HYLÄTTY: Google Noto -fontti

Joo, aamulla avasin puhelimessa foorumin ja muutoksen näki heti. Puhelimessa fontti toimii ihan jees, mutta pöytäkoneella ja Firefoxilla (ver. 57) fontti on häivähdyksen liian tumma/paksu. Varsinkin pidemmät tekstikappaleet puuroutuu inasen. Tuo efekti tulee selvimmin esiin, kun edessä on “wall of text” eli pitkä postaus, jossa on pitkiä kappaleita. Chromessa ja ero on valtava. Sillä fontti on sliikimpi ja ohuempi.

Alla selittävä gif.

1 tykkäys

Heräsin ja mitä persettä tämä fontti on?

No jaa, nyt selasin kaikki viestit tässä ketjussa läpi, ja taisin jo tottua tähän. Kaipa tämä sitten on hyvä? Kyllä tämä ohuus vähän häiritsee.

Ison I:n ja pikku-l:n välinen korkeusero on aika erikoinen ratkaisu tässä fontissa. Sana Ilves näyttää sen vuoksi aika oudolta.

Itse en 100% tyytyväinen ole. Selain ja laite vaikuttaa tosi paljon kokemukseen ja toisaalta pientä teeman viilausta pitää tehdä.

iPhone SE:n pienellä ja rupisella näytöllä teksti on tosi miellyttävä silmälle. PC:llä on selainten värillä iso ero - Firefox 57 piirtää kirjaimet paljon painavampana kuin Chrome (Linux).

1 tykkäys

Testaan miltä näyttää Ilves joukkueena ja ilves eläimenä. Tässä kun kirjoitan noissa on selkeä ero mutta kun luin tuon @rizka postauksen pikku i näyttää läppärin 15.6" näytöllä hyvinpaljon ison I kirjaimen näköiseltä. Google Chrome selaimena.

Ilves
ilves
Ilves
ilves

Laitoin kokeilumielessä ketjun nimeä 2px ylemmäs, ei leikkaannu enää.

Leipäteksti on ihan jees Notolla mutta valikot näyttää ehkä vähän hölmöltä. Aika fifty-sixty kummasta pidän enemmän. Vanha fontti on yhtenäisempi kokemus eri laitteilla.

3 tykkäystä

Jatkoin sittenkin vähän vielä säätämistä. Tein pienen koodimuutoksen - kuvittelenko, vai muuttuiko Chrome vs Firefox yhtenäismemäksi, eli Firefoxin kirjasin laihtui hieman? @Kilo

Nyt on mun makuun liian haaleaa tekstiä. IPhone ja Discourse-sovellus. (Safari)

1 tykkäys

Nyt on kyllä vaaleen haaleeta tekstiä. Ymmärrän nyt ongelman jota @Oijennus toi tuossa esille. En enää erota mitkä topicit olen lukenut ja mihin on tullut uutta.
Tai siis erotan, mutta en yhtä selvästi.

Luuri on iphone ja selain safari.

1 tykkäys

Okei. Ei meinaa löytyä hyvää balanssia. Tulee oltua reissussa suurin osa ensi viikosta, joten palataan oletusfonttiin ja ihmetellään joskus myöhemmin lisään. Näköjään tämä ei olekaan ihan yksinkertainen asia.

Luettavuuden optimointi on kuitenkin kiinnostava parannuskohde ja keskustelupalstan toiminnan ytimessä. Eli jos jollain on tämän puolen osaamista, niin ideoita otetaan vastaan.

1 tykkäys

En ehtinyt tarkistaan asiaa pöytäkoneella, mutta alan kallistuun Notoa vastaan, koska tosiaan kokemus tuntuu olevan eri vähän kaikilla laitteilla. Tää originaali on Arial? Jos näin, niin on ainakin klassikkofontti.

font-family: Helvetica,Arial,sans-serif;

Pitää mietiskellä.Tämä on webin osa-alue jota en osaa ollenkaan. Sellaisenkin koodivirityksen löysin netistä, jolla käytetään aina käyttöjärjestelmän oletusfonttia (Windows, Mac, eri Linux työpöydät). Tällöin UX ei ole yhtenäinen laitteiden välilllä, mutta on kyseisen laitteen sisällä.

Ilmeisesti tuota fontin painoa yms. pitäisi tuunata selain/käyttöjärjestelmäkohtaisesti, jotta saisi yhtenäisen kokemuksen joka laitteella. Leipätekstissä leveämpi kirjasin luultavasti parantaisi luettavuutta, mutta UI-elementteihin tarvittaisiin jotain tiiviimpää.

Mä en ymmärrä tuota, että laitetaan Helveticaa oletusfontiksi. Siis monella sivulla, ympäri internettiä. Tai siis joo, se on typografian kuningas ja design-juttu, mutta silti. Harvemmalla varmaan on fonttia asennettuna koneella. Ainakaan aidosta oikeasta lähteestä ostettuna. Netistä pöllittynä kaikilta kraafikoilta löytyy. Helvetican koko paketti maksaa varmaan pari tonnia, kun siihen isketään kaikki ~20 leikkuuta.

Siispä sivu pyörii mulla Arialilla, joka tulee Windowsin oletusfonttien mukana, enkä ole huomannut siinä mitään valittamisen aihetta. Toisaalta onhan se vähän tylsä, vaikken sitä näin pienenä jotenkin osaa tunnistaakaan. En edes ketjun otsikosta.

Ei ole Arialin voittanutta selkeydessä.

Oletko varma, että tulee Arial eikä Verdana?

Iso i-kirjain on päätteellinen Verdanassa. Mullei ole eli pitäisi kai olla Arial. Muuten fontit näyttää kyllä samalta. Enkä tosiaan ole tunnistaa tätä fonttia Arialiksi, koska Arial on aina ollut mun mielikuvien mukaan paljon leveämpi.

Emmää tiä enää.

Open Sans on tämä fontti. Saatoin luntata Metasta

3 tykkäystä

Hetkonen, ainakin mulla Tappara.co piirtyy Arialina Firefoxissa pöytäkoneella. Myös Chrome näytti näin tekevän. Tarkistin pikseleistä. Open Sansin a-kirjain ja s-kirjain on selkeästi erilainen kuin Arialissa ja esim. k-kirjain tulee yli versaalilinjan eli jatkuu yli isojen kirjainten korkeimman kohdan.

1 tykkäys

No laitoin ylle suoraan sivuston koodista ja ei siinä Open Sanssia kutsuta.

Metassa löytyi kyllä hyvä ketju fontin vaihdosta (ml. Open Sans). Pistän sen tähän talteen myöhempiä säätöjä varten.

Change the default font on your site - admins - Discourse Meta

1 tykkäys

Ihan ohimennen noita Googlen fontteja joskus sörkkinyt jollain omilla kokeilusivustoilla, mitä virtuaaliserverillä oon rakennellut. Eli todella vähäisiä määriä, mutta päällimmäisenä niistä on jäänyt mieleen Roboto, joka taitaakin olla aika saatanan suosittu ympäri internettiä. Tiedä sitten, miten soveltuisi esim. tälle palstalle.

Iso käsi kuitenkin Googlelle, joka vääntää hyviä fontteja ilmaiseksi käytettäväksi. Maailmassa on paljon ilmaisia fontteja, mutta suurin osa paskaa.