COVID-19: Koronavirusepidemia (-pandemia)

Nimenomaan. Eli olennaisempaa kuin se, kuinka paljon on porukkaa on se, miten me ihmiset toimimme. Jos ihmiset toimivat kunnolla niin on mahdollista, että pystytään pitämään nykyinen tilanne päälle. Jos kuitenkin tapahtuu radikaali droppi toiseen suuntaan ja tilanne menee äkkiä pahaksi niin sittenhän täytyy ottaa jotain rajoituksia uudestaan käyttöön.

Kuten @ljpp sanoi tämä on mielenkiintoinen pingis :smiley: Olen jotenkin itse ymmärtänyt tästä materiaalista, jota tähänkin ketjuun faktojen nimissä kovasti syljetään, että huoli nyt konkretisoituu siihen, kun ei enää luoteta kanssaihmisiin. Ei luoteta, että ihmiset pystyvät pitämään välimatkat, joten on helpompi vaihtoehto sulkea kaikki.

En minä ainakaan halua sulkea kaikkia. Mutta en kyllä myöskään luota ihmisiin. Ja oma kokemus on, että ainakaan baareissa ei turvaväleistä huolehdita baarin henkilökunnan, eikä asiakkaiden toimesta. Eikä siinä mitään, se on ihan inhimillistäkin.

Pitäisi varmaan vastata matkusteluketjuun mutta laitetaan kuitenkin tänne.
Syyskuun alussa piti lähteä perheen kanssa Välimerelle. Matkan varasin jo tammikuun ensimmäisinä päivinä. Itse olen koulukuntaa kenen mielestä on todella edesvastuutonta, jopa itsekästä ja typerää, lähteä tässä tilanteessa ihan vaan lomailemisen takia ulkomaille. Kun selvisi että kohteeseen aloitetaan matkat ja lennot niin aloitin silmittömän taistelun isoa kansainvälistä matkatoimistoa vastaan saadakseni kaikki rahat takaisin. Vaikka siis itse matkan peruinkin.
Tein hieman kotiläksyjä valmismatkalain pykälien kanssa, olin yhteydessä suoraan majoituksen järjestävään hotelliketjuun ja kerroin vieväni asian KKV:n käsiteltäväksi. Olihan matkatoimisto härskisti myynyt lomia kohteen hotelleihin vielä heinäkuussakin vaikka kyseisiä hotelleja ei tultaisi avaamaan ennen huhtikuuta. Viime metreillä ilmeisesti tarkoitus tarjota härmän jätkälle jotain muuta majoitusta, kunhan vaan saadaan rahaa kassaan.
Eilen perjantaina sain puhelun mikä sisälsi väkevää asiaa puolin ja toisin. Kiistelyä, syyttelyä,kerättyjä faktoja. Hyvittely yrityksiä ja lopulta pahoittelut. Lopputuleman olin jo varautunut että nuolen haavani ja alaskirjaan useamman sadan euron peruutuskulut. Eipähän tarvisi sitten jossitella. Nyt kuitenkin kävi niin että oma perse kesti paremmin pesuvettä ja suostuivat maksamaan kaiken takaisin. Peli on raakaa ja näemmä erittäin epärehellistä.

20 tykkäystä

Nämä helpotuksen viikot ovat osoittaneet että ihmisiin yksilöinä ei tässä asiassa voi luottaa yhtään. Suurimmalla osalla trap vuotaa pahemman kerran.

9 tykkäystä

Puhut vähän mutta asiaa…
Kaupoissa ei mitään järkeä enään. Käytiin yhdessä suuressa huonekaluliikkeessä niin ei kiesus… Yritit itse pitää väliä muihin mut saakeli kun ihmiset hyppää puskuriin kii… Käytävillä useita “martta” kerhoja…

Toinen esimerkki… Tänään kaupassa otin uusia perunoita… Sain alkuun olla ihan yksin noin 15 sekuntia kunnes iholle hyppäsi noin 80 vuotias käyrä ja toiselle puolen vähän nuorempi ihminen… No siitä ite sit lähin veks…

Yksi esimerkki vielä katseltiin kaupassa kortteja. Menin noin 1 metrin päähän korteista että näkisin kaikki… No eikös saakeli viäköön siihen mun ja hyllyn väliin hypännyt vanhempi rouva katselleen ja kyykkiin naaman eteen. Hänen miehensä kyllä hoputti häntä mut ei noin…

Tätä se nyt on vaan ollut tai ainakin itse huomannut

1 tykkäys

Etäisyyksien säilyttäminen on vaikeaa.

Itse käytän kaupassa isoimpia ostoskärryjä, niillä saa pidettyä ainakin yhteen suuntaan turvaetäisyyden. Kassalla ne ovat erityisen hyvät: puran ostokset hihnalle kärryn etupäästä ja vedän kärryjä perässäni, joten kukaan ei pääse huohottamaan niskaani ja edessämenijään pystyn itse pitämään välimatkaa.

Persana kun kaupassakäyntiinkin on tullut lisää haasteita. Itselle on riittävästi vaikeuksia jo siinä, että muistaa ostaa kaiken tarvittavan.

4 tykkäystä

The New York Times -lehdessä Etelä-Koreassa tehdyn tutkimuksen mukaan (65000 ihmistä) 10-19 vuotiaat nuoret levittävät koronavirusta miltei yhtä hyvin kuin aikuiset:

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article

Edit.

Kevennys: Ebidemiologi Kalmasen huumori on osuvaa tämän päivän keskusteluille:

Onko siis syytä epäillä, että THL:n on väärässä tässä suhteessa? Täytyy myöntää, että olen siinä hieman pihalla. THL julkaisi varmaan 1,5 viikkoa sitten artikkelin, jossa juurikin koulujen sulkemista uudelleen pidettiin äärimmäisen vaikeana toimena ja kiistanalaisena sellaisena. Itse olen jo hyvän tovin ollut pois yliopisto arjesta, mutta käsitykseni on, että syksyllä suurin osa ammattikouluista, ammattikorkeakouluista ja yliopistoista pyrkii edelleen järjestämään koko opetuksensa etänä. Tälle ei ole muita lähteitä kuin veljen kertomukset, että tarkoitus jatkaa edelleen etänä.


Tämän linkkaamasi artikkelin mukaan uusi tieto siis korvaisi vanhan eli oppilaat toimivat ihan yhtä lailla levittäjinä kuin aikuisetkin. Käsittääkseni THL:n kanta liittyi nimenomaan vertailuun Suomi-Ruotsi, joissa ei ollut oikeastaan mitään eroa toisiinsa, vaikka Suomessa koulut suljettu ja Ruotsissa koko ajan auki. En sitten tiedä, miten nuo taustat tutkitaan.

Tutkimus on ainakin erittäin laaja ja tutkijat ovat kehuneet sen laatua verrattuna edellisiin suppeampiin tutkimuksiin.

“I fear that there has been this sense that kids just won’t get infected or don’t get infected in the same way as adults and that, therefore, they’re almost like a bubbled population,” said Michael Osterholm, an infectious diseases expert at the University of Minnesota.

“There will be transmission,” Dr. Osterholm said. “What we have to do is accept that now and include that in our plans.”

Several studies from Europe and Asia have suggested that young children are less likely to get infected and to spread the virus. But most of those studies were small and flawed, said Dr. Ashish Jha, director of the Harvard Global Health Institute.

The new study “is very carefully done, it’s systematic and looks at a very large population,” Dr. Jha said. “It’s one of the best studies we’ve had to date on this issue.”

Other experts also praised the scale and rigor of the analysis.


Edit.

Yksi tutkimuksen kehujista on WHO:n epidemiologi Maria Van Kerkhove omalla twitterkanavallaan:

https://twitter.com/mvankerkhove/status/1284552771778359298?s=20

Olisikohan siitä kuukausi, kun vanhassa luokkaryhmässä bongasin, että uudet oppilaat menevät normaalisti kouluun ja vanhat oppilaat ovat etänä vielä ensimmäisen moduulin.

Tästä on hetki aikaa ja on voinut muuttua sekä tämä oli HAMKissa.

Mielestäni ihan hyvä idea noin pääsääntöisesti koskien sekä töitä että koulutusta: kaikki mahdollinen tehtävä etänä ainakin vuoden loppuun ellei jopa koko lukuvuotta. Jos epidemiatilanne antaa myöten niin voidaan palata perinteisesti työpaikoille 2021 syksyllä. Iso osa tehtävistä on kuitenkin täysin toteutettavissa etänä. Itse aion pitäytyä etätyössä niin kauan kuin työnantaja antaa sille siunauksen.

2 tykkäystä

Olisihan se fiksuinta joo. Mutta muistakaa se älämölö mikä tuli kun koulut suljettiin niin vähempiosaisten hommista. Se täytyy muistaa että valitettavasti se kouluruoka on ainut ruoka. Pääsee kotoa pois ryyppäävien vanhempien tyköä…
Se että jos ns vanhemmat opiskelijat saa tehdä etänä ja peruskoululaiset menee kouluun niin??

Tuo etänä tehtävä työnteko on kyllä fiksua. Ja mielestäni siitä voisi tulla vallan tapa niille jotka pystyvät sitä tekemään. Jos pystyy kotoa tekemään työt niin miksi lähteä työmaalle? Olisiko siinä firmoille se seuraava koronan jälkeinen muutos… Itse kuulun siihen kastiin että töitä painetaan 3-vuorossa työmaalla

Koronaviruksen “superlevittäjistä” juttua Washington Post -lehdessä eli kuinka pieni osa tartunnan saaneista levittää virusta tehokkaasti eteenpän (menee hieman Pareton periaatteen mukaan?).

https://twitter.com/EricTopol/status/1284562179941756929?s=20

In a detailed analysis of outbreaks in Hong Kong, for example, researchers found three distinct groups of incidents. The superspreading individuals, representing 20 percent of the total, were responsible for 80 percent of transmissions. A second group, involving about 10 percent of cases, transmitted the virus to one or two others. The final group, 70 percent, did not infect anyone else at all.

In Israel, investigators looking at 212 cases concluded that they could be linked back to 1 to 10 percent of people. And in an outbreak in a South Korea office tower, investigators found that about 45 percent of 216 workers got the virus from a single person. In the United States, an analysis from five counties in Georgia found that superspreading appeared to be “widespread across space and time,” and that 2 percent of the infected seeded 20 percent of the cases.

Kahtena päivänä putkeen 17 tartuntaa. Ei vielä huolestuttavaa. Onko tilanne kääntymässä hyvän kesä- ja heinäkuun jälkeen uudelleen nousu-uralle? Vai onko kyseessä yksittäiset päivät ja ensi viikolla mitataan taas 1-10 tartunnan päiviä? Joka tapauksessa nämä ovat suurimpia lukuja melkein kahteen kuukauteen.

Ei vaikuta nyt hirveän hyvälle…
Toivon että huomenna tippuisi alle 10 ja lähelle sitä 5.
Jos huomenna vielä tälläisiä lukemia niin sit voi sanoa että pian on paluu sinne saakelin kevääseen

Riippuu vähän tartuntojen laadusta. Tartuntojen määrä ei sinänsä ole se “huolestuttavin” asia vaan se, kuinka monta niitä voi tulla, että ne alkavat jäädä hämärään. Jos tartuntaketjut alkavat taas hajoamaan niin se on huolestuttavaa.

No siis jos tartunnat kääntyvät nousuun niin ei hallitus katso sitä että saadaanko nee jäljitetty vaan alkaa toimimaan.
Mutta tuo tarvisi sen että tartunnat alkaisi nousemaan ihan kunnolla. (lukuisia) päiviä nousua tai kymmeniä uusia tapauksia.

Se tässä on ilkeää jos nee nyt jo alkaisi nousemaan. Toivotaan että ei

Sen verran isoja nousuja että selittyisi helpoiten sillä että joku klusteri on testattu. Eli rakennustyömää, marjanpoimijat… No ei auta kuin odotella ja toivoa että toimenpiteet aloitetaan ajoissa ennenkuin tarttee laajempia.

Edit.
Näköjään tää tukee tuota. Jos olis “baareista” niin Helsingillä olisi isompi edustus.

THL:n mukaan uusista tartunnoista yksi on Helsingissä. Yhteensä Helsingissä on todettu 2 756 tartuntaa.

Lahdessa uusia tartuntoja raportoitiin seitsemän.

1 tykkäys

Hongkongista huonoja uutisia

Lamin mukaan koronavirus leviää hallitsemattomasti eikä näkyvissä ole merkkejä siitä, että tilanne saadaan hallintaan.

Kun katsoo HonkKongin tilannetta muuten niin ei tarvitse ihmetellä miksei corona toimenpiteet ole enää niin tehokkaita.