Asiat ja ihmiset, jotka vi... harmittavat

Toivottavasti ei oksennustauti tartu minuun. On vissiin liikkeellä nyt.

1 tykkäys

Ei kai se palstan välityksellä tartu?

9 tykkäystä

Ite olin tuossa oksennustaudissa pari viikkoa Sitten, onneksi ei kestänyt kun päivän.

1 tykkäys

Ei kai siitä ikinä tiedä. Kipinävahdista saattaa tulla.

4 tykkäystä

Meilläkin sälli sairastaa flunssaa. Toivottavasti selviän ainakin pariin viikkoon. Mulla meinaan murtui perjantaina kylkiluu kun kaaduin tossa kylätiellä. Kaikki yskäsyt ja aivastukset sekä ponnistamiset sattuu ihan sikana. Jopa nauraminen.

– En voi ymmärtää päätöstä. Ei kai pipolätkä ole yhtäkkiä muuttunut niin vaaralliseksi? Laine ihmettelee.

Laine on käynyt Harjussuon kentällä 10-vuotiaasta asti pelaamassa. Hän sanoo puistokentän pelissä lasten ja aikuisten pelaavan yhdessä ikään katsomatta.

– Tästä kärsii moni. Kenttä ammottaa nyt tyhjyyttään. Lähin kaukalo on meillä neljän kilometrin päässä, eivätkä lapset pääse sinne yksinään kulkemaan. Kaukalot ovat usein myös älyttömän täynnä, Laine sanoo.

Tähänkö on tultu, että moni asia pitää kieltää?

Juuri olin tulossa samasta asiasta harmittelemaan. Sanattomaksi vetää. Monet nykyvanhemmat ovat niin ylisuojelevaisia, että lapsilta jää kyllä lapsuus kokonaan kokematta. Minkälaiseen elämään se valmentaa, jos koko ajan kuljetaan pumpulipallossa?

2 tykkäystä

Onhan tuo nyt aivan naurettavaa, jos jää on ainoastaan luisteluun tarkoitettu. Ylipäätään, jos haluaa pelkästään luistella niin mielestäni on olemassa kasa mukavampia paikkoja tähän. Yleisesti niille on ihan omat ratansa, koska ihan tuollaisella perus neliskanttiseksi jäädytetyllä peruskentällä ei hirveästi jaksa luistella, kun käännöksiä tulee ihan mielettömästi.

Sitä paitsi riskien minimointi on nykypäivänä mennyt monessa asiassa aivan naurettavaksi. Se on normaali osa ihmisen arkea, että joskus jollekin jotain sattuu. Päättäjille ja vanhemmille tiedoksi, että ihmisen elimistö on suunniteltu kestämään iskua & elimistö vauvasta vaariin nauttii suuresti rasituksesta ja erityisesti lihakset kittävät, kun niitä käytetään.

Lapsillemme ja nuorisollemme istuminen (lyhentää tutkitusti elinikää ja on erityisen vaarallista elimistölle ylikulutuksena) on paljon suurempi riski kuin maalit kentällä, jotka kuitenkin mahdollistavat liikuntaa. Siellä kotona sohvalla ja sängyssä ei tapahdu mitään vaarallista ja vältät sairaalareissut nuorella iällä, mutta vaihtoehtoiskustannus on paljon kalliimpi, kun olet 50v ja valmis petipotilaaksi. Minä vietin nuoruuteni istuen ja voin kertoa, että en suosittele kenellekään.

Jos haluat harrastaa tietokonetta ja esimerkiksi pelaamista niin vanhempien tärkein tehtävä olisi nuoresta pitäen kertoa lapsilleen, että staattinen istuminen ei ole hyväksi ja täten pelaaminen ja istuminen tulisi jaksottaa ja jos istuu & pelaa paljon niin vastapainoksi pitäisi tehdä paljon muutakin. Näin aikuisena esim. itse niin omien tapojen muuttaminen on helkkarin hidasta ja monta asiaa olisi voinut nuorempana korjata. Toki ymmärrän senkin, että ei minuun silloin järkipuhe olisi tehonnut, mutta perustelujen kera olisi saattanut mennä läpi.

6 tykkäystä

Uutisen perusteella ongelma vaikuttais olevan lähinnä se, että jäällä ei ilmeisesti ole mitään vuoroja vaan ne pipolätkän pelaajat pelailee siellä samaan aikaan muiden luistelijoiden (= muksujen) kanssa.

Ja onhan valitettavasti niitäkin pelejä ulkojäillä nähty, ettei muita kentän käyttäjiä huomioida. Omassa porukassa puistokentilläkin mennyt kivasti, kun kysytty kaikkia mukaan ja tarvittaessa pienennetty kenttää ja luisteltu muiden lähistöllä hitaasti rauhoittaen tilanne. Ei aiheudu vaaraa ja kaikki halukkaat mahtuu luistelemaan.

6 tykkäystä

Mjoo, taas tarvitsee kaivaa kukkahattu päähän ja todeta, että jos jutussa kuvailtu puistokenttä on samankaltainen kuin moni kenttä Tampereella, eli kaukaloa pienempi läntti jossain puiston nurkassa, niin silloin on ihan perusteltua että pelit pelataan kaukaloissa ja minikentillä saa ipanat rauhassa harjoitella luistelua ilman, että kiekko kilahtaa kuuppaan. Jos taas jutun kenttä on enemmän Sorsun mallia, jossa lääniä piisaa tai pelimiehet kohteliaita kuten yllä mainittiin, niin sitten on toki kyse hätävarjelun liioittelusta.

Nimimerkillä 3-vuotiasta luistelemaan opettamassa.

8 tykkäystä

Nyt pitäisi kääntyä Salen puoleen.
Sauli Niinistöhän on tunnustautunut pipolätkän ystäväksi ja harrastajaksi.

2 tykkäystä

Tilanne on valmiiksi jo täysin kurja vanhusten (ja lastenkin, lue Touhula) osalta, ja sitten vielä se päälle että auta armias jos sikaloissa ei kaikki ole prikulleen kunnossa niin napsahtaa kunnon sanktiot maatalousyrittäjälle.

Tässä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Edit: Oneboxissa näkyy väärää tietoa, itse artikkelissa juttu menee näin:

Somerolainen Kai Pirttilä otti yhteyttä, hän sai arviolta 20 000 euron sanktiot kahdesta millistä.
Kymmenen sian, kolmen metrin ruokintakaukalo oli kaksi milliä liian lyhyt sikaa kohti. Muuta huomautettavaa sikojen oloista ei ollut.

11 tykkäystä

Tänään ikävin asia taitaa olla keissi Lindholm. Hiljaiseksi vetää ja tämmösen 30v mielestä myös lähti aivan liian nuorena. Se on se, joka oikeasti harmittaa.

Jos tästä edetään asioihin, jotka sitten harmittavat, mutta eri tavalla:

No semmonen asia kuin erilaiset prosessit työpaikoilla. Välillä miettii itsekseen, että onko mitään järkeä lähteä päivän varoitusajalla muuttamaan kokonaista prosessia ihan toisenlaiseksi. Kun muutos tehdään ja arkirealismi koittaa niin resursointi on päin sitä itseään ja prosessi kusee nilkoille. Kaikkia *ituttaa.

3 tykkäystä

Mukavaa kun on tarpeeksi isossa firmassa niin asiakkaita ei tarvita enää ollenkaan, kunhan pyöritellään omia prosesseja. Prosessitkin on mukavia kunhan ne saadaan järkeviksi.

Lidholmille kevyet mullat.

Vähän harmittaa oma laiskuus, kun en viitsinyt kolata sohjoa pihatieltä pois. Nyt se on jäätynyt perunapelloksi.

1 tykkäys

Ensin itkettään ettei aurata ja sitten kun aurataan ollaan kauluksissa kiinni. Ei tajua…

3 tykkäystä

Tänään oli joka suhteessa huono päivä.

Olipa taas pakko jo viime viikolla aloittaa hermoja raastava kortisonikuuri IBD:n akuutin takia…:zipper_mouth_face: Takalisto vuotaa kuin seula. Nyt sitten on kortisonin sivuvaikutukset kiusana. Eteisvärinää sentään ei ole vielä ainakaan aiheuttanut. Reilun vuoden takainen sydämen katetriablaatio taisi poistaa sen eteisvärinävaivan ainakin joksikin aikaa.

Kun minulla on vielä ykköstyypin diabetes, niin kortisoni nostaa erityisesti minulla verensokerin erityisen korkealle. Laskelmieni mukaan tänään päivällä piti verensokeritasoni olla alle 10. Olipahan sitten 16.3. Sitten korjattiin tasoa.

Kortisonin sivareista pahimpina ovat vapina ja tärinä, kuin olisi kova krapula päällä; ahdistustila/levottomuus/ei tiedä miten päin olisi ja sitten tietty hermostuneisuus. Eikä päänsärky ja niveleiden kolotuskaan kivalta tunnu. :skull:

1 tykkäys

Auraajat kertoilee palautteesta mitä ihmisiltä tulee. Ei vain voi käsittää tuollaista käytöstä pääasiassa aikuisilta ihmisiltä. Olisiko se sitten parempi jos ei aurattaisi ollenkaan? Itsekin jonkin verran koneita ajaneena olen harkinnut aurahommien hakemista, kun niitä nyt tällaisena talvena olisi paljon tarjolla, mutta juuri tuosta syytä ei oikein kauheasti innosta niihin hommiin alkaa. Meikäläisellä palaa käpy aika nopeasti, jos ja kun alkaisi tulla turhaa kiukuttelua oikein ja ohjeiden mukaan tehdystä työstä. Hatunnostoa niille jotka tuota tekee ja viitsii kuunnella kansalaisten kohtuutonta valitusta.

4 tykkäystä

Mä olen ihan kysymysmerkkinä, niinku klapil päähän lyöty. Ei kai se noiden auraajien/auramiesten tai -naisten vika ole? Jokuhan ne suunnittelee ja aikatauluttaa? Ei kai niitä väyliä nyt suinpäin lähdetä auraamaan? Siellä lämpimässä officessa varmaan ne ”syntipukit”, jos siis ylipäänsä jossain.

3 tykkäystä