Asiat ja ihmiset, jotka vi... harmittavat

Tuskin liittyy tähän, tai mistä sitä tietää, mutta ainakin Soneran verkossa ollut tänään koko illan katkoksia täällä Akaan suunnalla, ja Sonera Viihde jäätyny vähän väliä. Yötä myöden alkanut paremmin pelittään.

Asiat, jotka laittavat v****maan:

  • Se, että nyky nuoret eivät enää harrasta tarpeeksi liikuntaa ja ovat työkyvyttömiä selkävaivojen yms. vuoksi noin 25 vuoden iässä.

  • Lapset opetetaan luistelemaan Playstationilla. Itse olen nimittäin tuon murroksen nähnyt erittäin hyvin ulkojäillä, kun pieneltä paikkakunnalta tulen, jossa lähes kaikki tuntevat toisensa. 90- luvulla syntyneet osaavat vielä jotenkin pelata ja etenkin nuo 94-96 ikäluokat jotka elivät maailmanmestaruuden jälkeisessä kiekkobuumissa. Siellä on syntynyt oikein kunnon ulkojäiden kasvatteja, kun vapaa-aika on vietetty ulkojäillä, mutta ysärin lopussa ja 2000- luvun puolella syntyneet (ne jotka eivät pelaa tai eivät ole pelanneet joukkueessa) eivät kiinnostu ulkojäistä. Nykyään ei osteta sitä uutta mailaa tai luistimia, vaan uusi ohjain siihen pleikkariin. V****taa! :angry:

  • Minä joudun maksamaan noiden terveydenhuollon ja eläkkeen, kun huomataan, että olisi siellä lapsuudessa ja nuoruudessa voinut jotain muutakin tehdä, kun pelata pleikkaa, syödä sipsejä, polttaa röökiä ja syljeskellä maahan kauppojen pihassa.

2 tykkäystä

Tämä on yksi niistä asioista, joihin vaikuttavat enemmän perhekulttuurit kuin lapset itse. Mutta lohdutukseksi voin todeta, että joku prosentti nuorista tulee heräämään liikuntaan myös myöhemmin elämässään. Itse tunnen enemmän vastapäistä kehitystä: nuorena on liikuttu paljonkin, mutta sitten se on jäänyt joskus murrosiän jälkeen ja sitten ollaan 30v todella huonossa kunnossa. Liikunta on omaksuttu kulttuuri, johon kasvetaan, mutta siitä kasvetaan myös pois. Nostaisin yksilön esille enemmän kuin yleistyksen: nuorena paljon liikkunut voi olla aikuisena rapakunnossa, kun liikunta on syystä tai toisesta jäänyt.

Playstation yms. pelaaminen on oikein säädeltynä ihan hyväksi lapsille. Vaikka itse ei arvostaisikaan pelaamista (jokaisella on se valinta) niin kannattaa silti muistaa, että pelaaminen on tuonut mukanaan nuorille ihan uuden maailman. Itse olen jonkin verran perehtynyt kieliin ja voin kertoa, että pojat, jotka pelaavat ovat ajaneet jo muutama vuosi sitten tyttöjen etumatkan kiinni esim. englannin kielen taidoissa. Internetissä ja peleissä syntyy aitoja tilanteita, joissa nuorelta vaaditaan erilaisia sosiaalisia taitoja, joita hän ei voi missään muualla kehittää. Useimmat pelit ovat englanniksi, joten nuoren playstation-pelailu voi parhaimmillaan tarkoittaa merkittävää kehitystä loogisessa ajattelussa, reakionopeudessa, lukutaidossa ja kielitaidossa. Elämme kahden kulttuurin välissä: vanhemmat ikäluokat eivät ymmärrä nuorempaa, mutta nuoremmat eivät ymmärrä vanhempia. Olennaista on ymmärtää, että oli kyseessä sitten jatkuvat ulkojäät tai pleikkaripelit niin molemmissa keskiöön nousee sosiaalisuus. Oikein käsiteltynä se tukee ihmisen kehitystä ja väärin hoidettuna lannistaa.

Hekin joutuvat maksamaan sinun ikäpalvelusi aikanaan. :slight_smile: Ei kannata yleistää liikaa, nuoria ihmisiä on yhtä monta kuin aikuisia ihmisiä: kaikki ovat yksilöitä. Kaikki eivät suinkaan istu kotona pelaamassa pleikkaria vaan kyllä siellä ulkojäilläkin porukkaa on. :slight_smile:

6 tykkäystä

Ihmiset jotka ei edes yritä nähdä asioita toisten näkövinkkelistä vaan tuijottavast pelkästään omaa napaansa.

6 tykkäystä

“Emojit” jotka ovat kuvia eikä tekstin sisään upotettavaa mallia :mikki:

Esim. Suomi-emojit ja ilmeisesti nämä uudet ruudun Liiga-emojit.

1 tykkäys

Juha Sipilä, Anne Berner + muut lierot hallituksessa. Epärehellisyys yleensäkin.

9 tykkäystä

Niin no toisaalta mitä terveemmät elintavat, niin sitä pitempäänhän ihminen saattaa olla eläkkeellä ja voi olla että ovat vielä hoidettavinakin 20 vuoden ajan siellä elämän loppupäässä, kunnes lopulta kupsahtavat 110 vuoden iässä.

Sitten on toisaalta näitä tupakkaa polttavia, viinaa kiskovia, reilusti ylipainoisia ja olemattoman vähän liikkuvia työn sankareita, jotka tekee 40+ vuoden työuran, on harvoin sairaslomalla, mutta kuolevat sydänkohtaukseen sitten pari viikkoa eläkkeelle jäännin jälkeen. Yhteiskunnan huoltosuhteen kannalta nämä on niitä ideaalitapauksia.

2 tykkäystä

Muistan jonkun sanoneen, että hyvä veronmaksaja juo viinaa, polttaa tupakkaa ja kuolee nuorena. :wink:

2 tykkäystä

Minua harmittaa se asia, että minulla olisi vaikka kuinka monta asiaa ja tarinaa kerrottavana eri aiheisiin. Ongelma on se, jos kerron nämä asiat, niin “paljastun”.
Haittaako se todella vai onko se oma päänsisäinen ongelma?
Onko sillä lopulta mitään väliä, jos tutut tunnistaa? Taidan olla ihminen joka turhaan ajattelee asiaa, että mitä muut ajattelevat.

Jotkut täällä jo tietää asioita.

Kysymys / ajatus on sellainen, että miten muut suhtautuu tilanteeseen, jossa joku tuttu (jopa läheinen) tunnistaa sinut?

Kaikkihan sen tietävät että olet Oijennus muka nimimerkillä.

1 tykkäys

Onko sulla Elisa valkoinen boksi?

Naapuri muutti ja jätti ilmalämpöpumppunsa päälle. Joku halpa paska ku ikkunat helisee ja kuuluu sisälle nii selvästi, että tekis mieli mennä tunkee puuhalko sinne välii. Ois se kiva saada nukkua ainakin arkisin yöt hyvi ku koulut kesken.

Ja se kun opettajien pitää änkee viikot täyteen kokeita, esitelmiä, palautettavia tehtäviä, kirjan lukemista jne.

Itse oon pitkällä koulukokemuksellani tullut siihen tulokseen, että työmäärä on suhteessa siihen aika usein, koska sen parissa aloittaa. Isokin työ voi olla lyhyt homma, jos sen aloittaa heti, kun tehtävä annetaan. Silloin ehtii “jakamaan” työtä pidemmälle välille, jolloin jatkuvasti on jotain pientä tehtävää, mutta viikko ei oo koskaan aivan täynnä.

Itselläni kun oli koulussa yleensä tapana aloittaa kaikki viimeisenä mahdollisena päivänä. Kesti muuten muutama vuosi tottua yliopistossa siihen, että materiaalikirjat voi hakea heti, kun kurssi alkaa ja lukea niitä pala kerrallaan. Esim. kappale päivässä sen sijaan, että lukee yhtenä päivänä koko kirjan. :wink:

Olen miettinyt tätä ihan samaa asiaa ja myöskin jättänyt joitain hyviä juttuja kertomatta, koska ne ovat liian paljastavia. Tiedän, että olen paljastanut jo nyt itseni muutamille henkilöille täällä.

Tässä kohtaa tulee se anonymiteetin dilemma. On oikeastaan mahdotonta olla sekä anonyymi että persoonallinen ilman, että toinen puoli samalla kärsii. Kun on persoonallinen ja laittaa itseään likoon, kasvaa tekstien kiinnostavuus huomattavasti, mutta anonymiteetti murtuu. Kun on anonyymi, ei voi paljastaa kovinkaan monia kiinnostavia asioita ja joutuu varomaan koko ajan. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, kuinka tärkeää on olla anonyymi esimerkiksi tällä foorumilla? Jotkuthan kirjoittavat avoimesti omilla nimillään. Tämä on jokaisen henkilökohtainen päätös. Itse en juurikaan mieti sitä puolta, että mitä muut ajattelevat.

2 tykkäystä

Anonymiteetti on tärkeää, mutta ei minua haittaa, jos ja kun juttuni paljastavat todellisen persoonani. Aika usein oon jäänyt muutenkin pelkästään tyylistä ja tiedoista täällä kiinni, että jos hallilla on joskus törmännyt ja jutussa ollut niin melkeinpä väittäisin, että monet tietävät x) Toki hallissa olen aina äärimmäisen selektiivisen spesifissä seurassa, jotka varjelevat nettipersoonaani :smiley:

Niin eiköhän se oo tosiaan niin, että joka tuntee, niin tuntee, vaikka nimimerkin takaa kirjottaakin. Ja vaikka täällä olis kaikki omilla nimillä, niin ei varmaan kaikki tuntis kaikkia ja toisaalta jos tuntis, niin sittenhän siinäkään ei olis mitään vikaa.

1 tykkäys

Ei se haittaa, jos joku tunnistaa henkilön juttujen takana. Sitten paljastuminen haittaisi ja olisi noloa, jos olisi tapana kirjoittaa aivan kyseenalaisia juttuja.

4 tykkäystä

Uudempi pieni musta. Diagnoosi hersasi nettiliikenteestä ja parit kovemmat bootit digiboxista auttoi lopulta

Elisan boksiin tuli noin viikon sisällä päivitys. Uudelleenkäynistys oli ohjeena mikäli temppuilee.

Alkaa kyllä todenteolla jo ottamaan päähän kun tämä flunssa on kestänyt nyt jo kolmatta viikkoa ja lähes jatkuva yskä päällä, keuhkoissa krohisee kun yskii.

En ole oikeastaan vuosiin ollut lainkaan kipeänä mutta nyt iski sitten kahta kauheammin.