Right ja left, kuinka valikoituu kumpaa mailaa käytetään

Kätisyyksien kuriositeetteja;

Useimmiten oikeakätinen pelaa esim. jääkiekkoa leftiltä, lyö pesäpalloa kuitenkin oikealta puolelta ja vasen käsi mailan päässä - samoin golfia. Tenniksessä taas rysty on usein kahdellä kädellä ja oikea käsi mailan nupissa kiinni.
Vasenkätisillä taas toisinpäin.

Sitten on paljon tietenkin myös näiden sekoituksia. Minä esimerkiksi olen oikeakätinen, kiekossa left, pesäpallossa kuitenkin lyön vasureiden puolelta, kuten myös golfissa. Tenniksessä yhden käden kämmen oikealla ja kahden käden rysty vasemmalta.

1 tykkäys

Suoralapainen maila ekaksi mailaksi ja sitten uudestaan kaupoille kun näyttää itse päättäneen kumman kätinen on. Kyllä se jostain pään sisältä kumpuaa kummin päin pelaa. Serkkuja, veljeä ja pari muuta pikkuista seuranneena voin sanoa että ainakin meillä kaikissa tapauksissa on puoli löytynyt yllättävän äkkiä. Ei sitä kannata yrittää itse lähteä muuttamaan.

Ei kait pidä työstää mitään vaan antaa pelata puolelta kun tuntuu paremmalta…siis sen nuoremman tuntemusten mukaan eikä sen vanhuksen. Toki voi yllyttää kokeilemaan että varmistuu oma käsitys ja ettei mene muitten tahdon mukaan.
Ilmeisesti ihminen on kuitenkin “toispuoleinen”, onhan näkökyvyssäkin johtava silmä ja ilmeisesti sitten kropassakin on se parempi puoli. Tai ainakin kapalosta liikkeelle lähtiessä ajan saatossa hahmottuu luotettavampi ja taitavampi puoli millä tehdään asioita enemmän mikä taas vahvistaa juuri sen puolen tekemistä.
Itse olen oppinut vasenta kättä käyttämään aika paljon vaikka olen umpioikeakätinen, kloppina ajoin koneita jossa vasemmalle kädellekin oli riittävästi hommaa kuten ohjaaminen ja oikealla kädellä hoituio arsenaali vipstaakkeja. Nykyisin kun on automaattivaihde autossa niin ajamisessa oikea käsi lepää. Mutta mailapeleissä olen umpioikeakätinen!
Mutta liekö mailapeleissä niin että kätisyyden ratkaisee se johtava ja paremmalta tuntuva “taitavampi” puoli. Meinaan Väsyneet_Kädet lajiesimerkeissä se taito ja suorituksen ohjaus tulee kuitenkin sen kätisyyden puolelta.

Edit: Niin eihän tuo näkökyky kyllä taida olla kuin sattumaa eli ei oikeen käy kätisyydestä keskusteluun!

Itse olen oikeakätinen ja left, mutta golfissa kumpikin puoli tuntuu samalta. Kummalle siinä sitten…

Itte oon oikeakätisenä kiakossa left, mutta sen vähän mitä Golfia oon kokeillu, niin siinä myös ‘left’ tuntuu toimivan kroppaan ja korvien väliin. Harmi vaan, että se toinen puoli taitaa olla yleisempi ja näin ollen on vaikeampaa löytää lainavälineitä kavereilta. Pesäpallo onkin sitten mysteeri. Pitää sillon, kun pelataan, niin koittaa, että kummalta puolelta. Sekin taitaa lopulta olla parempi vasemmalta. Umpilefti siis olen.

Oikeakätinen right täälläkin. Autotalli täynnä vanhoja mailan raatoja joita aikanaan
tyrkättiin pojalle pihapeleihin käsiin mutta ei vaan istunut. Hampaita kirskutellen sitten kaupasta leftiä kannettiin aina rikkinäisen tilalle.
Olen myös taipuvainen uskomaan tuohon ajatukseen että oikeakätiset rightit ovat niitä taitopelaajia :wink:

Itse olen oikeakätinen ja pelaan rightilta, samoin veljeni ja kaksi poikaani. En nyt löytänyt asiasta tehtyjä tutkimuksia, mutta suurin piirtein johtopäätös oli, että mitä myöhemmällä iällä aloittaa kiekon sitä todennäköisemmin oikea kätisestä tulee right ja vasenkätisestä left. Oma teoriani on se, että pieni lapsi ottaa vahvemmalla kädellä kiinni jääkiekkomailasta ja alakädeksi jää heikompi. Jos on touhunnut jo jotain muuta esim. heittänyt palloa, lyönyt tennistä tms. vahvin käsi ei automaattisesti ota mailasta kiinni vaan siitä voi tulla alakäsikin. Kumpi on parempi?

Mailojen myyntimäärissä alueittain/maittain on isoja eroja, jotka ei selity vasen- ja oikeakätisten suhteella. Yhdysvalloissa suhde on 80/20 leftejä, Kanadassa 60/40 leftejä ja Yhdysvalloissa 40/60 leftejä. Siis luvut prosentteja.

Löysinkin yhden artikkelin asiasta netistä, jossa luvut näyttää vastaavan ylläolevia: http://www.nytimes.com/2010/02/16/sports/olympics/16lefty.html?_r=0

1 tykkäys

Mielenkiintoinen huomio Hannu Rautalan kesäharjoitteluryhmästä kertovasta dokumentissa, jossa Lainekin on mukana; Laine pelaa sulkapalloa oikeakätisenä. En ole kiinnittänyt huomiota kummalla kädellä hän kirjoittaa?

Ymmärsinkö luvuistasi oikein, että Usassa on suhteellisesti enemmän leftejä kuin Kanadassa?

Kanadassa aloitetaan jääkiekon pelaaminen varmasti varhaisemmassa iässä kuin Usassa. Jos/kun näin, niin eikö silloin teoriasi mukaan juuri Kanadassa pitäisi olla suhteellisesti enemmän leftejä?

Ainakin tämän kuvan mukaan Laine kirjoittaa oikealla. On siis oikeakätinen. Monet oikeakätiset pelaavat rightilla.

Olli Jokinen vetää sikkeä oikealla mutta pelaa leftillä. Jokin ei täsmää, salaliitto? Vetäisi edes norttia.

Sori, jos olin epäselvä eli juurikin päinvastoin eli USA:ssa 60% righteja, kun Kanadassa leftejä on se sama 60%. Nämä siis mailamyyntien perusteella.

Itse kirjoitan, sulkapalloa pelaan oikealla…Mutta sählyä ja jääkiekkoa pelaan leftin puolella. Et se ei aina ratkaise millä kädellä kirjoittaa

Ei missään nimessä, lefti voi kirjoittaa oikealla tai vasemmalla, siitä ei ollut kysymys. Pointtina oli, että harva kirjoittaa oikealla ja pelaa sulkapalloa vasemmalla.

Maahockeyssä tuo on sääntöihin ankkuroitu eli muita mailoja ei ole.

1 tykkäys

Mä kirjoitan vasemmalla, heitän palloa oikealla ja potkin palloa huonosti molemmilla jaloilla. Nenääkin kaivan paremmin oikealla.
Väittäisin, että iso vaikutus asiaan on lapsuuden sankarit. Isä, veli, oikeat pelaajat. Mistä kukin ammentaa oppeja. Itse ammensin veljeltä, hän on oikeakätinen ja pelaa rightilta.
Lapset oppii esikuvista myös, joten en ihan puhtaasti kyllä sanoisi, että kätisyys olisi synnynnäistä.

Itse luin joskus artikkelin aiheeseen liittyen (Englannin kurssi lukiossa, paperiartikkeli, en löydä tarkempaa lähdettä), jossa puhuttiin dominoivan silmän vaikuttavan juuri mailapelaamiseen, kuten myös esim aseella ammuntaan.
On todnäköistä, että jos oikea silmä on selvästi dominoivampi, valikoituu “lapsi” leftin pelaajaksi, pelaa tennistä oikealla kädellä ja ampuu oikealta.

1 tykkäys

Eilen Tappara-Lugano -pelissä pisti kätisyydet silmään Barkovin ja Laineen kirjoittaessa vierekkäin nimmareita.

Laine (maila R) kirjoitti nimmarinsa oikealla kädellä, kun taas Barkov (maila L) kirjoitti nimmarinsa vasurilla.

Oheisessa kiekkoareena.fi:n jutussa kuva sessiosta: