Google Chromecast

Chromecastia on käsitelly aikaisemmin Ruudun ketjussa, mutta nyt lienee aika avata tälle ihmemokkulalle ihan oma TV-yhtiöistä riippumaton ketju.

Nyt on meinaa niin, että Chromecast on nurin koko maailmassa ja kuva ei näy. Samalla tämä paljasti heikkouden laitteessa - se on niin riippuvainen kotipalvelimestaan, että tällainen on mahdollista. Olen jopa hieman yllättynyt, sillä olisin olettanut laitteiden pystyvän itsenäiseen toimintaan, mutta ei.

2 tykkäystä

Noh, tulipahan tässä 2-3h aikana opeteltua vastasuuden varalle kaikenlaisia kikkoja. :laughing:

Kävi muuten joskus niin, että lähdettiin mökille. Jostain syystä päätin sammuttaa modeemin juuri ennen lähtöä. Tultiin viiden päivän päästä takaisin. Televisio oli ollut päällä koko sen ajan, koska Chromecast ei löytänyt verkkoa. Ainakin meillä Cast herättää eli käynnistää television, kun Castin aktivoi vaikka puhelimella.

Samaa toimii omassa televisiossani, eli kun ruudun jaon Chromecastiin käynnistää, niin tv käynnistyy. Oma laite Samsung smart tv vm. 2015.

Tätä ominaisuutta olen joskus viikonloppuna hyödyntänyt, kun jälkikasvu herää aikaisin eikä itse jaksa nousta. Kännykästä Areena tms ja tv käyntiin sängystä käsin :smiley:

Google saa kohtalaisesti kuraa surkeasta viestinnästä. Ongelmia on esiintynyt aamusta asti (aikavyöhykkestä riippuen), ilman kunnon viestintää. Googlen trouble shooting ohjeet taas kehottavat sörkkimään kotiverkon muita laitteita. Monet ovat siis resetoineet turhaan Chromecastejaan, reitittimiään, modeemejaan ja ties mitä.

1 tykkäys

Voiko chromecastia käyttää ilman wifi-verkkoa? Tarve olisi käyttöön puhelimen 4g yhteyden avulla. Netistä löysin hieman ristiriitaisia tietoja asiasta ja ajattelin jos täällä olisi jollakin käyttökokemuksia.

Mulla on toiminut hyvin, kun olen yhdistänyt castin oman puhelimeni 4G verkkoon.

Nyt alkoi kiinnostamaan eli mitenkä muuten nykyisin onnistuu yhdellä puhelimella Chromecastin käyttö?

Laitoitko puhelimesta ensin päälle “Mobile hotspot(WIFI)” -toiminnon ja sitten vain puhelimeen asennetun Google Home -sovelluksen avulla Chromecastin asennus (Mobile hotspot -toiminnolla luotuun WIFI-verkkoon liittyminen)?

Joskus muinoin vuosia sitten kahdella laitteella onnistui. Puhelimesta "Mobile hotspot(WIFI) -toiminto päälle ja luotuun WIFI-verkkoon liitti Chromecastin ja esim. tabletin Chromecastin käyttöä varten (tabletin asennus Google Homen avulla). Hyvin toimi näinkin… jostain syystä ei tullut mieleenkään koittaa tuolloin yhdellä laitteella.

1 tykkäys

Juuri näin. :nerd_face:

2 tykkäystä

Onko kenelläkään kokemusta ns. “Build-in cromecastista” Minulla on Phillips pari vuotta uusi SmartTV jossa kyseinen ominaisuus on. Harmikseni kaikkien muiden sovellusten kautta toisto ja livetoisto onnistuvat hienosti, mutta @TeliaPartio:n TeliaTV nykii todella pahasti. Nykiminen tapahtuu niin kirjastosta kuin livenäkin.

Itsellä on vuoden vanha Sony, jossa Chromecast integroituna. Tähän saakka ei mitään ongelmaa esim Ruudun kanssa. Telia TV en ole kokeillut.

Löysin tähän itse täysin tyydyttävän vastauksen [peukku alas]

No nyt pomppasi. Aika erikoista että näissä on ylipäätään teknisesti eroa. Luulisi Googlen pitäneen standardin niin tiukasti kontrollissa, että tämmöinen ongelma ei ole mahdollinen.

Tässä jää siis vaihtoehdoiksi vuokrata Telian oma boxi tai ostaa televisioon toinen Chromecast. Taidanpa odotella hetken ennen palvelun tilaamista.

Täällä kun on paljon Chromecastin ystäviä, ja lätkäkausi kolkuttelee ovella niiin vinkataan, että Verkkokaupasta saa nyt 2. sukupolven Chromecastia 39€:lla:

Laitetaan vielä sellainenkin huhu, että Google olisi tuomassa lähiaikoina uutta mallia Chromecastistä myyntiin (päivitetty versio 2. sukupolven Chromecastistä).

Uusi malli sisältäisi mm. parannetun antennin (WIFI) ja Bluetooth -sirun (peliohjaimet tai muut ohjaimet?).

Ps. Start Trek -fanit voivat uudessakin mallissa hymähtää muotoilulle ja mallinumerolle (NC2-6A5B FCC ID (NCC-1701-B)) :nerd_face:

1 tykkäys

Vähän hassusti muotoilit asian, kun saman hinnan saa kaikkialta muualtakin ja on saanut jo pitkään. Tuo vajaa 40 euroa on ollut standardihinta jo vuosia sille laitteelle. :slight_smile:

Eiks tuon 2. sukupolven hinta ole ollut tyyliin 59€ ja ultran sit 79€?

Kyllä hinta on hyvin vakiona pysynyt jo pidempään.

https://hinta.fi/1002226/google-chromecast-2/hintaseuranta?l=1

Powerin 38,90 on halvin hinta tällä hetkellä, mutta kaikki isot kilpailijat ovat noin euron sisällä. Ei siis kannata kauheasti bensaa polttaa, vaan hakea lähimmästä elektroniikkamyymälästä.

Joo, 40 euroa on se vakiohinta. Useimmiten alennushinta on 30 euroa, mutta joskus joku on myynyt 20 eurolla. Ja kun Power aloitti toimintansa, Chromecastin taisi saada 10 eurolla.

2 tykkäystä

Okei, no sitten muistin väärin tuon hinnoittelun.