Esports / e-urheilu

Ihan samalla tavalla eSportsissa tapahtuu suoritus. Otetaan nyt esimerkiksi perus FPS-peli (first person shooter, elikkä ammuntapeli). Kaikilla pelaajilla on samat lähtökohdat. eSportsissa fyysinen suoritus on käsisilmäkoordinaatiota: hiiren liikuttamista, näppäimistön painalluksia jne. Siis hyvin samansuuruinen toiminto kuin ammunnassa, dartsissa tai vaikka shakissa. Toiset tekevät tämän paremmin kuin toiset. Osuvat vastustajaan enemmän ja tarkemmin, käyttävät pelin maailmaa paremmin suojautumiseen ja liikkumiseen jne.

Ei eSportsissa siis kilpailla siitä kenen pelihahmo tekee pelissä mitäkin paremmin, vaan miten ihminen ohjaa tätä pelihahmoa. Usein näissä kilpailuissa on myös erittäin vahva joukkuepeli- ja taktituusaspekti.

Rallisimulaattori osaaminen ei tee rallikuskia, mutta eSports rallikuskin voi tehdäkin. Täysin eri laji. Eihän täällä kukaan väitä, että FPS-pelaaja on hyvä ampuja, vaan hyvä siinä omassa lajissaan.

Keskusteluun mihin eSportissa tarvitaan hyvää kuntoa, niin uskoisin hyväkuntoisen ihmisen jaksavan paremmin henkistä, jatkuvaa keskittymistä vaativaa - rasitusta kuin huonokuntoisen. Mikään pakko hyvässä kunnossa ei kuitenkaa varmaan ole olla, mutta varmasti se nostaa kenen tahansa suorituskykyä. Sen takia, jos tahdot huipulla katsoa kaikki kortit, niin ehkä myös hoidat fysiikkaasikin.

Onko eSports sitten urheilua? Mielestäni se voidaan laskea urheiluksi ihan sillä perusteella, jos shakkikin on urheilua. Kilpailussa kaikilla on periaatteessa sama lähtökohta. Kilpailussa tapahtuu suoritus, johon vaikuttaa pelaajan/joukkueen henkilökohtainen taito ja yhteispeli. Kilpailut eivät ole aivotonta mäiskintää, vaan vaativat tarkkaan suunniteltuja taktiikoita, omien heikkouksien ja vahvuuksien tunnistamista ja mielellään myös vastustajan tuntemista.

Nämä ajatukset ovat täysin omia, eikä minulla ole minkäänlaista eSports-kokemusta, enkä ole kisojakaan seurannut. Mitä nyt huvikseni nykyäänkin pelailen, kun vaan kerkiän. Veikkaan, että tässä keskustelussa on paljon sukupolvien välisiä kuiluja.

5 tykkäystä

Mä olen mielessäni ratkaissut tämän “Mikä on urheilua” -dilemman itseäni tyydyttävällä tavalla. Kuten tässäkin ketjussa on havaittu, eri lajien mustavalkoinen luokittelu urheiluun ja kilpailullisiin peleihin johtaa mielettömiin paradokseihin. Mieluummin kannattaa käyttää liukuvaa asteikkoa, jossa kilpailumuodolla on urheilun ja kilpailullisen pelin luonnetta jossain suhteessa. Tällä määritelmällä jääkiekko on enemmän urheilua kuin eSports, mutta kestävyysjuoksu on enemmän urheilua kuin jääkiekko. Eikä tämän ole pakko olla arvottava järjestys, jos emme halua. Minä en halua.

Tarpeeksi kovalla intensiteetillä harrastettuna hyvin moni asia saa urheilun piirteitä. Tietokonepelin kasuaali pelailu on pelaamista, mutta kun siinä tavoittelee äärirajoja, ravitsemus, lepo, lihashuolto ja psyykkinen valmistautuminen alkavat vaikuttaa siihen, kuka yhtä hyvistä pelaajista voittaa.

Snookerin, pokerin, shakin ja eSportsin huiput ovat siis jossain määrin urheilijoita. Ennen kaikkea he ovat hirmuisen kovia kilpapelaajia, millä on kulttuurillista arvoa. Esimerkiksi nykyurheilun keulakuvan olympialaisten perustaja - se ranskalainen heppu, jonka nimeä en ala googlettamaan - arvosti kulttuurillisia arvoja ihan yhtä paljon kuin maksimaalisen fyysisen suorituskyvyn tavoittelua.

6 tykkäystä

Mä oon vahvasti siellä kuilun toisellapuolen. En ymmärrä tämän urheiluksi selittämistä. Palkan ymmärrän, onhan tää rahakkaalle peliteollisuudelle alku jonkin kauniin, tai siis motivoi nuoria pelaan entistä kiivaammin himassa. Kuka tahansa voi harrastaa tätä vaikkei huipuks kehittyiskään. Lätkää esim. ei voi kaikki aloittaa, johtuen hinnasta.

Mulla kestää tottua näihin maailman muutoksiin aina hetki. Muutaman vuoden kuluttua mä oon sit teidän kanssa torilla huutamassa, kun joku Suomalainen voittaa.

Ihmiset menee vahvasti suuntaan jonka Pixar mukuloille maalasi taannoin. Leffa oli Wall-E. Otetaan tästä tähän keskusteluun vain leffan osio missä kuvataan ihmisten elämää siellä avaruudessa.

Pierre Coupert tai jotain. Onhan olympialaisissa kilpailtu aikanaan esim. kirjallisuudessa, kuvanveistossa, arkkitehtuurissa ja maalaustaiteessa. Muistaakseni vielä 1948.

1 tykkäys

En laske shakkia urheiluksi. Se mikä yhdistää shakin ja esportin on että varsinaisella fyysisellä suorittamisella ei teknisesti ole väliä. Siis sillä kuinka siirrät hiirtä tai painat nappia. Vai harjoittelevatko esportin pelaajat juuri sitä fyysistä toimintaa? ammunnassa ja jousiammunnassa erityisesti, mutta myös dartsissa tuo fyysisen teko on se joka merkitsee. Shakissa ja esportissa, kuten myös esim. pokerissa tuo työ tehdään aivoissa.

Ja nyt saa riittää.

Ei peleissäkään voi ammattilaiseksi tulla jos sulla on p*ska kone joka ei pyöritä pelejä kunnolla, nykyään ne kummiskin matkaa luokkaa 1000e ja pitää päivitellä parin vuoden välein.

Kyllä se 1000€ on kuule pikkuraha verrattuna siihen, että kustannat kaiken muun elämisen lisäks sen juniorin kiekkoharrastuksen.

Mutta joo, niinkun mä sanoin oon kuilun toiselt puolelt ja hyväksyn teidät siellä toisella puolella, vaikken kaikkea ymmärrä.

3 tykkäystä

Häh? Ammattilaispelaaja käyttää vähintään 2-3h päivässä nimenomaan hiiren liikuttamisen ja näppäimistön käyttämisen harjoitteluun päivässä.

Mä oon kuitenkin edelleen eri mieltä. Se, että jokin asia vaatii urheilua ei tee itse asiasta urheilua. Esim mun töihin meneminen vaatii urheilua päivittäin, mutta mun työni ei ole urheilua.

Siis hiiren liikuttamisen ja näppäimistön käyttämisen tekniikan harjoitteluun, pelaamatta? sitten olen täysin väärässä ollut kun ajattelin ettei niiden tekniikkaa voi niin paljon kehittää.

Sinulta taisi mennä mun pointti täysin ohi.

Aika paljon siellä sormissa ja käsissä on pieniä lihaksia, jotka ovat erittäin tarkasti hermotettuja. Jos haluat saada maksimit irti niistä - ne tarvitsevat myös lepoa, harjoittelua ja huoltoa. :smiley:

1 tykkäys

Eli esport pelaajat harjoittelevat hiirenliikutustekniikkaa ja näppäinten painallusta ja sillä tekniikalla on merkitystä? ymmärrän kyllä että jos minä harjoittelisin pelaamista kuin nuo ammattilaiset, saisin varmasti jonkinlaisen tulehduksen. Kun yritin oikein etsiä tietoa miten esport ammattilaiset harjoittelevat, en mistään löytänyt noita harjoituksia.

Riippuu pelistä. Niissä peleissä, mitä itse olen pelannut suurempi merkitys kuin omien sormien toiminnalla on ollut sillä, että näppäimistö on riittävän pieni, jotta käsi pystyy rentonakin ulottumaan ääripäissä oleviin näppäimiin ilman että tarvitsee ottaa toista kättä avuksi hiireltä. Hiirellä taas tarkkuus ja nopeus ovat kaikki kaikessa, joka riippuu myös hiiren ominaisuuksista ja siitä, millaisia ominaisuuksia pelattava peli tarvitsee.

Kyllä sanoisin, että 90 % sellaisista peleistä, joita ihmiset ihan kilpailumielessä lähtevät pelaamaan E-sportin saralla vaativat ainakin näppäimistön ja hiiren kustomisointia, jotta saat maksimit irti. Mitä jännittyneempi peliasento sitä heikommat liikeradat ihmisellä on, joten näppäinyhdistelmiä / macroja miettiessä olisi tärkeää ajatella sitä, miten käden saa asetettua pöydälle parhaiten ilman, että joutuu venyttämään ääripituuksiin sormia.

Tätä minä siis tarkoitin sillä. Itse en ole ainakaan kuullut muuta kuin korealaisten harjoittelevan jopa hiiren asentoa ja optimaalista klikkausta, eurooppalaiset sitä tuskin tekevät.

3 tykkäystä

eSportsin vuotuinen yleisömäärä ympärimaailman on noin 194 miljoonaa, ja alan maailmanlaajuinen liikevaihto noin 696 miljoonaa euroa vuodessa. Ei siis mikään pieni laji kyseessä.

Tämä on nykyaikaa, ja halusipa tai ymmärsipä vanhempi ikäpolvi sitä tai ei, tähän suuntaan ollaan menossa isosti, ja laji tulee jatkamaan räjähdysmäistä kasvua.

Urheilu käsitteenä on aika laaja eikä niin yksiselittäinen kuin sen monet mieltävät. Tarkoittaako urheilu ainoastaan yksiselitteisiä liikuntakilpailumuotoja? Ei mielestäni.

Miellän lajin ehdottomasti kilpaurheiluksi, vaikkei se missään nimessä liikuntaa olekkaan.
Perustelen sen sillä että eri pelit missä kilpaillaan, vaatii huipputasolla tuhansia ja jopa kymmeniä tuhansia tunteja pelin parissa harjoitellessa, ja kokemusta keräämässä. Huipulle pääseminen vaatii joissain tapauksissa jopa enemmän panostusta, työtä ja harjoittelua, mitä jossain perinteisissä urheilulajeissa.

Jokaisella on oma mielipiteensä. Ja jokaisella urheilumuodolla mikä mielletään kilpailuksi on paikkansa. Tuo on mielestäni elektronista urheilua, siinä missä mm. moottoriurheilukin mielletään urheiluksi.

PS. Ennenkuin joku viisastelee mitä se harjoittelu on eSport lajeissa. Pelin pelaamista tietysti, ja siihen liittyvän loputtoman sisällön tarkkaa opettelua, tavoitteena kehittyä pelaajana. Noin yksinkertaisuudessaan. Tuohan on kasvava ryhmä joille tuo laji on ammatti.

IMO. Kantani keskusteluun. Väittelyyn en ala, uskon että mielipiteet jakautuvat niin jyrkästi että se on turhaa. Kyllä ihmisten tietoisuus ja ymmärrys vielä lisääntyy kun laji hakee paikkaansa.

Minä miellän sanan urheilu, ennemminkin laajaksi käsitteeksi kilpailusta ja siihen liittyvästä ammattimaisuudesta ja harjoittelusta. En vain fyysiseen varsinaiseen liikuntaan.

1 tykkäys

Mikä se pointti on?
Pelaajat siis harjoittelevat esim FPS-peleissä vaikkapa tyhjässä kartassa hiiren liikuttelua ja näppäimistön yhtäaikaista käyttöä, jota soveltavat sitten pelin sisällä. Eli mennään tyhjälle kartalle ja harjoitellaan ampumista vaikka liikkumattomiin kohteisiin eri kulmista ja eripituisilla hiirenheilautuksilla.

Kiinassa panostetaan eSportsiin:

Huhhuh. Tuossa on aika paljon rahaa :smiley: Mihinkä perinteiseen urheilulajiiin sijoitetaan tuommonen määrä rahaa?

1 tykkäys

Jalkapallo, mutta vähän pienempi summa tuosta. Miljardin yli siltin varmaan kahdenkin.

Keskusverolautakunta on tehnyt päätöksen, jonka mukaan tietokonepeliä päätoimisesti pelaamalla elantonsa tienaavan henkilön kohdalla voidaan soveltaa samoja verotuskäytäntöjä kuin urheilijoden kohdalla. Maaliskuussa annettu päätös on nyt julkaistu Suomen Laki -hakupalvelussa.

“Laajasti käsitettynä urheilulla voidaan fyysisten urheilulajien ohella tarkoittaa myös henkisiä taitolajeja, joissa menestyminen perustuu ensisijaisesti muuhun kuin fyysisenä pidettävään suoritukseen”, keskusverolautakunta toteaa.

1 tykkäys