Ilmastonmuutos

Näetkö mitään yhtäläisyyttä viestissäsi ja @BlueOval viestissä?
Vastasit kuitenkin @BlueOval viestiin näin:

(Efortti vahvaks) #252

Tämä on täysin totta ja juuri tuosta syystä nopeita ratkaisuita on turha odottaa. Kun mennään oma agenda ja tunteet edellä, ei usein hyväksytä niitä asioita joilla ilmastonmuutos saataisiin kuriin.

Lisäksi yksi suurimmista syistä ilmastonmuutokseen on väestönkasvu, mutta siitä yksikään poliitikko ei uskalla sanoa mitään. Kukaan ei uskalla sanoa, että meitä on aivan liikaa.

Onni on, että maapallo selviää varmasti. Ihmiskunnan selviämiseen taas tarvitaan kohta jo ihmeitä.

Megadethin sanoin: Peace sells but who’s buying?

Eija-Riitta Korhola on kirjoittanut tästä asiasta niin tyhjentävästi ettei voi kuin suositella lukemaan koko jutun.

Mehän viemme saasteita ja tuomme työttömyyttä. Eikö tämä ole typerää?

(Antti Wennström) #255

Käytännön muutos työelämään ei ole minun henkilökohtainen tunteeni, vaan tapa jolla asiat voidaan yhteiskunnassa hoitaa. Lopputuloksena on vähemmän lentomatkailua, yhtä paljon lomia ja työtä.

Miksi pitää lähteä lomalle ulkomaille? Tässä maassa on paljon potentiaalia lomailla myös kesällä.
Kuinka monelle on oikeasti tuttua touhua? Minun mielestäni ilmastoteko on lomailla kotimaassa.

En ole lentänyt sitten vuoden 2015 ja jälkikasvuakin on saatu aikaiseksi vain 1 kappale (ei ole jääkiekkoilijan potentiaalia). Ei ole koiraa tai kissaa. Täten ajelen autolla ja syön lihaa hyvällä omalla tunnolla.

Hyvin yksinkertaista.
Jos loma on talvella ja suksimäki ei kiinnosta.
Lisäksi jos ei tykkää talvesta niin mitkä ovat vaihtoehdot?

Juu, kesällä onkin tilanne aivan toinen.

Mä olen vetänyt lomalennon etelään viimeksi vuonna 2002. Autolla olen 2010-luvulla käynyt Norjassa kolme kertaa.

Turha näitä sen enempää on oikeasti meidän murehtia. Totean vain, että suomalaiselle kotimaan matka on ilmastoteko ja samalla talousteko.

Tämän ymmärrän enkä paheksu lainkaan.

Tulevaisuudesta puhutaan aivan liikaa minä (sinä), nykyhetki ja nykyarvot edellä. Esimerkiksi jos työelämä on nyt jotain, se voi olla ja on tulevaisuudessa jotain muuta. Kuten AW edellä viittaa, mm. etätyöllä on valtavia mahdollisuuksia. Ihmiskunnan nykyinen liikkumistapa on monella tavalla tyhmä. Etätyö ja digitalisaatio ylipäätään voivat muuttaa sitä merkittävästi.

Myös autokeskustelu tuntuu pyörivän sen ympärillä, mitä autoja nyt on taloyhtiöiden parkkipaikoilla ja paljonko niitä (minua/sinua) tänä tai ensi vuonna verotetaan. Tai typerimmillään suoraan eilisestä vaalikeskustelusta: sähköauto = Tesla “kenelläkään ei ole varaa niihin, joten jatketaan nykyautoilla”.

Jos ja kun autot ovat nyt jotain, ne ovat aivan varmasti 20 vuoden päästä jotain muuta. Jos joku marginaaliteknologia nyt on kallista, tulevaisuudessa se on massaa ja halpaa. Ihan samaa keskustelua käytiin aikanaan älypuhelimista, kun niihin ei ollut “kenelläkään” varaa.

Yksi seikka, joka tekee näistä keskusteluista niin primitiivisiä on se, että kuluttaminen ja materia ovat niin iso osa meidän kulttuurimme ihmisten egoa.

Etätyötä teen aina, kun se on mahdollista. Valitettavasti itse en näe sitä, että etätyö olisi pelastava tekijä. Tottakai tämäkin on taas hieno teko ja varmasti kuulostaa ja näyttää hyvältä. Piipertelyä.

“Turhien” kokouksien siirtäminen Skypeen maailmanlaajuisesti olisi ekoteko. Ehkä tuo olisi etätyötä. Skypen kautta hoituisi monta palaveria, mutta asiakassuhteita en ainakaan minä osaa vielä Slypen avulla luoda.

Pienistä puroista tätä kysymystä kannattaakin lähteä ratkaisemaan. Vähän liikaa mielestäni vihkiydytään siihen, että pitää löytää yksi mullistava ja kaiken ratkaiseva keino.

Etätyö on yksi pieni tapa ja siinä on ihan valtavasti vielä potentiaalia käyttämättä. Minullekkin on koko koulussa oloni ajan toitotettu, että kun olette työelämässä voitte etäpäivänä istua laiturin nokassa ja painaa hommia. Yhdessäkään firmassa, jossa olen töissä ollut, ei etäpäiviä ole saanut pitää ilman painavaa syytä (ilmasto ei ole painava syy). Työtehtävät siihen kyllä antaisivat mahdollisuuden, mutta paljon on vielä konservatiivista ajattelua tässäkin aiheessa.

Minä pidän ns. konttoripäivät pääsääntöisesti kotona.
Lähinnä tarkoitan sitä, että etätyö on kaunis ajatus, osa meistä voi vetää silloin tällöin päivän etänä. Mutta hankala on nähdä menevän putkiliitosta rakennustyömaalla etänä paikalleen. Renkaita autoon etänä…jne.

Osan palavereista voi ja pitää korvata Skypellä, mutta silti. Ilmastotekona etäpäivä etäpäivän merkityksessä on lätinää.

Tää ilmasto keskustelu on kyllä aika mielenkiintonen ja kaikkea pitäis rajoittaa, mitään ei saa tehdä. Tuskin tämä maapallo meidän kirjoittajien elinikänä tai seuraavankaan sukupolven aikana mihinkään räjähtää… Tai jos niin sattuu käymään olisihan se jännä kokea :grin:

Jos meillä on asian kanssa niin kiire kuin väitetään, niin pienet purot eivät nähdäkseni ole oikea tapa. Enemmän kaipaan big win -keskustelua ja ratkaisuja, kuten päätös hiilivoiman lopettamisesta.

Kannattaa lukea tuo Korholan juttu, jossa käsitellään mm. sitä kuinka olemme siirtäneet tuotantoa maihin joissa se saastuttaa enemmän.

Tämäkin uutinen on tuotu monesti jo esille:

Todella tärkeää pitää muuten etäpäiviä silloin tällöin. Pääsee ehkä matkalle kohti taivaspaikkaa.

Tämä. Ei. Pidä. Paikkaansa. #fakenews

Ja. Mikä. On. Totuus. Kerro?

#etäpäivät pelastaa?

Ei liity rahtilaivat varmaan hirveästi etäilyyn, mutta tuo rahtilaiva-stoori lienee levinnyt niin hyvin siksi, että se, muiden vastaavien tarinoiden, tapaan antaa alibin olla tekemättä mitään, koska millään ei kuitenkaan ole mitään väliä, koska kiinalainen ostaa kohta jääkaapin.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2018/15-suurimman-laivan-paastot-ovat-samat-kuin-maailman-kaikissa-henkiloautoissa-ei-muuten-pida-paikkaansa/