Areena: Kannustuslippujen käyttö Tapparan otteluissa

Henk koht jos tästä äänestettäisiin niin itsekkään en tuossa mittakaavassa lippuja kannata. Ehkä eri asia jos lippuja ei olisi niin tiiviisti monta ilmassa samaan aikaan pelin aikana. (Tosin nykyisenä vieraspaikkakuntalaisena en nykyään niin usein peleihin pääse että kokisin omaavani äänioikeutta.)

Mutta jos yhteistyön tappamisesta puhutaan niin kyllä omiin silmiini suurin syy on se että aletaan uhkailemaan, ja omien kannattamisen sijasta huudellaan koko erä omille faneille. Toinen osapuoli kuitenkin oli valmis vastaanottamaan palautetta ja lopetti lippukokeilun ekaan erään, ja keskittyi pääasiassa kannattamiseen.

Suurin osa uhoojista myöskään eivät menneet esim keskustelemaan vaikka capon kanssa niinkuin ehdotettiin. Mielummin kiukuteltiin ja uhottiin omalla paikalla.

Ymmärrän kiukutuksen syyn ja itsekkään en suuri lippujen puolestapuhuja ole, mutta olihan tämä nyt ylilyönti monelta lippujen vastustajalta.

Tämän sanottuani täytyy mainita että oli siellä myös paljon fiksua porukkaa seassa. Henkilöitä jotka ilmaisivat mielipiteensä ja kiittivät SOta kun liput luvattiin pitää alhaalla. Propsit kaikille heille. TÄMÄ on se miten se yhteistyö pidetään elossa.

2 tykkäystä

Nythän tässä kävi niin, että suurin massa ilmassa olevista lipuista sijoittuivat siihen rummun ympärille. Täten seisomakatsomosta yksi alue oli peitettynä. Jos nuo liput jakaisi tasaisesti ympäri aluetta, ei tällaista sumaa pitäisi syntyä.

3 tykkäystä

Sveitsissä näitä tosiaan on joillain jengeillä, mutta esimerkiksi SHL:ää katsoessa lippuja ei näe lainkaan. Sama oikeastaan myös Saksassa ja Tshekissä. Tunnelma on silti katossa. Visuaalinen näyttävyys syntyy kannattajapäätyjen väkimäärästä ja värityksestä, mutta ennen muuta se äänenkäyttö on siellä se juttu.

23 tykkäystä

Pelicans-päädyssä heilui isot liput pelin aikana ainakin kaksi erää. Se hiersi melkoisesti näitä parvelle peliä katsomaan tulleita. Samaa oli jo ensimmäisen pelin viimeisessä erässä, joten miten ihmeessä tämä ei nyt Tapparaa/järkkäreitä enää kiinnostakaan samalla tavalla kun paikallismatseissa?

Palautetta tulee menemään seuralle ja näitä sukulaisia ei kiinnosta Tapparan peliin ennen kuin on selvää ettei näkyvyyttä peitä liput.

Itse istuin kaverini kanssa sivulla ja keskityin pelin seuraamiseen ja täysillä kannustamiseen, joten en suoraan sanottuna kovin tarkkaan seurannut mitä meidän päädyssä tapahtui. Mutta oletin että säännöt on samat, kun mitään tietoa ei ollut muutoksista.

Minulla ei ole mitään lippuja vastaan niin kauan kuin muiden ihmisten pelin seuraaminen ei häiriinny. Niissäkin joita kiinnostaa nähdä peliä, on hirmuinen määrä sellaisia, jotka haluavat osallistua täysillä kannatustoimintaan. Uskokaa tai älkää.

5 tykkäystä

En ymmärrä kun koko ajan on jauhettu että ei meidän tarvitse kopioida muita niin nyt pitäisi kuitenkin unohtaa liput vain siksi että joku muu ei niitä Euroopassa heiluta. Pelicansinkin päädyssä meno näytti todella hyvältä kun lippuja heiluteltiin ja huivit olivat ilmassa myös eikä minun tietääkseni siellä kukaan lähtenyt asian vuoksi henkseleistään vaan kaikki nauttivat hienosta urheilutapahtumasta.

Niin kuin @Kurittaja sanoi, lippuja vain laajemmalle niin ei muodostu mitään sumaa niistä mikäli se on se ongelma numero yksi. Mutta kyllä minä aistin tässä sellaista pelkoa joidenkin osalta siitä että halutaan mennä kohti tuollaista keskieurooppalaista kulttuuria. Tarroistakin syntyi kamala haloo vaikka ne eivät taatusti peitä kenenkään näkyvyyttä hallissa.

@Jarush luulen että seurankin taholla on vihdoin ymmärretty että tunnelma luo tapahtuman ja se on se syy miksi moni nimenomaan paikanpäältä haluaa nähdä matsit ja siksi liputtelun kokeilemista siunataan heidänkin taholtaan. Hallissa on reilu 10 000 paikkaa mistä näkee pelin täysin häiriöttä. Miksi yhtä sektiota molemmista päädyistä ei saisi pyhittää kannattamiseen?

7 tykkäystä

Herää kysymys että kuka maksaa erotuksen lipun hinnasta?
Paljonko itse olisit valmis maksamaan ihan omistasi?

9 tykkäystä

A) Tuossa pari viestiä ylempänä kumottiin jo, että ei tuo lippujen heiluttelu juurikaan kuulu keskieurooppalaiseen jääkiekkokulttuuriinkaan (ellei sitten Ilves ole sitä).

B) Ei haluta kopioida jotain mikä rajoittaa koko päädyn kykyä seurata itse peliä. Vaan halutaan kannustaa muilla tavoin ja tuoda visuaalisia elementtejä eri tavoin.

Itse voin rehellisesti sanoa, että seisomakausikortti jää hankkimatta jos peliä en pysty seuraamaan. Samoin loppuisi harkinta ensi kauden Stefans-kokeilusta. Nuo kaksi toisi jo 400€ Tapparan kassaan.

13 tykkäystä

Mielipiteeni asiasta on suhteellisen jyrkkä, mutta mielestäni, jos tulet kannattajakatsomoon katsomaan vain peliä, voit sitten varmaan tehdä saman paikalta, josta tiedät 99 % varmuudella, että näet pelin (istumapaikka). Kannattajakatsomo on kannattamista varten. Sitten tiedän vielä lisäksi paikan, josta tulet halvemmalla, rauhallisemmin ja suuremmalla varmuudella näkemään pelin: kotisohva!

Itse olen siis täysin sitä mieltä, että kannattajakatsomo on kannattamista varten, jonka ohessa seurataan peliä parhaamme mukaan. Jos tulee lippua tai muitten takaraivoa eteen ja en näe, hyväksyn asian ja kattelen vaikka mediakuutiolle, sillä itse olen paikkani sieltä ottanut.

Olisihan tästä voinut ilmoittaa kuluttajille etukäteen, että tällainen kokeilu tehdään, mutta jos todella halutaan kannattajatoimintaa viedä eteenpäin, niin visuaalisuus on erittäin tärkeä asia, eikä sitä korosteta tarpeeksi.

Toivon siis, että vaikka palaute on pitkälti nyt ollut negatiivista, lippuja saisi heiluttaa jatkossakin. (Lopuksi vielä, aivan naurettava tuo hiljaisuus-protesti. Kolahti vain omaan nilkkaan)

7 tykkäystä

Kyllä tuo silti voisi olla osa meidän kulttuuriamme ja uskon että tulee olemaankin. Tuosta näkemisen rajoituksesta minä olen siinä mielessä vähän kahta mieltä kun kuitenkin moni sanoi että ei häirinnyt ollenkaan ja myös omalla sijoittumisella on paljon vaikutusta asiaan. Ja kyllähän hallissa myös halvempiakin istumapaikkoja on kun sitä kysyttiin, totta kai jos haluaisin täydellisen näkyvyyden niin maksaisin siitä enemmän. Sitähän varten niitä eri hintaisia lippuja on. Mutta lähtokohtaisesti olen sitä mieltä että tuon lippujen heiluttelun voisi järjestää siten että esim. niiden alapuolelle olisi mahdollista mennä katsomaan matsia ilman mitään esteitä samalla seisomalipulla. Toivottavasti jonkinlainen kompromissi löydetään, en minä kenenkään näkemyksiä halua dumata mutta otin ehkä hieman “tunteisiin” että tuo kokeilu aiheutti noinkin voimakkaita reaktioita vaikka oli aivan luvallinen tempaus.

Mutta mikseivät kaikki vois pukea mustaa t-paitaa? :thinking:

9 tykkäystä

Nyt kun olimme siin penkkien alapuolella koko maali ja maalintekoalue peittyi. Liput huomattavasi ylemmäs. Vähän tökkii tuo asenne että saadaan tehdä mitä vaan ja muut ovat väärässä katsomossa. Tuskin se on tarkoitus että siellä kannattajakatsomossa on vaan kymmenen lipunheiluttajaa ja kaikki muut kattelee istumapaikoilta. Ääni ratkaisee. Muutama heiluva lippu ei ole sitä meteliä tärkeämpää.

9 tykkäystä

Musta hoikentaa kyllä. Mutta nyt oikeasti vilpitön kommentti taas jota ei pidä ottaa kritiikkinä, vaan kehitysideana.

Oli liput heilumassa tai ei, niin visuaalisesti finaalivastustajan pääty vie 100-0. Kyllä niitä seuran värejä voi ja saa myös pitää esillä. Ei ole hävettävää.

Ja ottakaa tämä nyt oikealla tavalla ja miettikää uusiakin kulmia.

25 tykkäystä

Yksinkertainen vastaus tähän on että meidän seuran väri ei ole musta. Googlesta löytyy varmasti värit mitkä on milläkin seuralla.

12 tykkäystä

Oranssiväritteistä kolmospaitaa Tappara voisi useammin ottaa käyttöön - ja siitä fanituotemyyntiin. Tapparalla on kaksi pääväriä, jotka ovat sininen ja oranssi, ja kolmantena sitten vielä valkoinen.

Ja tämä liittyy aiheeseen siten, että oranssisempi katsomo erottuisi paremmin. Tummansininen ei erotu niin vahvasti, kuin vaikka IFK:n punainen tai Pelicansin turkoosi. Lisäksi valkoisia vieraspelipaitoja on myös paljon ihmisillä päällä.

2 tykkäystä

Vierasporukat saapuvat usein paikalle uniformuissa, eli seuran väreissä. Pelsujen turkoosi on räikeä väri ja yhtenäisenä alueena erottuu hienosti. Samoi IFK:n punainen on aina komea, kun saavat megamatkansa aikaiseksi. Hakametsässä oli joskus suorastaan punainen pääty.

Tänään saatiin pienillä lipuilla hauska väriefekti pelin alkuun ja hyvältä näytti.

7 tykkäystä

Eikö paras vaihtoehto olisi, jos liput ja huivit integroitaisiin koreografiseksi osaksi jotain tiettyä chänttiä. Näin liput ja huivit toisivat oikeasti jotain visuaalista lisäarvoa, eikä liehuisi koko ottelun ajan peittämässä näkökenttää.

8 tykkäystä

Ymmärrän värimaailman haasteet, mutta esim. huivia näyttää monella olevan mukana, jossa on seuran värejä ja erottuu hyvin. Niitä ei juuri hyödynnetä kuin mestaruuskuvissa. Tässä yksi helppo tapa tuoda lisää visuaalista ilmettä.

@ljpp

4 tykkäystä

Samaa mieltä kyllä että voisivat olla ylempänä nuo liput että alle jäisi reilusti tilaa katsoa ns. esteettä, tuota minä puollan.

2 tykkäystä

Pelicansin fanipääty hyöydyntää huiveja komeasti ja mielestäni näyttävän näköistä. Tsekeissä asuessani en nähnyt ainuttakaan lippua katsomoissa, vaan kannattajat loivat visuaalisuutta huiveilla.

7 tykkäystä

No mutta tykkään ite mustasta. :smiley:

2 tykkäystä