Autot

Esim. DSG-7:aan ei öljyjä vaihdeta, se on ns. kuiva laatikko. DSG-6:ssa on öljyä joku litra ja ne voidaan sitten vaihtaakin. Itse ajanut kohta 10v DSG-7:lla ilman ongelmia. Hyvin toimii.

Vaikka miten DSG:t kiroais, niin onko bemutkaan varma valinta. Jokunen vuosi sitten yks ennen naapurina asunut taksimies oli kolmatta kertaa huollossa 70 tkm ajetun bemunsa kanssa. Automaattilaatikossa vikaa. Silloin sanoi menevänsä takaisin mersuihin, niin oli bemuun pettynyt.

En sitten tiedä paljonko sattumaa ja yksilövikaa näissä jutuissa on takana. Itse ajanut erilaisilla automaateilla omassa autossa vuodesta 1996. Eikä yksikään automaatti ole oikkuillut. Joskus muinoinhan kukaan ei edes uskaltanut katsoa automaatteihin, ne olivat kalliita hankkia ja omistaa, särkyivät, kuluttivat enemmän, kiihtyivät huonommin jne. jne. Minua taas ei nykyään enää automaatista saa mikään luopumaan. :wink:

Kaikki laatikot saa rikki, jopa manuaalisen, jos oikein yrittää. Ajotyylillä on varmasti merkitystä.

Olen ennenkin sanonut kuinka harva tajuaa robotin ja “oikean automaatin” eroa. VAGgeja ryömitellään ja kytkintä luistatellaan ruuhkissa. Kuinka moni tekisi samaa manuaalilla?

No no, nyt menee yli. V70:llä eikä muillakaan ole mitää tekemistä Kiinan kanssa, paitsi omistussuhde. Autosi on valmistettu Ruotsissa, osa malleista Belgian Gentissä.
Harmi sinänsä jos ongelmia ollut, täällä menty samalla merkillä ilman minkäänlaisia. Huono tuuri sulla ollut.

Aijai kun olisi upottaa autoon riittävästi rahaa niin mulla olisi Volvo V90 T8.:star_struck:

(Mukahauska juttu) #1005

En tiedä Mersun huolloista, mutta kalliit ne kyllä on. Pari Volvoa mulla oli, mutta kalliit huollot ja tän toisen Volvon kalliit viat sai vaihtamaan merkkiä. Auto oli alle viisivuotias ja alle 100k ajettu. Vaihtoon meni etupyörien laakerit, etujousi, kun oli poikki ja kampiakselin stefa vuoti ja olisi mennyt vaihtoon, niin siinä vaiheessa vaihtui auto. Osia jotka ei normaaliajossa pitäisi hajota aikoihin.

(Tomi ) #1006

Belgiassa tuo oli tehty. Tuskin ne osat ruotsalaisia tai belgialaisia on :thinking:
Noh, joka tapauksessa Volvo tais mennä kiinalaisomistukseen joskus 2009 tjsp eikä se laatu mun kohdalla ainakaan parantunut ole.
Ny mä ajan -13 mallin xc60:llä, se on kyllä pelannut moitteetta sen ajan mitä sillä ajanut olen, puoli vuotta ja 30tkm.
Se aiempi V70 mistä kirjoitin oli ihan p****, maanantaimalli ja poltin ihan totaalisesti proppuni Volvoihin kun olkapäitä ne vain nosteli ensimmäisen vaihteiston vaihtamisen jälkeen. Vaikutti siihen tietty huollon/korjaamonkin toiminta. Ehkä huvittavinta koko tapauksessa oli ne 2 asiaa että ensin kun auto oli vaihdelaatikon vaihdossa ja sen Belgian kaverin vasaran alla viikon, siksi ajaksi sain auton käyttöön jonka Volvon maahantuoja lupasi kustantaa, palautuspäivänä olivat kuitenkin sitä mieltä että sijaisauto tarviikin maksaa, ja sehän on hyvä eikä mulle oo mitään väliä kun firman kortilla sen kuitenkin maksan. No siitä meni ihan vähän sukset ristiin.
Toinen asia oli se että kun se jälkimmäinen laatikko hajos kun auto oli noin 1,5 vuotta vanha niin eräässä nimeltä mainitsemattomassa Volvon liikkeessä Seinäjoella olivat sitä mieltä että ”no eihän siinä ole käyttöaikaa enään kuin 1,5 vuotta niin kyllä sä sillä pärjäät” auto oli siis käyttöetuauto 3 vuoden sopimuksella.
Vähän siinä sitten pisti miettimään että jos yksityinen henkilö ostaa 50k€ Volvon ja sille sattuu tuommoinen yksilö niin aika yksin jää isojen takuunalaisten ongelmien kanssa jos ei ala kuluttaja-asiamiehen kanssa hommia selvittelemään.

Jotkut ei taida oikein huolehtia autoistaan… ihme vaan jos laiminlyöjän kertyvät johonkin merkkiin.

Oletko joskus omistanut ruostuvan auton? On minullakin muutama ollut. Mutta aikoja sitten.

Kyllä, useampikin.

Juu, sama. Loppui ruostepeikon pelkääminen kun ostin aikanaan Volvon.
Tosin mulla on Voorttikin mutta se tuskin ruostuu lämpimässä tallissa.:grin:

Kuplan moottori 1192 cm3, 30 hv (1954–1960) ja paino 770–785 kg.
Popedan nelisylinterisen 2,12 litran vesijäähdytteisen sivuventtiili-rivimoottorin suurin teho on vain 37 kW /3600 50 hv ja paino 1440 kg.

Popedassa on siis selkeesti huonompi teho/painosuhde, joten isommalla moottorilla ja melkein tuplapainolla bensiiniä myös paloi reilusti enemmän. Näin lyhyellä tutustumisella Popedaan pysyisin edelleen länsimaalaisissa autossa myös 50-luvulla.

Koeajo 1955

• Moottori on aivan liian heikkotehoinen näin painavaan autoon, joten suorituskyky on vaatimaton.

• Renkaiden kumiaines on liian pehmeää ja ne kuluvat nopeasti loppuun. Jotkut alentavat renkaiden painetta talviajoa varten kitkapinnan suurentamiseksi, mikä ei ole asiallista renkaiden kannalta.

• Pobedan viimeistely ja työnjälki jättävät paljon toivomisen varaa, esimerkiksi korin pinnan osalta. Maaliaine on heikohko. Työkalusarja on runsas ja varmasti tarpeellinen Pobedan omistajalle.

• Suorituskyky on 1950-luvunkin autoksi heikko. Tekniikan Maailman 4/1955 koeajossa ei kuitenkaan ollut tarkkoja tietoja kiihtyvyydestä. Suurilla nopeuksilla ja kuormitettuna Pobeda on erityisen laiska, varsinkin yli 80 km/h nopeuksissa monet muut 1950-luvun autot huristavat ohi vaunun alhaisen matkanopeuden vuoksi. Huippunopeus on vain 105 km/h.

http://www.autowiki.fi/index.php/GAZ-M20_Pobeda

Kupla oli suunniteltu Saksan autobahneille, ja sillä pystyi ajamaan huippunopeutta jopa tunteja ilman pelkoa moottorin ylikuumenemisesta. Ilmajäähdytys ei tarjonnut kovin hyvää lämmityslaitetta, mutta poisti huolen jäähdytysnesteen jäätymisestä pakkasella. Tämä yhdistettynä aikanaan suuren 15" rengaskoon tuomaan hyvään etenemiskykyyn auraamattomassa lumihangessa teki Kuplasta erittäin suositun 1950-luvun Suomessa.

1957 koeajo

Tekniikan Maailman koeajo 13/1957 moitti VW 1200:n heikohkoa suuntavakavuutta ja yliohjautuvuutta. Toisaalta ohjaus oli nopea ja tarkka. Suorituskyky oli heikko, sillä mitattu kiihtyvyys oli 0-50 km/t 8,0 sekuntia, 0-80 km/t 19,4 sekuntia ja 0-100 km/t 40,0 sekuntia. Huippunopeus 110 km/t. Lehden 2/1956 koeajossa vuotta aiemmin kiihtyvyys oli 0-50 km/t (sama) 8 sekuntia, 0-70 km/t 15 sekuntia ja 0-90 km/t 30 sekuntia.

Kupla oli aikanaan tavoiteltu auto luotettavuutensa ansiosta. Moottori oli helppo vaihtaa eikä vaihtomoottori ollut kovinkaan kallis, joten omistajat saattoivat vaihtaa kuluneen tai vioittuneen moottorin huollossa.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volkswagen_Kupla

Se on vaan fakta, että ensinnäkin länsiautot oli Suomessa kiven alla vielä 60-luvun alkupuolella. Popeda oli ainakin 50-luvun puolella täällä ihan varteenotettava auto. Ei sen omistajaa surkuteltu. Eikä Popedan omistaja hävennyt. Esim. taksiautona oli varsin yleinen. Ja kelpasi silloin useimmille ihan siinä missä Superb nyt.

Tiedän useamman IFA:n omistajankin olleen silloin ylpeä autostaan. Papat ovat kertoneet, miten ei uni tullut silmään, vaan yölläkin heräsivät ikkunaan katsomaan että siellä se IFA on! Jotain tuttua tuossa on, kun ajattelee itsekin ensimmäistä omaa “kunnon” autoaan. :slight_smile:

Tehopainosuhteita saa itsekukin arvostella, mutta jos olis tuolloin ollut autoiässä ja olis ollut varaa löpöt maksaa, niin ehkä olis saattanut Popedaan kääntyä. Se oli sentään tukeva ja lämmin talviauto. Nyt katsoen ihmettelee miten 50-lukuisen Kuplan takapenkille edes aikuinen mahtui. Ja kojelautakin oli Popedaan verrattuna tosi spartalainen. Lisäksi kylmä kuin mikä. Kylällä oli Popeda taksissa, eikä sitä yhtään halveerattu. Sama pappa ajoi myöhemmin Volgaa ja ainakin -68 hänellä oli jo mersu. Kaikki tuli tutuksi.

Huonoin taksi missä olen Suomessa istunut, oli tuttavaperheen Chevrolet Impala. Vuosina 69-70 sillä mentiin usein Lahden seuduilta Helsinkiin. Joka reissulla letukka vähintään keitti. Oli pakollinen stoppi. Kyllähän siinä Impalassa istui, ei siinä mitään. Muhkeat tilat. Tais vaan olla muuten jo “romu”. :wink:

Kai ne sinne itään sai 40-luvulla niin paljon tietotaitoa ja kokonaisia tehtaitakin roudattua, ettei 50-luvulla neuvostokärryt aivan onnettomia olleet halvemman hintaluokan länsiautoihin verrattuna. Oma arvioni on, että sitten 60-luvun edistyessä jäätiin pikkuhiljaa teknisesti jälkeen. Seuraava “tukipotku” taisi sitten tulla Togliattigradiin Lada-tehtaiden myötä. Siis Fiat-tekniikka tuli ja hurmasi. Kelpasi muuten meillekin. Lukekaapa ensimmäisiä raportteja TM:stä ja Tuulilasista. :wink:

Ei varmasti. Popeda on autowikin mukaan erinomainen kaupunkitaksi. Kupla oli kylmä ilmajäähdytyksen ansiosta, mutta vastapainona ei keittänyt ja maisema vaihtui.

Pobedan taloudellisin nopeus on vain 35–40 km/h, joten vaunu koostaan huolimatta sopii paremmin kaupunki- kuin maantieajoon. Lisäksi kardaaniakseli on äänekäs suurilla nopeuksilla.

Matkustusmukavuutta parantaa tehokas lämmityslaite. Istuinten verhous eli verhoilu on kangasta.

http://www.autowiki.fi/index.php/GAZ-M20_Pobeda

Ei se Popeda hajonnut, vaikka päälle 40 km/h ajoikin. Ehkä se sitten oli jollain kaavalla “optimaalinen” nopeus. Kuulostaa pieneltä niuhotukselta. Kyllä sillä ajoi 70-80 km/h ja se riitti siihen aikaan oikein hyvin. Ja kardaaniäänet… en ota kantaa, on niitä kuulunut varmaan silloin monessakin autossa. Autojen äänimaailma oli silloin hieman eri jo tiestöstä johtuen. Popedassa oli ehkä keskivertoa enemmän äänekkäitä. Noin se on pakko ajatella. Leveät toleranssit. Sen tiedän että Hesan reissu tuli pikkunatiaisena Popedan kyydissä tehtyä. Vanhemmat oli mukana ja kaikki selvisivät hengissä. Eikä ollut korvat melusta kuuroutuneet. :wink:

Se on kuitenkin varmaa, että hyvin monet jopa 60-luvun autot olisivat nykyihmiselle aikamoinen kauhistus. Silloin kehuttiin, nyt vain tosi automies sais edes rutisematta liikkeelle. Saatikka viitsis lähteä nautiskelemaan tien päälle. Vaikka ne ensimmäiset Suomeen tuodut luupäädatsunit. Nykyään jo pikkuautotkin on aika hienoja. Tilankäyttö ok ja vaikka Pololla tai Fiestalla, Fabiallakin, voi hyvin lähteä vaikka moottoritielle ihan kevein mielin. :wink:

Eipä noilla 60-luvun autoilla enää aja kuin autoharrastajat.
Heille sillä 60-luvun autolla ajaminen lienee jonkinlainen nautinto ja irtiotto arjesta.
Mulla on ollut samaan aikaan kaksi Amerikkalaisvalmisteista Fordia joista toinen 60-luvun puolivälistä ja toinen 70-luvun lopulta. Jopa FoMoCo oli saanut huiman kehityksen aikaiseksi tuossa ajassa.:laughing:

Onks kukaan koskaan asioinnut huoltojen merkeissä tossa Hervannan Autotarvike / Fixus -liikkeessä? Toistaiseksi on menty ihan vaan Metroauton/Vehon tekemänä LL-huolto-ohjelman mukaan. Muuta tarvetta huolloille ei ole ollut.

Isommista huolloista tuolla Fixuksessa ei ole mitään kokemusta. Tänään vaan tuli poikettua ja saivat kyllä H7:t näppärästi vaihdettua 30 euron kokonaishintaan.

Ei sitten kestäneet ajovalot kuin 9v. En viitsinyt itse alkaa vaihtamaan, kun omasta laatikosta löytyi vain kaukovalojen H1:siä; ei ensimmäistäkään H7:aa. Helpolla pääsi, mutta sen huomas mitä päivänajovalojen käyttö tekee. Polttimot kestää ja kestää Niin, saas nyt nähdä milloin ensimmäinen päivänajovalojen polttimo menee…

Seuraavassa kärryssä on sitten varmaan Ledit ja/tai Xenonit. Itse olen kyllä Ocun valoihin ollut tyytyväinen. Tuossa kun joulukuun alussa lähdettiin pimeillä yhden perheen kanssa ajelemaan Lahteen, niin heidän uusi Led-valoilla varustettu Qashqai jäi meidän talliin ja Oculla mentiin. Eikä ollut valittamista, päinvastoin. :wink:

Seuraava H7 ei sitten kestäkään, ellei ollut hiukan kalliimpi ja kestävämpi.
Kaverilla meni Volvossa halpoja H7-polttimoita kuin leipää. Sitten kun hän raaski sijoittaa kalliimpiin polttimoihin joissa oli kolmen vuoden takuu, se leikki loppui.

En tiedä mitkä Philipsit laittoi. Sanoin kyllä ettei tarvi säästellä, kunnolliset saa pistää. No, katsotaan nyt mitä tapahtuu. Taidan ostaa kyllä yhden parin varalle ennemmin tai myöhemmin. Mutta eiköhän ne vuoden kestä, jos ekat kesti 9v.

Kai vaihdatit molemmat puolet samaan aikaan? Syytä olis kuten yo Volvoonkin.
#potentiaaliero