Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Onkohan puhelimella tuossa mitään roolia. Ajattelin että jos se pähkäilee jotain akun tilasta ja päättää sitten, ettää mennään normaalilla. En ole mikään kännylatausten spesialisti, mutta rupesin tietysti miettimään sen älykkyyden sijaintipaikkaa. :wink:

Peesaan @iceman ia edellä. Oma Motorola käyttäytyy juuri noin: pikalataus onnistuu vain tietyillä latausjohdoilla, ja vähänkin kärsinyt johto ei enää pikalataa.

2 tykkäystä

Mulla on 2 Sonyn Xperia luuria.
XA1 & XZ compact.

XA1 Android 7.0
XZc Android 8.0

Seuraava kombinaatio lataa XA1 nätisti mutta ei tunnista XZc luuria:

  • Pistorasiayksikkö
  • Tarvike USB → USB Micro johto
  • USB Micro päässä Micro → USB C konveretteripala.

XA1 latautuu erittäin nätisti ja XZc ei tunnista k.o. settiä lainkaan. Jotenkin veikkaan että Android versioilla on tekemistä tämän kanssa.

Myös tarvike USB → USBc piuhat antavat heikosti virtaa tuolle XZc luurille, latauksen merkkivalo syttyy ja asetuksista akun tilaa katsoo niin on teksti “Latautuu”. Vaikka puhelimella ei tee mitään (jättää latautuun) ja katsoo esim 30min päästä niin akusta on kulunut pari prosenttia.

Onneksi on muutama originaalijohto joita voi käyttää, ottaa vain päähän kun käyttäisin mielummin 2m latauspiuhaa kuin pakkauksessa mukana tulevaa 1m piuhaa. Varsinkin kun olen puhelimen akun suurkuluttaja.

1 tykkäys

Pikalaturi lataa yli parin ampeerin virralla, niin USB- johtojen tulee olla hyvälaatuiset ja kunnossa.

Toki myös puhelimen akku voi olla kypsä (kolmas vaihtoehto).

Testaamalla selviää, kuten edellä vastasin.

@eki @iceman

  • Puhelimen latauksen ohjauspiiri on akussa.
  • Halvoissa kiinalaisissa USB-C adaptereissa ei ole kaikkia johtimia kytkettynä, tai ne on kytketty suorastaan väärin. Itselläkin on pari sellaista ja niiden läpi menee vain 0.5A virta, kun originaalilla johdolla 1.2A tjsp.

Osta kunnollinen ja speksien mukaan kasattu parin metrin johto. Esimerkiksi Amazonin oman AmazonBasics merkin tarvikkeet ovat hyvää hinta-laatua. USB-C on tulevaisuus, joten johdolle on varmasti hyötykäyttöä pidemmän aikaa.

4 tykkäystä

Minulla kävi iPhonen kanssa niin, että puhelin kyllä latasi ja latausikoni ilmestyi ruudulle, mutta se tapahtui todella hitaasti. Kutakuinkin latasi sitä vauhtia kuin akkua kului. Suoritin alla olevalla videolla olevan portin putsaustoimenpiteen. Puhelimen latausportista lähti (taas) uskomaton määrä kaikkea möhnää, mutta nyt lataa normaalilla nopeudella.

Joskus aiemmin puhelimeni ei ole ladannut ollenkaan porttiin kertyneen lian vuoksi, mutta näemmä se voi aiheuttaa myös latauksen hidastumisen, mikä on ainakin itselleni uusi juttu.

3 tykkäystä

Kuten @ljpp sanoi, niin halvat kiinalaiset USB-C johdot kannattaa kiertää kaukaa. Niillä voi jopa tuhota laitteensa.

Pikalatureissa virran määrä on laturista riippuen 3-4 ampeeria jännitettä 5-6,5 volttia (tehoa n. 20W).

Niissä on myös sisäänrakennettu piirejä, jotka keskustelevat puhelimen lautauksen ohjauspiirien kanssa sopivasta latauksesta.

Tarkemmin kerrottu esim. täällä:

On se tarkkaa. Puhdistin ensinnä puhelimen ohjeen mukaan, ei auttanut. No puhdistin laturin ja laturin piuhan paineilmalla ja taas pikalataa :+1: Kiitokset neuvoijille.

2 tykkäystä

Tim Cook selittelee:

Miten on omppu-ihmiset, voiko iLaitteilla jättää ominaisuuspäivityksiä väliin, vai tuleeko nuo muutokset myös seuraavissa päivityksissä?
Jos tulee niin päivityksen asentamatta jättäminenhän tarkoittaa käytännössä puhelimen tuen loppumista.

Minä pidän koko asiaa varsin vähäpätöisenä, enkä jaksa moisesta stressata. Tavallaan toiminto on ihan järkeväkin, jos prosessorin tehopiikki saattaa kylmässä ilmanalassa aiheuttaa jännitteen laskun ja siitä seuraavan resetin.

Toki Apple voisi tehdä kylmätestauksensa paremmin, tai kenties akkutoimittajalla on turhan väljät toleranssit.

Olen muuten nähnyt Nokian edesmenneen fyysisen testauslaboratorion Hervannassa. Oli varsinainen insinöörin huvipuisto - luureja pakastettiin, höyrytettiin, väänneltiin, pudotettiin, pyöriteltiin hiekassa, robotit renkkasivat mekaniikkaa…

3 tykkäystä

Ei ole vanhemmat iPhonet tosiaankaan talvipuhelimia.
Hiukan pakkasta niin akku on heti tyhjä.
Väitän siis erittäin vahvasti että olet tuossa pohdinnassasi jäljillä.

1 tykkäys

Tuli noista putsailuista mieleen. Mulla tässä honor 8:ssa on ollut häikkää tuon kuulokeliitännän kanssa. No, nyt ei ottanut enää mistään kulmasta kosketusta, niin ajattelin puhdistaa. Vartin kaivelin hammastikulla, ja yhteensä varmaan parin sentin pötkylän verran tuli pölyä ulos. Nyt lukee kuulokkeen himpun verran paremmin :smiley: . Laturin pesänkin putsasin, mutta usb-piuha on sähköteipillä paikattu, että tuskin tämä enää ihan sitä oikeaa pikalatausta tekee kuitenkaan.

E: Kuulokkeetkin on muuten melko paksulla sähköteippimotikalla kasassa. Olen vakuuttunut, että sähkäri on jopa jesaria parempaa matskua.

Tuplae: Ja pakkasista, niin ei kestä kyllä Honorikaan. 20 asteen pakkasessa, kun otat taskusta, sammuu n. 15 sekunnissa.

Täälläkin on muutamalla noita Kiinan ihmepuhelimia. Löytyykö sieltä tosi halpaa 7-8” tablettia? Vaatimukset alhaiset - tulisi pienten lasten pelien pelaamiseen.

Huawei mediatab on halpa ja toimii hyvin.

Lisätään nyt vielä linkki.
https://www.power.fi/tietotekniikka/tabletit-ja-tarvikkeet/tablet-tietokoneet/huawei-mediapad-t3-7-16gb-wifi/p-553078/

Itselläni on Huawein laite surffailua varten, mutta hyvin se pelittää myös Chromecastin kanssa. Akku kestää ihan hyvin.
Voin suositella.

On minulla sitten Applen tablettikin, mutta aika usein tulee tämä Huawei napattua käsiin.

1 tykkäys

Lenovo on toinen jolta voi löytää jonkun alle satasen rutkun.

Joo tuo on ollut tovin seurannassa. Sitä myytiin välillä 49€, joka olisikin passeli hinta. Muistia saisi olla 2GB (laitteesta on maailmalla sellainen versio), koska sillä tosiaan pelattaisiin.

Kotimaan tarjonta on itsellä hyvin tiedossa - viestini pointti oli nämä eksoottiset Kiinan merkit, joita joillain on puhelimina.

Asia selvä. Kuten varmaan olet huomannut, niin minä en ole tämän “firman” osaavin kaveri näiden laitteiden kanssa. Käsitin, että hait vinkkejä halvoista laitteista. Eikös tämä Huaweikin jostain Kiinan lähimaastosta tule?

No hyvä laite kumminkin tämä Huawei. Tosin en tiedä pelaamisestakaan mitään.

Kyllä ja kiitos kommenteista/kokemuksista. Hyvää lisätietoa, että laite palvelee “peruskäyttäjää” asiallisesti.

1 tykkäys

Tämän kovempaa “peruskäyttäjää” saa hakea. :grin:

2 tykkäystä

Peruskäyttäjien palaute on arvokasta. Nörteillä on ikävä taipumus “ymmärtää” laitteiden puutteita. Tämä tökkii ja hidastelee - noh tässä onkin vain 1GB muistia, joten sen kuuluukin tehdä niin. Peruskäyttäjä toteaa vain, että tämä paska tökkii ja hidastelee.

1 tykkäys