Jääkiekkotoimittajien taso Suomessa

No, mitä sinä olisit Mäkisen Antin saappaissa kysynyt tuolla yhdellä kysymyksellä suomeksi?

Pasilasta tuo ei olisi ollut mahdollista samalla tavalla. Tartut nyt yhteen huumorikysymykseen ja kritisoit journalismia. Eihän tuo ole kuin pisara meressä tuolla noiden reissulla.

1 tykkäys

Olisin Viasatin esimiehenä ja tuottajana koonnut lehdistötilaisuuden parhaat kysymykset ja vastaukset kattavammin ja useampaan formaattiin.

1 tykkäys

Niin. En tiedä olisko tuollainen tulossa, mutta eikö kritiikin kohde vähän vaihtunut? Alkuun se oli Antti Mäkinen yksittäisine kysymyksineen. Nyt esimies. Tuohan tosiaan oli tuollainen huomionhaku.

Luin alkup. viestin uudelleen. En tosiaan tiedä onko lehdistötilaisuuden ainoa pätkä. Tai näyttivätkö sitä suorana tms. muuta materiaaliahan ovat julkaisseet. Eihän se ameriikankaan media kauhean syvällisiä aina kysele.

Viasat on maksukanava ja tuo klippi oli ilmanen. Ei kai sitä kaikkea sisältöä kannata facebookiin tuutata vaan jättää jotain maksaville asiakkaillekin.

8 tykkäystä

Ny suututettii Tyrväise (taas).

11 tykkäystä

Olen ollut satelliitti- ja nettitilaaja varmaan 6-7 vuotta. Ei ole tuutattu. Taukosetteinä tulee cupista joskus/yleensä finaaleissa haastiksia. Pääosassa ovat selostaja ja hänen mielipiteensä.

Panos kokonaisuutena on pienentynyt vuosien mittaan. Niemiseltä ja Lehkoselta tulee tietysti hyvää settiä sanallisesti, mutta esim. grafiikkaa ei ole kuten Telialla jo ihan mukavasti.

Päätoimittaja ja esimies ovat vastuussa alaistensa tekemisistä. Mitä vaaditaan ja mitä julkaistaan.

Niin, eikös nuo taukosetit ole nimenomaan niille maksaville asiakkaille? Vai näkeekö erätauot jostain ilmaseks?

En mä usko että toimittajilla on hirveästi sananvaltaa tähän asiaan, enkä oikein näe miten se liittyy ketjun aiheeseen.

1 tykkäys

Tuottaja on tässä tapauksessa eräänlaisessa päätoimittajan asemassa, mutta tietyllä tapaa myös laajemmassa, kun pääsee paremmin vaikuttamaan myös oheisgrafiikoihin ja vastaaviin. Hänen vaatimustasonsa ja panostuksensa määrittelee pääsääntöisesti sitä, kuinka analyyttistä, monipuolista, kattavaa ja syvällistä sisältöä - ja mahdollisesti journalismia - paikan päältä sekä studiosta tuotetaan.

Totta kai grafiikat ja videot vaikuttavat ketjun aiheeseen, kun niillä pystytään nimenomaan joukkuepeleissä välittämään tietoa ja havainnollistamaan urheilun sisältöä entistä paremmin, ja vielä suurempi vastuu on tahoilla, joiden tuottama sisältö on yksinoikeudella. Kun muilla kuin itse Viasatilla tai Telialla ei ole oikeuksia muokata videosisältöä, sitä on paha peräänkuuluttaa muilta.

Ja lisää hassuttelua luvassa.

2 tykkäystä

Ottamatta nyt kantaa siihen onko tuo järkevää resurssien käyttöä, niinkun @AWennstrm on pohtinut, niin täytyy todeta että ainakin vitsi kuluu loppuun melko nopeasti.

3 tykkäystä

Niin no, kyllä mun mielestä olisi täysin turhaa tuhlata tuo kysymys johonkin oikeesti peliin liittyvään kun kaikki olennainen käydään läpi englanniksi.

2 tykkäystä

Olen samaa mieltä sekä markanjatkan että TeroJ:n kanssa. On hyvää vaihtelua puhua jostain muusta, mutta toki vitsi kulutetaan nopeasti loppuun.

Toinen tai kolmas asia sitten on se, että tällaiset keskustelut ovat Raskille eduksi. Toki ei hän mitään mainetta sinällään enää edes kaipaa, mutta esim. Sportsnetin jutussa koko homma kääntyy niin, että “kertoo paljon Raskista, että hän puhuu finaaleiden keskellä paistinpannusta”.

Huomioo Mäkinen ja Viasat ainakin näillä saa ja se lienee tarkoituskin.

2 tykkäystä

Mitä @AWennstrm tulee resurssien tuhlaamiseen, vieläkö oot samaa mieltä? Ja millä sitä mitataan? Instagramissa Mäkisen hassutteluvideot keränny 18 ja 30 tuhatta katselukertaa. Nopeasti vilkaistuna joku paljon aiemmin julkaistu video, missä Mäkinen perkaa ilmeisesti Marchandia pelaajana, on kerännyt 11 tuhatta katselukertaa.

Ei toki välttämättä jokaista miellytä, mutta oletan ettei Viasatilla päätöstä pidetä huonona tai resurssien tuhlauksena. Lisäksi tuskin ikinä tuollaisiin lukuihin olisi päästy klassisilla “kerro pelistä” -kysymyksillä, eikä ne olis lisäarvoa muillekaan tuonu kauheasti, koska vastauksen osaa heittää kuka vaan tarpeeksi kiekon kanssa tekemisissä ollu.

1 tykkäys

18k ja 30k?

Tuure Boeliuksen veli vs sisko -haastetta (julkaistu 3 pv sitten) on katsottu 86k kertaa. Muistuttaisin jutun myös edelleen olevan journalismia käsittelevässä ketjussa.

Niin. Ei kai ole järkeä tuollaiseen verrata Viasatin omaa sisältöä. Ja kyllä, hieman erikoiseen ketjuun toit, kun yksittäistä kysymystä halusit tässä ketjussa käsitellä. Toki ehkä te toimittajat saatte paljon enemmän niistä Zdeno Charalle esitetyistä “pystykkö syömään” kysymyksistä. Minä valitettavasti en.

2 tykkäystä

Rask sai niistä jotain irti, meinaan naurut. Ei ihan pokka pitäny. :smiley:
Tuossa n. 1:10 paikkeilla:

Ihan ■■■■■ typeriä kysymyksiä noikin, ihan kun kukaan pelaaja lähtis paljastamaan ennen finaalien kutospeliä medialle kuinka paljon vamma rajottaa pelaamista.

2 tykkäystä

Ei ole edelleenkään kyse minun maustani, vaan tiedonvälityksen ja toimittajan perustehtävän onnistumisesta. Kaupallisella puolella tietysti uutisissa ja jutuissa on kaupallinen painotus, mutta nyt aletaan mennä jo siitäkin ohi. Ja jos mennään läpänheittoon ja pelkkään viihteeseen, niin sitten ammatti todellakin menee Tuure Boeliukseen rinnastettavaksi toiminnaksi. Roni Bäck, Toni Bäck, Antti Mäck…

Syömisen onnistuminen voi tuntua typerältä, mutta itse asiassa vamman laadusta kysyminenkin on niitä asioita, mitä lätkätoimittajan pitää yrittää selvittää, vähän kuin siirroista pitää kysyä, vaikka usein saisikin seurahenkilöltä valehtelua vastaukseksi.

Pelkkään viihteeseen ei ole kukaan menossa ja kuitenkin Antti Mäkisen pääasiallinen tehtävä on tuolla selostaa peliä, lisäarvosta sen suhteen voi olla montaa mieltä. Vertailu mihinkään muuhun kuin Viasatin parempaa journalismia sisältäviin postauksiin. Enkä usko ensimmäisen finaalin jälkeen lehdistötilaisuudesta koostetun laadukasta journalismia sisältävän päivityksen keräävän juurikaan kiinnostusta, koska varsinkin jenkeissä ne on usein sitä pahinta kiekkojargonia. No tämä tästä, minun mielestä nämä edelleen ihan ok ja kiinnostaa montaa, joka ei muuten kiekosta ymmärrä tai seuraa.