Älypuhelimet ja muut mobiililaitteet

Tämä on kyllä mielenkiintoinen luuri.Jos kameran laatu on loistava, niin voi mennä jopa hankintaan.

Ihan pätevän oloinen päivitys, vähän ehkä lagisempi ja vaatii vähän totuttelua itselle. Ulkonäöltään ainakin hyvännäköinen.

Mitä tällä tarkoitat? N8 ollut käytössä yli vuoden ja huomattavasti varmempi kuin Samsung(it) joiden uhri olin edeltävän 10v.

Tarkoitin Android 9.

Yhä useammista puhelimista jätetään kuulokeliitäntä pois. Onko tämä palstatovereille ongelma?

(Blood Fan Club) #636

Mun puhelimesta (Xiaomi Mi A2) on se kuulokeliitäntä jätetty pois. En nyt kamalasti puhelimista ymmärrä, mutta en mä nyt kyllä sitä tajua miksei sitä voisi olla? Itsellä Bt kuulokkeet on niin siinä ei haittaa.

Itse en ole varmaan ikinä käyttänyt kuuloke liitäntää mihinkään. Eli haittaa mua vaikka häviää.

Ennen olin vakiintunut lanka mies, mutta ostin vähän aikaa sitten ensimmäiset Bluetooth kuulokkeet eikä enää ole paluuta lankaan. Ilman lankaa on paljon vapaanpi liikkua esimerkiksi lenkillä tai töissä.
Puhelimessani on vielä kuulokeliitin, mutta se on minullle turhake.

Tässä pikku äänestys kuulokeliitännän tarpeellisuudesta puhelimeen.

• Langalliset kuulokkeet = kuulokeliitäntä on tarpeen
  • Bluetooth kuulokkeet = kuulokeliitäntä on turhake
  • Ihan sama

0 äänestäjää

Mulle ihan must toi 3.5 kuulokereikä, käytän Mojon dac/amppia kuulokkeilla. Puhelinvalinta osuu jatkossa sitten varmaan Sonyyn tai Lgeehen, ne satsaavat ääneenlaatuun.

Mulla on kummatkin, mutta noi langattomat on niin isot laitokset, etten viitsi niitä paljoa talvisäillä ulkoiluttaa, joten arjessa mennään langallisilla nappikuulokkeilla. Jotka on ihan hiton kömpelöt noihin BT-luureihin verrattuna.

(【ツ】) #641

Toisaalta eihän kuulokeliitäntä ja Bluetooth sulje mitenkään toisiaan pois vaan omassa puhelimessani on molemmat. On vain enemmän vaihtoehtoja.

Muistaakseni isoin syy kuulokeliitännän dumppaamiselle on säästösyyt (yksi ylimääräinen liitin pois) ja Applella varsinkin omien liitäntöjen/kuulokkeiden markkinointi (ja rojaltimaksujen kalastus muilta oheislaitevalmistajilta).

Bluetoothin miinus on edelleenkin vaikutus äänenlaatuun (ei ole häviötön tekniikka), mutta Spotify / stream / YouTube -aikakaudella sillä ei enää ole niin isoa merkitystä. Kehitystä on toki tapahtunut tälläkin sektorilla. Plussia on tietenkin johdottomuus ja muu liikkumisen vapaus.

Teoriassa häviöllisen pakkauksen haittavaikutukset kertaantuvat, eli streaming-kuran aikakaudella Bluetoothin pakkaus on enemmän haitallista kuin jos kuunneltaisiin alkuperäisen laatuista tallennetta.

Käytän työmatkaliikkuessa lankakuulokkeita ja ovathan nuo piuhat nyt ihan hanurista. Äänenlaatua rasittavat paljon enemmän ulkomaailman äänet kuin Bluetooth.

(【ツ】) #643

Muistaakseni esimerkiksi Spotify käyttää Ogg Vorbis -koodekkia ja Bluetoothissa oli ainakin ennen suora tuki vain MP3- ja AAC -koodekeille. Ogg Vorbisin uusintapakkauksessa katoaa osa äänenlaadusta ja sen kyllä erottaa, jos vertailee… Saa nähdä kuinka vaikuttaa kilpailuasetelmiin, kun Apple käyttää AAC -pakkausta ja BT-kuulokkeet nyt yleistyvät (AAC toistuu paremmin)…

Oman kokemukseni mukaan vastamelukuulokkeet on hyvät työmatkaliikenteessä (linja-autot, junat) ja varsinkin lentokoneessa. Muuten liikenteen seassa liikkuessa tulee vaarallisia tlanteita, kun ei kuule autoja /polkupyöriä. Toki esim. Sonyn uusissa vastamelukuulokkeissa saa säätää ympäristön äänien läpipääsyä.

Edit. Jos haluaa lisätietoa BT-äänentoistosta, niin löytyi tuore ja mielenkiintoinen juttu aiheesta:

Mä en ainakaan kuule noilla BT-luureillani niitä perinteisiä häviöllisen pakkauksen kihinöitä ja sirinöitä kun Spotifyn streamausasetukset on laitettuna parhaalle laadulle. Omiin korviini noiden Sennheiserin BT-luurien äänenlaatu on parempi kuin Sennheiserin nappikuulokkeitteni ja pidän itseäni jopa jonkinlaisena hifistinä.
Mun luurilla ja kuulokkeilla päästään tuohon BT v.4.2 ja aptX -komboon ja olen ollut äänenlaatuun todella tyytyväinen, eli on noissa häviöllisissä formaateissakin positiivista kehitystä tapahtunut sitten 128kbps MP3:ien :wink:

Vastamelutoiminto on esim. työmatkoilla busseissa parasta, eikä ainakaan noi Sennheiserit pysty täysin vaimentamaan ohiajavien autojen ääniä, mutta päätä täytyy kyllä enemmän käännellä, ettei noiden kanssa jää pyöräilijöiden alle.

Suurimmalle osalle Spotifyn laatu riittää täysin. Jos kuitenkin haluaa vieläkin tarkempaa ääntä niin mielestäni pullonkaulaksi tulee ekana DAC ja luurit, jos vieläkään ei riitä niin Tidalin paras laatu tilaukseen☺️.

Olen käyttänyt kaksia BT-kuulokkeita (B&O H9i over ear vastamelukuulokkeet ja Sennheiser BT napit) ja Beyerdynamicin lanka-nappeja (Xelento) liittimellä (dongle) Applen X:ään ja XS max äänilähteenä ja aivan yksiselitteisesti nämä lankakuulokkeet Applen sovittimella pyyhkivät pöytää BT kuulokkeilla; ero on häiritsevän suuri oikeastaan kaikenlaista musiikkia koskien, jos siihen musiikkiin oikeasti keskittyy.

(【ツ】) #647

Tuossa ylempänä postaamassani “Audio Codec Comparison Guide 2018” kerrotaan juuri näistä eli kuinka koodekit toimii. Bluetoothia ei ole suunniteltu HiFi-äänen siirtoon alunperin vaan näillä koodekeilla koitetaan paikata tilannetta. Jos puhelin ja kuulokkeet tukevat viimeisintä koodekkia ja musiikkiformaatti on oikea, niin häviö laadussa on pienin mahdollinen. Tätä ei välttämättä kuule.

Luurit on kuitenkin se tärkein tekijä ja niiden laatu.

Joo, kun muistelee millainen viritys BT oli markkinoille tullessaan niin on helppo ymmärtää miksi äänentoisto sen kautta nojaa edistyneisiin koodekkeihin. Edes BT5:lle speksattu 2 Mbps ei ole häävi suoritus nykyaikana.

Mutta joo, itse olen todella tyytyväinen noiden omien BT-luurieni soundiin.

(【ツ】) #650

Onko kuvassa tuleva OnePlus 7?