Asuntojen lämmitys ja ilmastointi

Jaahas. Rupesin näin perjantai-illan kunniaksi siivoamaan asuntoani ja tässä siivotessa huomasin sellaisen pikku jutun, että tässähän tulee aika kuuma. Menin sitten katsomaan, että mitäs täällä nyt sitten onkaan lämmintä. No 28,3 tietysti!

Ei kuulu suoraan ketjuun, mutta onko kenelläkään mitään helppoja konsteja, jolla saisi vähän madallettua lämpötilaa? Täällä on jonkinlainen alkukantainen ilmastointi, jonka olen asettanut lämpötilaan 19. Sillä ei tosin ole tuon taivaallisen apua.

2 tykkäystä

Odottaa tiistaihin, kun ulkona on vain +14C… Nyt kannattaa lähteä pihalle nauttimaan lämmöstä.

1 tykkäys

Osta potkurilamppu kattoon!
Ei varsinaisesti viilennä mutta edes hiukan ilma liikkuu.
Helppo ja halpa ratkaisu.

3 tykkäystä

Tollanen ilmalämpöpumppu on aika helppo konsti saada viilennettyä torppaa :wink: Sit jos sattuu vähä paleltamaan niin voikin mennä terassille lämmittelemään.

Mitä hyötyä potkukelkasta on kattolampussa? :slight_smile: Joo, kyllä millainen hyvänsä tuuletin helpottaa jonkin verran vaikka ei viilennä lämpötilaa.

Itsellänikin on samanlaista sisälämpötilaa ollut viime päivinä kuin Peterralla. Pidän yöllä kunnolla ikkunoita ja jopa oviakin auki. Sieltä tulee vähän viilennystä. Onneksi ensi viikolla vähän enemmänkin. Sunnuntain jälkeen helpottaa.

1 tykkäys

Itse kikkailin pari vuotta erilaisten tuulettimien kanssa, mutta nyt hommattiin ilmalämpöpumppu. Sijaitsee yläkerrassa (2 kerroksinen kämppä) mutta viilentää hyvin myös alakertaa.

Kerralla vähän kalliimpi investointi, mutta itse olen ainakin tähän tyytyväinen ja olisi pitänyt hommata jo pari vuotta sitten.

3 tykkäystä

Onko ilmastointi vai vain lämmitys, joka pitää asunnon lämmön 19 asteessa kylmällä ilmalla… Aika harvoin asunnoissa on varsinaista ilmastointia ellei esim. ole maa- tai ilmalämpöpumppua tai vastaavaa.

Siirrettävällä ilmastointilaiteella saa tiputettua huoneen lämpöä 4-6 astetta (riippuen ilmastointilaitteesta ja ulkolämpötilasta) ja tuulettimella saa ilman kiertämään. Yöllä kannattaa tuulettaa ja pitää keskipäivällä kuumimpaan aikaan ovet ja ikkunat kiinni. Ei kait asunnon viilentämiseen mitään ihmeratkaisua ole…

Ps. Kauppakeskukset on monesti ilmastoitu, jos haluaa hetken huilin…

1 tykkäys

Ja jäähallit. Sentteriin katseleen reenejä ja nauttimaan kylmästä.

Itse ostin ilmastointilaitteen. On muuten hyvä vekotin. Saa nukkua yön hikoilematta

2 tykkäystä

Lisätään vielä, että oman kokemukseni mukaan ilmastointilaitteessa hyvä toiminto on kondenssiveden kierrätystoiminto (vettä käytetään jäähdytykseen). Näin kondessivesiasäiliötä ei tarvitse tyhjennellä jatkuvasti, kun vesi höyrystyy poistoilman mukana pois automaattisesti.

Mulla myös siirrettävä ilmastointi enkä kyllä pärjäisi ilman. Jossain vaiheessa haaveena olisi se ilmalämpöpumppu. Katotaan jos joskus olis siihen varaa :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Ilmalämpöpumppua tässä on mietitty, mutta se ei taida olla parhaimmillaan kaukolämmössä olevassa rivitaloasunnossa. Kesäkuumalla on käyttöä, muuten ei? Mitähän nämä suositeltavat siirrettävät ilmastointilaitteet ovat, onko suosituksia? Eihän sen älyttömän suuri ja tehokas tarvitse olla, sillä lähtökohtaisesti makkarin “inhimillistäminen” riittäisi. :wink:

Yksi ilmalämpöpumpun etu on se, että koneikko on ulkona. Nämä siirrettävät ilmastointilaitteet pitävät sen verran ääntä, että herkkäuniset voivat häiriintyä (62 dB Max, Delonghi Pinguino)…

2 tykkäystä

Selvittelin jokin aika sitten eri viilennysvaihtoehtoja.

  1. Ilmalämpöpumppu. Ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Viilentää suurenkin tilan hetkessä “jääkaappilämpötilaan”, jos niin haluaa. Asennettavissa kerrostaloasuntoon myös, mutta vaatii taloyhtiöltä luvan. On myös vaihtoehdoista selvästi kallein, sillä hinnat pyörivät 1500€ kieppeillä + asennus päälle. (Tällainen investointi tuskin tosin ainakaan laskee asunnon arvoa.)

  2. Siirrettävät ilmastointilaitteet. Riittävät yleensä yhden huoneen (20-30m2) viilentämiseen. Vaativat poistoputken asentamisen, joka yleensä kiinnitetään ikkunaan tai parvekkeen oveen. Poistoputki edellyttää tietynlaisia ikkunoita, jotka aukeavat esim. alhaalta tai sivulta reippaasti auki. Tämän jälkeen loppuosa ikkunasta tiivistetään umpeen. Tätä varten on myynnissä erilaisia tiivistyskittejä. Ongelmana poistoputken laittamisessa parvekkeen ovesta pihalle on se, että loppuosa oviaukosta pitäisi tiivistää, jotta lämmintä ilmaa ei tule sisään. Hinnat hyvissä laitteissa pyörivät 500-800€ kieppeillä. Siirrettävät ilmastointilaitteet ovat nimensä mukaisesti liikuteltavissa esim. huoneesta toiseen, mistä voi olla hyötyä. Ne eivät kuitenkaan ole likimainkaan yhtä tehokkaita kuin ilmalämpöpumput. Lisäksi monet mallit pitävät sen verran meteliä, että nukkuminen samassa tilassa laitteen ollessa päällä ei välttämättä onnistu. Ongelmana on myös, että siirrettävät ilmastointilaitteet luovat huoneeseen alipaineen siirtäessään kuumaa ilmaa sisältä ulos. Alipaineen estämiseksi kuumaa ilmaa pitäisi puolestaan ottaa ulkoa sisälle (esim. pitämällä ikkunaa auki tms. - ongelmalta voi kuitenkin välttyä isommassa asunnossa).

  3. Ilmanviilentimet (air coolers). Parempia kuin tavalliset tuulettimet, mutta niistä ei voi silti puhua samassa lauseessa ilmastointilaitteiden kanssa. Ilmanviilentimet eivät vaadi poistoputkea, sillä jäähdytys niissä perustuu lämmön siirtämisen sijaan veden haihtumiseen. Toisin sanoen viilentimessä on vesisäiliö, jonne laitetaan kylmäkalleja sekä mahdollisimman kylmää vettä (+jääpaloja). Viilentimet eivät juurikaan viilennä itse huoneen lämpötilaa, vaan on itse oltava ilmavirran kohdalla. Puhallettava ilma on kuitenkin kylmempää kuin tuulettimilla. Hintaluokka 100-500€.

  4. Tuulettimet. Paras vaihtoehto luultavasti on kattoon asennettava pyörivä tuuletin, joka laittaa ilman liikkeelle huoneessa. Tehokkaita tornituulettimia on kuitenkin myös. Tuuletin on vaihtoehdoista selvästi edullisin ja riittää kyllä helteelläkin viilentämään, kun ilmavirta on kohdistettuna suoraan kohteeseen. Hintaluokka 30-200€.

4 tykkäystä

Mulla on 2-kerroksinen omakotitalo kaukolämmössä, lämmitettäviä/jäähdytettäviä kuutiota on 636m3 muistaakseni.
Ilmalämpöpumppu pantiin pari vuotta sitten alakertaan ja lämmityksen säädin niin että ilmalämpöpumppu myös lämmittää talvella, sekä viilentää kesällä.
Yläkerta on kuin sauna, alakerrassa on reilu 23 astetta nyt ja lämmityskulut pieneni vuodessa vajaa 500€.
Sähkölasku lisääntynyt edellisvuosiin verrattuna 5-6€/kk

Edit. Kirjoituserhe

3 tykkäystä

Näin ajattelin itsekkin. Ostin kuitenkin vähän tehokkaamman 470€ maksavan koneen, joka oli myös ainoa, mikä Tampereella oli enää kaupan.

Aluksi viilensin vain makuuhuonetta illalla. Ongelmaksi tuli se, että heti kun ajastin pysäyttää laitteen, huone lämpenee nopeasti, koska rakenteet ovat päivän aikana lämmeneet. Nyt käytän laitetta olohuoneessa päivällä pienemmällä teholla ja laitteen voi laittaa nukkumaan mennessä kiinni ja makuuhuoneen ikkunan aukaiseminen riittää, että pysyy viileänä. Ja mä oon sitä porukkaa joka ei siedä lämpöä ollenkaan.

4 tykkäystä

Verhot/sälekaihtimet kiinni päivällä tai ainakin auringon puolelta. Ikkunat kiinni päivällä. Vasta illalla kun ulkoilma menee kämppää viileämmäksi avataan ikkunat. Pöytätuulettimet tehostaa viilentymistä.

Kesän hellejaksojen kovin sisäilman lämpötila piikki taisi olla 25,7 kun tuli hellan ääressä tehtyä normia enemmän hommia. Talo on 2kerroksinen rintamamiestalo.

Kaikesta huolimatta myös täällä on sisäilman viilennin ostoslistalle, mutta se ei ole akuutti tarve.

Asuin nykyisessä talossa pari kesää ja kärsin helteistä ja viime kesänä ratkaisin ongelman ilmalämpöpumpulla. Vähän reilu pari tonnia tais olla asennuksineen, eli ei loppuviimein paha. Lämmityskaudella säästi lämmityskuluja jonkun satasen, eli muutamassa vuodessa haukkuu hintansa.

Se fiilis kun tulee ulkoa helteestä sisään ja eteisessä tervehtii 22 asteinen sisäilma…

5 tykkäystä

Ilmastointilaitteiden ovi- ja ikkunatiivisteitä voi saada jopa parilla kympillä eli ei paha sijoitus. Toki oven käyttö hankaloituu…

Esim.

https://fi.trotec.com/tuotteet-ja-palvelut/koneet-homecomfort/lisaevarusteet-yleistae/ikkunatiivisteet/airlock-1000/

1 tykkäys

Viimeksi kun muutettiin, muutettiin asuntoon, jossa rakennusvaiheessa integroitu jo ilmastointilaite. Tasanen 22 astetta kesähelteellä ja maltillinen kosteus % ympäri vuoden. Kesähelteillä kuin talvellakin nukut sikeästi paksujen peitteiden alla.

Tämä on luksusta, mihin tottuu. En osaa enää vuosien jälkeen ajatellakaan palaavani vanhaan. Siksi kaikissa asunnoissa minne muutan tulee olemaan tulevaisuudessakin ilmanlämpöpumppu/ ilmastointilaite/ kaukoviilennys/ maajäähdytys tms. elämänlaatua parantava ratkaisu. Itseensä panostaminen kannattaa ja maksaa itsensä takaisin.

11 tykkäystä

@Sardion

Yksiosainen ns. siirettävä ilmastointilaite alipaineistaa huoneiston puhaltaessaan kuumaa sisältä ulos. Täten se ilmee korvausilman aina jostain sisälle ja siksi tällaisen kapineen hyötysuhde onkin surkea. Itse en ole toistaiseksi tällaisia tiivistyksiä viritellyt, vaan avannut ikkunoita talon varjon puolelta, josta imee korvausilman sisään – näillä keleillä se korvausilma on kuitenkin 30 asteista.

@iceman Linkin takaa löytyvissä kuvissa on kaksiletkuinen ilmastointilaite, joka luultavasti ei tee alipaineitta, koska ilmeisesti imee toisesta letkusta ilmaa sisään ja puhaltaa toisesta ulos.

1 tykkäys