Autot

Joo, ilman muuta koko kierros. Itse kun aiempiin kärryihin vaihtelin, niin usein laitoin vain se palaneen tilalle uuden. Ja toinen pimahti seuraavassa kuussa. Jotain on opittu. Sentään. :wink:

Jännä kun hiukka kauhistelin tuota vaihtotapahtumaa eilen, kun kaveri irrotteli ihan koko umpioita. Mutta ilmeisesti se on helppoa ja suunniteltua, tulee sitä tilaa työskennellä. Ja toi asentanut kaveri innostuikin oikein kehumaan, että hienoa kun kerrankin on oikein suunniteltu homma helpoksi vaihtoa varten!! Kertoili jostain Rellusta, jossa vaihto tehdään “pimeän” putkimaisen onkalon läpi, tiedä häntä.

Itse tuli aikoinaan taisteltua lähinnä 626:sten kanssa ja aina se vaihto onnistui. Vaikka joskus pimeässä ja kylmässä tuli vähän manailtua varsinkin sen rautalankahäkkyrän kanssa. No, eilinen oli helppo homma mulle ja menikö siinä sitten aikaa enempää kuin 10 minuuttia. Jutustelun kera. :slight_smile:

Kannattaa pitää päätäntävalta järjestelmäpäivityksistä itsellä… Ja ehkä pikkuisen syytä jarrutella aivan superuuden autoteknologian hankkimisessa. :wink:

Juu, ainakin jossain brittien autoshowssa vaihtoivat Golfiin polttimon samalla kun hörppivät kahvia, ja Meganesta piti irroittaa mm. eturengas, koska vaihto tehdään lokasuojan kautta juurikin tuollaisesta luukusta…

No nyt meni itseltäkin toinen ajovalo (lyhyt). Onko suosituksia mitkä H7:t laitetaan? Vanhat oli turhan lämpimät sävyltään, eli joku xenonimaisen valkoinen kiinnostaisi.

Osramin night breaker +150%. Värisävy vaalea, hinta edullinen. Itsellä moiset ja tyytyväinen oon ollu.

(Asuntoagentti myy kotisi) #1024

Bemari joka minulla on, on maailman huonoin talviauto.

Osta ledit jo kylmempää valoa haluat.
Jos haluat pitkäikäiset H7 polttimot, niin osta Osramin UltraLifet.

Motonetin palvelupiste laittoi lamput paikalleen 5€ korvausta vastaan! Ulkohyllyssä oli vain Philipsejä, joten jotkut +60% mitkä lie Visionit tuli nokalle.

Asentajan mukaan lisäkirkkaus tarkoittaa korkeampaa resistanssia ja sitä kautta lyhyempää käyttöikää.

Itse vaihdoin Meganeen polttimot tossa vuodenvaihteen aikoihin napakassa pakkassäässä. Umpioista kaksi pulttia irti, vetää yhden kiskon ylös, umpio lähtee kokonaan irti ja sitten vaihtaa vaan polttimon. Voi vaikka ottaa koko umpion mukanaan sisälle ja vaihtaa ne polttimot sielä. Ei ole ikinä ollut noin vaivatonta polttimoiden vaihto autoon, kaikissa edellisissä on pitänyt ronkkia konehuoneen puolella polttimot kohdilleen. :slightly_smiling_face:

Eipä se umpion irrotus Volvostakaan ihan paha työ ole.
Kaksi lukitustappia ja liitin irti niin on umpio kädessä.
Tästä saanemme kiittää ylen viisaita Fordin insinöörejä?

Nyt on kyllä asentajalla sähköopin perusteet vähän hukassa :slight_smile: Korkeampi resistanssi samalla jännitteellä tarkoittaisi matalampaa virtaa ja sitä kautta pienempää tehoa (myös valotehoa), eli luultavimmin pidempää elinikää. Ohmin laki I = U/R (P = U x I)

Asia, joka "avautui" minulle

Tärkein asia asentajalta meni kuitenkin oikein.
Kestoikä lyhenee ja se lienee asiakkaalle se tärkein tieto.

En ole perehtynyt asiaan, mutta wattimäärä noissa näkyy olevan vakio.

Lamppu muuttaa sähköä valoksi, eli korkeampi resistanssi tarkoittaa että sähköä menee vähemmän läpi ja isompi osa energiasta muuttuu lämmöksi ja valoksi.

Voi olla myös että aivoni ovat unen tarpeessa ja sähkökursseista on 15v aikaa.

Lamppu tarvitsee tietyn määrän virtaa, että palaa kirkkaasti. Jos vastus on liian iso tai virta liian pieni, niin lamppu ei pala. Tämä siis auton akun jännitteellä.

Mutta tässä jännite on vakio, kuten myös ilmoitettu teho, eli kyse on hyötysuhteesta muuttaa energiaa valoksi. Lamppuhan on itsessään vastus.

Suuri valoteho on saavutettu käyttöiän kustannuksella, mikä jää karkeasti noin puoleen tavalliseen halogeenipolttimoon verrattuna, pyöreästi pariinsataan tuntiin H7:n ollessa lyhytikäisempi kuin H4.

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/polttimon-valinnalla-saa-lisaa-tehoa-halogeeniajovaloihin/

Itse asiassa se energia muuttuu hehkulampussa lämmöksi, joka saa hehkulangan hehkumaan kuumana ja siten luovuttamaan valoa.

Se sähkön läpimenevä määrä juurikin sitä tehoa tuottaa, eli siis lämpöä ja valoa. Ei siinä mitään muuta energianlähdettä ole kuin tuo virta ja jännite ja se kaikki muuttuu juurikin valoksi ja lämmöksi.

https://peda.net/kotka/perusopetus/kotkansaaren-koulu/kt/oppiaineet/fysiikka/jannen-ryhmat/sähkö/sähköteho

12V jaettuna vastuksella/lamppu saadaan virta. Jos virta on liian pieni, niin lamppu ei pala kirkkaasti, joten vastusta pitää pienentää.

Joo. Philipsin sivuilta löytyi tieto että kirkkaammissa lampuissa lanka on lyhyempi ja kuumempi. Asentaja taisi mainita langan olevan ohuempi, joka olisi sitten kompensaatio pituudelle? Resistanssi per pituusyksikkö olisi suurempi, lämpötila korkeampi, joka selittäisi lyhyemmän käyttöiän. Ja mekaanikon kommentin?

Did I get it? :sunglasses:

Juu, resistanssi pituusyksikköä kohti on silloin varmaan suurempi, vaikka kokonaisresistanssi pienempi.

Se on tosiaan totta, että lisätty valoteho myös lyhentää käyttöikää ja osa tehopolttimoista on myös määräysten vastaisia.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-autojen-plussapolttimoiden-uskomattomille-lupauksille-katetta/

Noi ledit vaan ei taida olla laillisia tieliikenteessä korvaamaan halogeenilamppuja. Eli ei niitä niin vaan saa siihen paikalle napsauttaa. Häikäisyvaara olemassa, uskoisin.