Grillaaminen ja ruuanlaitto

Vaikkei kalaa tullutkaan, niin olin varautunut grilliakauden avaukseen Summerfeeling ravintolassa, joka tarjoilee tilausruokaa vain parhaille ystäville :smiley:
Lähetään liikkeelle ihan perussetillä. 2 alkuruokaa: Pekoniin käärityt parsat grillattuna, kera sitruunakastikkeen sekä grillattua chilihaloumia ilmakuivatun kinkun kaa.

Pääruokan grillattu entrecotee naudasta, uunijuuresten kanssa kera punaviinikastike.

Jälkkäriä en nyt viitti väsätä. Ehkä vaimo jotain.

Eiköhän tuolla setillä pärjää ilmankin.:smile::+1:t2:

Just laitoin kaasugrillillä 6 makkaraa. 4 perus Wilhelmiä ja 2 jauhomakkaraa muksuille. Kääntelin muutaman kerran ja annoin kuoren poksahdella rikki. Lautaselle laitoin sinappia ja muksuille ketsuppia. 5 kurkun viipaletta ja luumutomaatteja.

Jälkkäriks otin kupillisen 12.00 aikaan keitettyä kahveeta.

Kyllä ruuanlaitto on hauskaa !

Kaissää ny sit siihe Tappara Sinappia?

E. Ruoanlaitto on tosi hauskaa joskus suorastaan naurettavaa…hifistelyä

Mä hifistelen huomenna. Tosin kaikki vielä auki,mitä grillaan/savustan. Aah tätä suomen suvea.

Kokeilepa savustaa vihanneksia. Sipulia, vakosipulia, perunaa vaikka. Savuperunamuusi on todella hyvää. Kypsät perunat suoraan savuun kuumina, lyhyt savustus ja samantien survotaan ja tehdään muusiksi. Normaalisti en muusiin käytä kermaa, mutta tähän sopii.

Eri kaupungit suhtautuvat eri tavoin puistogrillaamiseen. Eipä ole tullut koskaan kokeiltua, jotenkin tuntuu että grillaaminen on liian … tiedä onko oikein sanoa intiimiä … toimintaa tuntemattomien edessä suoritettavaksi.
Tulipaloriski on ilmeisesti kuitenkin syy, jolla kaupungit perustelevat kielteistä suhtautumista siihen.

No tänään kokeillaan,tattis vinkistä. Ei kyllä itsellä olisi tullu mieleen.

Tätä olen koittanut noudattaa, pyrin syömään vähintään kilon parsaa viikossa. Jutussa kylläkin kielletään paistaminen, mun mielestä ei oo niin tarkkaa sen kanssa. Sipulin kanssa voi/oliiviöljyseoksessa kevyesti tummennettuna toimii parhaiten. Suolaa ja mustapippuria mausteeksi. Miksei valkosipuliakin, mutta sitä ei parane tummennella. Sitruuna- tai limemehulla voi myös tuunata. Apetit-pakasteparsa on kalliin hintansa arvoista, muihin en kajoa.

Makuasioita toki, mutta ennakkoluuloistenkin kannattaa jossain vaiheessa edes maistaa höyrystettyä parsaa voilla kuorrutettuna.
Mielestäni herkullista.

Joo on vähintään yhtä hyvää, vaivalloista vaan erikseen hyörytellä kun sipulin kumminkin tykkään paistaa.

Anteeksi nipotus mutta parsa ja parsakaali ovat kaksi eri kasvista. Nyt on parsa-aika ja parsa tykkää voista kuten parsakaalikin. Kumpaakaan ei kannata keittää liikaa, ei toki syödäkään. Sen sijaan voita ei voi lisätä liikaa kumpaankaan.

Gluteeniton leipä? Kaupasta löytyy aika suht paljon,mut ajattelin kokeilla itse. Onko joku simppeli ohje jollain? Leipominen on aika, ei kiinnostavaa meillä.

Suosittelen käyttämään valmiita jauhoseoksia. Gluteeni leivässä saa vaivatessa aikaiseksi sitkon. Sitko tekee leivästä pehmeän sitkeää, se myös nostattaa, proteiiniketjut sitovat ilmakuplia sisäänsä. Sitko saa myös leivän säilymään. näitä varten gluteenittomaan leipään täytyy lisätä erilaisia lisäaineita ja jauhoseoksissa ne ovat valmiina, Leipä kannattaa pakastaa heti jähdyttyään. Muuten se kuivaa nopeasti. Psylliumjauheella saa leipään sitkoa, sitä kannattaa lisätä.

Tällaisella ohjeella olen tehnyt siemen focacciaa:

5 dl vettä
25 g hiivaa
1 rkl psylliumkuorijauhetta
4 rkl oliiviöljyä
2 tl suolaa
2 dl tummaa luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta
4 dl luontaisesti gluteenitonta jauhoseosta
2 dl erilaisia siemeniä (sesam, auringonkukka, kurpisa, pellava)

1. Murenna hiiva kädenlämpöiseen veteen. Sekoita joukkoon psyllium ja anna turvota 10 minuuttia. Lisää öljy, suola ja jauhot. Vatkaa taikinaa sähkövatkaimella viitisen minuuttia. Levitä taikina leivinpaperilla peitetylle uunipellille ja anna kohota noin 20 minuuttia.

2. Pirskottele pinnalle oliiviöljyä, sormisuolaa ja erilaisia siemeniä (tai siemenseosta). Paista 200-225 asteessa n. 20 minuuttia

Jos et tykkää siemenistä, voit käyttää esim. oliiveja tai halkaistuja kirsikkatomaatteja

No niin päivityksen paikka. Kelit eivät ole kovin häävit, sataa, paistaa, tulee…siis tyypillinen juhannuskeli Ruoveellä.
Mutta se ei estä ruoanlaittoa.

Tänään lähettiin, ei niin kokonaan tavallisella. Uusia juttuja tuli mukaan perinteiseen värkkäämiseen.

Alkuruokana oli meillä eka kertaa grillattuja katkarapuja. Ne oli niitä isompia Pirkka-värkkejä. Grillattiin 2 minuuttia puoleltaan.
Niitten perkaaminen oli hiukan työlästä, mutta kannatti.
Rapujen kera tarjottiin misovoita. Tehtiin voista, tuoreesta inkivääristä ja misokeittoaineksista (2 pss). Ilman sitä olisi puolet jäänyt pois kokonaisuudesta. Mahtava duo.
Toinen alkuruoka oli hiukan perinteisempi. Saaristolaisleipäviipaleita ja päällä maustesilli-sipuli-creme fraiche hässäkkä. Juoma valkoinen pöytäviini Chilestä.

Pääruoka oli minun lempparia eli grillattua kauppahallista ostettua lampaan ulkofilettä. Lisukkeena oli yksinkertaisesti grillattua bataattia chilipaprikaoljyllä maustettuna.
Soosina punaviinikastike. Juoma Castilles De Molina punainen, Chilestä sekin.

Jälkkärinä oli sitten melkoinen hässäkkä: Marenkia, baanaania, kauden marjoja eli vadelmia ja mansikoita, kermavaahtoa, suolattuja pistaasipähkinöitä ja päälle grillattuja nektariineja. Tämä kaikki vain inspiroidakseni teitä kaikkia sohvien miehiä kokeilemaan ja heittäytymään kaikkeen viihdyttääksenne rakkaita puolisoitanne. Sama palstasiskoille.

Tuo on kylläkin parsakaali eikä parsa.

Savustettua hirveä, uusia perunoita ja parsakaalia tryffeli-kermakastikkeella. O nneks on tuttu porukka niin kehtaa nuolla lautasen.

Kerroppa hiukan tarkemmin tuosta savustusjutusta.

2kg sian spare ribsejä uunissa esikypsymässä ja 2 peuran ulkofilettä marinoitumassa pihveinä 4ssä erilaisessa soosissa. Huomenna rillataan.

Kaveri siis valmisti. Ruiskusuolasi ensin hirvenpaistin. Weberin hiilisavustimessa oli 90 asteessa n. 3 tuntia. Kaksi reilun kilon painoista paistia. Ei mitään muita mausteita. Täydellisen mehevää, ei kuivunut yhtään. Yksi parhaista lihoista mitä olen koskaan maistanut. Vaikka siis vähärasvaista lihaa. Tärkeää on että alhainen lämpötila. Oli suussasulavan mureaa.