Grillaaminen ja ruuanlaitto

Muutettu!

3 tykkäystä

Monta viikkoa jo kytänny, että tulee muikkuja kauppaan. Tänään Cittarista 6,99/kg. Ostin pari kiloa. Ensin kanamunaliemessä pyöritys ja sen jälkeen maustetuissa ruisjauhoissa(suolaa, vp, ja ihan hiukan sitr.pippuria, mutta ei paljon). Paistetaan.
Ai saakuti ku tulee makeita.

Kyytipojaksi vielä itse eilen paistettua ohrarieskaa, sorry palstaveljet

6 tykkäystä

Debytoin tänään hyönteissyöjänä, eli hommasin hetken mielijohteesta 200g pakastettuja heinäsirkkoja. Paistoin paistinpannulla testaten sekä voissa paistoa, että oliiviöljyssä paistoa.

Omaan makuun oliiviöljy oli parempi. Jos omaa makukokemusta kuvailisi, niin mielestäni paistetuissa heinäsirkoissa yhdistyy paistetut silakat, sienet että katkaravut. Pidin kyllä kovasti. Ei kannata ihmeemmin maustaa kuin suolalla.

Toivottavasti vuoden vaihteen jälkeen heinäsirkkojen kilohinnatkin ovat sitten siedettävällä tasolla :grinning:.

2 tykkäystä

Hommaa tuollainen kotimainen EntoCube-kontti takapihalle, niin sirkkoja riittää… :wink:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaisyritys-haluaa-ratkaista-maailman-nalanhadan-hyonteisruualla/5143828#gs.OQB92Vs

Itse en ole vielä törmännyt sirkkamaistiaisiin, mutta pakkohan noita on maistaa, jos kohdalle osuu :slight_smile:

Kävin tappelemassa opiskelujen tulevan viimeisen boss fightin kanssa parin vuoden tauon jälkeen, mutta en mene “asiat jotka v-harmittaa”-ketjuun, sillä jääkaapissa oli sulatettuna norjalaisen pyrstöpala, joka menee tuossa tovin maustuttuaan 140-asteiseen uuniin muhimaan kera kerman ja ehkä jonkun juurekseen. Lisukkeena riisiä, kuten tälle bravuuriherkulle kuuluu. Perus keitetty peruna nimittäin poistaa tehokkaasti haluttua mehevyyttä, ja toisaalta nyt ei löydy eväitä kermaperunoiden askartelemiseen.

7 tykkäystä

Jaa nyt oon kyllä täysin eri mieltä. Kalalle paras lisäke on peruna eri muodoissa. Muusi ehdoton ykkönen, mutta melkein missä muodossa vaan ennenkuin riisi. Noin muuten sait kyllä veden kielelle ja vähän kateelliseksikin. Jos siis on itse pyydystettyä…

4 tykkäystä

On se. Mäkin olin ennen tuota mieltä, ja olen vähän vieläkin, mutta Venäjällä söin kerran (tai no kaksi mutta sama ruoka) täydellisesti paistettua lohta erinomaisella kermakastikkeella ja riisillä. Se oli ainakin hyvin lähelle paras lohiannos mitä olen syönyt. Yleensä siis edelleen lohen kanssa perunaa ja muilla kaloilla pelkästään, mutta tuota ruokaa aina silloin tällöin yrittää vähän jäljitellä.

2 tykkäystä

Niin tuli mieleen venäläinen klassikkoherkku lohikulibiak, jossa myös on lohta ja riisiä, että ehkä vähän lievennän sanomisiani…

2 tykkäystä

Minähän olen tunnetusti kätevä isäntä, joka ei kyllä talon remonttihommia taida, mutta ruoan kanssa olen sitäkin pätäkämpi. Tulin käymään välissä kotona ennen iltavuoroa.

Ajattelin että tempasen likalle ja mammalla iltapalapiirakan.
Viikonloppuna tarttu vaatteisiin muutakin kuin hirvikärpäsiä eli suppilovahveroita, ja paljon.

Hain tullessa kaupasta voipaketin, cremefraichea, juustoraastetta sekä pekonia.

Nykäsin jääkaappiin vetäytymään nyppimäni voipiirakkataikinan (100 g voita, 3dl jauhoja, 1/2 tl suolaa, 3 rkl vettä).
Sillä aikaa kuullotin sipulin, pekonipaketin8sisällön) ja litran suppiloita.

Toisaalle tein seoksen creme fraichesta, 2 kananmunasta sekä 3 dl juustoraasteesta, mausteena 1/2 tl suolaa sekä saman verran mp:a.

Taputtelin taikinan vuokaan, esipaistoin 10 minuttia ja sen jälkeen tykötarpeet piirakalle, päällimäiseksi se muna/juusto/cremefraichehärpäke ja uuniin 20-30 minutuiksi, lämpötila koko projektin ajan 175 astetta.

Ei se poijat ja tytöt sen kummempaa ole, ku tarttuu härkää, no tiedätte kyllä mistä.

8 tykkäystä

Tänään on se päivä, jolloin iskä tekee tänäänkin meille ruokaa. :smiley:
Olen jo monta vuotta suunnitellut tekeväni päviällisenä ankanrintaa.
Nyt se sitten tehään.
Alkuruoaksi taion sipulikeittoa ihan itte tekemänä. Tosin otan keiton kattilasta ja annostelen ne sellaisiin pikku-uunivuokiin. Siihen keiton päälle paahtoleipä kuorrutettuna juustolla ja uuniin gratinoitumaan.

Ankanrinant maustan ja paistan kauniinruskeiksi ja laitan uuniin vähäksi aikaa.
Lisäkkeenä uunijureksia ja paistettua pekonipapuseosta.
Kastikkeeksi punaviinikastike.

Jäliruokana on sellainen monimuotoinen vanukashärpäke, josta ei sen enempää.

10 tykkäystä

Ankka on tosi hyvää. Välillä tehdään koipia, välillä rintaa. Kivaa ruokahetkeä.

1 tykkäys

Vesi herahtaa kielelle! Pidän itsekkin ruuanlaitosta ja kaikki uudet ja erikoiset on aina parhaita kokeilla. Kauppahalli toimii tähän tarkoitukseen hyvin. Tällä hetkellä isänpäivä aterian toimittaa wolt. Illalla sit saan mennä tyttären kanssa hoploppiin.

3 tykkäystä

Tiivistit yhteen lauseeseen viimeisen kahden tunnin ajatukseni. Loistavaa isänpäivää kaikille! :blush:

3 tykkäystä

Menkööt tänne, kun on selvästi aiheen sisäpuolella. Tyttö laittoi minulle pienen lahjan ja kortin, jossa luki:

Meidän iskä ansaitsee isänpäivänä erityiskiitoksen osallistumisestaan moninaisiin kotitöihin:

  1. makkaroiden paistamiseen
  2. nakkien paistamiseen
  3. pihvien paistamiseen
  4. broilerin paistamiseen
  5. kyljysten paistamiseen
  6. kotlettien paistamiseen
  7. ribsien paistamiseen
  8. pekonin paistamiseen

HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ !

12 tykkäystä

Mää sain samanlaisen :grinning:

1 tykkäys

Nyt joutuu kehumaan ihtiiään.Tein puolukoista vispipuuroa ja kyllä tuli hyvää siitä.

6 tykkäystä

Koitappa ensi kerralla tehdä vispipuurosta puolukoita.

16 tykkäystä

Itsenäisyyspäivä on tuloillaan. Vihjeitä otetaan vastaan, varsinkin jälkiruoista ja alkuruoista.

Alustavasti olen suunitellut tällaisen menyyn esikoiseni kanssa, mutta voidaan toki muuttaa, jos oikein hyviä vinkkejä tulee

Saaristolaisleipää kylmäsavulohen kera
puna-ja ruohosipulia, smetanaa ja Dijonia

Maa-artisokkakeitto

Naudan Entrecote punaviinikastikkeella
uuniperuna kermaviili-feta-valkosipuli-oliivitäytteellä

Hedelmä Bannoffee

Kahvi ja konjakki tai likööri

3 tykkäystä

Meinasin tehdä alkuun valkosipulikeiton ja leipä-motherfucking-tikkuja. Pääruoka ja jälkiruoka on vielä mietinnässä.

Tavallaan joku poro voisi sopia teemaan pääruoassa. Pitää miettiä.

Poron sisäfilettä suosittelen minä. Sille ruokajuomaksi chileläinen punaviini Molina