Playoffs 2018, finaalit: Kärpät - Tappara

Tero Lehterä maikkarilla uskoi edelleen Tapparaan, pitää vaan alkaa käyttämään hyväksi Kärppien otteluruuhkaa, viittas seitsemän pelin sarjaan Hifkiä vastaan. Tossa on totuuden siementä, jos mennää Kärppien tahdin mukaan niin ei pärjätä.

7 tykkäystä

Mulle tuli hallilla sellainen valaistus. Yhtäsen äkkiä mua ei enää pelota tai oikeastaan edes vi…ta hävitä. Jos häviää paremmalleen, niin se on reilu peli. Ja parempia Kärpät on tähän asti ollu. Tapparakin on ollut paikoin hyvä, mutta se on tavallaan osa tämän kauden tarinaa. Jänne ei kestä edelleenkään aina ja joka kerta sitä 60 minuuttia.

Tämä sarja on kesken ja voi päättyä kui vaan, mutta jotenkin tuli sellanen rauha, ettei se mikään automaatio ole joka vuosi sitä pyttyä voittaa.

Kaikki likoon ja peli kerrallaan.

20 tykkäystä

Ennen koisimaan menoa sanon sen, että mulla on ennen sarjaa jo kutissut meidän vievän lauantain peli Raksilassa, sekä neljäs kotona.

Ei auta kuin uskoa. Tämä on Tampereen Tappara. :muscle:

13 tykkäystä

Nimenomaan. Haalarit päälle ja töihin. Nyt pitää alkaa rymistellä ja taklaamaan. Pommikone Ojamäki ja Jyrä Luoto kun ajelee kaikkea mikä liikkuu niin katotaan alkaako puntti tutiseen!

Toki tässä on aina riskinsä, että toisesta päästä kenttää joku Japa näkee jonkun rikkeen taklauksessa, mutta tässä oo enään mitää hävittävää sen suhteen.

Piti jo mennä unille, mutta tästä tuli pari pelikirjajuttua mieleen. Ping myös @Virvelia_kainaloon. Vähän vaikeampaa havainnoida näitä, kun tunne ohjaa enemmän tuijottamaan vain kiekkoa.

  • Häiritsee tuo Tapparan 1-2-2 trap, joka ei ole tolpalla vaan kärki B:n yläkaaren tasalla. Ei tunnu torjuvan mitään. Pakeille ei tule kiire, keskusta jää auki. TPS ja KalPa sarjoissa saatiin hämmennystä, kun välillä mentiin tolpalle ja välillä jäätiin alas. Nyt seistään sillä välillä.
  • Peleissä on ollut vähemmän selkeä 2 vaiheisuus passiivisen ja aktiivisen välillä. Toki nyt on oltu paljon tappiolla.
  • Laitaflipperillä omista nopeaati ylös - onko jäänyt kokonaan pois? Tätä on kuitenkin harjoiteltu koko kausi.

Hajatelma: Onkohan tässä yritetty vähän liikaakin matchata Kärppien peliin? Mainitsinkin, että pitkässä tauossa on ylivalmistautumisen riski.

5 tykkäystä

Jetsulleen tai sit ei.

Mä en oikeesti vattu soikoon ymmärrä miten siellä maalin edessä joku kärppäläinen saa koko ajan luutia kiekkoa verkkoon? 4/4 maalia ihan ykkösektorista. Jatkuvasti. Koko ajan.

Tuohon muutos niin näyttää hieman valoisammalta.

2 tykkäystä

Siis tuohon 1-2-2 puolustusmuoto, vois vaihtaa “viisto 1-3-1”, joka on äärimmäisen agressiivinen tähän kohtaan. Tietysti monet ymmärtää mitä tarkoittaa “viisto 1-3-1”, mutta niille joille tämä vanhempi puollustuspelimalli on outo niin nää siivet menee symemmälle painollisella puolella ja ja painoton molempiin suuntiin valmiudessa pelin mukaan, mutta varmistaa ensisijaisesti. Ja tilanteen mukaan “viisto 1-3-1” kääntyy puolelta toiselle. SUMMA SUMMAARUM; Vanha Färjestadin tapa pelata, millä pärjäsivät enemmänkuin hyvin.

7 tykkäystä

Tämä on yksi mahdollisuus. Kun liian paljon alkaa miettimään mitä kaveri tekee ja keskittyy siihen niin sitä äkkiä kadottaa otteen omasta tekemisestä.

Tota määkin oon miettinyt että mietitäänkö liikaa vastustajan peliä. Ja unohdetaan oma peli siinä sivussa. Kaikki ylläteksellisyys mitä oli TPS sarjassa on ainakin unohdettu.

5 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Matti Järvisen keihästys(?) Kärppien Miska Humalojaan 19.4.2018

Taisin löytää selityksen sille miksi Tappara on hävinnyt 2 edellistä peliä. Se johtuu siitä että oon lähtenyt tallita kotiin kesken pelin. Ekassa pelissä kärpät teki heti ekan maalin kun olin tallilta lähteynyt ja sitten kun olin kotona niin kärpät jatkoi maalaamista. Eilen kun olin tallilla jossa puhelimelta katoin ekan erän niin Tappara johti 2-1 jonka jälkeen siirryin kotiin ja kärpät teki 3 maalia lisää ja Tappara 0. Taikauskoa vai jotain muuta mutta lauantaina en varmuuden vuoksi aijo kattoa peliä kotona:)

Vähän ihmetyttää miksi Tappara lähti haastamaan Kärpät juoksukisaan kun tiedossa on, että Kärpät on helvetin hyvä pelaamaan nopeaa kiekkoa. Tuon seurauksena peli meni sitten omissa koheltamiseksi ja nyt ollaan pakkovoiton edessä.

Bertrand löysi myös aika pahaan aikaan maalijyvän.

Iltaa arvon palstalaiset. Nyt oli pakko kirjautua jo tälle sivustolle.
Kertokaa mulle miksi Karjalainen, joka ei ole saanu mitään aikaiseksi viimeiseen 30 peliin,
saa pelata, eikä voida kokeilla vaikka Nenosta siinä kentässä?

6 tykkäystä

Hyvin nukutun yön jälkeen usko taas palautunut. Näihin kun saisi vielä parannusta:

  • Liike
  • Kaksinkamppailut
  • Haapala, Karjalainen, Rauhala: kiekko ei pysy hyökkäysalueella hallussa yhtään
  • Träppi
  • Siniviivat kunniaan

Ja Nenonen kehiin.

Ja vielä

  • Miksi pitää yrittää väkisin vyöryttää kiekkoa paineen alta laitojen kautta ulos vaikka ne ovat tukossa. Rohkeutta, tarjontaa keskelle.
2 tykkäystä

Tappara iskee silloin kuin sitä vähiten odottaa! Pitäis näiden toimittajien sekin jo tietää.

5 tykkäystä

Harmittavasti Ruudun tallenteessa ei näy tilanne (jää kameran ulkopuolelle), joka livenä vaikutti siltä kuin Nicklas Lasu olisi tehnyt puskuliikkeen Luotoon. Siinä oli molemminpuolista kähinää. Tapahtui Zambonin ovilla ekassa erässä, kun joku ~16 minuuttia oli pelattu.

Sen verran sanottakoon, että olen löytänyt sisäisen zenini. Kumpikaan finaali ei ole jännittänyt tai ottanut päähän. Tykkään tästä fiiliksestä. Pystyn seuraan pelejä aika levollisin mielin. Tämä on siis TPS-sarjan vastakohta. Myös KalPa-sarja otti enemmän koville. Syvennän vielä sen verran, että vuosi takaperin olin lähellä luovuttaa.

Tänä vuonna kuitenkin luottoa löytyy. Jopa lapsenomaista luottoa. Mikä on ehkä vähän hönttiä, koska pitkällä otannalla ei olla tällä kaudella sellaista timanttista peliä esitetty kuin pari hassua kertaa.

17 tykkäystä

Ollaan taas siinä pisteessä, että toivon vähiten itseni ja rakastamani seuran kannalta että viedään koko paska. Tärkeintä olisi vain päästä näyttämään noille somessa riehuville jauholakeille että kuka täällä määrää.

En lähde mukaan noihin provoihin, mutta luen niitä yksikseni neljän seinän sisällä ja savu nousee korvista. Träppi kasaan ja kannu torille. Kiitos.

30 tykkäystä

Perustilastot ovat tietysti monen asian summa, mutta hyvä tapa hahmottaa tilannetta.

  • Päästettyjen maalien keskiarvo finaaleissa 3,5. Otetaan mukaan viimeinen TPS-peli, niin tasan 4. Ei ole voittava lukema, eikä varsinkaan finaaleissa.
  • Tehtyjä 2kpl, eli yksi per peli. Maalintekijät Jasu ja Salonen, eli pelkkiä syvyysmaaleja. Häviämme kärkipelaajat vs kärkipelaajat vertailussa tällä hetkellä rankasti. JMJ on ainoa joka pystyy tuomaan kentälle henkilökohtaista ekstraa. Kuusela, Haapala, Repo, Peltola, Zaborsky - mitään selityksiä ei ole. Kiekkoa pitää saada verkkoon.
22 tykkäystä

Itsellä alkaa kiukku nousta. Pari ekaa peliä tuli vedettyä kotikatsomossakin vähän löysästi. Sama homma kävi viime vuonna KalPaa vastaan ja taululla 2-0. Sen jälkeen olin itsekin tulta ja tappuraa.

Viime vuoden “onnenkalu” eli Tapparan tyyny nostettiin taas auton takalasille näkyville, jokainen tietää miten silloin kävi. Aamulla toimitin tämän operaation ja töissä painanut täydellä agrella.

Nyt lähtee ja alkaa tämä sarja. :muscle:

20 tykkäystä

Eilinen peli oli oikeastaan koko kausi pienoiskoossa. Eilen yks hyvä erä, koko kaudella ei kovin montaa peliä tule mieleen jossa oltas oltu hyviä täydet 60min. Vastustaja joutuu tekemään paljon vähemmän töitä yhden maalin eteen, meillä koko kauden ollu oikeastaan sama trendi et yhen maalin eteen joudutaan tekee valtavasti töitä. Ja kolmas meidän tärkeimmät pelaajat alisuorittaa vastustajan parhaimpiin nähden.

2 tykkäystä