Grillaaminen ja ruuanlaitto

Rumaa äijää tulee tupa täyteen perinteisiin kesäkisoihin meille. Menu on etupäässä makkaraa ja olutta. (no on sielä kolmeen päivään muutakin) Mutta idea on maistella jotain muuta kuin hk,atria ym/koff,karjala yms. Nyt pitäisi löytää joku hyvä combo,tulisuutta saa olla. Ehdotuksia?

No vaihda ainakin nuo kauttaviivan jälkeiset. Ruuasta en niin osaa sanoa.

3 tykkäystä

Kyllä,mut siinä vaiheessa kun olutta pitää ostaa suht paljon niin vaihtoehdot on vähissä. Mun vuoro järjestää,mun vuoro maksaa.

Raakamakkaroita ehdottomasti. Niistä löytyy hyviä makuja. Yksi suurin suosikki on Lidlin chorizo. Muista kypsentää maltilla ja pienellä lämmöllä.

Tarjoa aina ruuan kanssa jotain erikoisempaa olutta niin tuskin kukaan vieraista valittaa, vaikka loppu aika ryystettäisiin bulkkikamaa.

4 tykkäystä

Voit sä silti ostaa vaikka Sandelsia tai Karhua.

En ole mikään olutasiantuntija, mutta grilliruuan kanssa en lähtisi tarjoamaan ipoja enkä tummaa. Jos se grillattu on saksalaistyyppistä, niin vehnäset on varmaan hyviä, jos taas fressimpää, niin solit ja san miquelit toimii. Ehkä.

En tosiaan tiedä onko näissä jutuissa tolkun häivää, tartuin vaan tuohon kaljaan ja ajattelin, että pitää kirjoittaa aiheestakin.

2 tykkäystä

@Desperado, ei ole tulinen, enkä tiedä kuinka hyvin sopii grilliin (makkaraa se on, miksei sopisi), mutta Helsingin Makkaratehtaan lammasmerguez on hyvä ja hieman erilainen makkara. Mausteinen ja maukas tapaus. Pitäisi löytyä ihan prismoista.

4 tykkäystä

Mää lähtisin kuitenkin tuunauslinjalle. Ketsuppi on esimerkiksi helppo tehdä itse ja sitä voi maustaa vaikka miten. Makkaroista voi tehdä vartaita, väliin muutama pala savukylkeä ja sipulia. Hodari sämpylöitä ja lisukkeita on helppo tehdä erilaisia. Niin saa perusmakkaroihinkin enemmän makua. Reseptejä saa halutessa.

4 tykkäystä

Ääni näille.
Lisäksi kyytipojaksi Jaloviinaa, yhden tähden.

2 tykkäystä

Juu,älkää takertuko ny kaikkeen. Sheriffi ihan ok,.

1 tykkäys

@Koo mainitsi nuo raakamakkarat.

Mun serkku poikkesi päivänä eräänä meillä ja hän oli käynyt shoppailemassa kauppahallista varsin mielenkiintoisen makuisia raakamakkaroita.
Oli hyviä ja sitten vielä vähän parempia.

5 tykkäystä

Pitkästä aikaa tein kuhasta kalapuikkoja ja jäin ihmettelemään miksi edellisestä kerrasta oli niin pitkä aika. Ei mene kuha puikkona hukkaan ja samalla päättyi lasten “en tykkää mistään” vaihe ja kokki sai kiitosta :blush:

10 tykkäystä

En ala mainosmieheksi enkä mainosta, mutta nyt on pakko mainita. Oltiin tänään Noitakäräjillä Ruoveellä. Kaverini, joka on Rovaniemeltä, on minulle kehunut Ruoveden Herkun mausteita. Nyt sattui kohalle markkinoilla. Hinnat ovat todella ystävällisiä. Esimerkiksi kardemumma on vain kolmasosan Prisman hinnasta ja sitä rataa. Myös löytyy mausteita, joita ei marketista löydy.

Met ostettiin Savuparikaa, Karhunlaukkaa, Liperin lipstikkaa, Savusuolaa sekä Riistamaustetta. Isoja pusseja ja 10 € maksoivat yhteensä. Huomaa kirjoitus isoin alkukirjaimin, olin niin tepinöissä.

Alan tuossa jonain päivänä noita käyttämään. Kerron sitten kokemuksista.

Heillä on muuten nettikauppa. Käykää tsekkaamassa.

@Tatesulo Oletko kokeillut näitä?

5 tykkäystä

Ruoveden Herkulla on myös aivan erinomaisia marinoituja valkosipulinkynsiä. Etten sanoisi parhaita, joita olen syönyt. Varsinkin inkiväärikynnet ovat jääneet mieleen.

http://ruovedenherkku.fi/shop/product_catalog.php?c=1

5 tykkäystä

En Ruoveden herkun mausteita, mutta savupaprikaa ja savusuolaa suht paljonkin. Lipstikka maistuu lähes lihaliemelle, en juuri muuhun ole käyttänyt kuin keittoihin ja kastikkeisiin.

2 tykkäystä

Tuo savusuola on erittäin voimakkaan oloinen. Kun pussin aukaisee, niin se on kyllä saatava taas kii. On semmosta värkkiä myyjän mukaan. Miten olet tuota käyttänyt? Paistetulle- ja uunikalalle?

Kalalle lähinnä joo, mutta kyllä se sopii lihallekin. Varovainen kannattaa olla, lisätä voi aina. Grillauskastikkeisiin sopii hyvin. Karhunlaukkaa olen maistanut, mutta en käyttänyt. Siinä on mieto valkosipulin maku. Kasvaa kai Suomesakin villinä.

1 tykkäys

Okei. Tuo nyt tuosta. Tänään tehtiin arkilounaaksi tämmönen värkki.
Suosittelen, koska on hyvää ja on helppo laittaa. Kyytimieheksi sopii vaikka ranskalainen cabernet valkkari:

1 tykkäys

Sen verran vielä mausteista yleisesti, että kannattaa välttää jauheita, varsinkin isoja pakkauksia, ne kun menettävät makuaan. Mieluummin ostaa kokonaisia siemeniä ja jauhaa itse.

Toden totta, kyllä met ostettiin esim. kokonaisia muskottipähkinöitäkin :smiley:

1 tykkäys

Sama pätee myös kahvipapuihin. Ei ole oikeasti mikään suuri vaiva jauhaa kokonaiset pavut päivittäin itse (varsinkaan sähkökäyttöisellä koneella), mutta ero on ihan huomattava kahvin aromeissa.

3 tykkäystä