Autot

(Mukahauska juttu) #876

Mazda6 on tunnettu alustan ruostumisesta, että alusta kannattaa ainakin tarkistaa.

Ruostumisongelmat koskevat 2008 loppunutta mallistoa. Sen jälkeen tehdyillä ei pitäisi muita merkkejä isompaa ongelmaa olla.

(Mukahauska juttu) #878

No kyllä iso möhköneliveto diiseliäkin jo vie. Dieselissä ei kulutus nouse kaupungissa kuten bensassa, mutta maantiellä ei bensa-autokaan paljoa vie ja itse ainakin päässyt noihin ilmoitettuihin kulutuksiin.
Itsellä n. 30000km/vuosi ja diesel ei minun ajoilla kannata. Dieselin korkeampi hinta ja kalliimmat huollot kannattaa huomioida myös vertailtaessa.
Jokaisen omalla kohdalla katsottava kumpi kannattaa. Muuttuvia tekijöitä on niin monia. Dieselissä yleensä korkeampi hinta ja kalliimmat huollot myös. Vuotuinen tonnin huitteilla oleva vero vähän isommissa autoissa ainakin itselle on liikaa. Esim. Nissan x-trail bensaturbolla menee aika pienellä.

Itselläni Opelin diesel Insigniassa käyttövoimavero noin 270 euroa ja on se kuitenkin isompaa keskiluokkaa, eli ei se niin hirveä ole. Keskikulutus webaston kanssa n. 5 litraa satasella.

Juu, vaihtoehtojahan ei ole kuin huonoja. Velipojan A6 Audi Quattro vie kantateillä reilusti alle 5L 3.0 diesel konella. Oma kökkötraktori vähän päälle 7.

Anyway, kysyjä etsi vanhaa autoa pitkille matkoille. Tuossa iso diesel voisi olla hyvä valinta, koska koneet tyypillisesti kestävät useita satoja tuhansia. Toki kuluvaa osaa sitten menee enemmän tai vähemmän.

Mikä sitten kenellekin on paljon.
Kaverin V70 vei D5+automaatilla ajotietokoneen mukaan 4,7 litraa ja todellinen laskettu keskikulutus oli karvan yli 5,5 litraa sadalla.
Tätä en epäile pätkääkään kun kaveri merkkaa kaikki tankkauksensa muistiin ja tykkää laskea kaikkia asioita.

Tähän väliin vain totean, että kiitoksia kaikille vastanneille ! Paljon mielenkiintoista tietoa. Tuo Volvo kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Täytyy ainakin se ottaa tutkan alle. RAV4 on muistaakseni kanssa todella, todella ruma :stuck_out_tongue: …muuten ei tojotaa vastaan mitään. Yllättävän vähällähän tosiaan nuo vanhemmat Dieselit menevät. Tuo oma Focus C-Max kellottaa noin 8 litran kulutusta kaikilla teillä. Jos siitä yhtään pääsee alaspäin, niin kaikki on kotiinpäin. Tuo Diesel-verokin helpottaa jo kummasti, jos kulutusta saa pari litraa alaspäin.

(Mukahauska juttu) #883

No joo ei toi vielä, mutta painavampien ja kantavampien dieselkäyttöisten maasturien vero lähentelee tonnia.
Maantiellä pääsee isolla perhebensallakin alle 6l/100km.

Jos lasketaan sen mukaan, että se bensa-auto vie litran enemmän satasella, niin vie 20 000 kilometrillä 200 litraaa, mikä tekee 1,5 euron litrahinnalla 300€. Kyllä se diesel tulee ihan kohtuu “pienillä” kilometreillä kannattavaksi.

650€ näyttää olevan diesel Insignian vero vuodessa pienimmällä moottorilla. Mistähän tuo 270€ tulee?

Kaverillasi taitaa olla aika uusi V70? Kymmenen vuotta vanhoissa ilmoitettu keskikulutus dieselillä on 6,5l ja todellisuus varmaan lähellä 8l.

Kannattaa myös käydä kokeilemassa VW Passattia. Soveltuu isommallekin ihmiselle.

Muistaakseni oli vuosimalli 2006.

Omassa noin 10 vuotta vanhassa Volvossa ajotietokone kertoo keskikulutukseksi noin 7 litraa.
En ole laskenut, enkä laske, todellista kulutusta.
Tämä siis D5 manuaali ja 4-veto.
Sen verran olen seuraillut että kaupungin ja matka-ajon eroa on.

Itse mietin eroa Volvon bensaturbon ja dieselin välillä ja päädyin siihen lopputulokseen että eroa ei juurikaan tule suuntaan eikä toiseen. Kilometrejä oletan tulevan vuodessa alle 20000km.

(Mukahauska juttu) #889

Niin, tuohan ei vielä edes veroa kata ja kun huomioidaan korkeampi hankintahinta ja huollot niin huomaa, että siellä tien päällä saa olla töikseen, jotta kannattaa.

Katsoin väärin tuon käyttövoimaveron tosiaan, mutta oikea on noin 440€. Tuohon 650€ hintaan saa jo perusveronkin mukaan ja sehän pitää maksaa bensa-autostakin. Ja 2 litran kone minulla on (98g CO2)

Millä perhebensalla päästelee alle 6L? Kolme pyttyisellä Skodalla?

Kaverilla on uusi Ave ja kyllä se on päälle kuusi.

Minä voisin ostaa tuon väitteen parilla edellytyksellä.
Nopeus 80-90 kmh ja ei muuta liikennettä sotkemassa ajorytmiä ja nostamassa kulutusta.
Lisäksi bensapihi kuski on kytkenyt vielä ilmastoinninkin pois.

(Mukahauska juttu) #893

No sillä kolmepyttysellä pääsee alle viiden. Taloudellisella ajotavalla alle kakslitrasilla järjestäen pääsee.

Itellä Octavia, 1.4 TSI, 2015 ja matka-ajossa kulutus 5,1-5,3. Tämä siis tietokoneen mukaan ja oikeasta en tiedä

(Mukahauska juttu) #895

Mulla oli 1.8tsi 5.8l/100km maantiellä. @BlueOval ajotapa on taloudellinen, mutta ei alle kuuden pääsemiseen kikkailua tai alinopeutta tarvitse. Kyllä ilmastointi on aina päällä ja jopa radio. :wink: