Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

(【ツ】) #488

Kyllä ja kyllä eli ovat suurinpiirtein samanlaisia, mutta Androidia voi olla tuunattu merkkikohtaisesti omanlaiseksi.

Itse päädyin samassa tarkoituksessa Nokia brändättyyn alekorin puhelimeen, koska oli stock eli ei-modattu Android ja luvattu kuukausittaiset päivitykset parin vuoden ajan (kuten ylempänä mainitsin).

Mutta Applen tuotteen ostamalla tiedät mitä saat…

Ps. Singles Day alet (11.11) tuo varmasti alehintoja puhelimille… myös Applen tuotteille.

Mutta omenasta ok?

iPhonesta olisi halpa hinta.:grin:

Tarvii kyttäillä.
Applen tuotteilla vaan tuntuu olevan tiukempi hinnoittelu kun apteekissa.:laughing:
Apteekin hinnoista sentään voi saada alennusta.

Vielä kysymys anteroista.
Kuinka kauan niihin keskimäärin saa päivityksiä?

Ylipäätään 500 euroa puhelimesta olisi minun tulotasolleni ja puhelimenkäyttötavoille aivan liikaa. Nytkin tarjoushaukkana odottelen jotain muutaman kympin lisäalea, että voin ostaa uuden puhelimen, joka on puolet mainitusta summasta. Makuasioita nämä.

Puhelimet on tehty rikkoutumaan vanhenemaan. Aivan kuten hehkulamput 100 vuotta sitten. Apple taitaa olla tässä ihan edelläkävijä puhelinten saralla ja muut valmistajat sitten perässä.

Tyypillisesti kolme vuotta, eli kaksi isoa versioharppausta. Merkin oma sälä luurissa sitten hidastaa päivitysten julkaisua, eli mitä puhtaampi Android, sen nopsempaa tulee Googlen päivitykset läpi. Google julkaisee nykyään kuukausittain tietoturvapaikan Androidiin, mutta Nokia taitaa olla ainoa joka uhoaa nuo kaikki asentavansa.

Kiitos tästä.
Tämä oli tärkeä tieto ja auttoi paljon.

@BlueOval Jos nyt siis olet seniorille luuria katsomassa vanhan Androidin tilalle, niin joku perus Nokia voisi olla helppo ja edullinen valinta:

Se taitaa olla siinä.:smiley:
Akun kesto aika huikea jos pitää edes osittain kutinsa.
Iso kiitos tästä.

@bastardo @BlueOval

Tyypillinen on 18kk, eli yleensä yksi major päivitys. Android One sertifioidut laitteet saavat tuo 36kk. Ja se siis lasketaan tuotteen julkaisusta.

Blue on oikeilla jäljillä, eli Android-kelkkaan hinnan perässä. Jos on budjettia, niin Apple on oikea valinta. (Pl. erikoistapaukset jos haluaa tuunailla jotain mihin iOS ei taivu)

Mitä nämä ovat?

Vähemmän yllättäin kannattaa kysyä Googlelta suoraan:

Hah ja hah.
Jos nyt ymmärsin oikein niin anterot ovat kahden vuoden iässä jo vanhentunutta tekniikkaa joihin ei saa enää päivityksiä?? Ellei nyt sitten ole Android One.
Sitten pitää ostaa taas uusi puhelin jolla pärjää vajaan kaksi vuotta?
Apple sentään jakaa iOS päivityksiä puhelimiinsa useita vuosia.
Vieläkö on iPhone kallis?:rofl::rofl::rofl:

iPhonella on ylivoimaisen pitkät elinkaaret, jos saa luurin pysymään fyysisesti ehjänä. Toisaalta järjestelmäpäivityksistä pidetään vähän turhankin isoa haloota, koska sovellukset päivittyvät siitä riippumatta - esimerkiksi Chrome selain, jossa on paljon “hyökkäyspintaa”.

Itse tykkään Applen käytännön suorituskyvystä, eli kapulat ovat nopeita ja sulavasti toimivia. Myös iSight kamerat nykyään nopeita ja hyviä (kaappasivat osaamista Nokialta).

Sopivilla suojakuorilla puhelin on neljän vuoden ikäisenä vielä täysin uudenveroinen päällisin puolin.:wink:

Minulla on muuten tähän ultimaattinen vinkki: Pidä puhelinta aurinkolasipussissa

• Suojaa kaikelta 360 astetta, myös taskupölyltä
  • Pussien sisäpuoli on yleensä puhdistavaa mikrokuitua
  • Pussi löytyy yleensä joka taloudesta - jos ei niin Kiinasta saa eurolla 10kpl
  • Jos luuri on jättikokoinen niin sitten laskettelulasien pussi

Tuli tuosta ylempää mieleeni, että kuinkas moni täällä käyttää puhelimessaan jotain suojaa ympärillä? Esim. suojakuoria tai näytönsuojaa. Onko muita? Aurinkolasipussi? Mulla ei ole mitään, enkä voisi kuvitella pistäväni puhelimen ympärille mitään ylimääräistä.

Neljä vuotta vanha puhelin on yllättävänkin hyvässä kunnossa. Kun päätin kokeilla ilman suojausta, oletin että puhelin naarmuuntuu about kuukaudessa. Näytössä on yksi naarmu, joka näkyy kun katsoo oikeassa kulmassa. Takapuoli on naarmuisempi ja yhdessä kohdassa on kuluma.

Puhelin kulkee taskussa. Toki sen verran katson, ettei taskussa sitten ole muuta.

Ei millään liity ylläolevaan keskusteluun.

Mulla on Sony ollu 4 vuotta vai joko 5 vuotta,toimii pirun hyvin. Käyttö ollut aika kovaa viimeiset 18 kk, jonka takia olen päättänyt, kun luuri jää eläkkeelle niin hankinko enään älypuhelinta? Todennäköiseti en. Syy: puhelin on vienyt liikaa aikaa muista asioista.

Suojaanko puhelinta? Suojaan sen verran, että joku gorilla-lasi, taikka kalvo heti uutena. Vaihdan sen kun alkaa olemaan huonon näköinen, eli muutama menee vuodessa. Lisäksi aina silikoninen backcover, läpinäkyvä. Näillä toimenpiteillä nykyinen iPhone uudenveroinen, oikeastaan virheetön 1v7kk käytön jälkeen. Vaikka on aina mukana, myös hiihdossa ja muussa rasituksessa.