Autot

Voi olla sitäkin, mutta mulla vahva kutina että se bensa ei syty kunnolla ja siksi paukkuu.

Kyllä.
Tällainen tuli.

Paljoa se ei voi olla pielessä. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tämä on mun paras arvaus käynnistysongelmaan.

1 tykkäys

Tokihan se bensa voi olla liian litkua, mutta 15 litraa pitäis jo korjata tilannetta. Alipaine kellolle menevä letku on tiivis, eikä ilmavuotoja ole muuallakaan? Kaada korkillinen ensiöille ja starttaa niin saat ainakin hetkeks käymään, jos se auttais saamaan bensan virtaan paremmin.

2 tykkäystä

Kokeilitko lorauttaa puhdasta bensaa hieman suoraan kaasariin?

Tietty, jos seissyt pitkään niin, ehkä tankin tyhjäys olis ollut myös paikallaan.

Edit. Oma veikkaus on, että syy vanhassa bensassa, vaikka uutta laitettu 15 litraa sekaan.

2 tykkäystä

Jep. Legendaarinen “ajosta jäänyt”. :laughing:

Kyllä. Lisäksi kokeiltiin aluksi käynnistysspraylla.
Tässä on vaan se ongelma jos ja kun painaa kaasua, niin kiihdytyspumppu painaa puoli mukillista sitä vanhaa bensaa kaasariin.

Lampun kanssa zoomailin sitä kiihdytyspumpun antamaa bensaa ja alkuun se ei näyttänyt siltä miltä piti. Nyt tulee jo hiukan paremmin.

Koitettiin päästä helpommalla ja ladattiin uutta bensaa sekaan.

Mä olen päätymässä osittain samaan lopputulemaan.
Tämän lisäksi mua arveluttaa onko se bensa siellä kaasarissa muuttunut kiinteäksi aineeksi??
Se auto ei ole kuitenkaan käynyt lähes kymmeneen vuoteen. :see_no_evil:

Se auto siis lähtee käyntiin, mutta ei käy läheskään kaikilla ja haisee ihan helevetin pahalle.

1 tykkäys

Ota tankki tyhjäks, putsaa kaasari, uudet litkut sisään ja johan hörisee😁

Edit. Aika monen autoharrastajan kanssa jutellut ja moni sanonut, että vuodenkin seisonta lämpöisessä tallissa ja juuri kuvaamasi ongelma yleinen. Ja melkein aina on korjaantunut sillä, kun vaihtanut menovedet. Yksikin tuttu kertoi, että ei auttanut, vaikka oli jotain lisäainetta kaatanut tankkiin minkä pitäis jotenkin auttaa asiaan, jos pitkään auto seisoo starttaamatta.

Tottuneet pirut liian hyvälle ruoalle niin ei sitä vähänkään väljähtäneet litkut pistä enään hörpöttään😁

2 tykkäystä

Kai se tarvii nostaa kaasari pöydälle ja tutustua sen sielunelämään. :see_no_evil:
Sitä en sitten tiedä kuka sen kasaa jos minä puran sen pöydälle muttereiksi. :laughing:
Voi olla kaasarin purku ja tiivisteiden uusinta ihan aiheellista muutenkin? Pariin kertaan löi sen verran tiukat takatulet kaasariin että saattaa tiivisteet olla muutenkin vaihtokunnossa.

Kyllä sen 60-luvun maamoottorin pitäisi vähän huonommallakin bensalla käydä. :thinking:

Oma auto on ollut liikenteessä viimeksi syksyllä 2014.
Siellä on tankissa pienkonebensaa kun väittävät sen säilyvän pidempään.
Lorautin siihen polttoainejärjestelmän puhdistusaineen sekaan ja se auto käynnistyy.
Tuo pienkonebensa on tankattu sinne ehkä 2-3 vuotta sitten?
Seisoo samassa lämpimässä tallissa tämän ongelmallisemman auton kanssa.

Kaasari pöydälle vaan. Pistä kännykkä viereen kuvaan purkuvaihetta niin muistat missä järjestyksessä kasaat :joy:

1 tykkäys

Mopojen kanssa seisotuksessa on aina ohjeena ollut, että tankki piripintaan täyteen joko 98 + stabilointiaine tai pienkonebensaa. Ilmeisesti sinne tankkiin voi kondensoitua vettä, joka taas sitten ruostuttaa tankkia, jos se ei ole täynnä bensaa.

Edit. Ja jo talven yli seisonut 95 saattaa saada kaasarin aika pahasti jumiin.

1 tykkäys

Eihän ole vaan käynyt ns legendaariset ja sytkä 180 astetta pielessä. Omassa 85vm 350sbc:ssä sain tuon onnistumaan ja tekee hassuja asioita vaikka ”vaikuttaa kaikki olevankin Ok”

Mutta ei kait noin voi muilla ku mulla käydä :rofl:

1 tykkäys

Voit olla varma että tämä tarkastettiin ekana. :laughing:

Edit: Samalla virkistettiin muistia että Fordin 302 moottorissa on eri sytytysjärjestys kuin Fordin 302 HO-moottorissa. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Eikös tämä vaatisi lämpötilan vaihtelua?

Mä olen kuullut saman pienkoneissa.

Jos tuossa autossa on kaasari tukossa, niin miksi esim. polttoainesuodatin ei ole tukossa?

Onko olemassa mitään dataa mikä on otollisin paras autonvaihto vuodenaika? Tässä olisi vähän kuumetta, mutta mietin pitäisikö odottaa kesään saakka

1 tykkäys

En todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta mitä viisaammat ovat mopofoorumeilla kirjoittaneet niin ilmeisesti voi tapahtua myös tasaisessa lämmössä, jos tankki ei ole täynnä ja oikeata litkua.

Jälleen olen antanut itseni ymmärtää, että ne kaasareiden kalvot, neulat ja suuttimet ovat herkimpiä pitkälle seisotukselle.

Mutta, olen vain seurannut muiden ohjeistusta, mutta hyvällä menestyksellä mopojen kanssa.

1 tykkäys

Tämä on teoriassa mahdollista, mutta voin sanoa että kahden perämoottorin omistajana (säilytetään ulkona talvet), ettei se ole suuren suuri. Nykyään kyllä käytän stabilaattoria varmuuden vuoksi, mutta todella monta talvea on menty ilman.

Kyllä tuo tarvinnee jo ennalta huonossa kunnossa olevaa kaasaria.

Ainakin suuttimet kannattaa pestä ultraäänipesurilla. Mieluiten koko kaasari. Nyky 95e10 polttoaine tukkii suuttimet tehokkaasti. Esimerkiksi perämoottoreiden käyntihäiriöiden syy on nykyään 95 tukkimat suuttimet. Sitä ei havaitse silmämääräisessä tarkastuksessa. Mutta kun käyttää suuttimet pesurissa niin Johan toimii. Nykyinen 95 polttoaine ei säily edes lämpöisessä kovin pitkään. Sen kemiallinen koostumus muuttuu ja se aiheuttaa suuttimien tukkeutumisen. Jos jättää minkä tahansa laitteen seisomaan pitemmäksi aikaa kannattaa viimeinen käyttökerta tehdä pienkone bensalla. Se on täysin erilaista kuin normi 95 ja sen takia ei aiheuta tukkeumia.

Suosittelen myös tankin tyhjentämistä ja tilalle pienkonebensaa tai ainakin 98 ennenkuin koitatte uudestaan käynnistää.

Ja korosta vielä vanhempiin autoihin ja pienkoneisiin kuten perämoottorit, moottoripyörät, mönkijät ja moottorisahat vain ja ainoastaan 98 tankkiin.

5 tykkäystä

Minä käytän autossani vallan 98 bensaa, vaikka maksaa sen 10c/l enemmän. Autossa kyllä saisi käyttää 95e bensaa, mutta kaikesta vakuuttelusta huolimatta on epäilykseni pitkäaikaisvaikutuksista.

7 tykkäystä

Omassa autossa lukee täyttöaukon vieressäkin 91/95 okt. 95:lla on aina menty, mutta uteliaisuudesta vois kerran kokeilla 98:a. Mihinkähän “lentoon” auto lähtis, kun nytkin tuntuu hyvin riittävän. :wink:

Mitä isompi moottori sitä isompi oktaani. V8 moottori viritetty isommalle oktaanille.

1 tykkäys