Grillaaminen ja ruuanlaitto

Kyllä paistomittari ihan hyvä on, kalan kypsyysaste vaan riippuu niin kalasta. Ja paistomittarit ovat teknisiä laitteita jotka menevät rikki, siksi on hyvä olla jonkinlainen ymmärrys kuinka kypsyyden arvioi. Kokonaisen kalan joutuu vähän väkisinkin kypsentämään “yli”, että se on selkärangankin vierestä kypsää.

Tietyt lohikalat ja merikalat voi syödä vaikka raakana, osa pitää kypsentää hyvin heisimadon (lapamato) takia. *Näitä on ainakin hauki, ahven ja made.

Yksinkertainen oma majo: majoneesia, 2rkl tabasco,2-3rlk soijakastike, 1xtuore sipuli!

1 tykkäys

Malttia veli Messi. Malttia. :relaxed:

2 tykkäystä

Grillaus/savustu/barbeque/tuhunaaminen siirtyi lauantaiksi. Tuli hiukan kiire päivä, enkä halua hosua vaan nauttia jokaisesta minuutista koko päivän. Tässä sinulle malttia :smiley:

Mitä olitkaan mieltä, jos leppäklapia hiilten joukkoon. Irtoaako siitä sitä savua sillei ku lastusta?
Mulla olis liiterissä lepän runkoja.

E. Tämmönen, menisikö hifistelyksi?

1 tykkäys

Oikea meininki!
Kyllähän jonkinlainen paistomittari on oltava kun haetaan hyvin onnistunutta lopputulosta lihan pitkään valmistukseen. Tuo on varmasti kelpo valinta. Varaisin kyllä tuohon 2 kg kasleriinkin sen vähintään 6h. Grilli sinne max. 125’C niin ne viimeiset sisälämpötilan nousut, 75’C-87’C haarukassa on kyllä tuskallisen pitkiä. Hae toinen viinipullo.
Kyllähän tuo leppäkin toimii. Klapista saa pieniä jonkin verran mutta kokeile toki. Itse käytän usein näitä http://www.webergrill.fi/grillaustarvikkeet/tarvikkeet/savustus-bpnq/weber-savustuspalat-kirsikka-17618-s9.aspx erilaisia savustuspaloja lihan kanssa. Lastua saa lapioida pönttöön aika paljon tai paremminkin moneen kertaan kun savuaika on lyhyempi.
Ostin juuri muuten persikkapuunlastuja. Suositellaan mm. juuston savustukseen. Ihan uusi alue mulle mutta kokeilen heti kun ehdin.

2 tykkäystä

Et ole vielä noita juustoja kokeillut. Mitä luulet, miten tuo menisi?

Kylmäsavustus? Lämpötila?

1 tykkäys

Savustushommissa, joita teen hyvin harvoin, käytän optimitilanteessa tuoretta leppää. Eli vesurilla oksa poikki ja pariin kertaan halki. Mukaan myös pieni katajan tupsu, mutta tarkkana ettei se roihahda tuleen.

Mutta tämä siis perinteisen savustuspöntön kanssa.

1 tykkäys

Halloumia ja leipäjuustoa ajattelin kokeilla.
Halloumista täytyy vaan katsoa ettei osta sitä halvinta “halloumia” mikä on suurimmaksi osaksi lehmän maitoa. Silloin kun se on tehty lampaan/vuohen maidosta se ei sula vaan kestää paremmin lämpöä. Ehkä aavistus oliiviöljyä pintaan ennen kun laitat grilliin. Molemmat juustothan putoaa lakkahillon kanssa ihan kivasti.
Sinulla kun on tuollainen savustusgrilli niin siihen vaan lihan viereen lihan kypsymisen loppuvaiheilla ja häkää pönttöön. Lämmöthän on jo valmiiksi varsin maltilliset.
Korostan että juuston savustus on minulle uusi maaperä joten kokeilemisen kautta!
Toisaalta jos sattuu menemään ihan käteen niin valuma-astia pelastaa paljon.

Niin ja mikäli siellä hiilien puolella on myös ritilä niin ainakin halloumiin voi ottaa lopuksi siellä pinnan.

1 tykkäys

Savuperunamuusi on muuten sairaan hyvää. Perunat keitetään ensin ja sitten savustetaan muutama minuutti. Otetaan pois savusta ja muussataan samantien. Savuperunamuusiin sopii kerma vaikken sitä muuten perunamuusiin käytäkään. Yhtä paljon kermaa ja maitoa ja lisäksi vielä muutama nokare voita. Pitää olla nopea, perunat ei saa jäähtyä missään vaiheessa.

Muutama vuosi sitten ravintoloissa oli trendikästä savustaa melkein mitä vaan, sipuleista tulee hyviä savustamalla, samoin savustettu kananmuna on tosi hyvää. Juustoa en ole savustanut, mutta se sopiikin paremmin barbecue savustimeen, kun lämpötilan pitää olla alhainen. Juustoksi varmaan käy ihan mikä vaan.

1 tykkäys

Eli lähdet nopealla lämminsavustulinjalla. Valuma-astia nousee arvoon arvaamattomaan :smile:

Se hyvä tuossa on, että saa nopeasti jälkiruoat.

Kylmäavustuksessa lämpötila pitää saada pysymään alhaisena eli n. suunnilleen 16-20 astetta. Miten tuo onnistuu? Jos ei käytä tulta, niin voi tehdä sellaisen verkosta tehdyn tuubin (n.25 cm ja muutaman sentin halkasiijaltaan), johon savustusvärkit ja kytemään se putki vaikka kosaanilla. Tuubi sitten siihen grillauspöntön tulipesän päähän. Siinä se kytee omia aikojaan sen 3-4 h.

Tässä muutamia juustoja, joita voisi kokeilla:

Traditionally, the hard cheeses like Cheddar or Gouda are smoked. Other popular ones include Mozzarella, Provolone, Scamorza, Swiss and Pepper Jack.

1 tykkäys

Itse olen kylmäsavustanut tällaisella ja toimii ainakin kalalle ja hirvelle hyvin.

Toi on kyllä hyvä ja helppo. Onko sinulla jääkaappi, jossa savustat?

1 tykkäys

Weberin savustusgrillissä olen käyttänyt. Toimii siis tämä tapa ainoastaan kun on tarpeeksi viileää ulkona. Yksi tuttu on rakentanut jääkaappisavustimen, mutta siinä on savuntuotto osa erikseen ja turhan monimutkainen minulle…

1 tykkäys

Tervetuloa Messin kesäkeittiöön. Tänään sitten on se suuri päivä, jolloin Messin kärsivällisyyttä koetellaan. Meni jonkun aikaa, kun sain barbeque savustusgrillissäni lämpötilan tuonne 120 asteen nurkille. Nyt se pyörii siinä. Liha, joka on kasleria (2 kg), ei juurikaan ole vielä väriään muuttanut, pikkuliikettä näkyy. Liha on ollut grillissä hiukan yli tunnin. Voin vaikka kuvia räpsiä tunnin välein, niin näkee prosessin etenemisen, jos se nyt edes etenee. Laitoin brikettejä tulille. Niitten paloaika on n. 3-4 h. Aion lisätä hiiliä jatkoksi ja ehkä leppäklapeja, joita minulla on grillin alla jemmassa, käden ulottuvilla. Jäämme seuraamaan prosessia tässä kommentissa editoimalla sitä mukaan, kun hermot menee…

E1 2h: Pikkuhiljaa alkaa lihassa näkymään muutosmerkkejä, pinta näyttää hiukan kuivuneen ja kypsyminen lähtee tuosta sujumaan, toivottavasti. Olen saanut pidettyä aika vaivatta lämpötilan 230-250 fahrenheitin eli siinä 120 asteen huitteilla. Lisäsin hiilloksen päälle leppäklapin, joka kytee sopivasti eli ei syty eikä nosta lämpötilaa liian nopeasti. Yhtään viinihuikkaa en ole ottanut.Täällä sataa muuten vettä ja tuuli on kääntynyt länsituuleksi. Pohjoistuulella tuli tuota kalaa aika mukavasti, katotaanpa aamulla sekin homma.
Tässä vaiheessa tekasin patonkitaikinan nousemaan.

E2, 3h: Lämpö on pysynyt tasaisena, se sama leppäklapi kytee siellä edeeenkin. Hiukan hiiliä joukkoon. Lisäsin juuri grilliosaan folioon käärityt uuniperunat eli Rosamundat. Ei hajuakaan, missä ajassa valmistuvat? Patonkitaikina on jo kohonnut liesituulettimen alaosaan saakka.
Tässä vaiheessa luulen, että hyvinkin tuo 6 tuntia menee koko lihan kypsymisprosessissa.
Tässä vaiheessa silipasin lihan pintaan eka kerran Grillimaisterin BBQ Kentucky Whiskey soosia.

Nyt sitten leivoin ne patongit pellille, kostutin ja heitän uunin perälle. Tein samalla niille yrttilevitteen. Maustamatonta tuorejuustoa ja yrttejä esim salviaa, lehtipersiljaa, mustapippuria ja hiukan hunajaa. Tämä kaikki blenderiin ja niille vähän kyytiä. So simple.

E3, 4h: Nyt on liha ollut grillissä 4 tuntia, ja otin ekan viinihuikan. Syötiin alkupalaksi ihan saakutin hyvää patonkia yrttileviitteen kera ja napattiin puolilasillista Malpec, argentiinalaista viintä.
Liha alkaa saamaan väriä, jota siihen yritän saada, sipasin Kentycky saucea pintaa, ai että ku näyttää hyvältä. Taidan soittaa Henrikille ja pyydän syömään ladynsa kera.

E4, 5h: Nyt on rauhallinen mieli, voin alkaa lisätä savua ja avata sen lonkeron, mietin vielä otanko siitä ryypyn? Lisäsin grilliin tuoretta parsaa. Nyt tuntuu siltä, että olisi pitänyt ne lisätä jo tunti sitten.
Harmi, että en saa kuvayhteyttä, kun tuo Visuveen linkki on niin heikko. Myöhemmin sitten. Nyt liikutaan selaisilla vesillä, että…

E5, 6h: Kävin mittaamassa kaslerin lämpötilan. se oli hiukan alle 60 astetta. tavoittelen 80 astetta. Se tullee tunnin kuluttua. Perunat tulevat olemaan siinä ja siinä. Parsat saattavat valmistua tuossa 2 tunnissa. Lisäsin edelleen savua lepällä. Hyvältä näyttää, vaikka ite sen sanonkin. Otin ryypyn lonkerosta, joka oli jonkun muun. Lokit aukovat järvellä päätään.

E6;7h: Perunat eivät ehtineet kypsyä. Viimeistelen ne uunissa. Lihan lämpötila alkaa olla 65, joten saan sen kypsäksi ihan tuota pikaa. Saattaa olla, että olin prosessissa ihan liian kärsivällinen. Ajattelin etukäteen, että saan lihan 6 tunnissa valmiiksi. Teen perunoille jonkun kivan soosin ja lihalle kastin. Laitan kuvia myöhemmin, kun pääsen maalikylille. Ai perskuta, se lonkero väljehtyy siellä jääkaapissa.

8 tykkäystä

Pitäisikö perustaa oikein oma seurantaketju tälle??:laughing:

5 tykkäystä

Messilive olis kyllä hyvä. Saatais kytätä koska Messi saapuu ja raottaa grillin kantta.

3 tykkäystä

Alat selkeästi olla sillä epämukavuusalueella missä heikot lisää reilusti hiiliä pesään jotta lihan sisälämpö saavuttaisi nopeammin halutun lämpötilan. Suurien grillimestarien täytyy vaan käydä tämä Via Dolorosa läpi kerta toisensa jälkeen, kun päämääränä on maailmanluokan savuliha.
May the Force be with you, @Messi!

3 tykkäystä

Koetan pitää lämpötilan hyvänä, lihan ulkonäon kaunistuminen lisää motivaatiota ja lisää kärsivällisyyttä. Jääkaapissa on yksi 0,5 litran lonkero. Kenenkähän se on? Enemmän jännittää. kypsyykö uuniperunat 3 tunnissa.

4 tykkäystä

Se lonkero on mun. :sunglasses:

1 tykkäys

Voi olla että grillin lämpötila on liian alhainen. Perunan sisälämmöksi kun pitäisi saada lähes sata astetta. Voihan ne laittaa suoraan hiillokselle jos ei muuten kypsy.

1 tykkäys