Esports / e-urheilu

Taitaa olla kovan tason urheilua tänä päivänä.Vai onko urheilua ollenkaan?Televisionäkyvyyttä ainakin kovasti saanut parina viime vuonna ja palkinnot on kivaa tasoa.
Kyse siis tästä.

Myös perinteisimpiä seuroja on herännyt lajiin.

http://www.tamperesaints.fi/uutiset.html?77104

Mä kuulun ehkäpä siihen nuoremmista koostuvaan ryhmään, joka näkee tämän jollain perverssillä tavalla urheiluna. Tässäkin täytyy olla intohimoinen ja harjoitella ollakseen hyvä tai paras. Eikä siitä lahjakkuudestakaan haittaa ole. Myös taktisuus on kasvanut valtavasti vuosien saatossa.

3 tykkäystä

No, se on niinkuin nimi sen kertoo, elektronista urheilua. :smile: Ja vetäähän nuo huippujoukkueiden pelaajat ja valmentajat ihan kohtuullista liksaa myös, ei rajoitu tulot pelkästään palkintorahoihin. Itse kovana csgo:n ystävänä tullut katseltua kyseisen pelin isoimpia turnauksia paljon ja kyllähän tuo ihmisiä kiinnostaa, hieno tunnelma näyttää olevan moisissa. :smiley:

1 tykkäys

Olen kova eSportsin seuraaja, lähinnä CSGOn.
Itse olen myös yhdessä nimeltämainitsemattomassa pelissä ollut euroopan huipulla ja käynyt jopa Saksassa 50 000 € turnauksen finaaleissa pelaamassa.
Silti en tietokonepelaamista kutsuisi urheiluksi.
esim CSGO on kilpailullinen laji, mutta urheilu vaatii mielestäni fyysisen suorituksen, jota eSports -pelaajilla ei pelatessa tule.

Onko se sitten vähän makuasia, mitä pitää urheiluna. Mielestäni esim. shakki tai ammunta on urheilua ja melkolailla verrattavissa “eSports-suoritukseen”.

En mä sitäkään vastaan ole, jos ei tätä urheiluksi koe. Mutta on hyvä kuitenkin ymmärtää, että pärjätäkseen pitää olla aika kova. Urheilu-sana ymmärtääkseni viittaa liikkumiseen (juurikin fyysiseen suoritukseen), mutta on sanat ennenkin eläneet ja muuttaneet merkitystään. Ehkä se vaatii sen elektroninen-sanan siihen urheilun eteen.

Lisäisin vielä listaan golf ja snooker. Ovat lajeja joissa fyysiseen kuntoon satsaaminen edesauttaa huomattavasti tuloksellista suorittamista.
Se on tosiaan kunkin omasta arvostuksesta kiinni ovatko enempi “henkiset” lajit urheilua vai ei, kilpailutoimintaa kuitenkin.

2 tykkäystä

Kyllä eSports urheiluna menee. Lähinnä hämmästyttää, että jossakin ulkomailla nämä tapahtumat vetävät hallit täyteen.

1 tykkäys

Kaiken järjen mukaan eSportsin pitäisi kiinnostaa, mutta kun ei niin ei. Joskus tuli seurattua League of Legends ja Starcraft 2 turnauksia, mutta seuraaminen päättyi noin vartin jälkeen tahattomaan nauruun. Pelaamista tulisi minun mielestäni markkinoida ihan pelaamisena eikä minään urheilun muotona. Ihan vain siitä syystä, että tietty osa ihmisistä viittaa eUrheiluun automaattisesti kintaalla koska liittävät urheiluun fyysistä suorittamista.

Golf ei kyllä kuulu tuohon mitenkään. Selvää urheilua.

Riippuu vähän, miten sen urheilun ottaa ja yllättävän paljon riippuu myös e-urheilun laadusta. Mitä peliä pelaat? E-sport ympätään vielä toistaiseksi aika yksiselitteisesti yhdeksi lajiksi, vaikka kyseessä on periaatteessa vähän kuin ylätermi kokonaiselle lajien kirjolle. E-Sport on yläterminä samaa tasoa kuin pallopelit: ryhmään mahtuu vaikka ja mitä.

Urheilusta voidaan siinä mielessä puhua, että jokainen peli vaatii aivan omanlaisiensa taitojen kokonaisvaltaista “lajinomaista” hiomista. Itse pelaan ja seuraan ainoastaan RTS-pelejä ja yksilöpelejä ja pakko sanoa, että ne ovat minusta kyllä jo ihan kokonaisvaltaisen urheilun maineisia juttuja. RTS:ssä (toki jälleen riippuu RTS:ssä) on niin paljon

a) strategisia ja taktisia
b) mekaanisia
c) henkisiä

taitoja läsnä, että siinä on yksinkertaisesti pakko osata muutakin kuin vähän rämpyttää näppäimistöä. Pitää tuntea vastustaja, pelityyli, oma peli ja omat mahdollisuudet ja yleensä pitää myös henkisesti sietää monenlaisia tilanteita pelissä. Vaatii erittäin paljon voittaa huipputasolla ja ihan joka poika ei sinne asti kyllä pääse millään. Pelkästään tekniikan masteroiminen on vuosien projekti. Ja itse ainakin huomasin, kun nuorempana enemmän pelailin, että urheilullisuudella oli positiivisia vaikutuksia myös e-urheiluun eli ajattelu parani fyysisestä aktiviteetista ja esim. mekaniikkaa pystyi pelissä parantamaan hoitamalla käsien erkonomiaa ja hakemalla optimaalisia peliasentoja. Ilman niitä olisivat lihakset sanoneet sopimuksensa paljon aikaisemmin irti. Itse arvostan e-sport urheilijoita kuin muitakin urheilijoita; ei todellakaan mikään oma unelma, mutta samalla myönnän, että mulla ei ikimaailmassa olisi henkinen kapasiteetti riittänyt tuohon touhuun.

täytyy treenata todella paljon, jos haluaa menestyä e-sportissa - ihan kuin urheilussakin ylipäätään pitää. Mutta e-sportissa ei oo valmentajia, jotka hoitaisivat vastuksien skouttauksen pelaajien puolesta tai antaisi tipsejä korvaa; paljon pitää tehdä tuollaiset hommat itse. Ja jokainen valmentaja persoona tietää, kuinka vaikeaa on valmentaa itseään.

2 tykkäystä

Kilpailuahan tuo on mitä selvemmin, kuin urheilua. eKilpailu sopisi paljon paremmin, kuin eUrheilu.

Auttaiskohan tää eurheilu näihin vaivoihin, vai voisko johtaa niihin?

2 tykkäystä

Itse tullut sen verran e-urheiltua elämäni aikana, että pakko kai asettua itse eläväksi esimerkiksi. Ryhti on ollut pilalla jo vuosia ja tästä on kyllä huomautettu jo lapsesta alkaen ja jopa puututtu. Aikuisiällä on sitten tullut enempi vähempi tehtyä lihasremonttia ja ryhtiremonttia, kun ei sillo kakarana e-urheilun lomassa keksinyt keskittyä. Joka tapauksessa uskon, että ammattimainen e-urheilu vaatii tukitoimenpiteenä liikunnallista ja urheilullista elämäntapaa, koska peli- ja näyttöpäätetunnit nousevat jossakin vaiheessa jo nii korkeaksi, että iän mennessä 20 paremmalle puolelle vaivat tulevat aivan varmasti kaikilla vastaan.

Pelaaminen ja e-urheilu on silti ihan hyväksyttävä harrastus ja monelle erittäin mielekästä ja kilpailullista tekemistä, johon upotetaan paljon aikaa ja intohimoa. Syntymekanismeiltaan se ei juurikaan poikkea muusta urheilusta: onnistuminen on elämys ja oma kehitys on monelle erittäin keskeistä ja motivoivaa. Tärkeintä olisikin yrittää viedä e-urheilijoille viestiä kokonaisvaltaisesta urheilullisuudesta ja ns. istuvalle tekemiselle pitäisi löytää vastakappaleita muista urheilulajeista. Itse olin 23-vuotiaana niin rikki fyysisesti jatkuvasta istumisesta, että oli pakko alkaa muuttamaan elämäntyyliä. Vastuulliset vanhemmat ymmärtävätkin e-urheilun mahdollisuudet ja kannustavat lastaan harrastuksessa, mutta he myös osaavat ohjata ja opastaa nuorta pelaajanalkua esim. muiden lajien pariin, jotta myös fyysiset ominaisuudet kestäisivät näyttöpäätetunnit.

1 tykkäys

Enpä mä itse ole kokenut mitään vaivoja. Tämä johtuu varmasti siitä, että harvemmin vietän koneen äärellä hirveän montaa tuntia putkeen.

Itse olen pelannut CS:sää ja muita FPS-pelejä jostain 13-vuotiaasta, kun sain oman tietokoneeni. Sitä ennen konsoleilla. Eli nyt semmosen rapiat 8vuotta tullut pelailtua. Parhaimmillaan (pahimmillaan) tuli pelattua jotain 120h/2vko, eli ihan täyttä päivää :smiley: Nykyään tulee pelailtua vähä sykleissä, ehkä 10h/2vko. Siltikään en ole saanut mitään erityisiä vaivoja harrastuksestani. Toki olen tietokonepelejen ohella harrastanut jääkiekkoa ja esim pyöräillyt kaikki alle 10km matkat joka suuntaan + pelannut pihapelejä ja muuta.

Kai tämä tähön topicciin kuuluu, mutta mielestäni eSport työnä ei ole terveysvaikutteiltaan yhtään pahempi, kun mikään muu istumatyö, missä ollaan 8h päivässä istumassa.
eSports ehkä jopa parempi kuin nämä, sillä yleensä ammattilaiset jotka pelaavat sen 8h työksi, eivät sitten istu vapaa-ajallaan niin paljoa, vaan useat ammattilaiset harrastavat paljon liikuntaa yms ihan jo psyykkeen tasaamisesti.

Lyhyesti siis: Istumatyötä tekevä henkilö istuu ensin 8h töissä, ja tulee sitten kotiin viettämään vapaa-aikaa tietokoneen ääreen 4h. Istumista 12h.
eSport-ammattilainen istuu 8h töissä, ja (usein) harrastaa urheilua tai muita aktiviteettejä tuon 4h.

Muutenkin eSports ei ole sama-asia, kuin tietokonepelaaminen.
Kasuaalipelaaminen ei vielä esportsia ole. Tähänkin olisi hyvä tehdä selvä ero.

1 tykkäys

Kovia urheilumaailman nimiä on ostanut oman joukkueen.

Mikä tässä pelaamisessa joukkueena on ideana? Pelataanko jotain sarjaa? Runkosarja ja pudotuspelit,vai onko pelkkiä turnauksia?

CSGO:n puolella pelataan erilaisia pieniä sarjoja. Pääasia on kuitenkin muutaman kerran vuodessa järjestettävät majorit. Näihin on erikseen karsinnat. Itse majoreissa jatkoon menivät selvitetään lohkopeleillä, joista parhaat jatkavat pleijareihin. Finaalissa kohtaavat kaksi parasta.

Majoreissa palkintosummat vaihtelevat muutamasta sadastatuhannesta miljoonaan.

Nimenomaan, mutta porukkaan mahtuu kaikenlaista. Itse pelaan lähinnä huvin vuoksi enää nykyää ehkä tyylii 2 h / 4 viikkoa. Ei oo oikeasti arjessa vaan aikaa, kun paljon uppoaa jääkiekkoon (seuraamiseen) ja omaan liikuntaa ± yliopisto yms. yms.

E-sport usein yhdistetään kaikenlaisiin fyysisiin ongelmiin, mutta se, mitä oon esim. jääkiekkolijoiden “uran jälkeisiä” polvia nähnyt nii eipä se eroa hirveästi siitä, että entisillä pelureilla on todennäkösesti kädet aika klesana loppuelämän. Mulle voi kyllä kuka tahansa paljon pelaava jauhaa mitä vaan skeidaa siitä, että kädet yms. on hyvässä kondiksessa, mutta todellisuudessa todella monella yksinkertaisesti nii jumissa kaikki siellä suunnalla ettei sitä vaan enää ees tunne ellei erikseen ammattilainen lähde availemaan.

Menee kyl jo offtopic, mutta kuka tahansa nuori pelaaja sit onkaan nii suosittelen korkeilla näyttöpäätetunneilla jo nuorella iällä kiinnittämään paljon huomiota tuoliin, erkonomiaan, peliasenteen jne. jne. koska ne paikat menee vähitellä “huomaamatta” todella huonoon kuntoon ja kannattaa ennemmin herätä siihe nuorena ja tehdä oikeasti tasapainottavaa duunia niiden kanssa kuin kärsiä myöhemmällä iällä. Itselläni on tosiaan henk.koht. riittävästi kokemusta, missä kunnossa sitä itse on pahimmillaan ollut vs. nykyää, kun ei ollut mitää vaihtoehtoista aktiviteettia noiden pelitouhujen rinnalla.

1 tykkäys

Myös kreikkalainen Panathinaikos aikoo perustaa kilpapelijoukkueen:

1 tykkäys