Autot

Perhana vieköön. Mä ajan LL-öljyillä ja max. kymppitonnin vaihtovälillä. Pitäiskö siirtyä normiöljyihin ja viidentonnin väleihin. Sehän olis kuin “joskus ennen”. Tulee ihan Vipatti ja Talpotti mieleen. :wink:

En ole ajanut DSG:llä mutta eikö Audin Multitronic ole vastaava. Ainakaan omassa Multitronicissa ei vaihtoja huomaa ja on täydellinen verrattuna niihin noin 10-15 muunmerkkisiin automaatteihin verrattuna millä on tullut ajettua.

Audi taitaa käyttää nimitystä S tronic. DSG:n sukulainen nyt ainakin. En minäkään omassani vaihtoja havaitse ainakaan normaalissa ajossa. Kun lähden liikkeelle, niin yleensä näytössä lukemat vaihtuu D1 -> D7 ilman mitään nykäyksiä. Ehkä todella urheilullisessa ajossa, varsinkin Sport-ohjelmalla (D:n sijaan S valittuna), vois sitten kuvitella jotain tuntevansa. Mutta aika harvoin tuota S:ää tulee käytettyä. Kumminkin 1.8 tsi. Joskus kuitenkin tykkään kuulla pikkuisen murinaa ja tuntea, että siellä on kaasun asennolla jotain merkitystä… :wink:

(Mukahauska juttu) #433

Älä hyvä ihminen kalliista longlifelitkusta turhaan maksa, kun vaihdat öljyt kuitenkin tiheämmin.
Normiöljyt oikeilla luokituksilla 15tkm/vuosi vaihtovälillä.

Edit. Mulle ainakin vaihtoivat ilman mainintaa normiöljyt huollossa, kun pyysin siirtyä 15tkm/vuosi kiinteään huoltoväliin, eli siinä joka toinen huolto pelkkä öljynvaihto.

Mun mutsi on huristellut viimeisen 10 vuotta samalla Corollalla, eikä ole kuulemma mitään ikinä hajonnut huoltovälillä. Eläkeläisen ajo on tosin maltillista, mutta voisi tuona aikana olettaa olevan edes jotain harmia.
Olen itse ajanut tuon saman aikakauden Avensistakin, eroa noiden sisustassa on todella vähän, Avensiksen takapenkillä on hiukan enemmän tilaa ja siinä parempi ohjaustehostin. Corollan ohjaustehostin on maantiellä ärsyttävä kun ei keskialueella reagoi mitenkään aivan pieneen ohjausliikkeeseen. Autoa pitää siis melkein koko ajan “ajaa” että pysyy suunnassa kun se ei pienimpiin liikkeisiin reagoi.

Toyotat ovat tuossa mielessä parhaimpia, luotettavia, mutta samaa mieltä että ajo-ominaisuudet ovat sitten toisesta ääripäästä. On tullut joskus silloin tällöin kokeiltua, mutta sen verran rimpuloita ovat vielä tänäkin päivänä että ostoajatuksia ei ole tullut. Ihmettelen itse asiassa että tuota ajettavuutta eivät ole onnistuneet parantamaan. Eikä kopioimaankaan, vaikka muuten kyllä sitä tekevät länsiautoista varsin ansioituneesti.

(【ツ】) #437

Jatkoa aikaisempaan viestiini autoilun tulevaisuutta koskien.

Suomalainen Sensible 4 väittää kehittäneen säässä, kuin säässä toimivan älyauton:

Sensible 4 on kehittänyt järjestelmän, joka saa robottiauton kulkemaan ympäri vuoden säässä kuin säässä.

”Se on meidän vahvuutemme”, sanoo toimitusjohtaja Harri Santamala.

Sensible 4:n robottiauto ei tule kuitenkaan yksityiskäyttöön vaan julkiseen liikenteeseen, robottitaksiin, robottivuokra-autoihin ja yhteiskäyttöautoihin. Siihen on järkevä bisnessyy.

Ei noi minusta huonoja ole ajaa, ja tuohon Corollaankin on saatu isomman auton tuntua, mutta ton ohjaustehostimen huomaa aina maantieajossa. Ei sekään mutkatiellä haittaa.

Muistuttelin mieleen termistöt. Eli S-Tronic on kaksoiskytkinvaihteisto, kuten DSG. Eli siinä on x määrä vaihteita. Multitronic on portaaton vaikka siihenkin tehty keinotekoisesti vaihteet. Itekin käytän harvemmin Sport asentoa jolloin myös kierrokset on jatkuvasti vähintään kolme tonnia ja tehoa käytettävissä koko ajan riittävästi.

Multitronic-tyyppisellä vaihteistollakin on tullut ajettua ja hienostihan nekin yleensä toimii. DSG:ssä olen nyt pakkasilla käyttänyt välillä alkumatkasta tuota S-asentoa. Auto on kyllä ollut esilämmityksessä, mutta sittenkin sitä 30-50 km/h hissuttelua on ensialkuun mukava ajaa isommilla kierroksilla kuin jollain 1500-2000 rpm. Ehkä siinä moottorikin sitten lämpiää paremmin.

Tietysti yksi mahdollisuus olis ajaa manuaalisesti sillä tiptronic-puolella. Mutta kun automaatti on, niin silloin ei keppiin tartuta. Enkä aikoinaan tullut hankkineeksi rattiin niitä vaihtosiivekkeitäkään. Enpä sitten todella ole kaivannutkaan. Kyllä se on “D” ja sitten joskus “S”. Niillä pääsee mukavasti eteenpäin. :wink:

Muutaman sadan kilometrin työkeikkoja tullut ajeltua Auris Hybrid farkuilla. Voimalinja ja automaatti toimivat kuin unelma nurkissa pyöriessä, mutta moottoritiellä on aika käsittämätön pulkka. Golf/Octavia valovuoden edellä ajettavuudessa.

On tosiaan inside-tietoja Toyotan mallistosta ja myös nuo hybridit ovat olleet erittäin luotettavia. Priusta joskus vakavasti harkitsinkin kakkosautoksi.

Onko joku testannut ihan viimeisimpiä Toyoja? Kuullut, että niissä olisi ohjaus mennyt valovuoden eteenpäin? Sama homma Subaruiden kanssa. Voidaanko jo puhua samana päivänä ohjaustunnosta versus saksalaiset autot?

Ite kun olin autoa hankkimassa niin tojon penkit tuli esteeksi, ettei tarvinnu koeajaa.

No mulla on tämä uusin Avensis ja en kyllä keksi millään mitä autolta enemmän voisi vaatia.
Tuo penkki asia on ihmetyttänyt itseäni kun näillä Avensiksilla olen useimmalla ajanut,
että tuon on pakko olla jokin 20-vuotta elänyt urbaanilegenda jota voi
verrata vaikka Rautakorven vuosikymmeniä jatkuneeseen kahvakiekkoon.
Nimittäin jokaisessa Avensiksen malleissa jolla olen ajanut, on kaikissa ollut
erilaiset penkit. :slight_smile:

Urbaanin legedan mukaan japanilaisissa oletettaisiin vähän lyhyempi kuski ja siksi huono. Mersun penkkejä on myös haukuttu noin 30 vuotta ja pidemmälle en muista. Sitten ajoin 1000km Mersulla vuorokaudessa ja totesin, että koskaan ei ole kroppa ollut yhtä vetreä perille päästyä.

Minä ajoin yhdeksän vuotta kolmella eri Toyotoilla ja kaikissa oli minun mielestäni huono penkki. Vaihdoin saksalaiseen ja ero oli todella suuri, saksalaisen eduksi.
Toyotan penkki oli minusta lyhyt. Polvitaipeeseen ei saanut mitään tukea ja myös sivuttaistuki oli huono.

Se on juuri niin että vasta tuossa syksyllä - 15 esitellyssä Avensiksessa on hyvä istuin. Sitä aiemmissa vuosikerroissa turvavyön pääasiallinen tarkoitus on pitää kuljettaja omalla jakkarallaan, ei repsikan sylissä, myös vasemmalle käännyttäessä.
Sivutuki täysin olematon.

Jos joku on ostamassa käytettyä autoa niin varsin pätevä linkki auton ostajalle:

https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot

Ihan mielenkiintoista tietoa saatavana ja ihan maksutta.

Ainakin näyttäis Mazda kestävän. Mun -92/93 626 Saloon 2.0 GLX Autom. on edelleen rekisterissä. Kun luovuin siitä 2009, oli Veholla sille ostaja valmiina. Oli tosi hyvä kärry, ei edes ruostetta pelleissä. Taka-akselin palkissa oli pintaruostetta, mutta sitä hoidettiin katsastusmiehen ohjeella, harjaus ja öljymäistä tököttiä päälle. Olin silloin joskus sitä mieltä, että sillä kärryllä voi ajaa vielä vuosia… pitäiskö tsekata vieläkö edellinen 626 pyörii.

Edellinen on jo paalattu vuonna 2009. No, se oli otettu käyttöön 1985. Eli 23v sillekin tuli täyteen. Oli manuaalivaihteinen 2-litran koneella.Siinä jouduin joskus käymään läpi etuovien alareunat matkustamon puolelta. Ruostuminen loppui siltäosin siihen. Mulla oli vielä auto vuosia. Kone oli hieno eikä vaihteet kanittaneet. Mun eka auto, jossa oli 5 vaihdetta eteen. :wink: