Autot

Mulla on nykyään ajosuoritteet jäänyt vähiin. Service now tulee kojelautaan alle 1.5 vuoden. Tuo huoltovälini 15-17 kk tarkoittaa kilometreissä noin 10 tkm. Mutta kuten aiemmin sanoin, yleensä joutuu sen puolilitraa kerran lisäämään. Eikä litrakaan olisi kuin 0.1 litraa per 1000 km. Jota pidän autolle kuin autolle vielä hyväksyttävänä.

Harva VAG taitaa 30tkm mennä ilman lisäystä. Joten eiköhän vaihtoon mennessä ainakin 25% ole “vaihdettu”. Ehkä jopa 50%. On se niin pitkä pätkä toi 30tkm vaikka miten olis longlifeä. Ei Mazdatkaan olis tommosta pätkää menneet ilman lisäystä, itse noudatin 10 tkm:n vaihtoväliä. Kyllä kunnossa oleva moottori hitusen öljyä vie. Paljonko, se on sitten eri juttu.

Ja kaikki nuo “vaihdetut” öljyt ovat heti lähtöönsä vanhaa kun seassa on sitä vanhaa öljyä.

No, ohhoh… mitäs pikeä siellä on Skooralle syötetty. Kyllä tommonen kone on putsattava ja hoonattava uusiks kun noin likainen on. :wink:

Talpotti oli kyllä siinä suvereeni, että sen öljy oli harmaata tai jopa valkoista. Puhtaaks pestyä. Ainakin kun öljyntäyttökorkkia katsoi.

Fiatia käytin pari kertaa yhdellä pajalla Hervannassa öljynvaihdossa. Siellä laitettiin aina vihreää Duckhamsin öljyä. Oli kuulemma hyvää. :wink: Kai sekin käytössä mustaksi muuttui, enpä oikein muista kun tuosta on jo aikaa. Mutta toi vihreä öljy oudoksutti. :thinking:

No, siinä olis selvästikin konetekniikan tutkimuksen aihe. Ehkä noita on tehtykin, mutta en nyt tunne yhdenkään sisältöä… jos nyt kumminkin 10 tkm:stä alkaen 5tkm:n välein lisätään 0.5 litraa, niin eihän se öljy uudenveroista ole. Mutta luultavasti parempaa kuin että koko alkuperäinen määrä olis siellä muhinut sen 30 tkm. Nyt astukoot konemiehet esiin, mä analysoin juttua vaan omalla pikkupäälläni. :wink:

Eiköhän noi sekoitusominaisuudet riipu paljon öljystäkin. Huonolaatuinen öljy, joka ei jätä konehuonetta millään, lienee kehnoin vaihtoehto. Nyt voitte alkaa kehumaan öljyjä… :wink: :wink:

Ei sulla sitten tullut aika täyteen. Mun ajotietokoneen mukaan kilometrejä huoltoon voi olla 5-10 tkm, mutta päivät loppuu aina ensin. Ja silloin tulee ruutuun se “Service now”. Mulla siis huoltonäyttö kertoo molemmat tyyliin “Huoltoon 21 päivää tai 8500 km”.

Juu öljy muuttu mustaksi hyvin äkkiä. Dieseleissä lienee normaaliakin, mutta ei kai bensakoneen pitäisi niin likainen olla, että öljyt mustuu heti. Niillä sitten pitäs 30tkm ajaa. Longlifeöljy taitaa sotkea moottoria ja monet vaggistit ajavatkin normiöljyillä ja 15tkm vaihtovälillä.

Perhana vieköön. Mä ajan LL-öljyillä ja max. kymppitonnin vaihtovälillä. Pitäiskö siirtyä normiöljyihin ja viidentonnin väleihin. Sehän olis kuin “joskus ennen”. Tulee ihan Vipatti ja Talpotti mieleen. :wink:

En ole ajanut DSG:llä mutta eikö Audin Multitronic ole vastaava. Ainakaan omassa Multitronicissa ei vaihtoja huomaa ja on täydellinen verrattuna niihin noin 10-15 muunmerkkisiin automaatteihin verrattuna millä on tullut ajettua.

Audi taitaa käyttää nimitystä S tronic. DSG:n sukulainen nyt ainakin. En minäkään omassani vaihtoja havaitse ainakaan normaalissa ajossa. Kun lähden liikkeelle, niin yleensä näytössä lukemat vaihtuu D1 → D7 ilman mitään nykäyksiä. Ehkä todella urheilullisessa ajossa, varsinkin Sport-ohjelmalla (D:n sijaan S valittuna), vois sitten kuvitella jotain tuntevansa. Mutta aika harvoin tuota S:ää tulee käytettyä. Kumminkin 1.8 tsi. Joskus kuitenkin tykkään kuulla pikkuisen murinaa ja tuntea, että siellä on kaasun asennolla jotain merkitystä… :wink:

Älä hyvä ihminen kalliista longlifelitkusta turhaan maksa, kun vaihdat öljyt kuitenkin tiheämmin.
Normiöljyt oikeilla luokituksilla 15tkm/vuosi vaihtovälillä.

Edit. Mulle ainakin vaihtoivat ilman mainintaa normiöljyt huollossa, kun pyysin siirtyä 15tkm/vuosi kiinteään huoltoväliin, eli siinä joka toinen huolto pelkkä öljynvaihto.

2 tykkäystä

Mun mutsi on huristellut viimeisen 10 vuotta samalla Corollalla, eikä ole kuulemma mitään ikinä hajonnut huoltovälillä. Eläkeläisen ajo on tosin maltillista, mutta voisi tuona aikana olettaa olevan edes jotain harmia.
Olen itse ajanut tuon saman aikakauden Avensistakin, eroa noiden sisustassa on todella vähän, Avensiksen takapenkillä on hiukan enemmän tilaa ja siinä parempi ohjaustehostin. Corollan ohjaustehostin on maantiellä ärsyttävä kun ei keskialueella reagoi mitenkään aivan pieneen ohjausliikkeeseen. Autoa pitää siis melkein koko ajan “ajaa” että pysyy suunnassa kun se ei pienimpiin liikkeisiin reagoi.

Toyotat ovat tuossa mielessä parhaimpia, luotettavia, mutta samaa mieltä että ajo-ominaisuudet ovat sitten toisesta ääripäästä. On tullut joskus silloin tällöin kokeiltua, mutta sen verran rimpuloita ovat vielä tänäkin päivänä että ostoajatuksia ei ole tullut. Ihmettelen itse asiassa että tuota ajettavuutta eivät ole onnistuneet parantamaan. Eikä kopioimaankaan, vaikka muuten kyllä sitä tekevät länsiautoista varsin ansioituneesti.

Jatkoa aikaisempaan viestiini autoilun tulevaisuutta koskien.

Suomalainen Sensible 4 väittää kehittäneen säässä, kuin säässä toimivan älyauton:

Sensible 4 on kehittänyt järjestelmän, joka saa robottiauton kulkemaan ympäri vuoden säässä kuin säässä.

”Se on meidän vahvuutemme”, sanoo toimitusjohtaja Harri Santamala.

Sensible 4:n robottiauto ei tule kuitenkaan yksityiskäyttöön vaan julkiseen liikenteeseen, robottitaksiin, robottivuokra-autoihin ja yhteiskäyttöautoihin. Siihen on järkevä bisnessyy.

Ei noi minusta huonoja ole ajaa, ja tuohon Corollaankin on saatu isomman auton tuntua, mutta ton ohjaustehostimen huomaa aina maantieajossa. Ei sekään mutkatiellä haittaa.

2 tykkäystä

Muistuttelin mieleen termistöt. Eli S-Tronic on kaksoiskytkinvaihteisto, kuten DSG. Eli siinä on x määrä vaihteita. Multitronic on portaaton vaikka siihenkin tehty keinotekoisesti vaihteet. Itekin käytän harvemmin Sport asentoa jolloin myös kierrokset on jatkuvasti vähintään kolme tonnia ja tehoa käytettävissä koko ajan riittävästi.

2 tykkäystä

Multitronic-tyyppisellä vaihteistollakin on tullut ajettua ja hienostihan nekin yleensä toimii. DSG:ssä olen nyt pakkasilla käyttänyt välillä alkumatkasta tuota S-asentoa. Auto on kyllä ollut esilämmityksessä, mutta sittenkin sitä 30-50 km/h hissuttelua on ensialkuun mukava ajaa isommilla kierroksilla kuin jollain 1500-2000 rpm. Ehkä siinä moottorikin sitten lämpiää paremmin.

Tietysti yksi mahdollisuus olis ajaa manuaalisesti sillä tiptronic-puolella. Mutta kun automaatti on, niin silloin ei keppiin tartuta. Enkä aikoinaan tullut hankkineeksi rattiin niitä vaihtosiivekkeitäkään. Enpä sitten todella ole kaivannutkaan. Kyllä se on “D” ja sitten joskus “S”. Niillä pääsee mukavasti eteenpäin. :wink:

Muutaman sadan kilometrin työkeikkoja tullut ajeltua Auris Hybrid farkuilla. Voimalinja ja automaatti toimivat kuin unelma nurkissa pyöriessä, mutta moottoritiellä on aika käsittämätön pulkka. Golf/Octavia valovuoden edellä ajettavuudessa.

On tosiaan inside-tietoja Toyotan mallistosta ja myös nuo hybridit ovat olleet erittäin luotettavia. Priusta joskus vakavasti harkitsinkin kakkosautoksi.

2 tykkäystä

Onko joku testannut ihan viimeisimpiä Toyoja? Kuullut, että niissä olisi ohjaus mennyt valovuoden eteenpäin? Sama homma Subaruiden kanssa. Voidaanko jo puhua samana päivänä ohjaustunnosta versus saksalaiset autot?

Ite kun olin autoa hankkimassa niin tojon penkit tuli esteeksi, ettei tarvinnu koeajaa.

2 tykkäystä

No mulla on tämä uusin Avensis ja en kyllä keksi millään mitä autolta enemmän voisi vaatia.
Tuo penkki asia on ihmetyttänyt itseäni kun näillä Avensiksilla olen useimmalla ajanut,
että tuon on pakko olla jokin 20-vuotta elänyt urbaanilegenda jota voi
verrata vaikka Rautakorven vuosikymmeniä jatkuneeseen kahvakiekkoon.
Nimittäin jokaisessa Avensiksen malleissa jolla olen ajanut, on kaikissa ollut
erilaiset penkit. :slight_smile:

4 tykkäystä