Tietokoneet

Joo riskihän se on, siitä ei pääse mihinkään. Mut päätin sen tällä kertaa ottaa. Saa nähdä tuleeko kirottua moista ratkasua vai ei. Ens viikolla toivottavasti näkee :slight_smile:

Mukavan paljon noita pystyy nykyään BIOSin mukana korjaamaan ihan softalla, mutta silti noin suuren uuden arkkitehtuurin luominen on aina sellainen taakka, etten itse viitsi alkaa testaamaan.
Kunnon muistit kylkeen vaan ja sormet ristiin, että niistä saa kunnon hyödyn irti niin ihan wörttejä vehkeitähän nuo ovat.

Juuri tällä periaatteella lähdin itekkin liikenteeseen :). Emohan noissa tuntuu se murheenkryyni olleen ja aika pitkään valkkasin että tulisi se vakain ostettua. Gigabyten K7:aan päädyin. Sopii itselleni juuri nuo 7 sarjan ryzenit niin täydellisesti että olisihan tuo mahtavaa jos toimisi. Kiusaus liian suuri :slight_smile:

1 tykkäys

Nyt on ollut Ryzen alla viikonpäivät ja voi vähän ensivaikutelmiakin heittää kuten lupailin :). Aika siististi on mennyt, muistien kanssa joutui hieman biossia säätämään että sai ylös, 3000mhz mennään tällä hetkellä ja saisi varmaan 3200mhz jos jaksaisi pelata noiden arvojen kanssa enemmänkin / odottelisi bios päivitystä mutta tämä riittää mulle. Prossu meni stockki coolerilla 3,6 ja menisi varmaan tuonne 3,8 mutta en koe tarvetta. Kaikki pyörii pehmeästi ja toimii vakaasti, ihan sama mitä tälle heittänyt noin arkikäytössä niin ei uuvahda tippaakaan. Mitään benchmarkkeja en ole jaksanut ajella läpi.

TLDR; todella tyytyväinen :).

2 tykkäystä

Mulla on pikku ongelma. Windows ei restarttaa. Eli uudelleen käynnistys ei toimi. Ei esim. päivityksen jälkeen kun pitäisi käynnistää kone uudelleen, eikä käynnistä valikosta. Jää hurisemaan mustalle näytölle.

Sammuttaminen ja normaali käynnistäminen toimii normaalisti. Kyseessä win7.
Oliko tarpeeksi epäselvästi selitetty. :smiley:

Päivitystä!

i5 4670k-> i7 7700k
ASRock Z87 Extreme 4-> MSI Z270 gaming M5
2x8gb DDR3-> 2x8gb DDR4

Ostin myös muutama viikko sitten PUBG ja sitä on tullut pelattua jo noin 120h. Hyvä peli, onko täälä muita kyseistä peliä pelaavia?

En ole pelannut mutta olen katsonut sen pelaamista. Osaatko kertoa miten se eroaa H1Z1 King Of The Killistä? En ole huomannut mitään isompaa eroa.

Saman tyylisiä pelejä. Pubg on hidastempoisempi ja ehkä hieman taktisempi. Aseet ja ampuminen on toteutettu paljon paremmin. Lastentauteja löytyy vielä. :slight_smile:

1 tykkäys

Commodore 64

7 tykkäystä

Minä pelaan! 1.5 kuukauteen tullu nyt 200h pelattua. :slight_smile: Ensimmäinen peli CS jälkeen josta olen innostunut :smiley: Ja aika jeba päivityskin!

1 tykkäys


Lisäile jos kiinnostaa, samalla nimellä löytyy. Pakko ei ole. :slight_smile:

Pari generaatiota vanha Intel NUC5i5RYH.

Mielestäni erittäin laadukas paketti. Kotelo on CD-levyn kokoinen ja sisältää tehokannettavan prossun ja integroidun näytönohjaimen. Paikat M.2 SSD:lle ja 2.5" HDD. Hyvä vaihtoehto pöytäkoneen korvaajaksi kotiin tai toimistoon. Tehot riittää hyvin kaikkeen peruskäyttöön poislukien pelaaminen.

1 tykkäys

Lisäilen kun illalla pääsen kotiin!

1 tykkäys

NUCit on hienoja vehkeitä, noita on tullut lykittyä asiakkaille infonäyttöjen ja neukkarinäyttöjen kylkeen. Ainoa asia mikä askarruttaa on miten huolto/takuuhuolto skulaa kun ei ole OEM-valmistajan vehkeitä, mutta eipä noita toistaiseksi ole ainuttakaan hajonnut.
Lisäksi tuollaisen kasaaminen on hauska prosessi.

Asus VivoBook E403NA vai Acer Swift 1 ? Vai kenties joku muu suunilleen samalla hinnalla? Tulee opiskelijaneidille.

Asus näyttää olevan fanless, joka on hyvä juttu. Onko näytön resoluutio sama molemmissa ja miten hinnat?

Tietämättä nyt käyttäjää ja käyttätarkoitusta, niin Chromebookia kannattaa harkita. Tehty opiskelijakäyttöön.

Asus:Näyttö - 14 tuuman Full HD led backlit (1920 x 1080)
Acer: Näytön koko - 13.3 tuuman FHD IPS näyttö (1920x1080)

Hinnat vähän paikasta riippuen 500 euron paikkeilla. Lukion opiskelijalle ja kone pitäisi myös pelittää myös kirjoituksissa,3 vuoden päästä.

fanless ?

Kirjotuksia varten, jos kone on DigabiOS -testattu, pelittää varmasti. 13" on ihan sopiva koko. Liian isoa on ikävä kuskata mukana. Miksei 14" oo myös ok. Kannattaa kokeilla näppäimistöä, mikä miellyttää käyttäjää. Kirjotustuntuma on yksilöllistä ja niissä on eroja läppäreissä.

1 tykkäys

Tietty nyt kannattaa sitten huomioda millaseen opiskelukäyttöön tulee?
Lukioajalle ihan vaan koneeksi jolla kirjoitella esseitä? Media-alalle koneeksi jolla pitäisi pyöritellä vaikka photoshoppia? AMK ja pitäisi ehkä viritellä VisualStudio pystyyn?

Chromebook ajaa asian jos käyttötarkoituksena on Word ja interweb.

Juuri näin. Jenkeissä Chromebook on nykyään markkinajohtaja classroom-koneissa ja ainakin Espoo on suomessakin niitä hankkinut. Mutta niiden offline kyvykkyydet ovat rajalliset, vaikka toki “aidon” Linuxin niihin saakin. Mutta esseiden kirjoituksiin ja kevyeen taulukkolaskentaan loistavia. Itse käytän mm. tämän purkin ylläpidossa ja Netflix yms katseluun.

@Desperado fanless = ei tuuletinta. Tuuletin on yksi läppäreiden heikko lenkki, kun imevät pölyä sisäänsä - nopeastikkin jos laitetta käyttää esim. sängyssä loikoillessa. Hyvä jos sellaista ei ole.

Välillä saa Thinkpadejakin tuohon rahaan, joissa on kestävä mekaniikka ja loistava näppis, mutta eivät ole keveitä tai nättejä.

2 tykkäystä