykkäystä

Tästä kohteesta haluaisin kuulla enemmän. Erityisesti jos joku on käyny junalla Pietarissa. Eikös junalla pääse nopeesti ja edullisesti? Koskeeko viisumivapaus myös junalla matkustajia? Mua on houkutellu tuola käynti vaikka esim. Jokereiden pelissä tai ihan muuten vaan. Mitään en kaupungista oikeen tiedä, mutta vois olla mielenkiintoinen kohde viikonloppureissuks.

En ole käynyt junalla, mutta hinnat Helsingistä on 40 € alkaen ja Lahdesta 30 €. Matka kestää 3.5 tuntia, mutta viisumin tarvitset. Viisumivapaus on ainoastaan laivalla. Kesällähän Pietarissa on jalkapallon mm-kisat, niin matkat varattaneen ennakkoon ja hotellien hinnat nousevat pilviin.

1 tykkäys

Suurin piirtein juu :slight_smile: Liput on tosiaan kahteen peliin: Maple Leafs - Tampa Bay ja Marlies - Binghamton Devils. Ajatuksena on myös vuokrata auto ja käydä Niagaran putouksilla. Toronton nähtävyyksistä listalla ovat luonnollisesti Hockey Hall of Fame sekä CN Tower. Pitänee tosin vielä viikonloppuna selvitellä mitä muuta kannattaisi käydä katsomassa.

1 tykkäys

Jos kiekon seuraaminen kiinnostaa tuonkin lisäksi, niin kannattaa katsoa myös olisko OHL-liigan pelejä tarjolla lähistöllä. Niissäkin on ihan hyvä meininki ja voi scouttailla Tapparaan tulevaisuuden toivoja. :wink:

Kävin tässä jokin aika sitten, Tampere-Tikkurila-Pietari. Erittäin mukava juna tuo Allegro, n. 3,5 h Tikkurilasta. Viisumin saa hankittua esim Visumservicen kautta, nettisivuilta + lähettämällä / viemällä Hki:n passin ja kuvat viisumia varten. Hinnat alkaen kuten yllä mainitaankin, löytyy myös ykkösluokkaa jne.
Onhan tuo iso ja hieno kaupunki, ainakin paljon historiaa ja tsaarin aikaisia rakennuksia. Löytyy pari Sokos hotelliakin. Ja paljon muuta.

1 tykkäys

Viisumivapaus kun mun mielestä ei koske kuin laivamatkustajia… siksi juuri on tullut tehtyä noita laivareissuja. Ei ole ollut kiire mihinkään, joten on tykätty mennä paatilla. Vielä kun laivalla on todella korkeatasoista showta. Aivan huippuesiintyjiä Pietarista. Ja buffetkin hyvä. Erilainen kuin Ruotsin/Viron laivoilla. Mutta esim. kaalikääryleet ovat olleet satumaisia. Samaten Pietarin ravintoloissa. On eroa kuin yöllä ja päivällä verrattuna siihen mihin olen täällä joutunut tottumaan ja meillä tykätään kaaliruuista! Vissiin kaikki Sokos hotellit siellä on nyt parin vuoden aikana käyty läpi useampaankin kertaan. Yksihän on melkein vastapäätä Yubileini urheilukeskusta. Pienempi Neva siinä välissä. Tais olla viiden tähden hotelli paikallisesti. No, ihan ok oli. Sokos Hotel Palace Bridge tais olla nimi.

1 tykkäys

Laivalla Pietariin mennessä olen tykännyt siitäkin, että St.Peterlinen omat pikkubussit kuljettaa satamasta ilmaiseksi hotelleille mennen tullen. Eikä ole kiire. Jos laiva on satamassa esim. klo 8, niin aamiaisen voi nauttia rauhassa. Viimeinen kuljetus on jotain klo 12.30. Ihmeempiä tarkistuksia ei ole, passin näyttää ja jonkinlainen maahantulokaavakekin saadaan nykyään valmiiksi täytettynä. Kyllä tuntuu toimivan, se on vaan davai ja padjom!! :wink:

1 tykkäys

Mun suosikki Sokos hotelleista Pietarissa taitaa kuitenkin olla Solo Sokos Hotel Vasilievsky. Se sijaitsee “8. Linjalla” Vasiljevskin saarella. Kuten se tähden enemmän omaava Palace Bridge. Palatsisilta on minusta vähän turhankin “mahtipontinen” sisäänkäynnistä alkaen. No, siellä se semmoinen sokeiden tarjoilijoiden rafla. Jossa siis aterioidaankin pimeässä. Onhan siinäkin puolensa, mutta mulle tais kerta riittää. Se Solo on selvästi edullisempi ja sijaitsee myös ihan hyvällä paikalla vaikka Yubileiniä ajatellen. Yleisestikin hyviä hotelleja Pietarissa löytyy hyvin kohtuulliseen hintaan. Suomessa monasti saa tyytyä matkustajakotiin tai johonkin hostelliin noilla hinnoilla. :frowning:

1 tykkäys

Kuulostaa hyvin tutulta… Niagarat on ajeltu, Misty Maidenissä kastuttu, Marineland koettu, CN Tower nähty yms. Sitten USAn puolelta takaisin Ottawaan jne. Sisko kun perheineen on asunut kohta 30 v Ottawan seudulla Kanadassa. Oliskin vissiin kohta taas asiaa sinne, nimittäin jokunen vuosi on hupsahtanut viime visiitistä. Vuoro olis. Montrealissakin olis kyläpaikka. Ainakin joskus ennen tuo ranskankielinen Kanada tuntui aika eri maailmalta… kannattaa käydä, jos mahdollista!

Toi viisumin hankinta on kyllä yksi riesa. Viimeksi asioin Visumservicen kanssa 2016 kun kävin Intiassa. Itse tein osan netissä, tavalliset passikuvat ei sinne muuten kelvanneet. Hommaa oli ja hintaakin. Olin kyllä tosi helpottunut, kun esim. Vietnamissa saattoi olla 2 viikkoa viisumitta. Pietariinkin on ollut helppo lähteä aika nopeastikin, kun laivalla se on ollut niin mutkatonta. Tekis mieli lähteä taas, kun viime kesä nyt jäi väliin. Nyt vaan tuntuu siltä, että St. Peterlinen reissuilla on menty siihen, että joku yö ollaankin laivalla satamassa tuosta 72 tunnista. Ja vain joku hotelliyöpyminen. Mutta kuljetukset laivalle kyllä pelaa edestakaisin. Viimeinen paluu laivalle Iisakinkirkon aukiolta klo 23 tms. Pitää nyt miettiä…

Monta kertaa Pietarissa, mutta vieläkin on näkemättä monta paikkaa. Esim. Jusupovin talon kellari + Rasputin demonstraatio… Pietarhovi on muuten upea, suosittelen. Piskarjovin hautausmaa vaikuttava, joku 500.000 sodan uhria joukkohaudoissa ja hiljainen musiikki soi… Pietari Paavalin linnoitus ja tsaarien sarkofagit viimeinen tsaariperhe mukaanlukien omassa kappelissaan. Ns. Verikirkko on yksi suosikeistani. Historiaa historiaa. Onhan Nevski Prospektkin nähtävyys, mitä kaikkea sen varrelle mahtuukaan. Itseäni on nyt alkanut vetää tekniikan ja tieteen juttuihin liittyvät museot. Niitäkin on monia. Ja tietysti tunnettujen kirjailijoiden kotimuseot… Alkaa jo poltteleen, parempi lopettaa.

2 tykkäystä

Cn Tower,Royal Ontario museo ja Ripleyn akvaario(towerin vieressä) myydään kimppalippuja. Kaikki mielenkiintosia paikkoja. Ja kenkämuseo on hauska :grinning: Jossain Towerin vieressä oli panimokin,se jäi jostakin syystä itelllä käymättä. Toivottavasti Niagarat ei ole jäässä,itse kun helmikuussa kävin siellä niin heikko oli näkyvyys kun sumua niin paljon. Towerissa ja Niagaralla ihan ok hintaset ja maukkaat burgerit tommosiks turistirysiksi jos nölkä yllättää. Jos juot kahvia ni Tim Hortonilta kannattaa ostaa, maistuu lähes suomalaiselle kahville ja löytyy hyvät välipalatkin. Sillon kun olin nii kahvikupissa oli Rolll up kisa. Auto päävoittona,kannattaa olla tarkkana :grinning: Katuja suolataan ihan h****tisti ja ne ovat yhtä sohjoa ja farkut polvien yläpuolelle asti valkoisena joten kannatta käyttää maanalaista polkua niin paljon kun mahdollista. Jäähallia(ulkona olevaa screeniä) vastapäätä oli hyvä sporttibaari,olutta ja ruokaa ja lasin läpi pysty samalla kattelee jäähallin isolta screeniltä korista :slight_smile: Blue jaysin fanimyymälässä(stadionilla,towerin vieressä) kannatta käydä jos tykkää urheilutavarasta. Voi olla hyvät alet ku uusi kausi kolkuttaa jo ovella.

2 tykkäystä

Ai nii, 2015 vuonna eläintarhassa oli pandat, tiedä vaikka olis vieläkin. Aattelin ny ilmotella kun ovat täällä suomessakin niin ajankohtaisia :slight_smile: Sijaitsee aika sivussa keskustasta mutta jos Oshawaan menee OHL peliä katsomaan niin sitten olisi matkanvarrella ja Pickeringissä (osuisi myös matkalle :smile: ) oli iso urheilukauppa,noin puolet fanitavaraa ja puolet urheilutavaraa.

1 tykkäys

Mites @Esteri matka meni? Laita pieni informaatio pläjäys? Oliko vinkeistä mitään apua?

Kesällä saattaisi olla tarjolla mukava seuramatka Moskovan ja Volgogradin kautta Krimille ja itäiseen Ukrainaan.

Onko tuttuja maisemia kenellekään?

1 tykkäys

On tullut. Siis matkusteltua paljon. Reissuilla kyllä saa paljon jännittäviä kokemuksia ja ymmärrystä elämästä ja eri kulttuureista.

Valitettavasti kaikki nimekkäät kohteet ovat yleensä lähinnä turisteille rakennettuja kulisseja. Ei sillä, itsekin tullut vietettyä myös rantalomia, missä tärkeintä on että palvelut pelaa. Mutta hienoimpia juttuja ovat olleet omatoimilomat, missä esim autoillaan jossain toisella puolella palloa seikkailujen merkeissä, ja seuraava yöpymispaikka on tuntematon. Myös luontokohteet kiinnostavat, esim safarit tai aavikkoseikkailut.

Kesäkuun alussa pariksi viikoksi Balin tienoille, tarkemmin Gili Air ja Nusa Lembongan kohteina. Snorklausta, surffausta (for beginners), skootteriajelua, patikointia, rentoa oleskelua. Jos on ehdottaa noilta tienoilta jotain muuta mielenkiintoista aktiviteettia tai paikkaa, niin mielellään otetaan vastaan.

Sukelluskurssille ei parin viikon aikana viitsitä lähteä, eikä siihen ole kovin isoa hinkuakaan. Snorklailtu on kerran Thaimaassa, ja ihan riittävän mukavaa hommaa on jo sekin. Täytyy myöntää, että olen vähän pupupöksy pikkasen extrememmän suhteen.

Dnepropetrovskia idempänä en ole Ukrainassa käynyt. Siellä Dnepr on laaja kuin meri. Rannassa paikallista tunnelmaa omaavia ravintoloita laitureilla. Musiikki soi ja votka virtaa. Safka ok. Olen aina tykännyt slaavikeittiöstä heti jo tuosta itärajan takaa alkaen. Aika rosoinen kaupunki tuo Dnepropetrovsk. Olin kyllä noin viiden tähden hotellissa, jossa kaikki oli kokolailla kohdillaan. Että sikäli ei ollut valittamista. Kiova tietysti hyvinkin tuttu ja siellä on vieläkin monia fb-kavereita vuosien takaa, kun yhdessä duunia painettiin ja hauskaa pidettiin.

1 tykkäys