Esports / e-urheilu

Ei suinkaan. Ihan rehdisti pelattu tulos. Omaa pelaamistaan pystyy nopeuttaan sillain, että olisko ollut tupla klikkauksella kaikki esillä olevat “ylös” käyvät kortit menee suoraan paikoilleen ja oikean puoleisen napin painauksella väärinpäin olevat kortit kääntyy ympäri. Tai sit napit oli just toistepäin, mutta kuitenkin… Nopeuttaa aikas paljon kun ei tarvi jokaista korttia erikseen vedellä paikoilleen. Tässä sekava ja syvällinen analyysi solitairen maailmasta​:joy::joy:
EDIT. Ja ei se ihan ensimmäisellä yrittämällä tohon 9 sekunttiin mennyt😀

Laji synnyttää uusia työpaikkoja,eikä pelkästään pelaajille.

1 tykkäys

Ässätkin ilmoitti menneellä viikolla liittyvänsä mukaan eSports toimintaan. Tuossa eilen julkaistussa HS:n tutkimuksessa ainakin nuorten miesten keskuudessa eUrheilun seuraaminen oli ihan kärkisijoilla. Jäin tuossa vain kelaamaan, että millainen bisneslogiikka tässä konseptissa on?

1 tykkäys

Ei tässä hommassa mitään kovin järkevää ja nopeasti tuottavaa bisneslogiikkaa ole. Ylipäätään karsastan melkoisesti tätä urheiluorganisaatioiden tunkeutumista Esporttiin, koska he eivät ole luonnollinen toimija alalla.

Joka tapauksessa esportissa raha turnauksiin yms. tulee pitkälti sponsoreilta, jotka sitten maksavat isoja summia kanaville, jotka näyttävät pelejä netissä. Esport siis myy asiakasvirtaa kasvavana lajina, josta olisi saatavissa sellainen suurempi kohdeyleisö kuin esim. jääkiekosta.

Mutta urheiluseurat ovat tässä bisneksessä erittäin epälooginen toimija, koska:
a) esportissa on erittäin vähän jos ollenkaan paikallista kannatusta
b) esportin seuraaminen tapahtuu ihan toisenlaisella välineistöllä kuin perinteinen urheilu

Esportin fanityypit ovat vasta muodostumisvaiheessa ja tämä tarkoittaa sitä, että sellaista puhdasta fanikuntaa ei ole vielä ihan hirveästi. Enemmän on niitä, jotka itse pelaavat ja seuraavat parempien pelaajien otteita, mutta varsinaisesti “minä en pelaa, mutta seuraan” -faneja on kovin vähän. Minä luulen, että sekä IFK että Ässät floppaavat tässä railakkaasti, koska Esport on kansainvälisten peliyhtiöiden hallussa ja kontrollissa ja en usko, että he kaipaavat jääkiekkoseuroja jakamaan pottia.

Näiden huomioiden lisäksi pitää ymmärtää, että Esport tuo yhden sellaisen lisäulottuvuuden, joka on hyvin vaikea saada pelaamaan. Perinteiset urheilulajit ovat niin kauttaaltaan tunnettuja, että ihmiset tietävät suunnilleen, mitä pelissä tapahtuu/osaavat auttavasti seurata peliä ilman että perehtyvät tuntitolkulla tapahtumiin. Esportissa perehtymättä yksittäiseen seurattavaan peliin katsoja ei ymmärrä tapahtumista yhtikäs mitään ja tämän vuoksi hän ei pysty identifoimaan itseään mukaan pelitapahtumiin. Esport on aika löyhä käsite ja sillä voidaan tarkoittaa melkein mitä vain: samoin kuin esim. pallopelit ovat löyhä yläkäsite.

4 tykkäystä

Siinä vaiheessa kun tappara lähtee tähän pelleilyyn mukaan, minä katkaisen rahahanat seuran suuntaan. Jos seuran arvomaailma on sellainen lähdetään rahan kiilto silmissä edistämään ihmisten liikkumattomuutta ja sohvalla istumista niin sitä en hyväksy. E"urheilu" on urheilun vihollinen, jonka kanssa ei veljeillä!

2 tykkäystä

Esportissa on kyllä syytä olla hyvässä fyysisessä kunnossa, jos meinaa pärjätä. Ei kannata liikaa asettua mielikuvien vangiksi, mutta ilman kurinalaista kropan huoltoa ja hyvää peruskuntoa et tule pötkimään esportissa kovin pitkälle. Toki mielenkiintoinen ja hyvin kärjistetty mielipide ja sinun ei kannata huolestua, koska Tappara tuskin ikinä tähän lähtee mukaan. (Ihan vaan siksi, että tämä toiminta ei ole kannattavaa taloudellisesti niistä syistä, jotka mainitsin ylhäällä.)

Kuitenkin olen jonkin verran itse harrastanut nuoruudessani Esporttia ja voin taata, että ellei pää (mentaalipuoli) ja fyysinen kunto ole kohdillaan niin menestys voidaan unohtaa saman tien noissa peleissä. Refleksit pitää olla aivan timanttia.

Edit:

https://iq.intel.com/how-esports-athletes-stay-healthy/

3 tykkäystä

Tuossa voitokas Turkin counterstrike-joukkue MM kisoista. Aika kovassa tikissä näyttää jätkät olevan ku tarvitaa hyviä refleksejä. Varsinkin poikien ryhti näyttää olevan kunnossa.

2 tykkäystä

Tuo on juuri se syy, minkä takia pitää olla kunnossa. Eivät varmaan pötkineet kovin pitkälle. Tuon takia esportin ihmemaassa, Koreassa, jokaisella pelitalolla on sali pelaajille, jotta he pysyvät kunnossa ja pystyvät harrastamaan ammattiaan.

Siinä pari vastavaihtoehtoa huonoryhtisille turkkilaisille.

1 tykkäys

Pötkivät niin pitkälle että voittivat mestaruuden.

1 tykkäys

No hienoa pojille. Kuitenkin tosiasia on se, että järkevät E-sport organisaatiot ja ammattipelaajat panostavat fyysiseen kuntoon ja fyysisiin olosuhteisiin - pelkästään siksi, että siitä on ihan valtavasti hyötyä esportissa jo kehityksen ja jaksamisen kannalta + uran pituuden kannalta.

Jos pelaat semmosia settejä, mitä nämä pelaavat ilman fyysistä vastapainoa sille niin ei siinä montaa vuotta mennä ennen kuin tarvitaan leikkaushoitoja käsille.

Ja jos olen täysin rehellinen niin ei jääkiekkoilijat ihan parhaita roolimalleja ennen viimeisiä vuosia ole olleet oikeasta ravinnosta, huippukunnosta ja huippu-urheilullisuudesta. Mun mielestä tuollaisia samanlaisia yleistäviä malleja löytyy lajista kuin lajista, jos oikeasti haluaa.

1 tykkäys

Liikunnasta on varmasti hyötyä pelien pelaamiseen ihan samoin kuin on opiskeluun vaikkei sekään ole urheilua. Turha silti väittää mustaa valkoiseksi. Nuo jätkät on lajin maailmanmestareita ja kaikkea muuta kuin urheilijoita. Pointtini oli alun perin että nuorten liikunnan vähenemiseen syyllinen #1 on videopelit ja urheiluseurat, jotka saavat valtiolta rahaa nuorten liikunan edistämiseen, eivät voi olla mukana tällaisessa. Se on moraalisesti väärin. Pitää myös muistaa että ammattipelaajatkin pelaa näitä pelejä enemmän kuin lääkäri suosittelee, vaikka siinä ohessa liikkuisivatkin pari tuntia päivässä.

1 tykkäys

Samalla perusteella Formula 1 ja moottoripyöräily yms. voidaan leimata “ei urheiluksi.” Esports on urheilua ihan siinä missä kaikki muukin urheilu ja urheilullisuudesta on merkittävää hyötyä e-urheilussa. Hyvä peruskunto ja lihaskunto mahdollistaa oikeat peliasennot ja tätä kautta pidemmän uran ja mahdollisuuden pysyä huipulla. Mun mielestä on vastenmielistä niitä e-urheilijoita kohtaan, jotka treenaa 12-14 tuntia päivässä pärjätäkseen absoluuttisella huipulla, että kyseessä ei olisi urheilu. Mielestäni se on todella törkeää näitä pelaajia kohtaan.

Urheilijoita he ovat kaikilla mittareilla ja eivät ole vahingossa voittaneet.

Miksi videopelit olisivat syyllinen nuorten liikunnan vähenemiseen yhtään enempää kuin muuttunut yhteiskunta tai netflix / internet / keskustelupalsta? Minä en ymmärrä, millä perusteella juuri videopelaaminen olisi se kaikista eniten nuorten liikuntaa vähentänyt tekijä.

Nuorten liikunta vähenee, se on totta, mutta ei minulla ainakaan osaaminen riitä osoittamaan yhtä harrastusta tuhansien joukosta ja laittaa siihen ruksi päälle “tuo pois ja liikunta lisääntyy.” Pelaamista on pidetty tutkijoiden kesken nuoria aivollisesti aktivoivana toimintana ja se on huomattavasti suositeltavampaa kuin passiivinen toiminta kuten vaikka television katsominen. Jos valinta tulee tehdä niin pelaamista tulisi aina suosia.

Pitää myös muistaa, että jääkiekossa perhostyylinmolarit hajottavat 90 %:n todennäköisyydellä lonkkansa ja käyttävät niitä enemmän kuin lääkäri suosittelee. Your point?

2 tykkäystä

Ihanko tosissasi väität noin?:astonished:

Kyllä. Ja juuri siksi sanoin sen, että tiedän molempien vaativan äärimmäistä urheilullisuutta. :slight_smile:

1 tykkäys

Ei voida, koska nuo lajit ovat fyysisesti vaativia. Formulakuskit tarvitsevat mm. hyvän lihaskestävyyden g-voimien takia ja moottoripyöräilijät kehonhallintaa ja kestävyyttä yms. urheilullista suorituskykyä. Samalla perusteella voisin leimata shakin “ei-urheiluksi” koska se on verrattavissa e-urheiluun, kun pitää reenata paljon pelaamalla shakkia ja hyvästä kunnosta on apua keskittymiseen yms.

Onko perhosidonta, kitaran soitto, ruoanlaitto ja maalaaminen urheilua, kun niitäkin on harjoiteltava 10-12h päivässä pysyäkseen huipulla? Eivät ole vaikkakin arvostettavia saavutuksia siinä missä huipulla kilpaileminen vaikka kuulantyönnössä. Urheilun määritelmä on kuitenkin “kilpailuna harjoitettava liikuntamuoto” käsittääkseni. Siihen kategoriaan ei kuulu sen paremmin ohjaimen näpyttely kuin höyhenten koukkuun kiinnittelykään.

TV on ollut lähes joka kodissa 70-luvulta asti. Kerro ihmeessä jos tiedät paremmin, mutta käsittääkseni lukeminen, perhonsidonta ja lautapelit eivät ole sitä tavallista ajanvietettä mitä nuoret harrastavat liikunnan sijaan. Jos pelit eivät ole #1 vihollinen niin ainakin merkittävä haittatekijä tässä suhteessa, ottamatta kantaa sen hyötyihin joita kiistatta on.

Äärimmäistä urheilullisuutta? Give me a f…ing break.

2 tykkäystä

En lähde väittelemään enää muista pointeistasi, koska sinulla (yhtä paljon kuin minulla) on oikeus mielipiteeseen ja en usko, että pääsemme Esportin määritelmästä yhteisymmärrykseen, vaikka jatkaisimme tätä samaa kieriskelyä koko loppupäivän. Jätän sinut kannallesi ja pidän omani.

Yhtä kaikki tämä ei liity suoraan sinuun, mutta ehkä tämä on kuitenkin se kaiken ytimessä oleva ongelma.

Harrastukset jakautuvat yhteiskunnassa aina sellaisella tavalla, että siihen sekoitetaan montaa erilaista agendaa yhtä aikaa ja ihmiset väittävät yhtä sun toista, olematta oikeasti tietoisia yhtään mistään.

Yhteiskunta on esim. määritellyt hyväksyttävät harrastukset:
musiikki - ketään ei yksinkertaisesti kiinnosta, jos poika soittaa 12-14 tuntia päivässä yksin rumpuja kotona. Vanhemmat saattavat peräti olla ylpeitä lapsestaan ja jopa hieman kehaista jälkikasvuaan naapurille.
liikunta - missä tahansa muodossa. Ei haittaa, jos meidän Erkki veti jalkansa paskaksi, kun kaatui harjoituksissa. Oli kunnon miehekkäät urheiluharjoitukset ja Erkillä on nyt jalka paskana ja ei sillä enää ammattiurheilua harrasteta. Nämä jutut ovat arkipäivää ja todellisuutta.

Ihmisillä on mielenkiintoinen taipumus pitää jotain tiettyä “yleisesti” hyväksyttyä liikuntamuotoa tai vapaa-ajan harrastusta automaattisesti merkittävästi hyväksyttävämpänä, normaalimpana, parempana ja asiallisempana kuin jotain toista.

Olen kerran yhdellä entisellä työkaverilla todistanut tällaista tilannetta: naapuri tulee käymään ja alkaa kehua omaa poikaansa, kuinka on tehnyt sitä ja tätä ja harrastaa tuota ja tuota. Tämän jälkeen siirtyy haukkumaan työkaverini poikaa, joka on täysi tyhjäntoimittaja ja ei osaa mitään muuta kuin tietokoneella istua. En voinut vastustaa kiusausta kysyä, että olikos se sun urheilullinen huippunuori, joka eilen kännissä käveli tuota tietä kavereidensa kanssa ja oli niin isoa poikaa?

Siinä, missä joku saattaa olla passiivinen “tietokonehiirulainen”, mutta tietämättä mistään mitään ja kenenkään yksityiselämästä on todella uskomatonta, miten ihmiset tuomitsevat nämä ihmiset edes kysymättä tai ymmärtämättä. Tämäkin nuori, jota tässä tarinassa haukuttin, oli pelaamassaan pelissä yksi Suomen parhaista, erittäin urheilullinen, menestynyt ja hänellä on erittäin järkevä ystäväpiiri, joiden kanssa on aina mukava jutella maailman menosta.

“X on parempi kuin Y”. Tämän vuoksi itse aina yritän perehtyä asioihin ennen kuin teen tuomioita koko populaatiosta.

2 tykkäystä

Täällä kun tykätään ottaa esimerkkejä laidasta laitaan niin tässä yksi lisää:

6 tykkäystä

Noi Counter Strike “mm-kisat” ovat sellaiset missä huiput EI pelaa.

Toi Turkin tiimi ei ole koskaan päässyt kunnollisille laneille. Majoreista puhumattakaan.

Kyseessä ehkäpä top-500 joukkue maailmassa.

4 tykkäystä

On ahdasmielistä väittää, ettei e-sports ole urheilua. Samalla voisi väittää, ettei darts, snooker jne. ole urheilua.

Ps. Jos Tappara lähtisi tähän touhuun mukaan, se saisi minulta täyden tuen. :slight_smile: Tähän en kyllä silti usko.

5 tykkäystä

Minua kiinnostaa kamalan vähän mitä Erkki tekee vapaa-ajallaan, kunhan Erkki liikkuu tarpeeksi.
Pointtini oli se että e-urheilu ei ole urheilua eikä urheiluseurojen kuulu edistää videopelien pelaamista, koska se ei ole urheilun edistämistä. Oli urheilu sitten hyvä tai huono asia. Tässä asia pähkinänkuoressa.

En tarkoittanut etteikö “e-urheilija” voisi olla hyvässä tikissä. Tarkoitin kuvallani näyttää että ei tarvitse olla tikissä pärjätäkseen tuossa “urheilulajissa”. Näkeehän sen nyt silmänsä puhkonut lepakkokin että tuolla turkinpojalla ei ole minkäänlaista urheilullista suorituskykyä.

1 tykkäys