Homoseksuaalisuus jääkiekkomaailmassa

Olet oikeutettu mielipiteeseesi. En minä vääntämään lähde. Mutta en ole myöskään arvostamassa mielipidettä, jonka mukaan ihmisjoukko tungetaan stereotyyppiseen muottiin seksuaalisen suuntautumisen perusteella.

Kai nyt kuitenkin se lähtökohtainen ihannetilanne olisi, että kukin saa kertoa tai olla kertomatta oman halunsa mukaan. Olla oma itsensä. Jos seksuaalisuus on joillekin kielletty aihe, niin jätetään ne pillujututkin kertomatta. Turha niistä naisseikkailuista on kerskailla, jos jonkun juttuja kumppanistaan ei sallita. Ei ainakaan loukata kenenkään tunteita.

Voi olla, että jääkiekon parissa on suhteellinen aliedustus homoseksuaaleja. Voi olla olematta. En vetäisi johtopäätöksiä ilman dataa. Vähän data on vaan niukkaa, kun aihetta pyritään edelleen monen suulla vaientamaan mieluummin kuin että siitä puhuttaisiin.

Itseäni ei kiinnosta aiheeseen sen tarkemmin lähteä mukaan. Itseäni vain ■■■■■■■■ nämä ihmiset, jotka olettavat ihmisen nähdessään tietävänsä kaiken lähtien seksuaalisesta suuntautumisesta (tune Tami). Ei se niin mene

9 tykkäystä

Asiahan on niin, että, ellei väittämilleen löydy lähdettä tai minkäänlaista totuuspohjaa menettää se uskottavuutensa.

Minulle siis se ja sama mikä asian laita on mutta esitetään väitteet faktojen eikä mutujen kanssa.

Itse koen tämän asian juuri näin.

Mitä isompi asia tästä tehdään, niin näkisin, että sen vaikeammaksi tilannetta tehdään sukupuolivähemmistölle nostaa itsensä alttarille.

Itselläni on jokunen vuosi takana elämistä tiiviissä jätkäympäristössä. Olen ehkä Tami, mutta en minä osannut edes arvata silloin, että joku voisi olla homoseksuaali. Pelaajista.

Rehellisesti voin sanoa, että jos tuolloin aikanaan joku olisi “tunnustautunut” “tullut kaapista”, niin ihan varmasti olisi ollut kova paikka joukkueessa kuin joukkueessa.

Tänä päivänä maailma luultavasti on toinen. Luultavasti on joukkueita ja on pelaajia, jotka ovat joukkueen sisällä antaneet oman tiedonantonsa asiasta.
Koen ongelmaksi sen, että nyt media on omalla tapaa luonut jääkiekosta heterolajin ja nyt media yrittää löytää omasta heterolajistaan kovan skuupin. Tämä taas asettaa homoseksuaalille aivan järjettömät paineet tälle asialle.

4 tykkäystä

Olisko tämä sitten näiden “tamien” ansiota, että julkisuuteentulo kynnys vain kasvaa? Miksei vain voi tunnustaa tosiasiaa, että homoseksuaaleja on varmaan kopissa ollut vaikken olekaan niitä tunnistanut. Lähinnä tämä keskustelu pysyy yllä noiden tamien foobisten kommenttien vuoksi.

1 tykkäys

Jaa sille väitteelle, että homoseksuaaleja on ihan kaikenlaisia, eikä pelkästään niitä stereotyyppejä?

Ei vaan sille, että jotkut jääkiekkoilijat elävät kulissiavioliitossa suuntautumisensa takia. Viittaan tällä @Neliwilson in viestiin

Media nostaa Tamit ja heidän aivoituksensa framille ja samalla tekee asiasta vähemmistölle vaikeamman. Tätä yritin ajaa takaa.

Maailma on nyt eri kuin esim. 15 vuotta sitten, saatika 40 vuotta sitten.

1 tykkäys

Sensuroimattoman Päivärinnan uusimmassa jaksossa on vissiin Ramstedt puhumassa mm. tästä aiheesta.

Juu, ja samaa pohdin jo aiemminkin itse. Lähinnä toivoisi “tameilta”, että suhtautuisivat asiaan toisin, avarammin. On niitä hänenkin aikanaan ollut. Tuollainen vanhakantainen ajattelu on vain haitaksi lajille, ei tämä mitään äijäilyä ole.

Niin en minä ole sitä faktaksi sanonut, mutta pidän hyvin mahdollisena että näitäkin tapauksia on.

Olen läheltä nähnyt, kun eräs perheen isä tuli kaapista homoseksuaalisuutensa kanssa (tai bi). Erään koulukaverin, ei minun läheiseni. Ja ei ollut jääkiekkoilija.

Olen itsekin nähnyt tismalleen samanlaisen tilanteen ala-aste aikana. Joutuivat muuttamaan paikkakunnalta pois, koska joutuivat koulukiusaamisen kohteeksi.

1 tykkäys

Itse en Tamin ajatuksia tai tamismia hyväksy, mutta samalla osaan ymmärtää myös heidän ajatuksia. Maailma muuttuu, mutta valitettavasti niin nopeasti, että kaikki ihmiset eivät pysy mukana.

Asiasta toiseen, niin oli se minullekin aikanaan kova paikka, kun minut seuralaisena vietiin tapaamaan naiseni tuttuja Mixeihin. Siellä ei ollut miesten vessoissa ovia. Karmea tilanne.

1 tykkäys

En maininnut että “lukuisat”. Älä vääristele viestiäni.

Pahoitteluni. Kykenetkö kuitenkaan todistamaan väitteesi?

Jos media on tässä se ongelma niin olkaamme itse kukin sitten “vastamedioita”, joiden tarkoituksena on hyväksyä ihmiset juuri sellaisina kuin ovat. Kas minäpä julstankin itseni näin euroviisuhuumassa suureellisesti Rakkauden Mediaksi. Josko perustaisin vieläpä nettisaitin MI-media (Mitä Ihkua??!!).

Vakavasti puhuen voisimme jokainen työskennellä sen eteen, ettei tästä tehtäis mitään ihme numeroo. Jos joku on homo, so not. Jos toinen on hetero, so not sillekin. Jengi ulos kaapista, sitten sullotaan kaappiin tuhnuiset, vanhentuneet ja rajoittavat ennakkoasenteet, kaappi lukkoon ja avain aurinkoon. Peace & love.

5 tykkäystä

Eiköhän ajan pitäisi olla kypsä sille että seksuaalisen suuntautumisen pitäisi olla yhdentekevää kun puhutaan jääkiekosta. Tosin ei se kyllä musiikkimaailmassakaan päde. Väitän, että jos Tuure ei olisi homoseksuaali, kukaan vähät välittäisi hänen kappaleestaan. Sen verran kamala se on. Harmittaa että seksuaalisuudella ratsastetaan silloin kun muut taidot eivät riitä…

1 tykkäys

Tässä on keskeinen ero siihen, mitä esim. Tami sanoi. Boldasin olennaisen. Tuo on se, mitä aiheesta voi sanoa. Turha naulata faktana, jos ei tiedä. Tuo tapa muotoilla asia jättää kuitenkin sen mahdollisuuden voimaan, että homoseksuaaleja saattoi olla. Tai olla olematta. Ei sitä ulospäin näe, ellei henkilö itse tule ulos aiheen kanssa. Ei ole sitä stereotyyppistä hahmoa, jonka voisi tunnustaa.

Siinähän se Tamin sanomisten ongelma. “En ole ikinä homoa nähnyt”. Ei Tami sitä tiedä, jollei ole kaikilta kohtaamiltaan jääkiekkoilijoilta kysynyt seksuaalista suuntautumista ja vielä saanut rehellistä vastausta. Epäilen, että kysymyksiä olisi esitetty.

Tamin puheet pitää nähdäkseni tuomita juuri siksi. Ei nyt enää elätellä mielikuvaa, että toisen ihmisen voi oikeasti tuntea vain jossain näkemällä. Ei sitä seksuaalista suuntautumista päälle näe millään varmuudella. Ihmiset on mitä on. Varsin erilaisia jopa saman sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen muodostamissa viiteryhmissä

6 tykkäystä

Voisiko olla myös sellainen mahdollisuus, että Tami on nyt vanha mies, jolta media haluaa lausuntoja tällä hetkellä joka asiaan? Samalla Tamminen itse on, sanoisinko jopa, narsisti. Narsisti, jonka tärkein asia median kautta on vain pitää omaa imagoaan yllä.
No nyt lähti taas aiheesta kauas, mutta tarkoitan sanoa, että en oikein ymmärrä miksi median pitää väkisin kaivaa Tami mukaan (tosin Tami itse kyllä kaivautuu helposti mukaan) keskusteluun.

En missään nimessä puolusta tässä aiheessa Tammista, mutta yritän ainakin itse ymmärtää sen asian, että maailma on hänelle vähän erinäköinen tänä päivänä.

3 tykkäystä

Ymmärrän pointin, mutta en liittäisi tähän tapaukseen.

Tämä Tamin “En ole homoa nähnyt” -heitto on alunperin esitetty nelisen vuotta sitten. Silloin Tami totesi jossakin AMK Metropolian paneelikeskustelussa kysymykseen homoseksuaaleista jääkiekossa tyyliin “ei tällaisessa maskuliinisessa ympäristössä sellaisiin pikku hiirulaisiin törmää”. Tuota on oikeasti vaikea puolustella millään, kun Tami päästettiin mediassakin juttua puolustelemaan. Puolutuspuheessa IS:lle totesi, “ettei ole ikinä homoa jääkiekkopiireissä nähnyt”. Möläytti typeriä “pikku hiirulaisista”. Sai reilun paikan selittää/tarkentaa lausuntoaan ja lopputulos oli nähty

Ei liity tähän hetkeen. Heitto ei ole seurausta tilanteesta, jossa media halusi Tamilta vastauksen kaikkeen. Laitan tuon alkuperäisen IS:n jutun mukaan. 17.9.2014 näin:

1 tykkäys

Oliko se Wallinheimo joskus kuka sanoi jotain sen suuntaista,ettei homoutta kannata tuoda julki joukkuelajeissa.