Grillaaminen ja ruuanlaitto

Kannattaa laittaa siihen keitinliemeen mausteita. Soijaa, inkivääriä, chiliä, valkosipulia… Tai sitten marinoida heti keittämisen jälkeen. Samat aineet + hieman hunajaa ja öljyä. Toki voi käyttää omia lempimausteita, mut nuo sopii hyvin possulle. Liemen olis hyvä poreilla, ei siis kiehua, mieluummin vähän pidempään hiljaisemmalla lämmöllä.

Meillä mökillä grillattavat kokis-ribsit on kyllä kova sana, varsinkin se kasaan keitetty keitinliemi, sellanen oikein sticky sauce. Emäntä ulkona nyt, mut voin laittaa reseptiä kun tulee kotiin.

4 tykkäystä

Oon tehnyt kyllä kokiksesta bbq-kastikkeen. Amerikkalainen tapa. Mutta ootko siis laittanut kokista keitinliemeenkin? ja tuota kastiketta laitan siis grillaamisen loppuvaiheessa ja jälkeen

Jos ei muisti ihan petä, niin keitinliemeen meillä rouva laittaa kokista, ja sitten kun ribsit on keitetty niin se liemi keitellään kasaan. Vaimoke kun on tosta ruuasta vastuussa niin kysäsen kun tulee himaan

2 tykkäystä

Mutta noin yleistasolla niin kyllähän lihaan/katkarapuihin/kalaan, mihin tahansa raska-aineeseen saa makua marinoimalla. Ite diggaan kesällä tehdä sopivan tulisia steak sandwichejä, liha marinoitunut 4-8 tuntia,

1 tykkäys

Vika on kaasugrillissä. Kuten ammattikokki sanoo, ihan saman huonohkon lopputuloksen saa aikaiseksi missä vain sähköuunissa. Vaihda grilliä, jos mahdollista mieluiten avotulimalliin, jossa poltat koivuklapeja. Samaa sorttia mitä Saunassa poltetaan…
Ja tämä on tosi. Kokemusta on.

Itse teen samalla tavalla + välivaiheena keitettyjen lihojen marinointi yön yli kokis+bbqkastikeliemessä.

Tapoja on monia niinkuin makujakin, eikä ole yhtä ja ainoaa oikeaa. Kyllä kaasugrillissäkin hyvää saa, ei sillä grillillä lihan makuun niin paljon merkitystä ole. Itse en ribsejä juuri enää tee, koska hinta on naurettava. Liha itsessään maksaa saman verran kuin vaikka naudan entrecote. Parasta on kunnon possun kylki luineen, mutta ilman luitakin käy. Sitä joutuu hauduttamaan kauemmin, että on pehmeää.

Naudasta parhaiten grillattavaksi sopii entrecote, rib eye ja t-luupihvi (tai vielä mieluummin porterhouse jos sattuu saamaan). Sisä- ja ulkofilepihvejä en juuri grillaa, toki nekin käy, mutta niistä puuttuu rasva, joka grillattuun ruokaan tuo makua. Myös naudasta saa erinomaisia ribsejä, mutta niitä saa hyvin harvoin. Toki jos haluaa babeque tekniikalla alhaisemmassa lämmössä valmistaa voi tehdä lähes mitä osaa vain, harvalla vaan on sellaista grilliä.

Marinoinnin tarkoituksena on paitsi antaa makua myös mureuttaa. Yleensä marinadissa on kaksi ainetta vähintään, öljy ja jokin happo (viini, viinietikka, sitruuna) ja lisäksi mausteita. Happo siis mureuttaa ja öljyn tarkoitus on levittää makuja. Suolaa ei marinadiin kannata laittaa, se puskee lihasnesteet ulos. Marinoida kannattaa mieluiten yön yli, että maustuu ja mureutuu.

6 tykkäystä

Täällä ei ole juuri ollut kalareseptejä niin laitetaan nyt muutama. Täällähän on useampiakin kalastajia, olisi hauska tietää kuinka saaliinne valmistatte. Niinkuin lihassakin, myös kaloista parhaiten grillattavaksi sopii rasvaisemmat kalat, oikeastaan kaikki lohensukuiset ja nykyään taas yleistyvä ankerias sopii grilliin hyvin.

Lohi lienee yleisin ruokakala nykyään ja melkeinpä helpoin valmistaa. Jos grillaa lohta sellaisenaan, se kannattaa leikata paksuiksi paloiksi, ettei kypsy liikaa, mutta saa kunnon paistopinnan. Lohi saa jäädä sisältä ihan raa’aksi, noin 40 astetta sisälämpötila, allekin. Kun pintaan tulee valkoisia laikkuja, ne ovat kypsyneitä proteiineja ja lohi on silloin ylikypsää. Laitan lohinyyttien reseptin, ne ovat erityisesti lasten suosiossa, mutta maistuu kyllä aikuisillekin:

Leikkaa lohesta n. sentin paksuisia siivuja
Laita siivu kylmäsavulohta päälle ja kääri löysälle rullalle. Laita rulla folion päälle.
Sekoita creme fraicheen suolaa, sitruunanmehua ja hienonnettua tilliä (ruohosipulia)
Laita pari tl creme fraichea lohen päälle
Sulje folio nyytti ja grillaa n. 5 min.

Kokonainen kala foliossa (siika, nieriä, kuha tai mitä ahti onkaan antanut):
Leikkaa kalan pintaan viiltoja, suolaa hyvin.
Leikkaa sitruuna siivuiksi, laita siivuja niin kalan sisälle kuin pinnalle.
Täytteeksi voi vielä laittaa näin keväällä kuusenkerkkiä, mutta vain kun ne ovat nuoria ja vaaleita, muuten voi käyttää tilliä. Lisää vielä voinokareita ja kääri tiukkaan pakettiin.
Kokonaisen kalan kypsyyden testaa helposti nyppäämällä selkäevää, kun se irtoaa on kala kypsää.

Kasvikset,onko kokemuksia miten niistä saisi hyviä? Ja mitkä on parhaita grilliin? Joskus oli muurinpohjapannu,siinä ne tuli hyvin,mut se hukku ihmeellisesti.

Minä olen laittanut sellaiseen ritilä “paistinpannuun” öljyttyinä ja maustettuina erilaisia kasviksia. Mielestäni ainakin seuraavat toimii:
Sipuli
Kesäkurpitsa
Tomaatti
Paprikat
Purjo
Parsakaali

Lisäksi voi laittaa sieniä. Myös munakoiso toimii, mutta valmistuu aika paljon nopeammin kuin em.

2 tykkäystä

Alumiinifoliotahan ei pitäisi käyttää ruoanlaitossa. Eikä alumiinia muutenkaan deodorantit ym.

Sanoisin että asiaa kannattaa lähestyä kahdelta kantilta. 1. Mistä kasviksista tykkäät ylipäätään ja 2. Mitkä kasvikset ovat nyt sesongissa. Noin periaatteessa lähes kaikkia kasviksia voi grillata ja kannattaa olla ennakkoluuloton. Tällä hetkellä esim vihreä parsa sopii hyvin grillattavaksi. Paprikalle, munakoisolle ja kesäkurpitsalle grillaus sopii erityisen hyvin ja grillata voi esim perunaa, bataattia, nauriita, purjoa, kevätsipulia, tomaattia, herkkusieniä, hedelmistä esim ananasta ja vesimelonia.

Kasviksille sopii maustamiseen erilaiset mausteöljyt, esim. valkosipuli-, yrtti- tai chiliöljy. Ne saa helposti tehtyä itse sauvasekoittimella. Ja siis tuoreista mausteista, ei kuivista.

1 tykkäys

No joo, olen kyllä tiennyt että alumiini aiheuttaa alzheimeria, eikä esim alumiinikattiloita, tai muita alumiinisia keittiövälineitä enää juuri ole. En ole ajatellut että folio silloin tällöin olisi niin paha. Suurin osa eineksistä on kuitenkin alumiinirasioissa, lienee niiden käyttö pahempaa? eli eineksiä ei pidä syödä tästäkään syystä.

Itse olen sellaisessa käsityksessä, että alumiiniastian kuumentaminen on se huono juttu. Eli kylmiä ruokia voisi säilöä niissä ilman ongelmia. Tämä on mutua, varmaan joku tietää.

Sipuli:

  • Kuori ja leikkaa muutamaan osaan
  • Laita folionyyttiin
  • Mukaan köntti jotain sulatejuustoa
  • Nyytti löysästi kiinni ja grillin ylähyllylle - noin 45 min.

Itse teen pikkunyyttejä, sipuli per nyssäkkä.

1 tykkäys

Kyllä ne einekset on paistettu niissä foliovuoissa. Pahinta on kun alumiinia hinkaa kovemmalla teräksellä, siitä liukenee silloin alumiinia ruokaan. Vieläkös muuten armeijassa on alumiinipakit? niitä kun on vuosia hingattu lusikkahaarukalla niin taatusti irtoaa alumiinia. Happamat ruoat ovat erityisen pahoja, esim vanhat mehukeittimet olivat alumiinia ja kun niissä happamia marjoja keitettiin niin ainakin minä olen lapsuudessa saanut runsaasti alumiinia. Edelleenkään en olisi niin huolissani folion käytöstä, kunhan sitä ei tee liian usein.

2 tykkäystä

Itse tulee monesti kesässä grillattua kokonainen kirjolohi juurikin mainitsemallasi tavalla. Tulee todella hyvää ja kokonaisena kala on myös huomattavasti halvempaa! Kuusenkerkkiä odotellessa :yum:

1 tykkäys

No niin. Kävin ostamassa sen Weberin piippusytkän, 3 tunnin brikettejä, lisää savustuspurua. Minusta tuntuu, että lisään siihen tulipesään pikkuhiljaa myös leppäklapeja tuomaan savua, toki minulla on omenapuun purua. Tarkoitus oli ostaa naudan entrecote, mutta ei ollut 12,90 eron kilohintaan vaan 20 euroa kilo. Ostin possun kasleria 2 kilon möykyn 5 euroa kilo. Onhan se hiukan helpompi valmistaa, kun on rasvaisempi. Huomenna mökillä sitten alan tuhrustamaan sitä pikkuhiljaa, varmaanikin 4-6 tuntia siinä menee. Ostin myös pullon argentiinalaista Malbecia kyytiveeksi. Meinaa myös uuniperunat valmistaa samoilla tulilla ja myös tuoreparsaa. Patongit leivon itse. Saappahan nähä mitä paulakengät laulaa. Tarinan päätös kerrotaan tällä samalla kanavalla myöhemmin.

9 tykkäystä

Suosittelisin digitaalista paistomittaria. Helpompaa, varmempaa ja tasalaatuisempaa lopputulosta luvassa.
Hälytysrajaksi aluksi vaikka 55°.
Monelle kokille se on jo pahasti yli, mutta siitä sitten oman maun mukaan testaileen eri lämpötiloja.