Autot

En tiedä minkä vuosimallin Ocu sinulla on, mutta ei 2015 ollut tuossa suhteessa mikään huono auto. Eiköhän sedan tosiaan ole hiljaisempi, koska peräluukun ja ohjaamon väli on ummessa (itse heitän hattuhyllyn/tavaratilan verhon aina heti mäkeen).

1 tykkäys

Ei oo kyllä vielä mitenkään vesiliirtoa oireilleet noi 4-milliset Bridgestonet. Varmaan osasyy siinä, että on niin kaposet (195) ja auton omapaino on kuitenkin yli 1400 kg. Vuosikymmenen alkupuolen facelift-octaviat oli hieman näitä ihan uusia raskaampia.

Suoraan ajaen nuo jo kuluneet merkkirenkaat toimii vesikelillä vielä melko hyvin. Testien mukaan kaarreajossa annetaan sitten jo enemmän periksi ja kannattaa kaatosateella kyllä himmata enemmän. Mutta onneksi se on tapani muutenkin, eli ajan kyllä kelin mukaan. Ja ihmettelen sitten niitä, joille on aivan sama onko pouta tai tiellä viis senttiä vettä.

Uusien kesärenkaiden hankinta on kyllä mielessä, mutta ajattelin että vanhoilla vielä nyt elokuun lopulla yks Kairon reissu hoidetaan. :wink:

PS. Itse kun olen Kotkassa käynyt syntymässä, niin on harmittanut ettei koskaan ole tullut käytyä siinä kuulussa merimieskapakassa. Siis Kotkan Kairossa. Nyt se korjaantuu. :slight_smile:

1 tykkäys

Premiumrenkaat säilyttävät ominaisuutensa pitempään kuin halvemmat kilpailijansa.

Itseä hiukan arveluttaa kun Michelin suosittelee noiden Primacy Nelosten, jotka omaan autoon ostin, ajamistasta kahteen milliin asti.
Taidan jättää kokeilematta.

Kesäkulkine on siitä mukava auto että se varoittelee kuluneista tai muuten vaan huonoista renkaista varsin herkästi.
Takarenkaat olivat joskus päässeet alle neljään milliin ja sadekelillä moottoritielle rampilta kiihdyttäessä tuli mielenkiintoisia ajolinjoja, kun suhteellisen lyhyt akselivälinen takavetoinen auto lähtee yllättäen poikittain.:laughing:

2 tykkäystä

Kevytautoa pitäisi alkaa katsella. Painoraja on 1500kg (omapaino) joten toivomuslistan kärkipään Mustangit ja Camarot jäänee haaveeksi. Audin Q2:sta olen ehdotellut koska siinä on hyvin tilaa ja saa nelivedolla, mutta sporttiautot tyyliin Subarun BRZ on jälkikasvulle enemmän mieleen.

Mitäs muita sporttisemman tyylisiä kevytautoksi sopivia palstalaisille tulee mieleen?

Tää kevytautojuttukin karkas sitten jotenkin lopulta käsistä. Kun sitä tuotiin esille, esimerkkiautot kuvissa ja puheissa oli yleensä niitä oikeita pikkuautoja eli yleensä alle Golf-luokan. Painoraja olis minusta hyvinkin voinut olla esim. 1200 kg. Mutta eipä se minulta ole pois, tuli vaan nyt mieleen.

No, kuitenkin kun urheilullista kevyautoa haetaan, niin yks hinnalla hyvin kisaava olis Polo GTI. Kyllä sillä alkuun pääsee ja voi jatkaa sitten vielä pikkuisen myöhemminkin. Ihan asiallinen ja hyväkäytöksinen peli. :wink:

Tämä kevytauto asia on minulle hiukan outo aihe.
Tiedän että sellaisia on tulossa ja tuo 1500kg on painoraja, mutta siihen minun tietoni jo jääkin.

Mitä muita vaatimuksia noille ajoneuvoille on ja miten se nopeus rajoitetaan?
Kuuskymppiähän niiden maksiminopeus kai saa olla?

Itseäni vähän hirvittää mitä tuleman pitää näiden kevytautoilijoiden kanssa. Olen aina ollut sitä mieltä, että mopoautot pitäisi kieltää ja saada nuorille joku turvallisempi tapa liikkua. Aluksi olinkin tyytyväinen, että tämä kevytautohanke liikahti eteenpäin. Vihdoinkin junnut saavat ihan oikeat turvalliset autot alleen.

Sitten kun alkoi ajattelemaan, että mitä tämä tarkoittaa muille tiellä liikkujille, niin alkoi hieman huolettaa. 60 km/h on hyvä raja, jotta eivät ole teiden tukkoina kaupunkialueilla, mutta samalla se on jo todella kova nopeus kaupunkialueella. Niissä nopeuksissa saa jo todella pahaa jälkeä aikaiseksi jos kolaroi. Ja kun kerran auto saa olla minkälainen tykki tahansa kunhan omapainoraja 1500 kg (täyssähköautoilla 1800 kg) alittuu, niin ennustan, että aika hurjaa menoa tulee olemaan. Kyllähän sen näkee jo tälläkin hetkellä monen nuoren mopoautoilijan asenteista, että lappu lattiassa mennään joka tilanteessa. Saa jalankulkijat ja pyöräilijät, etenkin lapset, olla tulevaisuudessa vieläkin tarkempana tuolla liikenteessä.

Kevytautoahan saa ajaa mopoautokortilla, joten ajo-opetustakaan ei vaadita. 4 teoriatuntia sekä teoria- ja ajokoe ja eikun sen + 200 hv auton rattiin! Toki ajokokeesta voi olla hankalaa päästä läpi ilman ajo-opetusta, mutta noin teoriassa kortin voi saada ilman yhtään tuntia ajo-opetusta.

Edit. Korjattu kirjoitusvirhe eli “Kevytautoahan saa ajaa mopoAUTOkortilla”

3 tykkäystä

Mistään mitään taaskaan tiedä, mutta kai ne kevytautot jotenkin pitää rajottaa että se ei kulje yli sallitun 60kmh vai mitä se oli.

Joo. Rajoittaa pitää ja muutoskatsastaa sen jälkeen kevytautoksi. Sitten aikanaan, jos haluaa jatkaa samalla autolla, niin se pitää muutoskatsastaa uudelleen.

Näin muistan lukeneeni Aamulehdestä.

Pakko vähän viilata, kevytautoa saa ajaa mopoautokortilla.

Pitää rajoittaa asennuttamalla nopeudenrajoitin. Senkin saa asennuttaa vain Traficomin hyväksymällä korjaamolla.

1 tykkäys

Kuinkahan vanhaan autoon nopeudenrajoittimen saa asennettua?

Jos saa vanhoinkin autoihin niin vanhat Mustangit painaa alle 1500kg.
Ping @illodin
Ei tosin ole halvin kapseli hankintahinnaltaan.

Traficom sivuilta tiedot + linkki:

  • pitää olla otettu käyttöön 1.1.2015 tai sen jälkeen ja sen ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä saa olla kulunut enintään 10 vuotta.
  • omamassa ajokuntoisena saa olla enintään 1 500 kg tai täyssähköautolla enintään 1 800 kg (käyttövoimana vain sähkö, ei tarkoita hybridejä).

Se muuten joku tommonen Polo GTI:kin hyppää sinne 60 km/h:iin niin että heilahtaa. Jollei sitä kiihtyvyyttä saada jotenkin skaalattua alaspäin. Minusta se olis viksua, mutta ei taideta tommosta “kuristamista” tulla? Satanen kun löytyis jo reilussa kuudessa sekassa. Autossahan on 2-litranen turbokone nykyään ja 200 heppaa. Lähtee siis ainakin valoista ok.

Mun yks tuttu vaihto VRS Octaviansa tommoseen. On entinen rallimies ja vielä nykyäänkin toiminut ulkolaisten rallitallien yhdyshenkilönä Suomen kisoissa.

Niinpä! Miettikääpä sitä, että kohta tuolla tienpäällä 15-vuotiaat reikäpäät kiihdyttelevät tuollaisilla menopeleillä niin paljon kuin autosta lähtee. Ei toki voi yleistää, mutta ei moni vielä tuon ikäisenä osaa turvallista ja ennakoivaa ajotapaa noudattaa. Itse olisin varmasti ollut ihan vatipää tuon ikäisenä liikenteessä, jos alla olisi ollut esim. tuollainen Polo GTI. Sen verran pöhköä oli välillä meno mopolla ja myöhemmin vielä kevarillakin. Enkä edes ollut lähimainkaan siitä pöhköimmästä päästä!

Saas tosiaan nähdä miten nuo rajoittimet käytännössä toimii. Paitsi että se max. on 60 km/h. Tietokonepohjaisissa järjestelmissä luulisi olevan mahdollista sopeuttaa muukin suorituskykyprofiili edes jotenkin tuohon alennettuun huippunopeuteen. Muuten se meno tehokkaalla autolla on aika rytkettä: lämä tiskiin, pari sekkaa kovaa kiihtyvyyttä ja veto pois.

Jos huiput on 60 km/h, niin 0-100 tasolla riittäis joku 15 sekkaakin hyvin. Muuten siinä saa nuori pian niskat kipeeks. Kyllä tuossa rajoittimessa täytyy joku äly olla. Ei se aivan vain ON - OFF -tyyppinen voi olla. Mutta ei siihen maksiminopeuden saavuttamiseen puoltaminuuttiakaan tarvitse mennä.

Edit. Todella osuva nimi nyt tuo “kevytauto”. Pitäiskö keksiä kuvaavampi. Eikä taida olla vihreän väen ihanneratkaisukaan, jos esim. 2-litrainen kone tarvitaan autoon, jotta kuljetaan 60 km/h. :wink:

Edit2. Tuo “hidasauto” osuu paremmin nyt kohdalle, jos ei entisenlaisista mopoautoista puhuta.

En kyllä ymmärrä miten oikean auton rattiin pääsee tällä mopoautokortilla. Yleisiä liikennesääntöjä siellä autokoulussa opetellaan auton hallintalaitteiden lisäksi. Lopulta nopeuden nostaminen tieliikennenopeuteen on näistä helpoin asia. Nyt puututaan ainoastaan maksiminopeuteen. Hullua päästää ketään liikenteeseen ilman ajo-opetusta, etenkään Tampereen kokoisessa kaupungissa, ja oikealla autolla.

Nämä nuoret tulisi laittaa ihan suoraan oikeaan autokouluun ja tämä 4h pikakurssi pakolliseksi silloin kun rajoitin lähtee. Lopullisen B-kortin hinta olisi likimain sama eikä olisi keneltäkään pois. Ei edes autokouluilta.

3 tykkäystä

Kyllähän nämä nuoret kiistämättä sitten ajavat autoa kaupungilla ja lähiöissä aivan siinä missä me ajokortin omaavatkin. Ja mahdollisesti jopa raskaammalla autolla kuin moni meistä. Varsin puutteellisella ajo-opetuksella.

Mielenkiintoinen tästäkin uudistuksesta lopulta tulee. Ei varmaankaan mene ilman kritiikkiä. Saas nähdä millaisia pirssejä sitten noista kevytautoista löytyy. Toivottavasti nyt vanhemmat ovat järkeviä, eivätkä ihan anna lapsille vapaata valintaa. Rahapussi tietysti määrää paljon ja ehkä jotkut saavat jatkossakin tyytyä mopoautoon. Ei kai niitä kaikkia heti romutetakaan. Jotkut ajaa bemarilla, monet mopoautolla. Valikoima laajenee paljon.

Tärkein asia minkä autoilussa lopulta oppii on tilannetaju ja ennakointi. Kovaa osaa ajaa kuka vaan mutta tilanteen hallinta on sitten jo vaikeampaa. Autokoulun opastuksessa tämä pelisilmä kehittyy varmasti alkuun enemmän ja nopeammin mitä puhtaasti itseopiskeluna. Ihan vaan meitä muita autoilijoita ja jalankulkijoita ajatellen. Toivottavasti lakimuutos tulisi.

Toisille se ei taida kehittyä koskaan?
Se tosin onkin sitten jo eri ketjun asioita.

1 tykkäys

Itse olen tyytyväinen, että mopoautoista siirrytään kevytautoihin. Itse tosin olisin asettanut auton koon suhteen tiukempia rajoja. Kiihdyttelyhän ja tehothan ei sinänsä ole ongelma, sillä nykyisetkin mopoautot lähtevät varsin reippaasti liikennevaloista liikkeelle.