Autot

Toisaalta käyttäjän kannalta arvoa on nimenomaan sillä, että auto toimii ja kun viat/kulumat hoidetaan huolloissa, on homma etukäteen suunniteltua. Ja kyllä Toyotat laadullisesti hyviä ovat, mutta useat mallit ajoltaan selvästi esim. VAG:ia jäljessä.

Tarkoitat 15tkm/1.vuosi huoltoväliä?
En osta kyseistä selitystä katsastus/luotettavuus menestykseen, ennemminkin se, että Toyota käyttää varsinkin bensakoneissa (Avensis) edelleen vanhahtavaa tekniikkaa joka on todettu kestäväksi, eikä ole lähtenyt mukaan tähän pikkukoneista turbolla revitään yli 150heppaa hullutteluun (Aurista saa pikkuturbona, mutta tehot varsin maltiliset)

Pasuuna on tilastollisesti keskivertoa huonommin pärjännyt tuolla TÜV tilastoissa, oma toiminu ok, toki 20 000 vasta mittarissa. Navi on menny sekasin Nordenskiöldin hallin kohdalla kolme kertaa😀 ja vein marmorille, jossa päivittivät softan, eikä ongelmia sen jälkeen.

Edit, ajoin vaan ohi ja syljin kolme kertaa molempien olkapäiden yli.

Onhan sillä vaikutusta, tottakai. Esim. Tammer-Auton huolto on laadukasta mutta myös aktiivista - joka vuosi halusivat rempata minun etujarrut. Etukäteen kun tekee, ei hylsää katsastuksessa. 15tkm tahti tarkoittaa monelle alle vuoden huoltoväliä, eli auto on käynyt pajalla hiljan ennen katsastusta.

Mutta eikai kukaan oikeasti aja millään 30tkm / 2vuoden öljynvaihtovälillä? Vaikka kuinka valmistaja antaisi tälläiset ohjeet niin omasta mielestä on kyllä hankaluuksien kerjäämistä jos et kerran vuoteen huolla/öljyjä vaihda Suomen olosuhteissa.

Kaverilla oli Tammerin huollossa sanottu, että takajarrupaloissa enään 25% jäljellä, että kannattaisi vaihtaa, ei ollut suostunut, seuraavan vuoden huollossa paloissa oli 50% pintaa :sweat_smile:

En väittänytkään etteikö Toyotat hyviä autoja olisi mutta monet ihmiset tuntuvan pitävän sitä hieman turhan suuressa arvossa näiden pelkkien tilastojen perusteella.

Yleisesti ottaen jos autojen laatua katsotaan niin Saksa/Japani akseli tuntuu olevan muita edellä.

Kyllä ainakin VAG-kuskit ajavat.

Ja sitten ihmetellään kun auto pajalla jatkuvasti.

Itse soitin 25tkm kohdalla Laakkoselle, että nyt tämä tulee sinne, sanoi tietokone mitä tahansa. Paljon kaupunkiajoa ja kylmiä startteja (oli kylmä talvi), mutta LongLife oli sitä mieltä, että 30tkm asti jaksetaan. Ajoin tuolloin noin 18-20tkm per vuosi.

Mä olen aina ihmetellyt miten öljyjen ja suodattimien vaihto liittyy siihen, että esim vesipumppu tai termari hajoaa. Tarkoitan sitä, että ei vuosihuololla pystytä estämään, ettei hammastangon tiivisteet mene hajalla ja ohjaustehostin lopettaa toiminnan.

Laakkosen Fixudiiliä laskeskelin hiljattain ja ei se nyt mikään halpa ollut. Vakuutuksen piti ottaa itse, rahoituskulut on kovahkot ja 3v jälkeen lunastushinta ei ollut kummoinen. Noin tonnin vuodessa kalliimpaa mitä oman Passatin omistaminen.

Näitä diilejä saa kuutenkin monenlaisilla eduilla ja jotkut kampanjat voi olla ihan järkevästi hinnoiteltu.

Siis mitä?
Jos mekaanisen kulkuneuvon huoltoväliksi on asetettu kyseisille laitteille sopiva huoltoväli niin missä kohtaa siinä kikkaillaan?
Päinvastoin. Juuri Toyota ei kikkaile. Se ei edes yritä kilpailullisista syistä vakuuttaa asiakkaalleen että jokin muu olisi hänen isolle investoinnilleen hyväksi.
Toyota vaan haluaa että asiakas pysyy merkkiuskollisena. Huoltaa ehkä hieman useamminkin mutta samalla edullisemmin joka kerta. Saa vaivannäöstä vastineeksi luotettavuutta.
Mainittakoon että itse en olisi tähän talouteen Toyotaa ostanut koska itselläni ei sellaista koskaan ole ollut. Enkä sillä itse juuri ajelekaan vaan vaimo kuka sen halusi. Hänen edellinen auto oli myös Toyota.
Kun tuota aletaan joskus vaihtamaan niin en kyllä enään laita hanttiin. Juurikin taloudellisista syistä.

Pointtini olikin siinä että katsastustilastoja ei voida käyttää suorana totuutena autojen luotettavuutta arvioidessa.

(Mukahauska juttu) #423

Suorana totuutena kaikki keillä lähipiirissä on Toyota eivät ylimääräisistä korjauksista ole kärsineet. Itse olen aina pitänyt Toyotaa luotettavana ja nyt minullakin on sellainen. Ei enää öljytikkuun tuijottelua, eikä murhetta jakopään kestävyydestä.
Toyotassa muuten pysyy öljyt kirkkaana huoltovälin. Skodassa ne oli samantien pikimustat.

Mulla on nykyään ajosuoritteet jäänyt vähiin. Service now tulee kojelautaan alle 1.5 vuoden. Tuo huoltovälini 15-17 kk tarkoittaa kilometreissä noin 10 tkm. Mutta kuten aiemmin sanoin, yleensä joutuu sen puolilitraa kerran lisäämään. Eikä litrakaan olisi kuin 0.1 litraa per 1000 km. Jota pidän autolle kuin autolle vielä hyväksyttävänä.

Harva VAG taitaa 30tkm mennä ilman lisäystä. Joten eiköhän vaihtoon mennessä ainakin 25% ole “vaihdettu”. Ehkä jopa 50%. On se niin pitkä pätkä toi 30tkm vaikka miten olis longlifeä. Ei Mazdatkaan olis tommosta pätkää menneet ilman lisäystä, itse noudatin 10 tkm:n vaihtoväliä. Kyllä kunnossa oleva moottori hitusen öljyä vie. Paljonko, se on sitten eri juttu.

Ja kaikki nuo “vaihdetut” öljyt ovat heti lähtöönsä vanhaa kun seassa on sitä vanhaa öljyä.

No, ohhoh… mitäs pikeä siellä on Skooralle syötetty. Kyllä tommonen kone on putsattava ja hoonattava uusiks kun noin likainen on. :wink:

Talpotti oli kyllä siinä suvereeni, että sen öljy oli harmaata tai jopa valkoista. Puhtaaks pestyä. Ainakin kun öljyntäyttökorkkia katsoi.

Fiatia käytin pari kertaa yhdellä pajalla Hervannassa öljynvaihdossa. Siellä laitettiin aina vihreää Duckhamsin öljyä. Oli kuulemma hyvää. :wink: Kai sekin käytössä mustaksi muuttui, enpä oikein muista kun tuosta on jo aikaa. Mutta toi vihreä öljy oudoksutti. :thinking:

No, siinä olis selvästikin konetekniikan tutkimuksen aihe. Ehkä noita on tehtykin, mutta en nyt tunne yhdenkään sisältöä… jos nyt kumminkin 10 tkm:stä alkaen 5tkm:n välein lisätään 0.5 litraa, niin eihän se öljy uudenveroista ole. Mutta luultavasti parempaa kuin että koko alkuperäinen määrä olis siellä muhinut sen 30 tkm. Nyt astukoot konemiehet esiin, mä analysoin juttua vaan omalla pikkupäälläni. :wink:

Eiköhän noi sekoitusominaisuudet riipu paljon öljystäkin. Huonolaatuinen öljy, joka ei jätä konehuonetta millään, lienee kehnoin vaihtoehto. Nyt voitte alkaa kehumaan öljyjä… :wink: :wink:

Ei sulla sitten tullut aika täyteen. Mun ajotietokoneen mukaan kilometrejä huoltoon voi olla 5-10 tkm, mutta päivät loppuu aina ensin. Ja silloin tulee ruutuun se “Service now”. Mulla siis huoltonäyttö kertoo molemmat tyyliin “Huoltoon 21 päivää tai 8500 km”.

(Mukahauska juttu) #429

Juu öljy muuttu mustaksi hyvin äkkiä. Dieseleissä lienee normaaliakin, mutta ei kai bensakoneen pitäisi niin likainen olla, että öljyt mustuu heti. Niillä sitten pitäs 30tkm ajaa. Longlifeöljy taitaa sotkea moottoria ja monet vaggistit ajavatkin normiöljyillä ja 15tkm vaihtovälillä.