Doping

Norskeilla ihan omat nollat budjettien perässä. Samoin ihmetyttää katsovatko sponsorit tätä sormien läpi?

IS: Norjan hiihtoliitto kohtelee Johaugia kuin kukkaa kämmenellä – Suomen hiihtopomo: ”Meillä peli olisi ihan selvä”

2 tykkäystä

Itse asiassa tästä kommentista voitaisiin päätellä, että kaksi oli lievemmän ja häviölle jäänyt kovemmankin rangaistuksen kannalla:

Välimiesten enemmistö oli sitä mieltä, että kyseessä ei ollut merkittävä huolimattomuus.

Nyt myös norjalaisvalmentajista löytyy kritiikkiä, mieshiihtäjä Martin Johnsrud Sundbyn narahdettua astmalääkkeesta ja Therese Johaugin anabolisesta steroidista tunnettu norjalaisvalmentaja Johan Kaggestad syyttää maan hiihtoliiton puheenjohtaja Erik Rösten ja hiihdon päävalmentaja Vidar Löfshusin toimintatapoja:
– Yksi käry voi olla sattumaa, mutta toinen ei.

Nuo Sundbyn astmalääkemäärät olivat sitä luokkaa, että niillähän taisi olla myös anabolisia vaikutuksia. Itse en kummassakaan tapauksessa usko mihinkään vahinkoon.

Itse edelleen ihmettelen miksei mikään sponsori tahi Norjan olympiakomitea tai whatever, ole kaiketi lausunut mitään. Vai valtioko tuota touhua tukee isosti öljyrahalla?

1 tykkäys

Wadan entinen varapuheenjohtaja Arne Ljungqvist:
– He (norjalaiset) ajattelevat, että kaikkien muiden tulisi saada kova rangaistus, mutta miedompia sääntöjä pitäisi noudattaa heidän omien urheilijoidensa kohdalla.

Noinhan se ihan oikeasti on. Hyvä, että sanotaan ääneen.

7 tykkäystä
3 tykkäystä

Karmea dopingpommi yleisurheilussa! Yli 30 prosenttia vuoden 2011 MM-kisojen urheilijoista myöntää kiellettyjen aineiden käytön

Yli 30 prosenttia kuuden vuoden takaisten yleisurheilun MM-kisojen urheilijoista myöntää dopingin käytön uransa aikana. Asiasta kertovan tutkimuksen julkaisu on viivästynyt vuosia.

1 tykkäys

Mitä,mitä Norjan hiihtovalkulta pientä näyttöö nöyryydestä ja katumisesta.

Kyllä se on myönnettävä, että osoitimme nöyryyden puutetta tapauksissa. Jatkossa meidän pitää kiinnittää huomiota asiaan. Voi olla, että muotoilemme kantamme tulevaisuudessa vähän eri tavalla, Löfshus sanoi.

3 tykkäystä

Lillehammerin talviolympialaisten järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Gerhard Heiberg kommentoi Johaugin saamaa dopingrangaistusta seuraavasti:

Itse löysin internetin syövereistä Norjan hiihtomaajoukkueen ex-lääkärin erikoishaastattelun, joka on huomattavasti uskottavampi.
(Älä anna sen häiritä, että haastattelussa norjankieli kuullostaa lähes espanjalta tai että samainen haastateltava on netissä antanut haastatteluja aiheesta kuin aiheesta suunnilleen samoin sanoin)

Lontooksi, mutta se taisi olla Jon Jonesin ura sitten siinä. Myös B näyte positiivinen:

Onkohan ikinä tapahtunu niin että A-näyte olis positiivinen mutta B-näyte ei? Näytteethän on ihan samalla kertaa otettua samaa virtsaa (vai verta?) jotka pistetään vaan eri purkkeihin, käytännössä kai lähinnä siks että eliminoidaan inhimillisen virheen mahdollisuus labrassa.

Ainakin UFC:ssä on. Taisi tapahtua esim Lyoto Machidalle aika hiljattain, a-näyte positiivinen ja kaveri tunnusti. Mutta b-näyte tulikin takas negatiisivena. Kärsi rehellisyydestään koska meni myöntämään ja sai kilpailukiellon

1 tykkäys

Tässä ainakin hyvin hämärä uutinen kahdesta jääkiekkoilijasta. Nimiä ei tainnut virallisesti tulla julki, mutta muistelen että toista huhuttiin Salmelaksi. Tapahtui Venäjällä joten en ota vastuuta oikeellisuudesta.

Marion Jonesin B-näyte ainakin aikanaan oli negatiivinen.

2 tykkäystä

Ja olikos se itse Selänne, kun vannoi lähes käsi sydämellä, ettei koko NHL-uransa aikana nähnyt dopingia? Olis voinu siinä tapauksessa Teemu pitää silmät auki kaukalon ulkopuolellakin.

Onhan noita. NHL ei anna tietoa mistä on kärähtänyt, mutta huumeita ainakin testataan (kokaiini). Pelikiellot ovat lyhyehköjä, mutta ansiomenetys huomattava.

Joo, kokkelikäryjä muistan muutamiakin tuolta, mutta mistään oikeista dopingaineista kyllä en.

Olisi hauska nähdä Selänteen reaktio jos jollain olis pokkaa mennä kysymään päin naama: “Hei Teemu mites toi sun leuka?” :joy: :joy: :joy:

1 tykkäys

Ja sitten oli esim. Theoren “vedin huumeita, mutta olin NHL:n paras maalintekijä, ei ne mua voi käräyttää” Fleury.

1 tykkäys

Meneeköhän se muissa ammattilaissarjoissa Pohjois-Amerikassa samoin? kiellettyjen aineiden listahan on NHL:ssä ihan eri kuin Wadassa. Esim hormonit ja piristeet on sallittuja muistaakseni. Eli olisiko niin että ainoastaan laittomat aineet ovat kielletty?

1 tykkäys

Nyt tunnettu norjalainen raviratsastaja Malin Berås on asettunut poikkiteloin yleisen mielipiteen kanssa.

Hän on aiemminkin kritisoinut julkisuudessa kovin sanoin dopingin käyttöä.

– Olen todellakin sitä vastaan. Jos olet ottanut kiellettyjä aineita, olet vastuussa siitä ja sinua pitää rangaista. Tämä tapaus on saanut paljon vääränlaista huomiota, ja se alkaa muuttua tylsäksi. Hän (Johaug) voisi vain hyväksyä tuomion, kärsiä rangaistuksensa ja tukkia suunsa, Berås tykitti Expressenille. :+1: