Esports / e-urheilu

Pitkälti samaa settiä kuin yläpuolella jo mainittiin…

1 tykkäys

SuomiCSn ykköstykki allu potkittiin maailman top3 jengistä pihalle - tulevaisuus tullee olemaan jossain suomiteamissa mikä on erittäin surullista suomalaisen CSn kannalta.

Luultavasti allun potkuihin vaikutti hänen oma halunsa pelata suomitiimissä. Kuitenkin allu oli FaZen kolmanneksi paras pelaaja.

Ei vaikuttanut, tuo on turha huhu mikä on lähtenyt liikkeelle yhdestä videosta, jossa allu sanoo että voisi pelata suomiteamissa fazen jälkeen. Älä usko kaikkea mitä luet, jos et tiedä alkuperäistä lähdettä.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/elektronisesta-urheilusta-voi-tulla-suositumpaa-kuin-jaakiekosta-luvut-ovat-sellaisia-etta-hifkn-on-oltava-mukana-tassa-ilmiossa-200307132/

Sponsor Insightin tänä keväänä julkaistun tutkimuksen mukaan elektroninen urheilu on 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa toiseksi kiinnostavin urheilulaji jääkiekon jälkeen.

30–44-vuotiaiden miesten keskuudessa e-urheilu on vasta 16. sijalla. Tätä vanhempien miesten kohdalla e-urheilu ei yllä 20 kiinnostavimman lajin joukkoon. Naisissa e-urheiluun merkittävää kiinnostusta osoittaa vain 18–29-vuotiaiden ryhmä (sijalla 12).

1 tykkäys

Elisa viihde sport näyttää tänään alkavan Dota 2 turnauksen suorana alusta asti. Kertokaas ny mulle vähän pelistä ja turnauksesta.

Mun kuva Dotasta on ettei se välttämättä ole satunnaiskatsojaystävällisin peli. Vs. esim. CS.

4 tykkäystä

Sanoisin, että vielä Counter-Strikeakin katsojaystävällisempi on Star Craft 2. CS:n huono puoli on se, että kaikkia pelitilanteita ei pysty mitenkään seuraamaan hyvin.

1 tykkäys

SC2 pitää kuitenkin ymmärtää hieman mitä tapahtuu. CS on IMO katsojaystävällisin peli eSport-keltanokille.

1 tykkäys

Just näin. CS:stä saa nopeasti ja helposti irti, koska säännöt on simppelit ja siinä tehdään ymmärrettäviä asioita ymmärrettävästä kuvakulmasta. Pelaajan onnistumisen ymmärtäminen on katsojalle helppoa.

Muttei mulla edelleenkää ole tuohon Dotaan mitään mainittavaa. Jos e-peleille haluaa antaa tsäänssi, niin esim. CS:llä liikkeelle.

1 tykkäys

Rohkenen olla erimieltä tuosta ymmärrettävästä kuvakulmasta. Mikä on paras kuvakulma seurata peliä? Yhden pelaajan näkökulma vai kartan yläpuolelta kuvattu? Muutaman kerran olen katsonut lähetystä kun on kakkoselta tullut, niin pelin tapahtumien seuraaminen on todella sekaista kun yläkulmassa vain vilkkuvat fragit ja yhtään ei nähnyt.

Mutta nyt viikonloppuna katsoin Twitchin kautta SC2 GSL vs. All stars -turnausta ja sen seuraaminen oli helppoa. Tilanne kuvataan päältä ja useimmiten kamera on juuri siellä missä tapahtuu. Myös peli ei ole sen suurempaa mystiikkaa, vaan kaksi armeijaa taistelee ja sen kumman joukot eivät kuole on yleensä voittaja. Lähetyksessä oli myös koko ajan erinomainen selostus.

Molempia pelejä olen pelannut, CS oli kova sana lukiossa ja sitä on tullut jauhettua arviolta 3000-4000h. SC2 tuli kuvioihin yliopistossa ja siinä tunteja on kertyny varmaan reilu 1500.

1 tykkäys

Olkoot sitten makuasioita. Puhun vain omasta satunnaiskatsojan näkökulmastani ja mikä on viihdyttävää ja mistä saa eniten. Oon noita kaikkia katsonut, vain CS antoi jännityksen aihetta. Ehkä olin väärällä jalalla liikkeellä.

T: alla ~10 pelituntia CS:ssä, 0 SC:ssä, 0 Dotassa.

2 tykkäystä

Mielipideasioitahan nämä. Lisään kuitenkin sen verran vielä, että

Lähetys: pelin kuvaaja, lähetyksen laatu ja selostajat vaikuttavat pelin katselukokemukseem paljonkin. Huono pelin kuvaaja ei saa CS-tapahtumia hyvin näkyviin, kun taas hyvä kuvaaja pysyy aina hyvissä kuvakulmissa eri tilanteisiin. Vaikuttaa paljon lähetyksen nautittavuuteen.

1 tykkäys

Urpalainen saanee viiden hengen joukkueessa palkintopotista noin neljänneksen eli vajaat 2,2 miljoonaa dollaria (1,8 miljoonaa euroa).

URPALAINEN on yksi parhaiten tienaavista Suomessa asuvista ammattiurheilijoista. Viime vuonna hän tienasi Dota 2 -pelissä noin 300 000 euroa.

2 tykkäystä

Ihme, että asuu vielä Suomessa noilla tuloilla.

1 tykkäys

Ei tule kilpapelaamista seurattua kun en sitä miellä miksikään urheiluksi, enkä ymmärrä mitään noista peleistä mitä noi pelaa, mutta silti toi Urpalaisen tiimin voitto on kova juttu, ja todella hienoa, että kaveri maksaa verot Suomeen.

2 tykkäystä

Siitä sitten koulutukseen.

http://seul.fi/hae-nyt-seulin-jarjestamaan-tuomarikoulutukseen/

ROG Tournament GameXpo 2017 -liigassa kilpailee seitsemän kotimaista Overwatch-joukkuetta. Mukana on muun muassa kodinkoneketju Gigantin sekä jääkiekkoseurojen HIFK:n ja Porin Ässien omat tiimit.

SUOMEEN on perustettu uusi e-urheilutapahtumiin erikoistunut yritys Grail Quest. Sen taustalla ovat urheilu- ja tapahtuma-alalla toimiva Starsquad Events sekä e-urheiluun erikoistunut start up-yritys Grail Group.

”Tämä on uusi aluevaltaus. Haluamme kehittää lajia, koska se on tulevaisuuden urheilua ja siinä on iso mahdollisuus”, kertoo Starsquad Eventsin hallituksen puheenjohtaja Harry Harkimo.