Esports / e-urheilu

Nyt jos koska kannattaa katsoa WCS Montrealin finaali. Huikea, huikea finaali Serralin ja Reynorin välillä. Pelkästään seuraaminen sai sydämen pamppailemaan kuin Tapparan game 7.

Tuosta vielä linkki suoraan finaaleihin: Twitch

1 tykkäys

Painavaa asiaa urheilun huipulta.

1 tykkäys

On täysin yhdentekevää, määritelläänkö e-sport urheiluksi vai ei. Jos jollekin tuottaa mielipahaa sanan urheilu käyttö niin voidaan puhua “videopelikilpailusta” niin päästään paremmin sellaiselle maaperälle, joka vastaa toimintaa.

Kukaan ns. videopelikilpailua harrastava tuskin rinnastaa tuota fyysiseen urheilulajiin. Joskin esim. korealaisilla on todella kovat treeniohjelmat videopelipelaamisen ohella, koska kuten jokainen tietää terveessä kropassa ja hyvässä fyysisessä olotilassa myös muut suoritukset paranevat.

Minä esimerkiksi liikun sen takia, että se on äärimmäisen hyvä vastapaino arkiselle työlle, jossa istun toimistolla enkä saa oikein mitään liikuntaa. Liikunnan kautta tulee elämään paljon lisää ja itsehän kuuluin nuorena tähän liikkumattomien laumaan. En ole omaan liikkumismäärääni vieläkään tyytyväinen, koska pitäisi kuitenkin liikkua aika paljon (puhutaan kuitenkin ajallisesti isosta investoinnista.)

Kilpapelaajat myös videopeleissä ovat äärimmäisen hyvin kartalla siitä, miten fysiikka auttaa pärjäämään pelissä.

Videopelit ovat sinänsä tosin väärä osoite lähettää palautetta, koska nuorten liikkumattomuus ei suinkaan ole pelien vika, koska aikuistenkin esimerkissä ja liikunnallisuudessa on isosti toivomisen varaa. Aika monen vanhemmatkin ovat jämähtäneet sohvalle katsomaan lätkää, syömään sipsejä ja katsomaan telkkaria. Liikuntatottumuksia kannattaa lähteä miettimään ja rakentamaan vähän toisella tavalla, kun miettiä, mikä sen liikkumattomuuden aiheuttaa. Ratkaisut löytyvät kotoa.

Voin kertoa, että omalla kohdallani lapsuuden liikuntatunnit olivat suurin yksittäinen syy, minkä takia kaikki ilo liikunnasta meni jo silloin. Kun sinulla ei pallopeleissä ole sitä “ykkösvarausta” vaan olet aina viimeinen, joka valitaan johonkin niin kyllähän se tekee siitä tekemisestä kohtalaisen ikävää. Onneksi löysin joskus 20v pitkät juoksulenkit elämääni, sen jälkeen ymmärsin, että tämä onkin yksilölaji minulle.

Annan vielä yhden esimerkin:
Ainoa asia, joka korjaa liikkumattomuutta on:

Motivoiminen
Kannustaminen
Mahdollistaminen

Lehtien palstoilla syyttely (oli se sitten olympiavoittaja tai kuka tahansa entinen ammattiurheilija) ei oikeasti auta ketään liikkumaan. Jos mietit hetken niin syyttely ja tuomitseminen ovat kohtalaisen varmoja tapoja siihen, että ei ainakaan paranneta asioiden tilaa. Jos haluat tehdä oikeasti jotain vaikuttavaa (jos vaikka olet entinen olympiavoittaja) niin mene sinne nuorten pariin ja kannusta heitä liikkumaan.

2 tykkäystä

Ai on vai? :grinning:

:rofl:

Kyllä kaikissa minun lukemissani tutkimuksissa runsas ruudun tuijotteluun käytetty aika on siihen liikkumattomuuteen iso syy. Esim. omalla isälläni ei ollut yksinkertaisesti nuorena mitään muuta tekemistä vapaa-ajalla, kuin pallopelit kavereiden kanssa. Vanhempien esimerkki oli kotona siivoushullu äiti ja työnarkkari isä, jotka molemmat olivat sitä mieltä että liikunta on hölmöä ajan ja energian haaskausta.

Tämä on totta. Omat vanhempani soivat 1h/päivä peliaikaa ja patistivat sen jälkeen pihalle. Tuli muuten liikuttua varmaan enemmän kuin “vapailla peliajoilla” olisi.

Motivoiminen ja kannustaminen= “Kaikkein kielteisin asia se on liikkumattomille ihmisille itselleen, sillä liikkumattomuudesta seuraa niin paljon huonoa.”
Mahdollistaminen = “En tunne tarkasti koulun opetussuunnitelmaa, mutta ainahan siellä on tilaa lisätä liikuntaa.”

Lasse ainakin korjaa liikkumattomuutta juuri kuten itsekkin haluaisit. En ymmärrä mistä kaivoit tuon “syyttelyn”. Minä en sellaista nähnyt.

Eiköhän kohta 70v täyttävä 4x olympiavoittaja ole jo kantanut kortensa kekoon varsinkin kun ottaa huomioon kuinka eeppisen ja inspiroivan kullan otti vuonna 1972. Innostanut ehkä yhden jos toisenkin nuoren liikkumaan. Ihan asiallisesti esittää perustellun huolensa nykyajan liikkumattomuudesta ja oman näkemyksensä e-“urheilusta”.

Jos ainoa syy liikunnalle on ikinä ollut se, ettei ole ollut mitään muuta tekemistä niin voi harmi. Siinä tapauksessa toivotan kaikki tervetulleeksi lämpimin halauksin 2000-luvulle. Asioihin voi motivoitua normaalistikin - TYÖHÖN, ELÄMÄÄN, LIIKUNTAAN - you name it.

Motivaatio voi rakentua ihan sellaiselle terveelle pohjalle, että minulle on hyötyä urheilusta ja minä haluan harrastaa liikuntaa - oli se sitten rullaluistelua, tanssia, pyöräilyä, kiipeilyä, pitkiä kävelylenkkejä, mäkipyöräilyä, lumilautailua jne. jne. Mun mielestä on lähinnä surullista ajatella, että joku on joskus harrastanut jotain sen takia, ettei ole ollut mitään muuta tekemistä. Rakkaille jutuille löytyy aina aikaa: minäkin löydän aikaa liikkua ja rakastaa Tapparaa.

Lopettakaa tuo nostalginen höpönlöpö ja tulkaa alas sieltä norsunluutornista. Eniten ärsyttää se, kun ihmiset, joilla ei ole pienintäkään hajua koko “esportista” tulevat selittämään tutustumatta ja ymmärtämättä yhtikäs mitään.

Tiedättekö muuten, että nuo e-sportin kehittäjät ja pelinvalmistajat on huomanneet, että kannattaa tehdä tuotteita, jotka motivoi ja kannustaa ihmisiä niin ne tulee ihan vapaaehtoisesti sinne tekemään vaikka mitä. Ja jopa maksavat siitä.

Se, että tullaan jostain norsunluutorneista huutelemaan, että “silloin, kun minä olin nuori syötiin aamulla kana kokonaisena ja sitten lähdettiin metsästämään päivällistä ja illalla käytiin yömyöhällä jäällä vielä sen jälkeen, kun oltiin juostu maratoni, kun ei ollut varaa autoon” -jutut on oikeasti tosi rasittavia.

Ja noiden juttujen kuunteleminen ei tule auttamaan ketään liikkumaan yhtään. Piste.

1 tykkäys

Kyllähän ihminen ja varsinkin lapsi on aika kekseliäs, jos sille päälle sattuu. Jos liikunta ei maistu niin kyllä sitä voi leikkiä vaikka käpylehmillä tai veistellä koivusta puupyssyn. Pointti oli se, että nuorisolla oli ennen vaihtoehtoina käpylehmät tai ulkopelit ja nykyään ruutu tai ulkopelit. Jostain syystä liikunnan määrä on laskussa nyt eikä 70-luvulla vaikka asioihin voikin motivoitua normaalisti “pehmeiden arvojen 2000-luvulla”. On täysin älyvapaa ja epätieteellinen väite, että lisääntynyt ruutuaika ei vähentäisi liikuntaa ja että vanhempien esimerkki(tai sen puutos) olisi joku pääasiallinen syy lasten liikkumattomuuteen.
En halua 70-luvulle enkä varsinkaan 80-luvulle, jossa amatöörivalmentajavanhemmat rääkkäsivät lapsiaan henkihieveriin. Haluan että vanhemmilla olisi kanttia toimia oman jälkikasvunsa parhaaksi ja toimia asiantuntijoiden suositusten mukaan eli nyppäävät pelikapulan 2h jälkeen pois ja varmistavat että lapsi/nuori tekee “jotain aktiviteettia” 2h päivässä. Jos mukavuudenhaluinen lapsi/nuori saa itse päättää tässä pehmeiden arvojen 2000-luvulla, koska on itselle mieluisa aika motivoitua liikunnasta, niin se tulee liian usealla liian myöhään tai ei koskaan.

Löytyi e-urheilua, jossa minäkin ymmärrän mitä yritetään. Youtubessa tuli vastaan puolen tunnin analyysi Super Mario Brosin läpipeluun maailmanennätyksestä (vähän alle 5 minuuttia). Voin kertoa niille jotka eivät jaksa katsoa, että melkoista tiedettä on. Pelin freimien toimintaperiaatteet on analysoitu atomeiksi, jotta saadaan viilattua kaikki sadasosat pois.

1 tykkäys

Etäisesti aiheeseen liittyen, jos mahdollista, kannattaa katsoa dokumentti “The King of Kong”.

Tuli joskus katsottua tämä jonkun viasat tms kanavan kautta. Oli kyllä ihan mielenkiintoinen, joskin vähän tuo ennätysten tekeminen alkoi lähentelemään sairautta :joy:
Kyllähän siinä pojat (miehet) hyvin king kongia renkutti…

Noista king Kongin ennätyksistä löytyy muuten youtubesta hauskaa materiaalia. Ilmeisesti yks äijä on huijannut itsellensä ennätyksiä jollain monimutkaisella järjestelmällä. :smiley: vähän ku dopingia käyttäis.

Kiitos nostalgiasta. Enää täytyisi tietää, mitä peliä itse aikanaan hakannut, tuo pelaaminen ei ainakaan nimittäin lähelläkään omaani.

Ihan just alkaa Wembleyllä FaceIt Majorin finaali, pelinä siis CSGO. Voittajajoukkueelle 500.000e. Maailman rankingin #1 ja 2# kohtaavat, eli Astralis ja NaVi. Suosittelen katsomaan jos vähääkään kiinnostaa.

1 tykkäys

Tulee TV2 myös 22:05 alkaen jälkilähetys. Ihan vaan Hiilisen selostuksenki takia kannattaa kattoo. Tosi kova seppä :crossed_fingers:

1 tykkäys

Kovin ovat ajat muuttuneet 20 vuoden takaisesta, kun tuli itse pelattua Quakeworldia noin 10 vuotta Suomessa ja Ruotsissa laneja kiertäen. Kyllähän silloinkin rahapalkintoja oli, mutta summat varsin maltillisia. Mutta eipä sitä rahan takia siksi tullutkaan pelattua.

Omalla kohdalla varmaan pelaamisen suurimmat hyödyt olivat kaverit joihin pelin kautta tutustui. Myös englannin kieli parani vuosien varrella, kun piti luurit päässä jutella ulkomaalaisten pelureiden kanssa. Vastapainona pelaaminen söi todella paljon aikaa. Kesälomilla tuli monet yöt pelattua jonnekin klo 10 asti ja nukuttua iltaan ja sitten taas pelattua koko yö. Ei kovin tervettä ollut ja ainakin osan ajasta olisi voinut käyttää vaikka luistelutekniikan parantamiseen tai vanerilta lämimiseen (asioita joihin nykyään on halua, mutta ei aikaa).

Jos nyt vielä heittää oman lusikkansa soppaan tuon “onko urheilua” osalta, niin itse olen aina mieltänyt ainakin Counter Strike ja Quakeworld tyyppiset pelit lähemmäksi esim. shakkia kuin varsinaista urheilua. Liikunta, ruokavalio, hyvät yöunet, jne. sitten tukevat luonnollisesti noissa menestymistä pitkällä juoksulla.

Kouluikäisen lapsen isänä pitää itsekin välillä miettiä, että miten paljon pelejä antaa pelata. En tosin ole oikein koskaan pitänyt mistään kiveen hakatusta ruutuajasta. Ennemmin pitänyt huolta, että arjessa riittää tekemistä muutenkin, jolloin pelit on vain yksi osa arkea.

1 tykkäys

Tylsä finaali oli, ei paljon sanomista ollut NaVilla.
Astralikselle suoraan kahdessa kartassa, Nuke 16-6 ja Overpass 16-9. NaVin olisi kyllä pitänyt ainakin Nuke bannata.

Navi ei voinut Nukea bannata, koska eivät ole koskaan Cachea pelanneet. Olisivat olleet siellä vielä pahemmin pihalla.

1 tykkäys

Yhdyttekö nyt mielipiteeseeni, että device on maailman paras pelaaja? Astralis on kyllä uskomaton joukkue, odotan innolla sitä rosteria, joka tuota joukkuetta pystyy parempi olemaan. En tosin usko, että sitä nähdään tänä vuonna vielä.

1 tykkäys

Device oli kyllä kova tänään. Samoin myös dupreeh, ite seuraan tosi vähän näitä matseja mutta kyllä näin “noviisin” silmin oli vakuuttavaa tekemistä.

1 tykkäys

Ja Astralis voittanut 19 nukea putkeen laneilla, no turpaan olisi jokatapauksessa tullut sitten.

1 tykkäys

Vaikka s1mpleltä puuttuu vielä major-mestaruus, niin ei hän sitä eilisen pelin perusteella ansainnut. Astralis oli vain järkyttävän kova.

Eilen myös myös Serral voitto Qlashin turnauksen. 9 voittoa ja kartat menivät 27-3. Serral kyllä hallitsee täydellisesti tällä hetkellä ulkomaalaisten SC2 -kuvioita.

1 tykkäys