Autot

Onkos se nyt Verso vai Octavia?

Kannattaa katsoa tuolta sivustolta www.vagarena.fi
Käyttäjäkokemuksia näyttäis jo olevan. Toimitusajat tuntuvat olevan pitkiä. 9kk ja eteenpäin? Itselleni tuo Kodiaq tuntuu liian suurelta ja hintakin pompsahtaa Karoqista aika selvästi. Joten tokkopa viitsin edes koeajaa. Mulle kun nykyisellään Octaviakin alkas olla isohko. Ajelen useimmiten yksin, joskus kaksin. Takapenkki on lähes koskematon. Peräluukusta lyödään kauppakassia sisälle. Eli melkein mun ajot tekis jollain Micralla tai Fiestalla. Mutta kun on hieman isompaan tottunut…

Silleen ihan inase ottaa kupoliin Maikkarin typerääkin typerämpi otsikointi.

Tässäpä olennaisimmat jutusta ettei teidän tarvitse klikata tuota typerästi otsikoitua juttua.

Älkää jumalauta yleistäkö, mua ei dieselauton omaavana huolestuta pätkän vertaa ja tietääkseni olen suomalainen.

Saiskohan Saksasta nyt hyviä dieseleitä kohtuuhintaan? Siis halvemmalla ku aiemmin.

Kallistun Verson puoleen… mutta vielä ei varmaksi voi sanoa. Sitten kun saan voortin korjaamolta, niin pitää viimeistään päättää :smiley:

Jos ei haittaa, että auto on susiruma, niin Dacian Logan on koiraihmisten suosiossa. Iso ja halpa. 100tkm kestotestistä puhtaat paperit - sattui silmään kun rengasliikkeessä odotellessa lehteä luin.

Tuli vaan mieleen kun Versokin on ihan kauhean näköinen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Olikos se Duster johos saa nelipyörävedon ja automaattilaatikonkin todella halvalla. Pitäisköhän edes koajaa. Istunut olen Dusterissakin, mutta liikkeelle ei ole lähdetty

Dusterinkin hinta nousee automaatilla ja nelivedolla ja satavarmasti arvo tippuu todella nopeasti. Saa siis halpisversion ranskalaisesta autosta.

Suomeenkin tulee diesel rajoituksia jossain vaiheessa, mutta tuskin vielä vuosikausiin. Jotainhan on tehtävä, että Suomi pääsee päästötavoitteisiin, mihin on sitoutunut. Saksasta voisi tosiaan tuoda jonkun dieselin, jos hinnat oikeasti putoavat.

Talvilomalla katselin Las Palmasin takseja ja suurin osa oli Toyotaa ja Daciaa.
Muutama hassu Mese vilahti silloin tällöin.
Jotenkin voisi kuvitella että taksiin ei sielläkään oteta niitä kaikista huonoimpia autoja?
Tosin, talvikelit ovat siellä hieman erilaisia kuin täällä ja sitä myöden autot pääsevät siellä paljon helpommalla.
Renun tekniikkaanhan nuo Daciat vissiin pohjautuvat?

Renault-Nissan konsernin palikoista kasattuja. Esim. Dusterin neliveto on Xtrailista, alusta modifioitu Jukesta ja bensakone löytyy Qashqain ja Rellujen nokalta. Diesel taas on mm. Mersun A-sarjasta tuttu.

Melkoisia sekasikiöitä nämä nykyiset autot.

Romaniassa kasattu Renu. Merkin edellistä, toisaalta lapsentaudit selättänyttä, tekniikkaa.
Muistelen kyllä että AutoBildin 100 tkm testissä missä auto puretaan täysin osiin ja käydään läpi osa osalta niin Dacia olisi ollut testin historian huonoin. Tästä on kyllä aikaa varmaan 5 vuotta joten se ei välttämättä kerro nyt liikkeestä ajetusta Daciasta mitään.

Varmasti hyvä valinta.
En tiedä onko ajankohtaista antaa ominaisuudelle arvoa mutta myös Verson takapenkkitilat ovat leveydeltään erityisen hyvät. Sukulainen valitsi Verson koska sai takapenkille mahtumaan kolme turvaistuinta rinnan. Oli muuten yllättävän hankala löytää tästä hintaluokasta samaa ominaisuutta muista malleista. Esimerkiksi Avensikseen ei mahdu. Eikä varmaan Octaviaankaan.

Taisin minäkin olla Teneriffalla jonkun kerran Dacia-taksin kyydissä. Kyllä ne perille vei ihan ok. Eipä toi taksissa olo kauheasti muuta auton laadusta todista kuin ettei ne kokoajan ole korjaamolla. Laatu on “riittävä” ja hinta halpa. Sillä on monessa maassa merkitystä aika paljon.

Takavuosina Tunisiassa taksit oli 10-20 vuotta vanhoja Pösöjä, 404 lähinnä. Farkkupösöt vei vaikka Libyaan erämaan halki. :slight_smile: Onnistuinpa pääsemään jopa Fiat 127:n kyytiin. Eiköhän Afrikassa historian tukemana ranskalaisilla ole edelleen melko vahva asema. Ja mikäs siinä, olihan esim. 504 joskus kova sana Safari-rallissa. Ja mitä vähemmän kehittyneestä maasta on kyse, sitä yksinkertaisempi tekniikka on arvossa. Sellainen jonka kyläseppäkin naputtelee kuntoon. :wink:

Aikoinaan muistan kun Kiovassa vilisi liikenteessä Daewoota. Suomalaisittain oli oudon näköistä. Ei varmaan paras korealainen, mutta ilmeisesti Daewoo tuli vahvasti siellä markkinoille ja aktiivisella mainonnalla ja hintapolitiikalla jyräsi muita aasialaisia. Suomessa on tottunut näkemään taksissa “laatuautoja”, mutta täälläkin alkaa vissiin pikkuhiljaa kustannukset painamaan päälle. Puerto de la Cruzissakin kaikki kaupunkiajot taksissa teki max. 5 eurolla. Joten ei se kauheasti tue ässämersun hankintaa, vaikka löpö onkin halpaa.

Vaihtoehtona taksiautojen bongailulle vois ehkä olla syytä katsella mikä poliiseille kelpaa. Nimittäin sehän vasta on nöyryyttävää, jos poliisin kärry leviää kesken takaa-ajon tai yleensäkään.

Kuules nyt, sä et selkeesti tiedä yhtään mitään rumasta :stuck_out_tongue: Mulla on meinaan nyt kaikkien aikojen rumin auto (Ford Tourneo Connect, ennen faceliftiä). Eli kaikki on parannusta ja on se Verso sentään reilusti paremman näköinen kuin Auris, joka on ehkäpä mun Fordin jälkeen maailman toiseksi rumin auto :joy: Versohan varsinainen kaunotar näihin verrattuna :heart_eyes:

Mutta vakavasti puhuen, oli mulla Dacia vaihtoehtonakin, mutta lopulta mietin, että kannattaako ostaa halpaa, joka on ehkäpä ihan ok, vai vähän kalliimpaa, joka säilyttää arvoa edes vähän paremmin. Päädyin kalliimpaan :slight_smile:

Toyota on aina varma valinta ja Suomessa jälkimarkkinoilla arvostettu. Tammer Autossa hyvä huoltopalvelu - niin hyvä, että se on jopa syy harkita Toyotaa.

Arvon säilymisessä teet kuitenkin laskuvirheen, koska Dacioissa (tai ainakin Duster. En ole Logania tutkinut) euromääräinen arvon sulaminen on yksi pienimmistä. Syy tähän on tietysti pienessä lähtöhinnassa.

Dusterissa on huonot tilat ja liian iso lastauskorkeus mulle, mutta joo totta, että suhteessa kyllä arvonlasku on varmaan pienempi :slight_smile:

Sehän se tärkeintä on, että kosla vastaa käyttötarkoitusta. Toyota ostamalla ei varmasti mene koskaan ihan metsään ja autossa on potentiaali ajaa monta vuotta ja paljon kilometrejä, lähinnä kuluvia osia vaihtaen.

Kaveri on Toyota-mies kolmannessa polvessa.
Vaihtoi juuri C-HR:ään.
Pääsin sitten kokeilemaan pikkuiselle kaupunkilenkille kun kerroin itsekin moista katsoneeni.
Verrattuna biimeriini, ei ohjaus ollut kovinkaan poikkeava. Eli oli hyvä, ellei jopa loistava.
Aikaisempien kokemusten perusteella ohjaus ollut liian kevyt / tehostettu ilman tuntumaa tiehen. Nyt ei ainakaan tuossa siltä tuntunut.
Jos parannus kautta malliston niin hyvään suuntaan on menty.

Hinnat on jo nyt pudonneet kivasti.

Seuraan aika tarkkaan koska kolme viimeistä autoa olen kaikki hakenut Euroopasta ja olleet dieseleitä.
Huonoa on se, että Saksasta haettaessa isommat koneet on rääkätty moottoriteillä joskus huonoon happeen.

Paljonko voi säästää Suomen hintoihin jos hakee tai haetuttaa tuollaisen 15-20k€ Dieselin Saksasta tällä hetkellä? Joko hinnat on tippunut niin paljon, että kannattaisi? Paremmat varusteet vissiin ainakin saa.