Autot

Urbaanin legedan mukaan japanilaisissa oletettaisiin vähän lyhyempi kuski ja siksi huono. Mersun penkkejä on myös haukuttu noin 30 vuotta ja pidemmälle en muista. Sitten ajoin 1000km Mersulla vuorokaudessa ja totesin, että koskaan ei ole kroppa ollut yhtä vetreä perille päästyä.

2 tykkäystä

Minä ajoin yhdeksän vuotta kolmella eri Toyotoilla ja kaikissa oli minun mielestäni huono penkki. Vaihdoin saksalaiseen ja ero oli todella suuri, saksalaisen eduksi.
Toyotan penkki oli minusta lyhyt. Polvitaipeeseen ei saanut mitään tukea ja myös sivuttaistuki oli huono.

2 tykkäystä

Se on juuri niin että vasta tuossa syksyllä - 15 esitellyssä Avensiksessa on hyvä istuin. Sitä aiemmissa vuosikerroissa turvavyön pääasiallinen tarkoitus on pitää kuljettaja omalla jakkarallaan, ei repsikan sylissä, myös vasemmalle käännyttäessä.
Sivutuki täysin olematon.

Jos joku on ostamassa käytettyä autoa niin varsin pätevä linkki auton ostajalle:

https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot

Ihan mielenkiintoista tietoa saatavana ja ihan maksutta.

1 tykkäys

Ainakin näyttäis Mazda kestävän. Mun -92/93 626 Saloon 2.0 GLX Autom. on edelleen rekisterissä. Kun luovuin siitä 2009, oli Veholla sille ostaja valmiina. Oli tosi hyvä kärry, ei edes ruostetta pelleissä. Taka-akselin palkissa oli pintaruostetta, mutta sitä hoidettiin katsastusmiehen ohjeella, harjaus ja öljymäistä tököttiä päälle. Olin silloin joskus sitä mieltä, että sillä kärryllä voi ajaa vielä vuosia… pitäiskö tsekata vieläkö edellinen 626 pyörii.

1 tykkäys

Edellinen on jo paalattu vuonna 2009. No, se oli otettu käyttöön 1985. Eli 23v sillekin tuli täyteen. Oli manuaalivaihteinen 2-litran koneella.Siinä jouduin joskus käymään läpi etuovien alareunat matkustamon puolelta. Ruostuminen loppui siltäosin siihen. Mulla oli vielä auto vuosia. Kone oli hieno eikä vaihteet kanittaneet. Mun eka auto, jossa oli 5 vaihdetta eteen. :wink:

Nyt on käyty tarkemmin kattelemassa ja koiraihmisen elämä se on, kun kaikki pienemmät vaihtoehdot jäi auttamatta matkasta… Auris farkkukin vaan on liian matala sisätiloiltaan, vaikka pituussuunnassa on tilaa riittävästi. Ja myös löin pääni oviaukon yläreunaan mennessä istumaan kuskin paikalle… minä joka olen 162 cm lyhyt. Myös pikkuautoja katseltiin, mutta kaikkien takakontit on ihan auttamattoman pieniä ja liian muotoiltuja. Vaikka kaataisi takapenkit, niin on mahdotonta saada meidän elukoiden häkkejä ängettyä sinne. Vaihtoehdoiksi jäi Toyota Verso (mitä varastossa on enää jäljellä, kun valmistus loppui marraskuussa) tai Skoda Octavia Combi… katotaan nyt mitä se Toyotan täti vielä mulle hieroo tarjoukseen, mutta jos ei sitä, niin sitten se on se Octavia. Vähän on kipurajalla noi, mutta menee nyt vielä.

Onkohan eri merkkiliikkeiden tarjouksissa eroa? Ainakin jälkimarkkinoinnin, huoltojen, osalla Metro-Auto, Autokulma ja Veho käyvän kovaa kisaa Skoda-omistajista. Lisäksi huoltotarjouspostia tulee monilta muilta pajoilta. Luulisi uusista autoistakin tehtävän houkuttelevia tarjouksia.

Itse olen käyttänyt Metro-Auton palveluja, koska se tuli tavallaan maantieteellisesti sinne Hatanpäälle Vehon tilalle. Ja Lielahteen en ole viitsinyt Vehon perässä lähteä. Auton osti aikoinaan Veholta. Jos vuosimallien 2004-2013 Octavioiden merkkihuoltoja tarvitsee, niin nyt Autokulma on varmaan se edullisin. Saatankin ottaa seuraavan huollon sieltä. Jotain hyötyä siitä, että auto on yleinen, kilpailtu… :slight_smile:

1 tykkäys

Rs-huollossa käytin skodaani, siitä on hyvät kokemukset.

2 tykkäystä

Meillä koiran kanssa samaa ongelmaa. Tuollaiset pikku farkut ei käy millään. Ford mondeo, Volvo V70 tai uusi V90 ja Skoda Superb taitaa olla ne mihin me mahdutaan. Oikeastaan kaikki muut on liian pieniä johonkin suuntaan. Nytkin kun auton vaihtoa miettii niin rajaa lähes kaikki mallit pois kun ei vaan mahdu tavarat kyytiin…

1 tykkäys

Täytyy kilpailuttaa paikat, jos tohon skodaan päädyn :wink:

Itse karsastan niitä pikkumoottoreita, eli 1.4tsi riittää jo, mutta ne 1.0 ja 1.2 on maantiellä pieniä.
1.4 ketjuongelmaahan ei enää ole kun on hihnalla, mutta öljyä saattaa syödä.

Joo, mä otin tarjouksen 1.4 TSI:stä, kun jotenkin en jaksa uskoa litrasiin :smile:

1 tykkäys

Itse ajoin ford focuksella pari viikkoa kun auto oli pajalla kolarin jälkeen. Kyseessä oli 1.0 bensaturbo ja oli kyllä hyvä mylly. Ei jäänyt jalkoihin missään ja kulutus oli vähintäänkin maltillista. Kestävyydestä en osaa sanoa mutta en ole ainakaan kuullut että isoja ongelmia olisi ollut…

Nyt kyllä Octaviaan ja moneen muuhunkin Skodaan on 1.4:n tilalle tullut 1.5 TSI. Itse olen sitä miettinyt, jos uuteen tässä joskus vaihdan. Ja on se sitten Karoq tai Octavia.

Itsellä oli aikoinaa tilauksessa 1.4, mutta toimitusvaikeuksien vuoksi tarjosivat hyvin kohtuullisella välirahalla 1.8:n. Nokka-akseli on ketjulla, mutta hyvin on pelannut ja merkkihuollossa käyty alle 18kk:n välein. Öljyä tosiaan olen useimmiten 0.5 litraa lisännyt vaihtovälillä, mutta onko se niin kauheaa kerran vuodessa. Ihan tikusta katsomalla, mikään lamppu ei ole vielä syttynyt. On auto mikä hyvänsä, niin ainakin minä olen pitänyt takakontissa pienen öljyputelin. Ihan varmuuden vuoksi. :wink:

1 tykkäys

1.4:stä voikin ehkä saada kivan tarjouksen, jos se on semmoinen väistyvä moottorityyppi. Itse olen koeajanut 1.2 TSI:n ja kyllä se ainakin Rapidiin riitti vallan hyvin. Tehoa ja vääntöä enemmän kuin mun 2-litraisessa Mazdassa oli. Joillekin riittää varmaan litrainenkin, mutta täytyy tunnustaa että kyllä kestävyyden suhteen ainakin minua 1.8 vakuuttaa enemmän kuin 1.0.

Aion kyllä uteliaisuutta koeajaa tuon Skodan litraisen, vaikkapa Karoqissa. Aika mielenkiintoinen yhdistelmä… Nää Suomen nopeusrajoitukset ja peltipoliisit on semmoinen tekijä, joka laittaa miettimään näitä pikkukoneitakin. Jos vaan kestävät, niin todellisuudessa useimmille vauhti riittää.

1 tykkäys

Uutta autoa ostaessa tällä ei ole hirveästi merkitystä, ellei ole tarkoitus ajaa autoa ns. hautaan asti. Jälleenmyyntiarvoon toki voi olla, jos joku konetyyppi osoittautuukin heikoksi.

Paljon ajettuna perinteisesti Suomessa on luotettu isompiin myllyihin. Vaikka olis maineessa pikkuisen heikkouksiakin, niin luulen useimmiten 200tkm ajettuna 2-litraisen herättävän enemmän luottamusta kuin litraisen. Saas nähdä millaisia nuo pikkukoneet on paljon ajettuna. Mulle nykytilanteessa voi sopia hyvinkin, koska kilometrit jää vähiin. Joka päivä liikkeellä, mutta 100km:n ajot harvassa. Joskus ennen oli viikkoja, jolloin ajoin päivittäin Hesaan mennentullen. Nyt joku hybridi sopis mulle hyvin. Tai sähköauto. :wink:

1 tykkäys

Niin siihen on 1.5 tullutkin. Ei helkkari en siedä öljyä kuluttavia autoja. Muihin ei oo ikinä tarvinnut lisätä paitsi loppuunajettuun Cherryyn, ja skodaan. Kyllä vaihtoväli pitää lisäämättä päästä. Vaggeissa on se 30tkm vaihtoväli niin öljynkulutus kiihtyy huoltovälin lopulla, tai mulla kiihtyi, mutta se oli niitä ongelmavuosikertojen koneita.
Jakopääongelmat on toivottavasti jo selvitetty. Mulla oli siis se 1.8tsi joista myös ketjuja katkeillut. Sattuman kauppaa mikä alihankkija osia toimittanut, ja ongelma oli jonkun alihankkijan osissa.

Edit. 0.5l/30000 kestäsin.

Mulla vaan tohon 30tkm:ään menis jopa viis vuotta nykyään. Joten se siitä. Parin viikon sisään lähdössä 12tkm:n päähän, mutta ei sinnekään omalla autolla. :wink: