Autot

Tilasin Yaris Hybridin. Ainakin se on hyvä asia, että pääsen ajamaan elämäni ensimmäisellä UUDELLA autolla. :blush:

(hape77) #714

Kaverillasi taisi olla volkkarin kyydissä pyykinkuivausteline :joy:

Nyt on takana vajaat 1500 km uudella Ford Kuga Vignalella. Mukavalta on tuntunut ja yllätyksiä ei ole vielä ainakaan eteen tulut.Juuri semmoinen ajaa kuin oletinkin. 2,0 diesel ja powershift automaatti on oiva yhdistelmä. Nelivedosta ei oikein vielä osaa sanoa mitään, mutta ensitalven jälkeen siinäkin asiassa olen varmasti muutamaa kokemusta rikkaampi.
Auto ei varmaan kaikista jäkevin valinta ollut, mutta mennään tunteella. Tämä yksilö olisi sitten meikäläisen 12 Ford putkeen. Täytyy sanoa että pitkä matka on tultu siitä, kun -76 vm Taunuksella alottelin. Tämmöinen vastaisku teiden kuntoa sekä talvikunnossapitoa vastaan.
Ei vaan, ainahan sitä itselleen keksii “järkisyitä” ja perusteluja jos jotakin haluaa.

Jos on minulla taivaspaikka varma niin sinulla se on aivan varma.:laughing:

Eikös 76 Taunus ollut kantikkailla etulampuilla?
Mulla oli kölvinä pyöreälamppuinen `73 Taunus, joka ei ollut ihan hirveän hyvä auto.

Taivaspaikka on aivan saletti, kun on näin kauan ajanut Voorttila, tehnyt yli 30v vaneria ja kannattaa Tapparaa.
Siinä se. 8)

Juu kyllä -76 Tane oli jo uudempaa korimallia ja kulmikkailla valoilla.

Kuga on kivan näköinen auto ja olisi muutenkin houkutteleva paketti. On vain melkoisen suolaisesti hinnoiteltu, mutta köyhästähän kaikki tuntuu kalliilta.

(Mukahauska juttu) #720

Mullakin oli -76 Taunus. Siinä vasta tykki. En saanut sitä sutiin asfaltilla, mutta talvella ei meinannut päästä mäkiä ulos.

Sehän lykkää , joka ei halua ajaa. Meillä lykkäsi nykyinen vaimo sen minkä kropasta irti lähti. 8)

Nyt on foortti mies kovimmasta päästä, vaimokin valkataan työntövoiman perusteella:)

Löytyypäs näitä, omakin ensiauto oli -76 Taunus :grinning: Omaa yksilöä sana “pommi” kuvasi varmaan parhaiten, mutta on tuosta jäänyt pieni polte hankkia vielä joskus coupe Taunus :blush:

(Mukahauska juttu) #724

“Tuhnus” oli lempinimi mun Taunuksella. Porrasperä ja 1.6l moottori, hevosia vissiin piti olla 72, mutta melkoisia kaakkeja olivat, jos olivat enää tallellakaan. 2.0 olis varmaan ollut jo parempikulkuinen.
Autot kehittyneet melkoisesti noista ajoista, tuo ei juuri kulkenut, mutta janoinen oli kuitenkin, tais 10l satasella imasta.

Mulla on melkein Taunus vieläkin.:grimacing:
Viistokeula-Taunukseksi sitä on puhutettu useampaan otteeseen vääräleukojen taholta.
Valmistusmaa on kuitenkin USA.

Jussin kunniaksi käytiin pamauttaan Tanari käyntiin pitkästä aikaa.
Sen verran on aikaa viime tankkauksesta että ei muistanu mistä bensaluukku aukeaa.:grimacing:
Soitto kotiin ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä:”Sielllä hanskalokerossa on nappi”.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oletko-ostamassa-isopaastoista-premiumia-syyskuussa-se-voi-tulla-todella-kalliiksi/p8fgsBC6

Autovero voi nousta kalliissa ja suuripäästöisissä autoissa syyskuun alun jälkeen monta tuhatta euroa.

Valtiovarainministeriön vero-osasto on saanut valmiiksi uuteen WLTP-päästömittaustapaan liittyvät autoverotaulukot. Ne otetaan täysimääräisesti käyttöön syyskuun alussa. Ne korvaavat vanhat NEDC-taulukot.

Autoalalla on pelätty, että muutos nostaa joidenkin henkilöautomallien veroa ja samalla myös myyntihintaa.

Hyundain Ionoqista sen verran, että aika mukavasti näkyy hinta sulavan noin vuodessa :scream:

https://www.nettiauto.com/hyundai/ioniq/9370878

Eihän tuo nyt pahasti ole pudonnut. 27590e listahinta tuolle mallille. Ennemmin ostaisin uuden täysillä takuilla, ajamattomilla renkailla yms tuolla erotuksella.

Okei, oletin tuon olevan uutena muutaman tonnin kalliimpi. Melko lähellä perheautojen normaalia -300€ kuussa tahtia.

Takuuhan Hyundaissa on pitkä, joten siinä ei tule pahasti takkiin, jos noin vähän käytetyn ostaa.

(Tomi ) #731

Mulla on ylimääräisen kaasukäyttöinen -10 Passat. Siinä on 150hv.
Jäi ylimääräiseksi kun piti ottaa firman auto, rouva sillä tuossa vähiä ajojaan on ajellut :man_shrugging:

Olen etsinyt uusia autoja, firman käyttöetu. Mutta onhan noita tosiaan tehokkaampiakin kun hyppää pykälän isompiin/kalliimpiin autoihin.