Hakametsä: Musiikki ja DJ

Tää “MAALIA, TAPPARA!” läpsyttely on kyllä nauhotettu salee tyylii äijät saunan lauteilla räkäkännissä :joy: Must tää DJ on ollu aivan umpi suossa viimiset 2-3vuotta. Ja sama jatkuu. :triumph:

Nyt vaan palstaveljet kaikki nämä huomiot/mielipiteet palautteen muodossa toimistolle. Eiköhän sielläkin joku ole meidän kanssa samaa mieltä.

Laittakaapa muutkin @soosi :n tapaan ehdotuksia, että millainen “setlist” tiskijukalla pitäisi olla eli omia suosikkibiisejä tunnelman nostamiseksi :slight_smile:

Mikä on hyvä nostattava sisääntulobiisi, mitä biisi soitettaisiin ennen aloitusta, mitä soitetaan vastustajan mennessä jäähylle, minkä tahtiin on cheerleaderin hyvä heilua, millä nostaa taistelutahtoa jne…

Live is Life nyt ainakin saa soida jatkuvasti :wink:

Ps. Olen edelleen sitä mieltä, että jossain erikoispelissä olisi hauska ajatus kokeilla jonkin tyylistä soittoa livenä (bändillä tai kiipparilla…jne) :wink: Tampereella kun olemme, niin kyllä varmasti joku keksii tähänkin jonkun mahtipontisen idean :grin:

Ottawa tutkii parasta ääntä Hoki-urkuun:

Jimmy Cola-Zamboni (MM-kisat)

HIFK soittaa old-school hard rockia, koska se on osa IFK:n brändiä. Tapparan tuotteistuksessa ei ole huomioitu mitään tiettyä musiikin lajia. Alun erilaisissa pelaajavideoissakin on menty aivan laidasta laitaan: On ollut mörköheviä (punttisalivideo pari vuotta sitten), kone jumputusta (robotti - pelaajaesittely), klassista (Carmina burana), tukkaheviä…

Eli jos brändi ei ulotu musiikkiin, maalilaulua lukuunottamatta, niin sitten on kai ihan oikein yrittää miellyttää kaikkia, eli tarojilla tasaisesti kaikenlaista 70-luvun ja tämän päivän väliltä. Jos halliin halutaan kannustusta, niin olennaista on mielestäni että musiikki tukee kannustusta, eli siinä on sopivan taputeltava rytmi. Esimerkiksi Scooter - Fire kappaleessa kitararenkutus kestää jo keskimääräisen pelikatkon verran, ennen kuin taputettavaan komppiin päästään. Eli se käytännössä vain peitää alleen mahdollisen yleisön kannustuksen.

Samaa mieltä, että tämä meidän DJ vain soittaa musiikkia, mutta ei lue peliä/tilannetta parhaalla mahdollisella tavalla, tai ollenkaan.

On kyl enimmäkseen ihan paskaa musiikkia mitä Hakametsän Dj soittaa. Kunnon metallimusiikki kyl uppois meikäläiseen parhaiten ja toimis tunnelman nostattajana. Hifkillä on paremmat musiikit.

2 tykkäystä

Kyl se näin on. Musiikki hakamettässä on kauttaaltaan paskaa ja mun mielestä myös rankempi rock tai hevi/ metalli sopis koko lajin luonteeseen paremmin kuin joku antti tuisku, josta ei tiedä pitäskö itkee vai nauraa. Ittellä moisista ähkimisistä ei tuu yhtään sellasta " nyt miehet tultapäin ja voittoon" fiilistä.

Mutta elämä kaikille ja tasa- arvo kunniaan. Mä keskityn osaltani enemmän peliin. Ymmärrän hyvin vastakkaiset näkemykset, olen tähän vähemmistöön kuulunut koko ikäni.

4 tykkäystä

Senkin on pakko olla huono läppä että Antti Tuiskun Peto on irti kappale on jonkun Tapparan pelaajan lembi biisi.

Musiikkiasiat ovat tälläkin saralla varmasti sellaisia, ettei valmista tule väittelemällä. Joku tykkää, joku ei. Minä taas en kaipaa mitään raskasta örinää halliin yhtään, sen puoleen mitään teknoakaan.

Josko tämä kevät menisi niin, että HIFK:lla on paremmat musat, meillä paremmat pelaajat.

1 tykkäys

Olen samaa ihmetellyt, että minkä takia volyymin pitää olla varsinkin ennen pelin alkua niin järjettömän kova, että korviin sattuu. Vai onko yleisö jo menettänyt siinä metelissä kuulonsa.

Mun mielestäni itse biisivalikoima on ihan hyvin ajateltu. Ei joku vihametalli tai harrikkarokki sovi Tapparan brändiin.

Ne ruudulta tulevat läpsytysanimaatiot on kyllä kauhean hitaat ja usein jäävät kesken ennen kuin vauhti kasvaa. Ei hämäläisetkään noin hitaasti taputa.

Volumet ovat ainakin ennen vaihdelleet jossain määrin hallin täyttöasteen mukaan, eli nyt varmasti kovemmalla kuin normaalisti. Yksi ongelma on Hakametsän akustiikka (ja äänentoisto), joka on hyvin epätasainen. A-B sivuille alemmille korkeuksille äänenvoimakkuus on varmaan tuplat sitä mitä C-D päätyihin vähän ylemmille riveille. Nämä esimerkit siksi, että ovat vakipaikkojani jossa on tullut mökää kuunneltua.

Jonkun pitäisi nähdä vähän vaivaa ja käydä hallin eri täyttöasteilla mittaamassa volat ympäri hallia ja kalibroimassa systeemi.

Kauittimet ovat surkeat ja tätä lisää DJ.n täysillä huudattama musiikki. Aikaisemminhan playoffseihin on tuotu isommat kaapit kaukalon päätyihin kattoon. Nyt niin ei ole, vaan on tämä “digilakana” kauiuttimien sijasta.

Aah, tämä selittää varmaan tätä ketjua paljonkin. Itse tykkään tiirailla peliä C2:n yläriveiltä jos vain mahdollista ja siellä noi volyymit on passelit. Kaverille pystyy juttelemaan viereen.

Senverran vielä tosta musiikkipuolesta, että siihen cheekin ja tuiskun vs. “harrikkahevi” , örinähevi, mahtuu pitkä repertuaari bändejä jotka sopisivat meiningiltään paremmin kiivaaseen joukkuelajiin.
Foo fighters, Hellacopters, Backyard Babies, Ac Dc, Mustach, Megadeth, Trivium, Stamina, Diablo, Mötley Crue, vanha maiden, Stonesour, uus Slipknot, ym. ym.

Mutta tää on ikuisuuskeskustelu, eikä johda täällä mihinkään. Sitäpaitsi, peliä sinne mennään katteleen ja levyjä voi sit kuunnella himassa.

3 tykkäystä

Ennen vanhaan kaikki oli toisin, musiikikin Hakametsässä. Kovinta “rokkia” oli jäähykipale Sitä saa mitä tilaa. Toivoin hiljaa mielessäni tappelun (tyrmäävän) soittikseksi saman poppoon kipaletta Mä putoan, olis sopinut hyvin. Mutta tosiaan, musiikeista viis, peli on pääasia!

2 tykkäystä

Muistin tämän ketjun jutut tänään Nordenskiöldinkadulla ja seurasin tarkkaan ottelutapahtuman kuljetusta. Johtopäätös: meillä ei todellakaan ole mitään hävettävää. HIFK:n hallihan oli lähes koko pelin hiljainen. Nordiksen yleisö taputtaa yhdessä lähinnä kun tulee maali ja sitten joskus loppuvaiheessa peliä. Hyökkäysalueen pyörityksissä ei mitenkään säännöllisesti ala taputus, kuten Hakametsässä tapahtuu.

Näin siitä huolimatta, että oli sentään finaalit ja kotijoukkue pelasi hyvin.

  • Äänentoistosta tulevat musiikit ovat rockia ja heviä, ja eivät ole juuri koskaan rytmiltään taputettavia, ne ovat lähes taustamusiikkia
  • Finaaleissakin on jopa kokonaan mitääntapahtumattomia pelikatkoja
  • Fanikulmaus elää täysin omaa elämäänsä: jalkapallotyyppistä hoilausta, pomppimista ja puolisotilaallisesti hoettavia monimutkaisia iskulauseita, joihin yleisö ei juurikaan pysty yhtymään. Lisäksi kannustuksella on heikosti yhteyttä pelitapahtumiin: joku tap-tap-tap-tap saataa olla menossa faniryhmässä kun vastustajalla on kiekko ja pyöritys. Pääosin insideä, joka ei tuo yleisölle mitään.

Hakametsä on kyllä ihan oleellisesti paremmalla tasolla yleistunnelmassa ja suurella yleisöllä on jatkuvasti virikettä mihin yhtyä käsin (ja läpsyttimin). Sitä käynnistyy sekä äänentoistosta että jonkin verran C3:sta koko ajan. Kyllä mieluummin kehuisin kuin moittisin Hakametsän dj:tä, vaikka aina voi parantaa.

6 tykkäystä

Kelpais kyllä mikä tahansa noiden bändien tuotannosta paremmin kuin hyvin mutta joo musiikki on silti sivuseikka silloin kun peliä menee katsomaan hallille.

Mikä oli se kappale mikä soi ainaki viimekaudelle ennen sisääntulomusiikkia siinä historiikkipätkän taustalla??

Nimeä en tiedä.

Voisiko olla Tampere Filharmonian erittäin onnistunut versio?

Nämä pointit ovat hyviä.
Itse olen pelejä käynyt katsomassa Oulussa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Kouvolassa, Treellä, Jyväskylässä, Lahdessa, Turussa ja Hämeenlinnassa ja voin hyvillä mielin todeta Hakamettän fiiliksen todella hyväksi, niin runkosarjan Pelicans-pelissä kuin Kärpät-välierässä.