Areena: Kannustuslippujen käyttö Tapparan otteluissa

Viimeksi Ilveksen isännöimässä paikallispelissä kun heiluteltiin yhtä lailla luvan kanssa (Ilveksen lupa) lippuja minua ei uhattu mitenkään ja ei tullut kukaan hassuhattu (kaikilla paitsi yhdellä oli hassuhattu laskin eilen) tullut valittamaan mitenkään. Silloinkin foorumilla oli joo suuntaan ja toiseen, mutta eri tasoista vääntöä.
Kertooko paikallispelin väestönrakenteesta verraten finaalien vai mitä🤔.

7 tykkäystä

Tästä samasta protestoivasta porukasta on henkilöitä jotka pitivät SiniOranssien protestia tifon epäonnistumisesta lapsellisena.

7 tykkäystä

Seurasin peliä koti sohvalta. Kiinnitin ensimmäisessä erässä huomiota noihin liehuviin lippuihin ihmetellen. Luulin sen olevan joku protesti. Kun julkisuudessakin Tappara on ilmoittanut ettei pelin aikana saa lippuja heiluttaa. Tapparan organisaatio mokasi raskaasti kun ei tiedottanut julkisesti ennen peliä että nyt on käytäntö muuttunut ja lippuja saa liehuttaa koko ajan.

Toihan nuo liput lisää seuran värejä tuonne fani katsomoon jossa niitä ei muuten näy. Yleisesti ottaen areenalla Tapparan värejä näkee paljon enemmän muissa katsomon osissa kuin fani päädyssä. Olen aikaisemminkin tätä ihmetellyt saamatta kunnon vastausta. Sama seuran värien puute jatkuu myös vieraspeleissä. Fani vieras matkoille lähtiessä ei kyllä mikään selitys kelpaa miksi ei voi pistää päälle seuran värejä. Se pitäisi olla mukaan pääsy vaatimuksena. Selitykset siis olleet sitä tasoa että tulen suoraan töistä. Jatkan pelin jälkeen baariin eikä sinne voi mennä seuran väreissä. Höpö höpö juttuja nuo.

Koti sohvalle kuultuna Pelicans fanit vei Tappara faneja 2 erää 100/0! SOlta ja koko fani päädyltä pohja noteeraus. Ei muutama sata vieras fania voi huutaa kovempaa kuin täyden areenan koti yleisö. Jos fani pääty kyykkää niin kyykkää tunnelma koko hallissa. Koska muut katsojat ovat tottuneet lähtemään fani päädyn mukaan.

Toivonkin jatkossa seuralta selkeää julkista linjausta tuohon lippujen heiluttamiseen. Ja jos ne aiheuttaa näköhaittaa täytyy se ilmoittaa lipun myynti vaiheessa. Lisäksi toivon että kaikilla olisi jatkossa seuran värien mukainen vaatetus peleissä. Kokonaan sinioranssi areena olisi hieno näky. Tuskin toteutuu ikinä.

10 tykkäystä

Kaikenlaiset uhkailut tuomitsen täysin, jos tällaisia on ollut. Aikuisten ihmisten pitäisi osata pitää hermonsa kurissa, vaikka ensimmäinen erä jäisi näkemättä.

Toisaalta: mitä sinä hyödyt vinoilemalla hassuhatuista saman seuran kannattajille? Lällättelet tässä kaikille “hassuhatuille” - myös niille, jotka ovat käyttäytyneet asiallisesti. (Minä pidän muuten lippistä / pipoa / en mitään.)

Ei kiitos millekään ilvesläiselle / futiksen puolelta tutulle “oikein kannattamiselle”, jossa saman seuran fanit tappelevat keskenään. Luotaantyöntävää toimintaa, jolla on vain ja ainoastaan negatiivinen vaikutus fanitoimintaan isossa kuvassa. Sitäkö haluat - olkoon vaikka paljon pienempi porukka, kunhan ei näytetä junteilta, kunhan saadaan heilutella lippuja ja saadaan tehdä mitä vaan ultras-touhua?

Setämies opettaa: junttia on puuttua toisten pukeutumiseen tai ulkonäköön. Kaikkein junteinta on “vi * n”, “h * ran” ja keskenmenojen huutelemiset tuomareille ja vastustajille, vaikka kuinka vihellettäisiin väärin tai filmattaisiin kaukalossa. Siellä fanikatsomossa on muuten paljon tyttöjä ja naisia…

No, oppia ikä kaikki. Olin itsekin nuorempana ihan samanlainen “oikeinkannattaja” ja hassuhatuille naureskelija.

15 tykkäystä

Viimeaikaisilla kommenteilla enemmän rikotaan kuin rakennetaan.

Kommentistasi ymmärrän, että esimerkiksi nuo ”hassuhatut” ovat jotenkin huonompia kannattajia, miksi? Minulla on muutama kaveri, jotka ovat hassua hattua käyttäneet peleissä jo useamman vuosikymmenen ja en tunne montakaan, jotka olisivat intohimoisempia Tapparan kannattajia.

Vähän jäitä hattuun kaikille ja ajatus mukaan, kun asioista kommentoidaan. Peliä ja Tapparaa siellä ollaan kaikki katsomassa ja kannustamassa, oletan?

10 tykkäystä

Toistan vielä kerran sanomani eiliseltä ja koitan kirjoittaa mahdollisimman selkeästi.

Pukeutukaa miten haluatte, mutta lähes jokaisella on huivit. Ottakaa ne aktiivisempaan käyttöön. Se tuo helposti ja nopeasti lisää visuaalisuutta.

20 tykkäystä

Nyt 2 finaalipeliä pelattu Tampereella ja kumpikaan ei ole täynnä?

Nyt riitelemme muutamasta lipusta. Kuulun itse siihen ryhmään, jonka ensimmäisen erän tuo “kokeilu” pilasi. Toivottavasti yksittäiset liput eivät ole tärkeämpi kuin parisataa seisomakatsojaa, joita nyt ei olisi varaa menettää jo valmiiksi heikoista luvuista.

4 tykkäystä

Eilen kuulutettiin että katsomopaikat loppuunmyyty

9 tykkäystä

En taida enää uskaltaa tulla seisomakatsomoon kannustamaan, kun ei päällä ole kokonaista seuran väristä sotisopaa ja lippuakin heiluttelen joskus. Kuulemma kaikki väärin tehty ja joku saattaa tulla uhkailemaan.

14 tykkäystä

Suosittelen. Itsekin irtisanoin jo ensi kauden kausarin, kun katsomosta ei kuulemma tarvitse peliä katsoa. Cmore vastaa paremmin omaan tarpeeseen eli katsoa peliä.

5 tykkäystä

Laajasti hassuhatuille vinoilu ei ok. Osoitin sen heille, jotka rupeavat uhkailemaan ja pätemään kuinka kannatetaan oikein. Juu sitä kyllä saa kertoa mielipiteitä, mutta rakentuvaisuus oli kaukana. Hieman lapsellisesti hampaankolossa mulla myännän.

Lippuihin liittyen itsessään liput eivät sitä tuo mukanaan. Muistan aikanaan chanttaamisen olevan osalle ei kaikille suuri ongelma, joka tuo hallitappelut jne mukanaan. Itsessään lippujen heiluttelut ei lisää.

Tämä ei ole missään tilanteessa oikein. Asiat mihin itse ei pysty vaikuttamaan ei ole haukkumisen aihe. Ne mihin on itse vaikuttanut ennemmin tikunnokkaan kuin keskenmenot tms. Jos pakko huutaa.

Ylempänä lukee viestissä.
Kaikilla oma näkemys kuinka kannatetaan oikein.
Jos minulle kerrotaan, että minun vaatteeni ei ole hyvät, koska ei ole seuran värejä. Huudan seulaa jne jne. En ny kehtais kaikkia leimata. Nämä jotka nyt ovat aika hantisti vastaan.
Jotenkin muutamien kommenttien takia semmoinen oikeinkannattamismeininki on muu kuin oma. Lopulta mikään ei ole oikeinkannatusta vaan se vaihtelee ihmisestä minkä kokee oikeaksi.

Sekin muutamalla vaikea ymmärtää, että emmää pysty tai halua pyöriä S-Marketin kassalla Tapparavermeet päällä ja sitä kautta tulla halliin. Tai no en saa edes😅.

Niin kauan kun mulla oikeus päättää mitä puen päälle puen sitä, mitä oma työnantaja pitää sääntöjen mukaisina ja niillä tulen hallille myös.
Maksan Tapparalle, että pääsen kannustamaan Tapparaa. He ei minulle. Jos olisi toisin ja pyydettäisiin pukeutumista olisi asiat toisin!

Seisomakatsomossa on moni maksava kannattaja. Ei maksettu kannattaja muistakaa se.

Nyt suihkuun ja hereille kunnolla jos tää kommentoiti paranis sillä😅.

2 tykkäystä

Niin mikäli nämä yläpään pelin katsojat sitten vaihtaa sinne istumakatsomoon, koska eivät halua “kannattaa” katsomolla lippuja pelin sijaan, poistuu aika paljon kausikortteja katsomosta. Voinee tarkoittaa sitten vielä sitä että huputetut rivit palaavat istumapaikoiksi ja liputus loppuu kuitenkin.

Eiköhän tuota kannattamista ny voisi kehittää johonkin muuhun suuntaan kun ajamalla väärin kannattavia, hassuhattuja ja kädet puuskassa olevia pois sieltä katsomosta.

9 tykkäystä

Varmaan tässä lippuhommassa hiertää muutama asia, mutta hyvä puoli on, että ihan varmasti hyvä kompromissi on saavutettavissa ja vielä siten, että lippuja voi heiluttaa pelin aikana.

1. Ensi kerran kun tätä kokeillaan, varmistakaa ennen peliä, että asiasta on tiedotettu ainakin jollain tasolla, niin ihmiset osaavat hakeutua paikoille, joista varmasti näkevät pelin, mikäli tämä on iso prioriteetti heille. Tiedottakaa asiasta myös ennen heiluttelua seisomakatsomossa. Kun asia tulee yllätyksenä, reaktio on negatiivisempi kuin jos asiasta tietäisi etukäteen. Paikan vaihtaminen täydessä seisomakatsomossa jälkikäteen on hieman hankalaa.

2. Lippujen sijoittelu: Nyt liput on pienellä alueella ja niitä on paljon. Kun nämä kaikki heiluvat, ne muodostavat yhtenäisen seinän, jonka läpi ei kyllä näe. Jos liput jaetaan tasaisemmin myös katsomon korkeussuunnassa, ongelma pienenee.

3. Lippujen määrä: Voisiko vain osan lipuista merkitä (jollain värillä varressa tai millä vaan) jollain tavoin heilutettaviksi pelin aikana? On hienoa, että katkoilla saadaan suuri määrä lippuja heilumaan, mutta voisiko pelin aikana heilutettava määrä olla selkeästi pienempi? Yksittäinen lippu ei näkökentässä vielä haittaa, mutta muodostuva seinä kyllä.

Haluaisin vielä muistuttaa intohimoisesti lippuja kannattavia, että suurin osa teistä taitaa olla ydinporukkaa (ette varmasti kaikki), joka on siinä capon lähellä. On ymmärrettävää, että teitä liput ei haittaa, sillä eiväthän ne siinä ole edes teidän edessä. Muistakaa siis tämä näkökulma, kun käytte keskustelua. Keskustellaan asiallisesti, haetaan ratkaisuja, ei konflikteja ja vältetään tätä vastakkainasettelua, mitä tässä ketjussa nyt on, sillä yhteinen tavoite toivottavasti on kuitenkin kannattajatoiminnan kasvu, ei lasku.

8 tykkäystä

Oletko katsonut esimerkiksi nyt Sveitsin Liigan finaaleja? Todella komeasti heiluu liput läpi pelin niin Geneven kuin myös Biel/Biennen kannattajilla. Myös isot liput.

E: Näköjään vastattukin jo, en lukenut ihan hirveän pitkälle

6 tykkäystä

Tämä on kyllä käsittämätön lausahdus. Eli syytetään heikosta tunnelmasta niitä ainoita, jotka sitä pyrkivät aktiivisesti luomaan eli niitä ainoita, jotka eilenkin huusivat.

Sanon jälleen kerran yksinkertaisesti. Liput tulevat heilumaan ennemmin tai myöhemmin myös meidän fanipäädyssä myös kesken pelin, esim. chänttien koreografioina. Kehitys nyt vaan on semmoista ja eri ikäluokissa pidetään eri asioita arvossa. Tässä on kuitenkin sen erään palstan kyselynkin perusteella hyvin selvä vanhemmat kannattajat vs. nuoremmat kannattajat -asetelma.

14 tykkäystä

Jos tuo päätykatsomo laajenee, kuten tarjouksesta voi päätellä. Niin siitä on helppo jaotella että liput liehuu keskellä ja sivuosissa voi sitten tehdä sitä omasta mielestään oikeaa kannatusta ilman lippujen heilumista.

2 tykkäystä
  • Joukkue pelaa finaaleissa, tavoittee historiallista triplaa ja fanit riitelevät keskenään. Käsittämätöntä ja surullista.
  • Jos lippujen käytöstä on tulossa kokoaikaista, niin ainoa kaikkia tyytyttävä ratkaisu lienee fanipäädyn lohkominen näköesteellisiin ja esteettömiin alueisiin.
  • Organisaatiolta iso virhe tehdä kokeiluja finaaleissa ja jättää niistä tiedottamatta. Finaalit eivät ole kokeilujen paikka, millään toiminnan osa-alueella.

Kotipelejä on jäjellä yksi tai kaksi. Nyt yhtenä rintamana Pelicansin kaatoon ja kesällä kehittämään kannatustoimintaa. Ei tässä lippuja tavoitella, vaan pokaaleita :kannu: .

58 tykkäystä

Normi keskustelua tällä palstalla. Jätit viestistäni lukematta ymmärtämättä oleelliset kohdat. Kritisoin nimenomaan Tappara organisatiota siitä etteivät tiedottaneet julkisesti että lippujen heilutus käytäntö on muuttunut. Nyt kun muutos tuli puskista aiheutti se sen että fani päädyn kannatus oli kaksi erää vaisua.

Liput saa minun puolestani heilua vaikka aina. Mutta näköesteistä mitä niistä aiheutuu väkisin tulee ilmoittaa lipun myynti vaiheessa. Ja tarkoitan siis erityisesti istumapaikkojen kohdalla. Jos näköesteestä ei kerrota tulee siitä kärsivälle kusetettu olo. Jos taas se on tiedossa etukäteen ei ongelmaa pitäisi olla.

4 tykkäystä

Voisin laittaa pääni pantiksi seuraavalle väitteelle:
Jos liput heiluu pelin ollessa käynnissä —> väki vähenee jatkossa seisomakatsomossa.

24 tykkäystä

All in samalle.
Toki tämä on markkinataloutta ja seura saa itse valita asiakasryhmänsä. Harmillista, jos halutaan vieläkin pienempiä yleisömääriä.

2 tykkäystä