Autot

Dieselin suurkuluttaja ilmottautuu. Kokemusta on Toyotasta, Fordista, Volvosta, Volkkarista ja Skodasta.

Jos lyödään tehtaiden ilmoittamat tehot vastakkain, niin Toyota häviää käytössä aina. Eivät pärjää esim. Volkkarin 1,6 TDi:lle omalla 2,0 TDi:lla. Noissa ilmoitetut hevoset on ainakin olleet lähellä samaa, mutta todellisuus toiminnassa antaa minun silmissäni plussat todella selkeästi VW:lle.

E. Lisätään vielä. Toyota on ainut mikä ei ole tykännyt Suomen talvesta. Meni jostain etumaskista loskapaskaa sisään ja kaikki sekasin. Hävisi luistonesto, ABS, ja jotain muutakin.

VW, lupaa liian pitkät huoltovälit. Ennen jokaista huoltoa on pitänyt lisätä öljyä koneeseen.

VAG:n 1.6TDI on kyllä mainio kone, DSG lootaan kytkettynä. Ei näytä paperilla miltään, mutta käytännössä vallan mainio ajella, jos ei kaipaa urheilullisuutta. 100 tonnia takana kahdella autolla ko. moottorilla. Pelitti myös -32C pakkasessa.

Tuosta nimenomaan kokemusta ja ainoa ongelma oli se, että huoltoväli oli liian pitkä. Piti lisätä öljyä koneeseen ennen jokaista huoltoa ja siksi taitaa tulla ko. merkin myyjiltä vakiovarusteena öljypurkki mukaan, kun autoa haet.

E. Onko VW:n pissapoika pieni vai muistanko ihan väärin? Tuntui olevan kokoajan loppu.

Millaseen käyttötarkoitukseen sulla auto tulee? Tilan tarve, kilometrit jne? Vois heitellä jotain ehdotuksia :slight_smile:

Eikö tosiaan uusien autojen mukana yleensä tule öljypönikkää? Vaikka aiemmat Mazdat eivät öljyä juurikaan vieneet, niin en nyt pidä niin katastrofaalisena vaikka nykyiseen kärryyn yleensä 18 kk:n välein ennen huoltoa joutuisinkin jonkun 0.5 litraa kertaalleen lisäämään. Olishan se tosin hienoa sanoa, ettei öljyä kulu lainkaan, päinvastoin sen määrä lisääntyy… Toistaiseksi olen kuitenkin ollut hyvin tyytyväinen tuohon Ocu combi 1.8 tsi 7-dsg yhdistelmään. Tilakin riittää. Kaupungissa pyöriessä bensaa menee hyvinkin se 9 litraa satasella, mutta 80:n teillä ollaan ihan vitosen pinnassa. 120: nopeuksilla semmoinen 6.5 on normaalia. Pienemmillä ajomäärillä noilla kulutuksilla ei ole suuremmin merkitystä. Eri juttu, jos ihan työkseen pitää olla tienpäällä.

Uusiakin on välillä tullut katseltua, mutta järjen ääni on vielä voittanut. Vanhan käyttöarvo kun on huomattavan suuri siihen verrattuna mitä vaihdossa saisi. Eikä sitä oikein viitsisi “huonompaankaan” vaihtaa. Tulis kuitenkin hommattua joku pienempikoneinen. Noi “maasturityyliset” on nyt selvästi suosittuja ja itsekin hetken jo harkitsin Karoqia 1.5 tsi dsg:nä. Mutta en vaan vielä ole vakuuttunut siitä, miks mulla sittenkään pitäis olla semmoinen kärry. Se pahuksen järjen ääni, joka hyppää aina kuvaan mukaan. Yks vaihtoehto olis tietysti ajaa nykyinen “loppuun”. Ottaa aikaa kun mittarissa on vasta 62 tkm. Jos vielä tulevaisuudessakin olis noita romutuskampanjoita. :wink:

1,6 TDI.stä en vänkää vastaan mutta ihanko tosissasi kehut DSG:tä?
Lähes kaikki DSG:llä varustetut autot millä olen ajanut ovat aiheuttaneet jonkinasteista niskavikaa.
Minä jättäisin käytetyn auton DSG:llä ostamatta.

Mulla on pari automaattivaihteista autoa ollut ja toisen niistä laatikko vaihtoi hiukan samaan tyyliin kuin DSG.
Ensin ei mennä mihinkään ja kun lyö lisää kierroksia koneeseen, niin tuntuu melkein samalta kuin joku löisi halolla selkään ja sitten lähdettiin.:stuck_out_tongue_winking_eye:
Tuohon kyseiseen 70-luvun autoon tuo ominaisuus oli tosin muutettu jälkikäteen ja oli käytössä varsin mieleinen.
En usko että uudehkojen autojen omistajat ymmärtävät arvostaa tuota ominaisuutta.:roll_eyes:

Kehuin 1.6TDI konetta DSG:n kanssa, koska manuaalina moottorin vääntöalue on turhan kapea, joka aiheuttaa jatkuvaa kepin veivaamista. Itsellä tosiaan ollut kaksi DSG autoa, uusia, joilla ajelin noin sata tonnia yhteensä. Vaihteisto oli ajettavuudeltaan mainio ja kulutus pieni. Tiedän laatikolla olevan huonon maineen luotettavuuden kannalta, mutta itse en siihen törmännyt. Työkaverilla on Skoda Superb DSG 6v lootalla, jossa 270tkm mittarissa.

Kyllä kai se DSG:kin voi kilometrejä kestää, jos sitä on huollettu.

DSG toimii taatusti uutena, mutta jos ajat autolla päivittäin niin et välttämättä huomaa kun se huononee pikku hiljaa.
Sitten kun ratin taakse istuu joku muu niin auton päivittäinen käyttäjä niin sen huonouden huomaa.
Huollon puute ja lämpöhän ne DSG:t vissiin tuhoaa.

(Mukahauska juttu) #377

Appiukon 2011 1.6tdi DSG golfista loota veteli viimeisiään, oli kyllä lähemmäs 200tkm mittarissa. Autoa oli vaihtamassa niin eivät meinanneet huolia vaihdossa, tai siis todella huono vaihtoarvo.
Lootan voi testata ajamalla ylämäkeen pysähdyksiin ja kytkemällä sitten D-asentoon, auto ei saa yhtään valua taaksepäin.
Egr oli aiemmin mennyt. En voi suositella.

Edit. Asuvat korvessa. Ajo maantierullausta. Peräkärry välillä perässä.

(Tomi ) #378

Mä oon käsityksessä että takseissa on enemmän ongelmia dsgn kanssa kun kaupungissa ajetaan paljon. Pitkällä matkalla nuo kai kestää.

Muistaakseni suurimmat ongelmat olivat DSG7 kuivakytkin laatikossa, joka oli tarkoitettu pienemmille moottoreille. Märkäkytkin DSG-laatikko on ollut parempi laatikko.

(Mukahauska juttu) #380

Toyotan bensa on varma valinta. Turboa näissä ei ole, joten siihen tai dieseliin tottuneet voi pitää tehottomana, kun eivät osaa käyttää. Makuasioita nuo ajomukavuusjutut. Ei muuten natise ja nitise pakkasilla, toisin oli sokotan kanssa.

Tulee kyllä, kuten kirjoitin viestiini. :+1:

Vaimo on nyt ajellut 5,5 vuotta meille uutena ostetulla Toyotalla.
Normaalien määräaikaishuoltojen lisäksi ainoastaan pyyhkijänsulkia vaihdettu.
Huoltoväli Toyotassa on 15000km/1v.
Tuntuu nykyautoksi tiheältä mutta siitä syystä nuo turbottomat bensakoneet on käytännössä ikuisia.
Kannattaa myös huomioida että Toyotan määräaikaishuollot on edullisia verrattuna moniin muihin merkkeihin.
Mikäli Toyotaan päädyt niin kaupanteossa sinulle yritetään tietysti kaupata huoltosopimusta. Kannattaa harkita tarkkaan, meillä tuollainen 3 vuoden sopimus oli ja käytännössä hävittiin ka. 100€/v. johtuen siitä että huollot olisi ollut käynnin yhteydessä maksettuna edullisia eikä noihin oikein tule mitään “ylimääräisiä” vikoja. Mikäli tulee niin takuuseenhan ne menee.
Jos haluat urheilullista ja tehokasta autoa valitse joku muu, mikäli varmatoimista ja paremmin jälleenmyyntiarvoa säilyttävää menopeliä ota Toyota.

En kyllä allekirjoita DSG:n huonoa ajokokemusta. Verrokkeja on, kun on tullut ajeltua myös Mersun GLK:lla.

Toki pitää ymmärtää, että se on robottivaihteisto, eikä perinteinen automaatti. Robotti on mahdollista harhauttaa kaasuttamalla-hidastamalla-kaasuttamalla epämääräisesti. Epäilen muuten vahvasti, että DSG:n kestävyysongelmiin saattaa vaikuttaa se, että käyttäjät eivät oivalla robotin eroja “oikeaan” automaattiin – tähän johtopäätökseen pääsee kun katselee miten VAG kuskit ryömittävät niitä kaupunkiruuhkissa (eli luistattavat kytkintä).

@S.T Näin tosiaan ainakin maineen puolesta on, että märkä 6-pykäläinen olisi kestävämpi.

(Tomi ) #384

Eikös Toyotan dieselit tule Bmwltä?

Urheilullinen ei ole onneksi kriteerinä :smile: Mutta varmatoiminen olisi tässä kohtaa erittäin pop :wink:

En tiedä pitääkö paikkansa vai oliko myyjän höpinöitä, mutta aikanaan minulle kerrottiin, että tuo dsg oppii kuljettajan tavoille. Eli ns. opettelee kuljettajan kaasun käytön.
Ja minunkin mielestäni tuo laatikko on toiminut moitteettomasti, toki minulla ei ole ikinä mitään “loppuunajettua” ollutkaan.

No tällä hetkellä mietinnässä on se, että haluanko taas tilavan dieselin, vai ottaisiko @devilady välillä meille matka-ajoon auton ja mä ottaisin väliin pienemmän bensan. Koirien kanssa pitää kulkea, niin jonkilaiset häkkisysteemit pitää mahtua (2-4 keskikokoista koiraa) ja min. 2 ihmistä, eikä kontissa sais olla kovinkaan isoa kynnystä, joten esim. käytännössä kaikki Skodat on nounou-listalla. Edellinen ostettiin silloin kun oli yhteensä 6 koiraa, jotka jaoteltiin neljään osastoon. Olisin kallistumassa kyllä nyt bensa toyotan puoleen, jos vaan keksii sellaisen, jossa tilat riittää edes minimitarpeeseen… mutta täytyy käydä tutkailemassa takakontteja ja saako takapenkejä kaadettua tasaan jne…

Itsellä kohta 2 vuotta vanha Toyota Auris Hybrid, ei mitään sanottavaa vikaa koko aikana. 15 tkm huolto 170€ ja sain vielä sovittua ilmaiseksi sijaisauton huollon ajaksi. :smiley:

Ville Halen Tammer-autosta myynyt muillekkin Tapparalaisille autoja mm. toimistonväelle.

Toyota tarjoaa henkilöautoille yleistakuun:
Joka kattaa 3 vuotta / 100 000 km
Kolmen vuoden maalitakuun.
12 vuoden puhkiruostumattomuustakuun (tavara-automallistossa poikkeavia ehtoja).
Täyshybridiautojen hybridiakuille myönnetään 10 vuotta / 350 000 km kattava hybridiakkuturva.
Hybrideillämme on normaalin takuun lisäksi 5 vuoden / 150 000 km hybridijärjestelmän takuu.
Mallikohtaiset takuuehdot saat aina palvelevasta Toyota-liikkeestä. :+1: