Patrik Laine

Tapparalta löytyi tosiaan monta eri variaatiota tuohon ylivoimaan sen jälkeen kun vastustajat yrittivät sitä pelata pois. Eiköhän se tuolla majussakin piirtele vaihtoehtokuvioita palavereissa.

Patrik Laineen kommentit tänään Ilta-Sanomissa, kun kuuli toimittajalta rikkoneensa Jagr:n vanhan ennätyksen:

Olitteko päättäneet joukkueen kesken, että tänään tehdään vain kauniita maaleja?

  • En nyt tiedä, oliko tuo viimeinen nyt niin kaunis. Se oli sellainen perussetti. Mutta ihan sama, kaikki lasketaan ja otetaan ilomielin vastaan.

Siinä mielessä maali oli hieno, että rikoit sillä Jagrin 26 vuotta vanhan ennätyksen. Tiesitkö tällaisesta?

  • No en tiennyt. Mutta ei se siitä silti kaunista maalia silti tee, vaikka ennätyksen rikkoo, Laine naurahti.

Patelta heikoin peli näissä kisoissa. Mutta täytyy toisaalta hänen puolustukseen sanoa, että maalia edeltää räikeä paitsio toisessa päässä. Se olisi heti pitänyt viheltää poikki, kun suomalainen(Sasha) koski kiekkoon 2-3 metrin paitsioasemassa. Mutta kolmaalta, noilta tuomareilta voi odottaa mitä tahansa.

Toisaalta se vanha lausuma että niin pitkään pelataan kunnes tuomari viheltää. Mun mielestä pelissä oli takaiskumaalin lisäksi toinen vastaava paitsion näköinen tilanne joita ei vihelletty, ilmeisesti tuomarointi katsoi puolustavan joukkueen palauttaneen omalle alueelle…niin sillon ei kait o paitsio.

Ehdin aatella katsellessani, että siinä oli Patelta paha kiekonmenetys, onneksi ei tullut maalia… Eikun hetkinen, miten ihmeessä? Minäkin olisin torjunut tuon vedon, vaikken ole koskaan maalissa ollutkaan.

Jos olisi ollut Karhu maalissa, niin tilannetta ei muistaisi kukaan. Ei tehdä nyt liian isoa numeroa yhdestä hyökkäyspään kiekonmenetyksestä.

Mutta olihan se Patelta vaisumpi peli tähän väliin. Kohokohtana oli kuitenkin toisen erän lopun pyöritys, jossa tarjoili pariin otteeseen Jaakolalle puolityhjää maalia, mutta ei kelvannut. Osoittaa kyllä, että on pojassa vähän muutakin kuin kova kuti.

Näillä näytöillä Matthews saattaa kyllä pitää ykköspaikkansa, mutta veikkaan kyllä, että Patesta tulee vielä viihdyttävämpi & tehokkaampi pelaaja NHL:saa. Matthewsista joku Bergeron-tyylinen, ja Laine enempi Ovetskinin malliin. Tai jotain.

Lueskelin tuossa iltasanomien kommentointia tuohon viimeisimpään Laine-uutiseen liittyen ja en voi kuin ihmetellä, että mistä tämä suomalainen asenne on kotoisin. Hehkutetaan kaveria aina, kun tulee pisteitä, mutta nyt kun tuli yksi huonompi peli niin suurin osa kommenteista on laatua “vai 500 maalia NHL:ssä PYH” ja “Ei oo Laineesta pelaaamaan oikeasti kovia pelejä” ja “Hyvästi ykkösvaraus, Matthews selvästi parempi!.”

Suomalainen asennne, joskus ennenkin sanonut, että tällä asenteella ei oikeasti mestaruutta kansakunta ansaitse. Eikö hehkutuksen ja negan välissä ole mitään järkevää rajaa? Onko pakko siirtyä äärimmäisestä positiivisuudesta suoraan äärimmäiseen negativiisuuteen? Ja miten tämä asenne on hakattu jokaisen suomalainen syvimpiin sielun kolkkiin. Jeez.

18 tykkäystä

Itse toivon, että Laine pääsee Winnipegiin Scheifelen tai Littlen laituriksi. Toronton organisaatio ei ole ansainnut Lainetta ja nopeammin pääsee joukkuemenestyksen makuun Winnipegissä.

3 tykkäystä

Täyttä asiaa puhuu @peterra. Ihan naurettavaa, että yhdelle huonolle pelille annetaan tuollainen arvo mitä siellä täällä näkee. Scoutit ovat näitä kärkilupauksia seuranneet jo pitkään, ei sitä kokonaiskuvaa yksi peli heilauta suuntaan eikä toiseen. Toki USA-peli oli toistaiseksi tärkein yksittäinen (ehkä pl. U20-finaali) koska ensimmäistä kertaa kovatasoinen miesten maajoukkuepeli. Silti, se oli vain yksi peli muiden joukossa.

Mutta tätähän se on, erityisesti keskustelupalstoilla mutta valitettavasti myös mediassa. Granlund nostettiin yhdellä ilmaveivillä moraaliseksi ykkösvaraukseksi, vaikka menikin “vain” numerolla 9. Sitten ollaankin ihmeissään kun ei tule sataa pistettä tulokaskaudella.

Vaikka itse hiukan kritisoin Patea kun ei pelannu paitsion oloista tilannetta niin hän on edelleenkin aivan huikea jamppa. Suon väliin huonommankin pelin, minä ainakin olen jo niin huikeasti plussan puolella tän jampan tarjoamista elämyksistä!
Värilaseja tai ei mutta kyllä jenkkien kassarin elekieli oli välillä semmosta ettei sillä ihan valkosena pysyny kalsareiden persuus kun myös Laine pisti kiekkoa kohti. Laineella oli myös taklauksia eilen, ei sen tarvi hävetä esitystään.
Matthews saa minun puolesta olla ykkönen draftissa ja luulen että Laine ei ole moksiskaan varsinkaan jos se varaava seura pysyy samana.
Jäsen S.T on mielestäni lyhyesti ja ytimekkäästi aivan oikeassa!

2 tykkäystä

En halunnut kieltää kritisointia. Kritiikki kuuluu tähän hommaan, mutta Suomessa ei ole yleisesti ei mediassa saati sitten jollain kansalaistoimintaan perustuvalla palstalla pienintäkään käryä rakentavan kritiikin ja kyynisyyden eroista. Lähtökohtaisesti kritisoin tuollaista kyynistä asennetta, jotta Suomessa ympäristöstä tarjoillaan aivan oikeasti 24/7. Ei ole mikään ihme, että suomalaiset eivät pärjäät maailmalla, koska täällä pienikin toivo niistä yksilöistä, jotka voisivat pärjätä, tuhotaan kyllä alta aikayksikön, jos se siitä on kiinni.

Huonosta pelistä saa ja pitää kritisoida, en mä sitä kiellä. Itsekin teen samaa, mutta se, että tuomitaan koko tulevaisuus yhden pelin perusteella on kyynisyyttä eikä rakentavaa kritiikkiä. Suomalaisilla riittää nimenomaan tässä tekemistä kansakuntana. Parhaat yksilöt eivät kehity lannistamalla vaan kannustamalla. Lannistamalla ei voiteta mestaruuksia, kannustamalla kyllä.

1 tykkäys

Ei ollut kyllä puolustavan joukkueen palautus, mutta sattuuhan noita. Noilla ne mestaruudet ratkaistaan, jos niikseen tulee.

Näin se varmasti on kuin Messi kertoi. Laineella oli ensimmäine tiukka peli tällä tasolla ja oppia tuli. Ihan kuin toistais Liiga ja U-20 kisoja eli niissäkin tais olla se hakeminen alkuun ja sit pellit auki :slight_smile:

Olen sitä mieltä, ettei Laineen peli USA:ta vastaan edes ollut niin huono. Kolme erinomaista vetoa, joissa pari kertaa maalin synty parin sentin päässä. Toisen erän lopussa todella hyvä vaihto, jonka aikana antoi kourallisen hyviä syöttöjä ja pyöritti peliä. Oli siellä yksi hieno nousukin, mutta ajautui pieneen kulmaan. Ehkä sitä huonoutta sitten on, ettei tee maalia, eikä nousu maalille onnistu.

Joo, sinne tuli se yksi vastustajan maaliin johtanut virhe ja huitomisjäähy takakarvauksen päätteeksi, mutta noita nyt sattuu kaikille. Sitten oli parissa kohtaa tuttua lainemaista kiekon kanssa venkslaamista, jotka päättyivät – kuten usein päättyvät – sekä kiekon menettämiseen että hienoihin harhautuksiin.

Agree.
Oikeastaan ainut huonon pelin peruste on se, että ei tehnyt maalia. Järjesti kuitenkin Suomen 3-2 osuman hyvällä tilanteen rauhoittamisella, pari maalia lähellä, yhden olisi tehnyt jos Leksa olisi saanut syötön perille + tarjoili kavereille kyllä useampaankin otteeseen paikkaa.
Noita takakarvauksesta tulevia jäähyjä on ottanut urallaan kaikki, ekana tulee mieleen Aho Game4 (kiitos Sebbe!). Tuo kiekonmenetyskään ei todellakaan ollut niin vaarallinen, johti 2v2 hyökkäykseen ja Koskinen laittoi Volta-moodin päälle.

4 tykkäystä

Kuuntelin tuossa eilen youtuben kautta semmosta arkena päivittäisin tulevaa keskustelua päivän nhl-pelit läpi käyden ja muuta maailmalla olevaa jääkiekko tapahtumia.

Puhuivat alussa juuri tuosta MM-kisoista… jotenki rupesi iljettävään tuo heidän mm-kisa ignooraus ja että Laine teki pari maalia valkovenäjää vastaan… ihankuin Forsbergi olis pelannu Japania vastaan osastoa tämä.
Että kyllä se Matthews on vaa se Ykkösvaraus blaa blaa… Noh eurooppalaisia ei ole varattu ykkösenä kuin 6 että kai se jostain kertoo ketkä siel päättää.

Asiaa, moni on asian ytimessä. On surkuhupaisaa, että just 18 v täyttänyt vuoden parin takainen “ongelmalapsi” lytätään mediassa ja keskustelupalstoilla heti huonon pelin pelanneeksi, jos ei tee joka matsissa 2 + 1 tehoja! Aikuisten MM-kisat kyseessä ja itse asiassa Pate pelasi eilenkin ihan kohtuu hyvän pelin kokonaisuutena! Tuo yksi kiekon menetys, mitä helvettiä, jokaiselle niitä sattuu, eilenkin! Ja tuo maali, kyllä se voidaan laittaa vähintäinkin yhtä paljon 2 m:n miehen piikkiin.

Ilmassa on ollut myös spekulaatioita siitä kuinka Patrik on tehnyt nuo pisteensä heikkoja maita vastaan. On se kuitenkin kumma, että muista “huippujoukkueista” ei ole löytynyt samanlaisia seppiä, sillä kyllähän kaikilla mailla on ollut jo vastassa näitä nk. heittopusseja. Ja huomenna vasta “sähköpiiskamme” pääsee Unkarin kimppuun!

Median (ansaittukin) ylihypetys Patrikista on saanut aikaan niin mediassa kuin faneissakin suunnattoman vauhtisokeuden. Yksi tehopisteetön ottelu ja it’s game over! Hieman realiteettia vaadin mä!

7 tykkäystä

Tuollaiset negailijat ovat aika suurella todennäköisyydellä trolleja.

Näinhän se todennäköisesti onkin, mutta kyllä minä ainakin tunnistan tuon kyynisyys -ilmiön suomalaisesta sielunmaisemasta. :smiley: On sitä tullut nähtyä tähän ikään mennessä yhtä sun toista ja tuosta asenteesta toivon meidän koko kansan kasvavan ulos. Onhan tämä nyt hienoa, kuinka esim. Tapparan piirissä ollaan saatu asteittain ajattua kyynisyys alas ja kova usko ja voitontahto sekä AITO kannustus on tullut sen tilalle. Pitkälle kaudelle nyt mahtuu yhtä sun toista, mutta näin humanistina uskon ihmiseen ja siihen, että yleisellä ilmapiirityöllä on ihan oikeaa vaikutusta.

Tappara.co on mun laboratoorio ja täällä on menty melkoisen hyvään suuntaan. Kyynisyys on muuttunut tulevaisuususkoksi ja negatiivisuus on korvautunut laadukkaalla keskustelulla. Näin sen pitääkin olla! :slight_smile:

1 tykkäys

Tällaista “hypeä” oli Hakamettässäkin keväällä jo huomattavissa. 5000 ihmistä istuu hiljaa kuin kirkossa ja heräilee aina silloin tällöin kun Laineella kiekko. Itse en tuota asiaa havainnoinut vaan vieruskaveriani satunnaisotteluissa stuntannut kaveri. Ja pahalla tätä en todellakaan sano… Lähinnä huvitti tuon jälkeen ja nyt huvittaa vielä enemmän kun koko kansa huokaa.

Positiivisena asiana itse näen Laineessa ja kyseisen ikäluokan kasvateissa sen että heidän aivoituksensa voittamisesta, yrittämisestä, itsensä peliin laittamisesta ja menttaali puolesta on jotain aivan muuta kuin menneillä polvilla. Tästä mielestäni parhaana esimerkkinä junnu kisojen finaali ja veli Venäläisen tasoitus 3.erän loppuun… No mitä tekee Kasper Björkqvist, antaa tauolla haastattelun ja sanoo hymy suupielissä että me voitetaan tää, eikä tolla äsköisellä ollut mitään merkitystä. :grinning: Kuinka moni meikäläisistä oli alkanut jo syömään sitä legendaarista hopee tohveeta?

Ps. Peterra, Se on se Luterilainen kasvatus mikä tämän kansakunnan tuohon “masennus” tilaan ajaa…

1 tykkäys

Näinköhän se sit olis :stuck_out_tongue: En oo kuulunut kirkkoon enää kymmeneen vuoteen niin tuo luterilaisuus voi olla kadonnut ajatusmaailmasta :wink: